Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
benelli_m Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 05 Elo 2008 Viestejä: 41
|
Lähetetty: 14.12.2017 08:55 Viestin aihe: |
|
|
Tikkamies kirjoitti: | Voiko turbo maksaa oikesti muka 2000€ jos esim tuosta skodasta sellainen porsii?
Kuulostaa kovalta rahalta. |
Ei maksa. 750€ oli uusi Garrett kotiovelle toimitettuna. Tilasin tuon saksasta. Itse vielä vaihdoin, niin ei tullut työkustannuksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 14.12.2017 09:02 Viestin aihe: |
|
|
Aika järkyttävältähän tuo korjauslista näyttää Tojotamiehen silmään . Oiskohan 6kpl ollut perheessä Tojoja, joista 2kpl tälläkin hetkellä.
Kun on tämmöinen, että remontit ja huollot on teetettävä liikkeessä, niin viattomuus on aika suuri merkkiuskollisuutta kasvattava tekijä. Itse asiassa Toyotalla on pystynyt hyvin menemään +10v ikäisilläkin autoilla ihan merkkiliikelinjalla.
Jeeppi on kokeiltu ja nyt Suzuki menossa. Joku taisi ilmineeratakin, että se auton luotettavuus alkaa periaatteessa vasta julkitulemaan tuossa +200tkm ja +10v ikkunassa. Joillain merkeillä tai yksilöillä toki jo aiemminkin.
Sekin toki pitää sanoa, että kestipä se Avensis tai Corolla millä tavalla tahansa, tuoko se varsinaisesti lisäinfoa citymaasturikeskusteluun? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3112
|
Lähetetty: 14.12.2017 09:27 Viestin aihe: |
|
|
Autoilun kuluja voi laskea niin miljoonalla kaavalla kuin haluaa. Itse en pitäisi esimerkin listaa pahana ja itsellä on ollut nyt alla Mersu, Audi, Volvo, Subaru ja sitikka ja suurin osa noista jopa kohtalaisen pitkään. Karkeasti noissa vanhoissa romuissa saa laskea sen tonnin/vuosi remonttiin. Joskus riittää ja joskus menee reilusti yli, mutta yleensä sitten hetken aikaa ongelmattomampaa. Se nyt vaan on karu totuus, että autoilu maksaa ja kuluvat osat kuluu.
Asian voi tehä useammalla tavalla.
1. Voit ostaa tuoreemman auton, jolloin myös vikoja on yleensä vähemmän. Tässä vaihtohdossa todelliset kulut tulee osto ja myynti hetkellä, kun uusista autoista arvo laskee yleensä huomattavasti nopeammin.
2. Ostat vähän enemmän ajetun, jolloin arvo on jo alentunut reippaasti. Tässä vaihtoehdossa maksat joko enemmän korjauskuluja, tai huomaat vaihdon tarpeen olevan edessä aijemmin ja auton arvo on käytännössä nolla laiminlyötyjen huoltojen takia.
3. Ostat jo valmiiksi loppuun ajetun romun ja ajat sillä niin pitkään kun auto kalisee huoltamatta. Tämä on aika vahvasti tuuripeliä kuinka pitkästi autolla pääsee, mutta hyvin onnistuneella hankinnalla ehdottomasti edullisin tie. Ikävä kyllä joudut sitten kärsimään siitä romusta aina autoillessasi.
4. Ostat sellaisen vähän ajetun karvalakkimallin kopperon, jossa ei ole juurikaan särkyvää tekniikkaa. Saat hieman 3 vaihtoehtoa tuoreemman, otat hieman isomman riskin, koska maksat 2 vaihtoehdon auton hinnan, mutta saat vähän ajetun kohtalaisen tuoreen auton, jossa vikalista jää luultavasti kohtalaisen pieneksi. Valitettavasti kärsit jatkuvasti siitä kopperon ajamisesta.
Noissa kun täytyy muistaa, että se hyvä auto on yleensä joko kallis, tai sen verran paljon ajettu, että vikoja alkaa ilmaantua. Se on jokaisen valittava itse, kuinka paljon oman matkanteon mukavuutta arvostaa ja kuinka paljon laskee matkanteon kuluja. Ykkösluokan liput maksaa yleensä hieman enemmän ja kaikki eivät valitse edes auton moottoria pienimmän kulutuksen mukaan. Tyypillistä on myös se, että isoissa autoissa ruukaa olla enemmän vikoja, kuin niissä ruohonleikkureissa. Valitettavasti isompi auto vaatii enemmän särkyviä osia etenkin alustaan ja silti osat joutuvat kovempaan rääkkiin. Toiset vain silti tarvitsevat sen isomman.
Lisäksi on syytä muistaa, että auton huoltokulut ja ns. vikalista riippuu paljon myös käyttäjästä. Toiset ajavat onnellisena ja autuaan tietämättöminä autonsa olevan lahoamispisteessä. Jos auto ei herjaa ongelmia ja menee katsastuksesta läpi, niin ajetaan vain menemään. Toiset taas huoltavat jo ennakoiden ja usein korjailevat myös edellisen omistajan laiminlyömät huollot.
Jännä juttu, etten ole vielä ikinä ostanut tai koeajanut autoa hintaluokasta alle 20 000€, jossa ei olisi ollut yhtään mitään huomautettavaa ja korjauksen aihetta. Silti olen ajellut tonnin katiskalla noin 5 vuotta vaihtamatta edes öljyä ja hyvin rullasi. Olisin kyllä voinut kirjoittaa autosta kilometrin mittaisen vikalistan, mutta en kehdannut nähdä vaivaa tuollaisen kotteron korjaamiseen. Kyllä siitä lopulta meni kannentiiviste, mutta jos olisin myynyt aikaisemmin pois, niin olisin voinut onnellisena väittää, ettei tuossa tullut korjauskustannuksia. No ei minulle, mutta ei se olisi vähentänyt auton vikoja. Enkä kohdista tätä kenellekkään henkilökohtaisesti, mutta olen huomannut esimerkiksi omassa tuttavapiirissäni, että suurimmalla osalla ei ole pienintäkään hajua autonsa vioista, huoltotarpeista tai tulevista remonteista, joihin olisi syytä puuttua jo nyt. Ajetaan vaan menemään, kun ei auto varsinaisesti oireile mitään kriittistä.
Kuluvien osien vaihtoa ei voida laskea auton viaksi, tai remontin tarpeeksi. Ne on odotettavissa olevia asioita, jotka jokaisen täysjärkisen käytetyn auton ostajan olisi syytä tiedostaa. Täysin omaa tyhmyyttä, jos ei tajua useamman satatuhatta ajetun oireilevan kohta jarruja, laakereita, tukivarsia, iskareita tai vastaavia. Akku alkaa olla vaihtokunnossa, renkaat on jo parhaat päivänsä nähneet ja jotain oikeita remonttejakin on jo luultavasti tulossa. Ne oikeat remontitkin olisi luultavasti saatu vältettyä, mikäli edelliset omistajat olisivat ajaneet ja huoltaneet autoa oikein. Silti monesti autoon työnnetään mitä tahansa öljyjä halvalla saadaan, turistellaan eco ajoa matalilla kierroksilla ja tukitaan moottori, rasitetaan vaihteistoa ja kytkintä jne. Ja lopulta tuuri ratkaisee melkoisen osan mitä kaikkea autosta sattuu särkymään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 14.12.2017 09:53 Viestin aihe: |
|
|
Ehdottomasti +1 ... Ja omalla kokemuksella vanhemmalle autolle 10c/km on vielä täysin mahdollinen taso korjausmenoille. Autosta kertyy CAPEX ja OPEX, vanhemmalla autoilla OPEX painottuu ja on huomattavasti uuden vastaavan tasoa korkeampi. Paljon ajavalle uusi auto voi olla jopa kokonaisuutena edullisempi kuin käytetty vastaava ja vähän ajavalle taas käytetystä koituvat selvästi pienemmät kiinteät kulut eikä muuttuviin kuluihin kuitenkaan niin paljon uppoa.
Omalla käytöllä (35-40Mm/a hyvin suurelti osin maanteitä) väittäisin uuden perusauton, Golf-luokkaa, perusmalli ja kohtuullisin varustein, olevan todennäköisesti edullisin ratkaisu. Kun vain sellaiseen malttaisi tyytyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26731
|
Lähetetty: 14.12.2017 10:07 Viestin aihe: |
|
|
No on niitä Avensiksia kyllä täysin !&%¤# kastiinki |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomy the Hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2005 Viestejä: 1130 Paikkakunta: 768 / 857
|
Lähetetty: 14.12.2017 10:15 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Tomy the Hunter kirjoitti: | Ei ne Toyotatkaan nyt aivan korjaamatta toimi. Pelkästään kahdelta kaveriltani on pitänyt uusia Toyotan mylly aivan kokonaan. Toinen oli Avensis 2.2DID ja toinen 2000 luvun alun bensa Avensis. Hävisi se ruusuinen kuva että Toyotat ei ikinä hajoa. |
Mutta ero on siinä, että vagin kyseessä ollessa artisti maksaa, tojolla on tainnut mennä 200 tonniin asti tehtaan piikkiin nuo ongelmamoottorit. |
2.2DID ei menny, bensa muistaakseni meni.
On tuossa sinun tekstissä se ihan totta että VAG pesee helpommin kätensä. Näkeehän sen esim. TFSI-koneiden osalta kun koneet hörppii sikana öljyä ja VAG ei selkeää vikaa automaattisesti korjaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 14.12.2017 10:55 Viestin aihe: |
|
|
Joskus aikoinaan meikäläistä varoiteltiin noista maastokelpoisempien autojen ylläpitokuluista.
Tiedä sitten, kun tuntuu noi kitumaasturit lähentyneen tavallisia autoja ratkaisuiltaan, onko loppupeleissä myös käyttökulut lähestyneet normiautoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rahkonen Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2016 Viestejä: 188
|
Lähetetty: 14.12.2017 11:26 Viestin aihe: |
|
|
Sama täällä. Joskus kun suunnittelin nelivetoa kaveri totesi, ettei kannata kun sen veljen autosta hajosi koko neliveto. Lienee alkupään Haldexeja. Nythän ne toimii kun muistaa öljyt vaihtaa ihan siinä kuin muutkin osat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 14.12.2017 11:59 Viestin aihe: |
|
|
Muttei niidenkään toiminta pidemmän päälle ole taattua kun matkamittari pyörähtää 200Mm yli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7527
|
Lähetetty: 14.12.2017 12:03 Viestin aihe: |
|
|
Tuttu urakoitsia osti Jumperin. Kyselin citikan hyvyyttä. "Tämä on ollut hyvä auto. Takuukorjaukset on pelanneet. 13 kertaa ollut korjauksessa ja aina takuuseen"
Eli auton hyvyyttä voi näemmä arvioida monelta kantilta. Jos tuoreeseen autoon pitää ylipäätään tehdä remonttia,niin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 14.12.2017 13:02 Viestin aihe: |
|
|
Eikös tuo tue parhaiten autokauppabisnestä.
Pakko vaihtaa uuteen takuuajan jälkeen ja vaihtoon saadaan ”hyvä” vähänajettu ja tuore yksilö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 498
|
Lähetetty: 14.12.2017 19:11 Viestin aihe: |
|
|
Ot kun ei edelleenkään liity cittariin, mutta pitää kyllä ostaa toyota seuraavaksi ihan vaan että kerran kokee tuon viattomuuden. Vaikka avensis. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6957
|
Lähetetty: 14.12.2017 20:12 Viestin aihe: |
|
|
beech kirjoitti: | Ot kun ei edelleenkään liity cittariin, mutta pitää kyllä ostaa toyota seuraavaksi ihan vaan että kerran kokee tuon viattomuuden. Vaikka avensis. | Eihän se mitään ajamisen juhlaa ole mutta toimii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5448 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 14.12.2017 21:07 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: | beech kirjoitti: | Ot kun ei edelleenkään liity cittariin, mutta pitää kyllä ostaa toyota seuraavaksi ihan vaan että kerran kokee tuon viattomuuden. Vaikka avensis. | Eihän se mitään ajamisen juhlaa ole mutta toimii. |
En nyt kehuisi niin sitä toimintaakaan. Henkilöautoista taitaa kaikki tulla Euroopan tehtailta ja sisältä samaa kuin muutkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3606 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 14.12.2017 22:23 Viestin aihe: |
|
|
Ei nyt ihan noin mustavalkeeta. Euroopassa kasatuissa on monesti lahompia muoviosia, huonompi maali ja jotkut sähköosat on boschin kaltaisilta sekunda tehtailta. Suunnittelukin merkitsee jotain siihen saadaanko auto toimimaan, vaikka jotkut alihankintaosat olisivatkin heikompia ja kokoonpanotehtaan tuyöntekijät vempuloita. Toki avensis on pari sukupolvea jo suunniteltukin ranskassa. Yleisesti vuoden 1999 jälkeen alkoi tulla vähän herkemmin vikaantuvia moottoreita, johtuen luonnollisesti lisääntyneestä tekniikasta. Tätä ennenkin on kokoonpantu noita euroopassa, mutta tekniikka yksinkertaisempaa. Mulla/meillä on ollut 5 japsin tojotaa ja yks britti. Nykyisin kaks japsia. Ihan lähipiirissä 5 japsia ja kaks taivanilaista. Ei tuo nyt järkyttävästi huonompi ollut tuo britti. Siihen piti vaihtaa 3 lmbdaa, mutta niille on aivan yleinen käyttöikä tossa mallissa 180-330tkm. Tolla välillä menee kaikki neljä jokatapauksessa. Muuta tolle ei tarvinnut tehä muistaakseni. Vesipumpun vaihdoin suotta, kun kitisijä olikin kiristäjän rulla. Ei tullut sille sit mitään tehtyä. Takalasin pyyhin oli sökö. Sekin on selvästi heikkolaatuisempi euro-osa, kuten keskuslukon nippelitkin jotka ei oikein pelannut pakkasessa. Tossa mallissa oli sekaisin japanin ja euroopan osia. Paljon oli eurosähköjä mutta esim jarrut oli japsin. Heikkoja nippeleitä jonkun verran, mutta naissut ei yhtään vaikka myydessä oli 15v vanha. Kone oli sama ku kakkoskopan bensa raveissa, tai en muista onko ravissa suora suihku sylinteriin vai suuttimet imusarjassa. Jos jäljempi ni on vaan kaks lambdaa. Tämähän tekee tästä siis täysin ontopic postin. Olipa joskus kaks viikkoa pakkasia 25-32 astetta ja vaimolla töissä ilman lämmitystä. Joka ilta laakista käyntiin. Sano niiden pakkas viikkojen jälkeen että seuraavakin auto on sitten saman merkkinen. En pistänyt hanttiin. Varmatoimine perustekniikaltaan mutta jotkut pikkunippelit ja varusteet olivat heikompia kuin mitä noissa 6 japsissa on ollut. Toi kun ei ollut mun nimissä, ja kaikki nuo oheis nippelit olis laittanut, ni tolle toki olis kaikkineen hintaa korjuisiin mennyt viissatanen lisää ja 50tkm, mitä tossa aiemmin laskettiin kuluja. Sehän tekis jo 0,31cnt/km, ja pelkästään tolle autolle 1cnt/km, mutten tuota korjannut kuin 0,6cnt/km.
Mulla nyt kertynyt tästä merkistä kokemusta ihan jonkun verran ja paljon on tutuillakin näitä ollut. Taas vaggilaisille olen todella allerginen, vaikka vaimolla olikin joskus vanha diesel polo joka oli ihan hauska ja melko toimiva, sekä ihmeen hyvä ajettava, ja firman sköda 1,6tdi on myös mennyt yllättävän vähillä remonteilla. Nämä nyt on vaan kaks esimerkkiä siitä että seassa on jotain kohtuullisiakin kulkineita. Sanoisin että jos vaggilaisissa on seassa kaks mallia jotka on kohtalaisen toimivia ja kaheksan sutta, on tojotalla 2 huonompaa mallia ja 8 keskimääräistä luotettavampaa. Ja vagen tyyli hoitaa asioita. Vaikka tämä surullisen kuuluisa päästöhässäkkä. Vaatimukset kiristyy, ei osata/kannata tehdä kunnon konetta, mitä tehtiinkään? Entä tojota? Vaatimukset kiristyy eikä osata/kannata tehdä kunnon konetta, mitä tehdään. Ei tehdä ollenkaan. Vagella 1/10 takuaasiaa hoidetaan ehkä kuten kuuluu, tojotalla 1/10 ei hoideta kuten kuuluu. Tosiaan aivan linjassa ei mene tojotankaan takuuasiat. Joitain kurjia esimerkkejä kuullut, mutta yleisesti kuitenkin takuut hoidetaan reilusti. Esimerkit on kirjoitettu kärjistetysti, mutta pointti varmaan selvä. Hyvät kokemukset toisesta ja allergia toiseen(myös hunot kokemukset työn puolesta) paistaa varmaan mun teksteistä. Saa olla eri mieltä, ei siinä mitään. Tiedän että ad-sarjan dieseleissä on ollut kalliita rikkoja, ja zz-sarjan bensoissa öljynsyöntiä ja imusarjavikoja ja jotain muitakin murheita. Noista iso osa on hoidettu takuisiin, mutta vikoja mitä vikoja. Määrällisesti koko mallistosta kuitenkin aika vähän. Noista kasikoneiden viosta en tiedä mitään kun ei mulla ole varaa edes kattoo semmosta jos sellanen ohi ajaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|