Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Voitt0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2013 Viestejä: 1093 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 08.01.2018 12:43 Viestin aihe: |
|
|
tapsakansa kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: | Jotenkin se omaankin korvaan kuullostaa aika rajulta, jos Suomen oloihin myydään autoa sillä, ”ettei näihin ole tarpeen mitään jälkiasenteisia lämmittimiä laitella”. |
Aika iso ero niissä "oloissa" Hangossa, Turussa, Kuopiossa ja vaikka Rovaniemellä. |
Näin on, mutta jo -28 asteessa diisseli Skodillacissa tehdasasennettu "eberi" ei startannu vaan ilmoitti "Battery low" (akku ja auto todettiin ehjäksi huollossa) vaikka oli vanhan mallin laturi lisänä joka lataa mitään mittailematta tai kyselemättä sen 6,5A max. Onneksi oli liisari ja nehän kyllä kestää jauhaa käyntiin kelillä kun kelillä. Toinen ihan looginen ylläri on jotta lämmitin ei käynnisty jos opiskelijavalo palaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
latvalaturi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 454
|
Lähetetty: 08.01.2018 17:58 Viestin aihe: |
|
|
Jotkut ostaa myös puhelimia jotka ei toimi pakkasella. Ei se myyjän vika ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Takkutikka Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2017 Viestejä: 1218
|
Lähetetty: 08.01.2018 18:29 Viestin aihe: |
|
|
Voitt0 kirjoitti: | tapsakansa kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: | Jotenkin se omaankin korvaan kuullostaa aika rajulta, jos Suomen oloihin myydään autoa sillä, ”ettei näihin ole tarpeen mitään jälkiasenteisia lämmittimiä laitella”. |
Aika iso ero niissä "oloissa" Hangossa, Turussa, Kuopiossa ja vaikka Rovaniemellä. |
Näin on, mutta jo -28 asteessa diisseli Skodillacissa tehdasasennettu "eberi" ei startannu vaan ilmoitti "Battery low" (akku ja auto todettiin ehjäksi huollossa) vaikka oli vanhan mallin laturi lisänä joka lataa mitään mittailematta tai kyselemättä sen 6,5A max. Onneksi oli liisari ja nehän kyllä kestää jauhaa käyntiin kelillä kun kelillä. Toinen ihan looginen ylläri on jotta lämmitin ei käynnisty jos opiskelijavalo palaa | omassa skodillakissa oli n. 70% kunnossa akku ja täysin sökö, vaikka 90ampeerinen akku. Akkuhan voi olla "ehjä", mutta jos jännite pudonnut liian alas: sekundaariset toiminnot suljetaan pois käytöstä(auto suojelee vitaaleja). |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 08.01.2018 19:11 Viestin aihe: |
|
|
Minkä ikäinen Skodilakki? Paljon ajettu? Lisälämmitin? Mikä akku siinä oli? Tarkistettiinko laturi? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Takkutikka Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2017 Viestejä: 1218
|
Lähetetty: 08.01.2018 19:38 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | Minkä ikäinen Skodilakki? Paljon ajettu? Lisälämmitin? Mikä akku siinä oli? Tarkistettiinko laturi? | Jos tämä oli mulle, niin -09 Roomsteri , 215tkm, eeberi, merkkiakku(joku näistä ensiasennus akuista). Laturi toimi normaalisti. Uudella akulla kestää esilämmittää autoa eberillä, vaikka pätkäajoa paljon. Ei ole nikoitellut. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Voitt0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2013 Viestejä: 1093 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 08.01.2018 19:45 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | Minkä ikäinen Skodilakki? Paljon ajettu? Lisälämmitin? Mikä akku siinä oli? Tarkistettiinko laturi? |
Jos minulla ollutta tarkoitat, niin tais olla 1½ vuotta (käyttöönotto -14)ja suunnilleen 60 tkm. Mikälie ensiasennusakku ja vekotin toimi normaalisti kun kun pakkanen helpotti eikä muistaakseni ollu mitään vikakoodiakaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 08.01.2018 20:32 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on Skodilakissa (Scout-15) ensiasennusakkuna ”mikälie” Varta 70 amp AGM...
Lisälämmittimellä on helppo tappaa akku, vaikka yellow-top.
Jos lämmitin, vähintään AGM-akku. Sitä ajoa aina vähintään samat minuutit kun oli lämmitystä. Akku on kovilla kun virtaa kuritetaan tyhjästä käynnistykseen. Vajaa akku ei myöskään kestä kylmää kuten täyteenvarattu.
Akuissa on eroja, hinta korreloi aika hyvin laadun ja odotettavan kestoiän kanssa.
Edit: jeepissä on Boshin 90 agm, skeidassa Varta ensiasennuksena.
Viimeinen muokkaaja, Quad vadis pvm 09.01.2018 11:17, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
olavikuulapää Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Jou 2016 Viestejä: 2174 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 08.01.2018 20:42 Viestin aihe: |
|
|
Nykyautoissa ei nuo akut tahdo kestää.
Auton perustoiminnot kuten abs, esp, ja mitä näitä kirjainyhdistelmiä nyt onkaan, vievät virtaa tolkuttomasti.
Usein auto lämpenee webastolla ja kun lähdetään ajamaan, niin lyödään persgrillit täysille. Joillakin on jatkuvasti myös vänkärin penkin lämmitykset päällä, vaikkei kukaan siinä istukaan.
Tähän
kun yhdistetään lyhyehköt ajomatkat, niin laadukaskin akku saattaa kyykähtää muutamassa vuodessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 4758 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 08.01.2018 21:13 Viestin aihe: |
|
|
^Ja se on jo hyvä saavutus jos kestää edes sen "muutaman vuoden". |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 08.01.2018 21:20 Viestin aihe: |
|
|
Oon ottanut tavaksi ladata kaikki akut kuukausittain talvella ja kesällä joskus kun muistaa.
En tiedä onko tuollasessa ”elvyttävässä” laturissa mitään eroa, mut eipä ole enää jäätyilleet talvisin akut. Ja tuntuis saavan lisää käyttöikää.
Onhan siitä tietysti vähän vaivaa, mutta... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 25356
|
Lähetetty: 08.01.2018 23:20 Viestin aihe: |
|
|
kymmenen vuotta nyt okussa ollu ilman ongelmia,,,ehkä pikkuhiljaa talvitunnit on täynnä,,,,kumminki viellä tiisseli pyörähti -20:stä käyntiin ilman lämmittelyjä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 08.01.2018 23:26 Viestin aihe: |
|
|
Ennenwanhaan huollettiin akku poistamalla akkuneste ja huuhtelemalla kennot sekä laittamalla uusi akkuneste. Kun sen teki kerran vuodessa, kesti akku liki miehen iän. Nestepinnan korkeuden tarkastus ja tislatun veden lisäys piti tehdä muutaman kerran vuodessa, kesällä kolme-neljä kertaa ja talvella kahdesti.
40 vuotta sitten akku oli melkoisen kallis kampe nykyisiin verrattuna.
Nykyisiä hyytelöakkuja ei oikein voi kotona noin huoltaa ja kolmen käyttövuoden jälkeen ne alkavat rasitustestissä näyttää melko uupuneille.
Itse vaihdan akun noin kolmen vuoden välein. Satasen akulle tulee tuona aikana hintaa vajaa 10 senttiä päivässä. Ja ainakin akun osalta voi olla hätäkakkaa pidättelemättä. _________________ Hoc iam omni varietate caret.
Viimeinen muokkaaja, Koukkupolovi pvm 09.01.2018 08:14, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 14615
|
Lähetetty: 09.01.2018 00:00 Viestin aihe: |
|
|
Akkujen toiminta nykyautoissa on päässyt jopa uutisiin https://yle.fi/uutiset/3-9984637. Totta kai akuissakin on eroa mutta on myös autoissa. Mulla oli Duster taas päivän johdon päässä, kun tulee tuota ajoa aika vähän, ja sitten kun tulee niin aika lyhyttä. Ainoa harmitus on että autoon menee vain yksi johto, letkulämmitin kuumittaa konetta samalla kun akku latautuu. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 09.01.2018 11:11 Viestin aihe: |
|
|
Joskus varoteltiin vesilämmittimen liikakäytöstä, käy laakereidenpäälle. Eli ei sais pitää jatkuvasti/pitkään, niinkuin varuiksi päällä. Vain senaikaa kun ottaa lämmittää käynnistyskuntoon.
Tiädä sit siitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 09.01.2018 11:14 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: | Ennenwanhaan huollettiin akku poistamalla akkuneste ja huuhtelemalla kennot sekä laittamalla uusi akkuneste. Kun sen teki kerran vuodessa, kesti akku liki miehen iän. Nestepinnan korkeuden tarkastus ja tislatun veden lisäys piti tehdä muutaman kerran vuodessa, kesällä kolme-neljä kertaa ja talvella kahdesti.
40 vuotta sitten akku oli melkoisen kallis kampe nykyisiin verrattuna.
Nykyisiä hyytelöakkuja ei oikein voi kotona noin huoltaa ja kolmen käyttövuoden jälkeen ne alkavat rasitustestissä näyttää melko uupuneille.
Itse vaihdan akun noin kolmen vuoden välein. Satasen akulle tulee tuona aikana hintaa vajaa 10 senttiä päivässä. Ja ainakin akun osalta voi olla hätäkakkaa pidättelemättä. |
Juu ja 24v ”takaperin” poistaa sulfiitit kennoista. Joitain malleja sai jopa purettua. Kennot harjalla puhtaaksi ja takasin. Mahtaako nykyakuissa olla ees niinpaksut elektrodit et kestäis käsitellä?
Kyl ne on muuttunut vaan nekin ”käyttötavaraksi” |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|