Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10103 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 13.12.2017 20:55 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä mullakin meinas vääristyä käsitys autoilun kuluista parin vagin, jeepin ja mersun vuoksi.
Sitten tulin järkiini ja ostin Tojotan. 200 000 km ajoin ja tarvi öljyjen lisäksi vaihtaa vaan jarrupalat.
Suzukiin piti nyt yksi remontti tehdä takuuseen, aika näyttää onko pitkässä juoksussa Tojon vertanen. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 13.12.2017 21:40 Viestin aihe: |
|
|
benelli_m kirjoitti: | Itsellä ollut reilu 5 vuotta -08 Octavia 2.0 TDI, BKD koneella. Ostettaessa oli 110tkm nyt 240tkm.
Vähävikaisin auto mitä minulla on ollut, ainakin vielä.
Tälle ajalle vaihdettu:
Takapyörän laakeri 140tkm
Turbo 160tkm.
Kaasuläppäkotelo 220tkm
Virransyöttörele
Jarrupalat joka nurkkaan.
Yksilöitähän nämä tietty on.
Ja ei ole hiukkasloukkua tuossa | Nyt ymmärrän miksi jotku kehuu noita vaggeja. Käsitys vähävikaisesta on vaan erilainen.
Mulloo ollu kaikissa autoissa noin paljoo vikoja ees yhteensä, vaikka yhdestä menikin kansi halki tosin. Se oli aikalailla käytäjän vika. Puoltakaan semmosta käyttöä ei noi "vähävikaiset" mallit kestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 492
|
Lähetetty: 13.12.2017 22:17 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | benelli_m kirjoitti: | Itsellä ollut reilu 5 vuotta -08 Octavia 2.0 TDI, BKD koneella. Ostettaessa oli 110tkm nyt 240tkm.
Vähävikaisin auto mitä minulla on ollut, ainakin vielä.
Tälle ajalle vaihdettu:
Takapyörän laakeri 140tkm
Turbo 160tkm.
Kaasuläppäkotelo 220tkm
Virransyöttörele
Jarrupalat joka nurkkaan.
Yksilöitähän nämä tietty on.
Ja ei ole hiukkasloukkua tuossa | Nyt ymmärrän miksi jotku kehuu noita vaggeja. Käsitys vähävikaisesta on vaan erilainen.
Mulloo ollu kaikissa autoissa noin paljoo vikoja ees yhteensä, vaikka yhdestä menikin kansi halki tosin. Se oli aikalailla käytäjän vika. Puoltakaan semmosta käyttöä ei noi "vähävikaiset" mallit kestä. |
Aikamoinen trollausketju tämäkin. Mun mielestä ihan kyllä faktuaalisesti on benelli_m päässyt tässä halvalla ja ollut mukana erittäin hyvää tuuria.
Jos nyt vaikka hatusta heitetään, että nää maksas korjattuna:
takapyörän laakeri 200e
turbo 2000e
kaasuläppäkotelu 300e
virransyöttörele 300e
jarrupalat joka nurkkaan 300e
Yhteensä 3100 e
Jaat sen 110 tkm niin tulee huimat 2,8c korjauskuluja per kilometri.
Ei ole kallis miten päin vaan käännät Plus kun Octavian hinnanalenema ja ostohinta ei ole kovin kova plus kulutus alhainen, niin on aika halpaa ajoa tässä tullut. Kulu per kilometri on hyvä ja vertailukelpoinen luku. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 492
|
Lähetetty: 13.12.2017 22:21 Viestin aihe: |
|
|
Ja itseasiassa tässähän on ajettu 130 000 kilsaa. Eli 3100 jaettuna 130 000 niin kilsalle kustannetta 2.4c rempoista. Niin halpaa että onko tottakaan... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6933
|
Lähetetty: 13.12.2017 22:51 Viestin aihe: |
|
|
No on tuossa aikapaljon korjattavaa tullut kun kilometrit ottaa huomioon. Meillä on nyt ollut talouden pääkulkineena Toyota noin 8 vuoden ajan ja niihin ei ole tarvinnut normaali huoltojen lisäksi vaihtaa kuin joitain lamppuja. Kilometrejä tullu vajaat 300 tonnia ja jakaantuneet 3:lle autolle. Nykyisellä ajettu pari vuotta ja huoltojen lisäksi vaihdettu kerran eteen polttimot. Auto on 2012 vuoden prius+. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 279
|
Lähetetty: 13.12.2017 23:30 Viestin aihe: |
|
|
Pyöränlaakeri ja jarrupalat ovat kuluva osia ja joskus ne on vaihdettava. Pyöränlaakerit ei ns. Nykyautoissa kestä niitä km määriä kuin joskus muinoin. Aika monessa merkissä niitä joutuu ennen 200tkm vaihtelemaan, myös Toyotoissa. Jarrupalat varmasti kuluu joka autossa. Turbon nyt ei pitäisi noilla kilometrillä mennä miksikään. Paljon on öljynvaihtoväleistä ja käytöstäkin kestävyys kiinni, vaikka ei turbokaan ikuinen ole millään merkillä.
Normaali huoltokin on monesti kovin suhteellinen käsite. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 13.12.2017 23:33 Viestin aihe: |
|
|
Mun ei tartte tässä asiassa trollailla. Vaikka pyörittelen miten päin ni viimeisimmän 300000 km:n ajalta korjauskustannukset on 0,2cnt/km kaikkine iskareineen ja muine kuluvine osineen. Se on yli kymmenen kertaa vähemmän. Joka ikistä jarrupalaa en muista varmaan, mutta kyllä isoimmat jää mieleen. Mulle tuo nyt ei vaan ole mikään vähillä vioilla päästy tommonen, jos puhutaan autoista yleensä. Sitten on varmaan eri asia jos puhutaan vaan vag-konsernin autoista. Onko tuo nyt sillä mittapuulla ikiliikkuja
Huvittavaa miten jonkun auton kustannuksia pitää saada näyttämään pieneltä. Jos kustannukset suurenee, niin kannaaa alkaa laskemaan kustannuksia €/m niin näyttää vielä edullisemmalta. Vähän ku lehtimyyjät kertoo kuinka akuankka maksaa vaan x€/pv. Oonkin kysynyt että paljonkos se sekunnissa maksaa, ja tyhmimmät on alkanu sitä laskemaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 13.12.2017 23:35 Viestin aihe: |
|
|
Jooh. .. Pikkumersuun (etuvetoinen) menivät alkuperäiset takalaakerit 80Mm kohdilla. Ja tarvike-jarruosat jos valitsee niin niitä pääty vaihtamaan uusiin melkeinpä öljynvaihtojen tahtiin. Ei kannata säästellä niissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomy the Hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2005 Viestejä: 1130 Paikkakunta: 768 / 857
|
Lähetetty: 13.12.2017 23:40 Viestin aihe: |
|
|
Ei ne Toyotatkaan nyt aivan korjaamatta toimi. Pelkästään kahdelta kaveriltani on pitänyt uusia Toyotan mylly aivan kokonaan. Toinen oli Avensis 2.2DID ja toinen 2000 luvun alun bensa Avensis. Hävisi se ruusuinen kuva että Toyotat ei ikinä hajoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10103 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 13.12.2017 23:48 Viestin aihe: |
|
|
Tomy the Hunter kirjoitti: | Ei ne Toyotatkaan nyt aivan korjaamatta toimi. Pelkästään kahdelta kaveriltani on pitänyt uusia Toyotan mylly aivan kokonaan. Toinen oli Avensis 2.2DID ja toinen 2000 luvun alun bensa Avensis. Hävisi se ruusuinen kuva että Toyotat ei ikinä hajoa. |
Mutta ero on siinä, että vagin kyseessä ollessa artisti maksaa, tojolla on tainnut mennä 200 tonniin asti tehtaan piikkiin nuo ongelmamoottorit. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 492
|
Lähetetty: 13.12.2017 23:56 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Mun ei tartte tässä asiassa trollailla. Vaikka pyörittelen miten päin ni viimeisimmän 300000 km:n ajalta korjauskustannukset on 0,2cnt/km kaikkine iskareineen ja muine kuluvine osineen. Se on yli kymmenen kertaa vähemmän. Joka ikistä jarrupalaa en muista varmaan, mutta kyllä isoimmat jää mieleen. Mulle tuo nyt ei vaan ole mikään vähillä vioilla päästy tommonen, jos puhutaan autoista yleensä. Sitten on varmaan eri asia jos puhutaan vaan vag-konsernin autoista. Onko tuo nyt sillä mittapuulla ikiliikkuja
Huvittavaa miten jonkun auton kustannuksia pitää saada näyttämään pieneltä. Jos kustannukset suurenee, niin kannaaa alkaa laskemaan kustannuksia €/m niin näyttää vielä edullisemmalta. Vähän ku lehtimyyjät kertoo kuinka akuankka maksaa vaan x€/pv. Oonkin kysynyt että paljonkos se sekunnissa maksaa, ja tyhmimmät on alkanu sitä laskemaan. |
Enpä tässä kenenkään kuluja tai eri merkkejä ole mollaamassa tai puoltamassa.
Taitaa mennä otsikosta vähän ohi, mutta tuo cnt/km on vaan aikalailla paras vertailukelpoinen tapa vertailla autoilun kokonaiskuluja. benellin esimerkissä vuosikilometrit on 26 000km (130 tkm/5 vuotta). Tällä kuvaamallasi 0,2cnt/km korjauskuluilla vuosikorjaukset olisi benellin kilsoilla 52 euroa. Eihän tuolla rahalla saa yhtään mitään korjattua?
Käytetty, takuuton auto mikä tässä benellillä on ollut 110tkm ajettuna ostettuna, niin aika halvalla päässyt kun keskimäärin vuodessa korjauksia noin 2,4cnt*26000km = 624 euroa vuodessa, eli viitisen kymppiä kuussa keskimäärin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 14.12.2017 00:51 Viestin aihe: |
|
|
Päässy tolla rahalla jo kymmenen vuotta. 25-30tkm/v
Suurimmat viat jos otetaan kolme viimeisintä autoa.
Kahdesta iskarit toisesta päästä 200e yht, syyläri puhki 185e (keitti monta kertaa ja kesti senkin), polttoaineen täyttöputki 60e, jakajan kondensaattori 3e, katkennut johto 0e, vesipumppu 30e, jarrupalat ja kengät 60e yht, takatukivarsi 35e ja pari koiranluuta parilla kympillä ja ehkä jotain pikkunippeliä mitä en muista. Onhan tossa kuluvaa. Kahdella ajettu yli 300tkm.
Eihän siinä mitään, onhan tuokin tavallaan halpaa, mutta herranjestas jos olis kallista, ni olis se sit kans jumalavita kallista! Jos mulla on menny 10v aikana nyt n.600e, ni tolla tahdilla olis menny 6240e. En kyllä hävitä ihan hetkeen tätä nykyistä. Nyt ajanut tällä 90tkm, mittarissa 263tkm, ja pakolliseen korjaamiseen kulunut 90e. Etuiskarit ja se 0e johto. Siis 0,1cnt/km. Tällä ajaminen on melkein hanketta. Ja ennenkun joku alkaa laskea polttoaineenkulutuken eroa, se vaan ei ole verrannollinen koska puhutaan eri kokoluokan ja vetotavan autoista, eikä niillä täytetä autolle asettamiani vaatikusia. On oltava näiltäosin mahdollisimman vastaava. Tällöin polttoainetalouskin tasaantuu melkoisesti, mutta muut kulut ei juurikaan. Oon vaan niin köyhä että kyllä tuo kuuden sadan lisäkulut vuoteen kuulostaa hirveeltä.
Ja kyllä tojotissakin löytyy malleja jotka on melkein yhtä susia. Tätähän sen puljun johtajakin on pyytänyt julkisesti anteeksi, jotta ovat laiminlyöneet periaatteitaan, ja pyrkivät kait korjaamaan asian. Ja juuri 2,2D4D:ssä on kansivikoja sun muuta jossain malleissa, samoin ensimmäiset 1,0-1,8L vvt-i moottorit oli susia parina ekana vuonna. Sitemmin parantuivat. Tämä edes liittyy sikäli aiheeseen että jossain raveissa taitaa olla 2,2 että 2,0 dieseleitä jos muistan oikein. Ainakin 2,2 on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tikkamies ***
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1703 Paikkakunta: Etelä-Suomi
|
Lähetetty: 14.12.2017 02:16 Viestin aihe: |
|
|
Voiko turbo maksaa oikesti muka 2000€ jos esim tuosta skodasta sellainen porsii?
Kuulostaa kovalta rahalta. _________________ Eräelämä on oikeaa elämää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 14.12.2017 03:11 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa on selvitetty AD moottoreista ja takuun pidennyksestä. Sama koski myös Land cruiserin V8 dieseliä. Eli vähintään 1/2-moottori vaihtona, jos öljyt hävisi koneesta. Kuinkahan paljon lienee jäänyt korjauttamatta ajoissa. Nythän on jo takuut unohdettu ja ehkä joillakin jäi "Musta Pekka" käteen. 2010 jälkeiset pitäisi olla jo kelpuullista tavaraa. Ainakaan omassa 2013 diesel automaatissa ei vaihdettu kuin etujarrulevyt 125 000 km ajoilla, kunnes meni vaihtoon hybridiin. Edes renkaita ei tullut vaihdettua, vaan samoilla sarjoilla meni.
https://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/132178-charliefarlies-guide-to-the-toyota-2ad-diesel-engine-and-its-issues/ _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Viimeinen muokkaaja, euroshopperi pvm 14.12.2017 04:24, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|