OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 65, 66, 67  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Voitt0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2013
Viestejä: 1167
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 08.01.2018 12:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapsakansa kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
Jotenkin se omaankin korvaan kuullostaa aika rajulta, jos Suomen oloihin myydään autoa sillä, ”ettei näihin ole tarpeen mitään jälkiasenteisia lämmittimiä laitella”.

Aika iso ero niissä "oloissa" Hangossa, Turussa, Kuopiossa ja vaikka Rovaniemellä.


Näin on, mutta jo -28 asteessa diisseli Skodillacissa tehdasasennettu "eberi" ei startannu vaan ilmoitti "Battery low" (akku ja auto todettiin ehjäksi huollossa) vaikka oli vanhan mallin laturi lisänä joka lataa mitään mittailematta tai kyselemättä sen 6,5A max. Onneksi oli liisari ja nehän kyllä kestää jauhaa käyntiin kelillä kun kelillä. Toinen ihan looginen ylläri on jotta lämmitin ei käynnisty jos opiskelijavalo palaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
latvalaturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 454

LähetäLähetetty: 08.01.2018 17:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotkut ostaa myös puhelimia jotka ei toimi pakkasella. Ei se myyjän vika ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Takkutikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2017
Viestejä: 1218

LähetäLähetetty: 08.01.2018 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voitt0 kirjoitti:
tapsakansa kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
Jotenkin se omaankin korvaan kuullostaa aika rajulta, jos Suomen oloihin myydään autoa sillä, ”ettei näihin ole tarpeen mitään jälkiasenteisia lämmittimiä laitella”.

Aika iso ero niissä "oloissa" Hangossa, Turussa, Kuopiossa ja vaikka Rovaniemellä.


Näin on, mutta jo -28 asteessa diisseli Skodillacissa tehdasasennettu "eberi" ei startannu vaan ilmoitti "Battery low" (akku ja auto todettiin ehjäksi huollossa) vaikka oli vanhan mallin laturi lisänä joka lataa mitään mittailematta tai kyselemättä sen 6,5A max. Onneksi oli liisari ja nehän kyllä kestää jauhaa käyntiin kelillä kun kelillä. Toinen ihan looginen ylläri on jotta lämmitin ei käynnisty jos opiskelijavalo palaa
omassa skodillakissa oli n. 70% kunnossa akku ja täysin sökö, vaikka 90ampeerinen akku. Akkuhan voi olla "ehjä", mutta jos jännite pudonnut liian alas: sekundaariset toiminnot suljetaan pois käytöstä(auto suojelee vitaaleja).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 08.01.2018 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minkä ikäinen Skodilakki? Paljon ajettu? Lisälämmitin? Mikä akku siinä oli? Tarkistettiinko laturi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Takkutikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2017
Viestejä: 1218

LähetäLähetetty: 08.01.2018 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:
Minkä ikäinen Skodilakki? Paljon ajettu? Lisälämmitin? Mikä akku siinä oli? Tarkistettiinko laturi?
Jos tämä oli mulle, niin -09 Roomsteri , 215tkm, eeberi, merkkiakku(joku näistä ensiasennus akuista). Laturi toimi normaalisti. Uudella akulla kestää esilämmittää autoa eberillä, vaikka pätkäajoa paljon. Ei ole nikoitellut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Voitt0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2013
Viestejä: 1167
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 08.01.2018 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:
Minkä ikäinen Skodilakki? Paljon ajettu? Lisälämmitin? Mikä akku siinä oli? Tarkistettiinko laturi?


Jos minulla ollutta tarkoitat, niin tais olla 1½ vuotta (käyttöönotto -14)ja suunnilleen 60 tkm. Mikälie ensiasennusakku ja vekotin toimi normaalisti kun kun pakkanen helpotti eikä muistaakseni ollu mitään vikakoodiakaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 08.01.2018 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on Skodilakissa (Scout-15) ensiasennusakkuna ”mikälie” Varta 70 amp AGM...

Lisälämmittimellä on helppo tappaa akku, vaikka yellow-top.
Jos lämmitin, vähintään AGM-akku. Sitä ajoa aina vähintään samat minuutit kun oli lämmitystä. Akku on kovilla kun virtaa kuritetaan tyhjästä käynnistykseen. Vajaa akku ei myöskään kestä kylmää kuten täyteenvarattu.

Akuissa on eroja, hinta korreloi aika hyvin laadun ja odotettavan kestoiän kanssa.

Edit: jeepissä on Boshin 90 agm, skeidassa Varta ensiasennuksena.


Viimeinen muokkaaja, Quad vadis pvm 09.01.2018 11:17, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olavikuulapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2016
Viestejä: 2174
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 08.01.2018 20:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nykyautoissa ei nuo akut tahdo kestää.
Auton perustoiminnot kuten abs, esp, ja mitä näitä kirjainyhdistelmiä nyt onkaan, vievät virtaa tolkuttomasti.
Usein auto lämpenee webastolla ja kun lähdetään ajamaan, niin lyödään persgrillit täysille. Joillakin on jatkuvasti myös vänkärin penkin lämmitykset päällä, vaikkei kukaan siinä istukaan.
Tähän
kun yhdistetään lyhyehköt ajomatkat, niin laadukaskin akku saattaa kyykähtää muutamassa vuodessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5145
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 08.01.2018 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Ja se on jo hyvä saavutus jos kestää edes sen "muutaman vuoden".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 08.01.2018 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oon ottanut tavaksi ladata kaikki akut kuukausittain talvella ja kesällä joskus kun muistaa.
En tiedä onko tuollasessa ”elvyttävässä” laturissa mitään eroa, mut eipä ole enää jäätyilleet talvisin akut. Ja tuntuis saavan lisää käyttöikää.
Onhan siitä tietysti vähän vaivaa, mutta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 08.01.2018 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kymmenen vuotta nyt okussa ollu ilman ongelmia,,,ehkä pikkuhiljaa talvitunnit on täynnä,,,,kumminki viellä tiisseli pyörähti -20:stä käyntiin ilman lämmittelyjä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 08.01.2018 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennenwanhaan huollettiin akku poistamalla akkuneste ja huuhtelemalla kennot sekä laittamalla uusi akkuneste. Kun sen teki kerran vuodessa, kesti akku liki miehen iän. Nestepinnan korkeuden tarkastus ja tislatun veden lisäys piti tehdä muutaman kerran vuodessa, kesällä kolme-neljä kertaa ja talvella kahdesti.
40 vuotta sitten akku oli melkoisen kallis kampe nykyisiin verrattuna.
Nykyisiä hyytelöakkuja ei oikein voi kotona noin huoltaa ja kolmen käyttövuoden jälkeen ne alkavat rasitustestissä näyttää melko uupuneille.
Itse vaihdan akun noin kolmen vuoden välein. Satasen akulle tulee tuona aikana hintaa vajaa 10 senttiä päivässä. Ja ainakin akun osalta voi olla hätäkakkaa pidättelemättä.
_________________
Hoc iam omni varietate caret.


Viimeinen muokkaaja, Koukkupolovi pvm 09.01.2018 08:14, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 09.01.2018 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Akkujen toiminta nykyautoissa on päässyt jopa uutisiin https://yle.fi/uutiset/3-9984637. Totta kai akuissakin on eroa mutta on myös autoissa. Mulla oli Duster taas päivän johdon päässä, kun tulee tuota ajoa aika vähän, ja sitten kun tulee niin aika lyhyttä. Ainoa harmitus on että autoon menee vain yksi johto, letkulämmitin kuumittaa konetta samalla kun akku latautuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 09.01.2018 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus varoteltiin vesilämmittimen liikakäytöstä, käy laakereidenpäälle. Eli ei sais pitää jatkuvasti/pitkään, niinkuin varuiksi päällä. Vain senaikaa kun ottaa lämmittää käynnistyskuntoon.
Tiädä sit siitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 09.01.2018 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koukkupolovi kirjoitti:
Ennenwanhaan huollettiin akku poistamalla akkuneste ja huuhtelemalla kennot sekä laittamalla uusi akkuneste. Kun sen teki kerran vuodessa, kesti akku liki miehen iän. Nestepinnan korkeuden tarkastus ja tislatun veden lisäys piti tehdä muutaman kerran vuodessa, kesällä kolme-neljä kertaa ja talvella kahdesti.
40 vuotta sitten akku oli melkoisen kallis kampe nykyisiin verrattuna.
Nykyisiä hyytelöakkuja ei oikein voi kotona noin huoltaa ja kolmen käyttövuoden jälkeen ne alkavat rasitustestissä näyttää melko uupuneille.
Itse vaihdan akun noin kolmen vuoden välein. Satasen akulle tulee tuona aikana hintaa vajaa 10 senttiä päivässä. Ja ainakin akun osalta voi olla hätäkakkaa pidättelemättä.


Juu ja 24v ”takaperin” poistaa sulfiitit kennoista. Joitain malleja sai jopa purettua. Kennot harjalla puhtaaksi ja takasin. Mahtaako nykyakuissa olla ees niinpaksut elektrodit et kestäis käsitellä?

Kyl ne on muuttunut vaan nekin ”käyttötavaraksi”
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 65, 66, 67  Seuraava
Sivu 61 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com