OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tukin käsittely?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5447

LähetäLähetetty: 02.06.2015 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selventäisikö joku miksi pitää tehdä kovettumattomalla Shaftilla öljykäsittely kovettuvien öljyjen alle? Mitä tällä on haettu ja millä tavalla se näkyy lopputuloksessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kipinä ll
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2015
Viestejä: 152

LähetäLähetetty: 02.06.2015 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:
Selventäisikö joku miksi pitää tehdä kovettumattomalla Shaftilla öljykäsittely kovettuvien öljyjen alle? Mitä tällä on haettu ja millä tavalla se näkyy lopputuloksessa?


No minä hain silloin kun tukkia tein sopivaa sävyä. Ja koepaloja petsatessa ja öljytessä sain shaftilla sopivan sävyn joka toi puuhun eloa eikä peittänyt puuta niin kuin petsit tuppaa tekemään. Sain tuurilla laadukkaan lankun ja en halunnut petsata sitä vaan säilyttää sen mahdollisimman luonnollisena. Pitää napata kuva pinnasta noin kymmenen vuoden jälkeen käsittelystä.
_________________
Entinen Kipinä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kipinä ll
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2015
Viestejä: 152

LähetäLähetetty: 02.06.2015 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sopivasti on tämä keskustelu käynnissä kun on tukki irti raudoista perälevyä odottelemassa. Tämän näköinen on pinta noin kymmenen vuoden käytön jälkeen ja se on vasta sopivasti mattautunut Very Happy Mitään vahoja en ole siinä käyttänyt ainoastaan kankaalla pyyhkinyt puhtaaksi ja kiiloittanut esim. villasukalla. Minun on kyllä myönnettävä, että enemmän pidän truoilista käyttöaseessa kuin danish oilista


_________________
Entinen Kipinä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5447

LähetäLähetetty: 02.06.2015 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kipinä ll kirjoitti:
No minä hain silloin kun tukkia tein sopivaa sävyä. Ja koepaloja petsatessa ja öljytessä sain shaftilla sopivan sävyn joka toi puuhun eloa eikä peittänyt puuta niin kuin petsit tuppaa tekemään. Sain tuurilla laadukkaan lankun ja en halunnut petsata sitä vaan säilyttää sen mahdollisimman luonnollisena.


Ok, eli shafti pelkästään sävytyksen takia, tukki näyttää hyvältä ja eläväiseltä. Kunhan tässä kerkee niin L461 Varmintin tukista otan lakat pois ja öljykäsittely pintaan. Tukki on tehtaalla petsattu tummaksi ja tummennus pitää tehdä ennen tru-olia tai Danishia, shaftia voisi harkita tuohon hommaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 02.06.2015 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse tykästyin näihin tradek secretin tuotteisiin.. punaisella alkanoililla tulee kuviot hienosti näkyviin...
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 02.06.2015 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä voi Marlinin tukkikäsittelyn tekijänä selventää sen verran, että tosiaan Schaftol ei paljon puun sävyä muuta vaikka olisi tumman ruskeaakin. Laitoin sitä lähinnä siksi, että havaintojeni mukaan Schaftoil tekee hienon kolmiulotteisen efektin puunsyille. Tämä näkyy tosin vain märkänä. Kuivuttuaan/imeydyttyään Schaftoil ei tuota efektiä enää niin hyvin anna. Siksi ajattelin kokoilla tätä ainetta Tru-oil:in alla. Kyseisen Marlinin tukin väri lakattuna oli aika lähelle sama kuin kuvissa. En tiedä oliko lakka jotenkin sävytetty vai miten, mutta hionnan jälkeen puu näytti kovin vaalealta. Koska tuon tason aseissa tuskin on mitään huippuluokan pähkinääpuuta käytetty päätin sävyttää sitä spriiliukoisella petsillä sopivan sävyn varmistamiseksi. Tiedossa oli että Tru-oil ei merkittävästi muuta sävyä.

Olen käyttänyt Schaftoilia saksalaisille rinnakkaispiippuisille, Beretan 391:lle ja CZ 527:lle. Näissä kaikissa on hyväkuntoiset tukit ja ainetta olen käyttänyt vain varmistuakseni että tukki on kunnolla öljyllä kyllästetty eikä vedelle ole soluväleissä tilaa.

Espanjalaisen käsintehdyn rinnakkaispiippuisen tukkiin (hyväkuntoinen) olen laittanut Rusticin Danish Oilia. Sen verran siitä opin, että ylimääräinen kannattaa pyyhkiä pois ennen kuin kuivuu ja muuttuu tahmeaksi. Aine jättää matan pinnan eikä muuta alkuperäistä sävyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pasi P
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2012
Viestejä: 1081
Paikkakunta: Karu Karjala

LähetäLähetetty: 06.06.2015 00:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite oon monta tukkia käsitelly shaftolilla ja päälle tru-oil. Ei minkäänlaista ongelmaa. Monet vouhottaa tuosta shaftolin silikonista ja että mikään ei sen päällä pysy, voin kyllä sanoa, että ihan täysin huhupuheita ja ei pidä paikkaansa. Shaftolilla saa nätin sävyn vaaleisiin puihin ja jos mattapinnan haluaa ni jättää sellasekseen ja kiilto tulee sitten esim. tru-oililla ja vahalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ANOT
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2009
Viestejä: 740

LähetäLähetetty: 07.06.2015 16:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, itekin olen pariin tehny noin ja paljon helpompi kuin tuo petsillä löträäminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pantse87
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Kes 2016
Viestejä: 31

LähetäLähetetty: 30.01.2018 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Morjens,


Hankin viikko sitten hienon v.1969 valmistetun rinnakkaispiippuisen haulikon. Ostin aseen liikkeestä, jonne se oli tullut perikunnalta. Ase näyttäisi olleen kaikin puolin erittäin vähäisellä käytöllä, sillä puut ovat muutamaa kolhua lukuunottamatta erittäin siistit, sinistykset ikä huomioonottaen lähes täydelliset.

Ase on siis hienossa kunnossa ulkoisesti, mutta hiukan huolettaa tukin halkeaminen ammuttaessa, jos puu on päässyt kuivumaan. Tukin öljyäminen olisi siis kaiketi paikallaan.

Sanottakoon heti alkuun, että minua ei ole juurikaan siunattu kädentaidoilla, joten rautojen irroittamisen jätän suosiolla väliin. Olen toki tietoinen, että tukki tulisi hioa ennen öljyämistä, mutta eipä ole tuostakaan hommasta mitään kokemusta, joten mielelläni jättäisin tuonkin homman väliin kokonaan. Ainoana tavoitteena on siis estää kuivuneen puun mahdollinen halkeaminen, kaunis pinta tietenkin mukava plussa.

Voinko toimia yksinkertaisesti niin, että hinkkaan kevyesti ja ohuelti kaupanteossa saamaani Scherellin Schaftolia rätillä tai vaikka pumpulilla tukin pintaan, annan kuivua vuorokauden verran, ja toistan käsittelyn? Imeekö puu öljyä ns. riittävästi, vaikka hiontaa ei olisikaan tehty ollenkaan?


Kuten sanottu, tiedän omat taitorajoitteeni, enkä ryhdy tämän vuoksi ehdoin tahdoin tuottamaan itselleni mielipahaa pilaamalla kauniin haulikon, mutta ajattelin kuitenkin, että tuo yksinkertainen öljyäminen voisi olla paikallaan ennen ampumista.


Asiallisista vastauksista kiittäen,

Pantse
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 30.01.2018 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tukki kyllä kuivuuttaan halkea ampuessa, ennemmin kun huonosti öljytty tukki imee vettä ja sitte lyödään pannuhuoneeseen tai uuninpäälle kuivumaan, tällöin voi haljeta.

Kuiva puu imee öljyä sen kun imee, liikaa ei sitä siihen saa.

Tuota mainitsemaasi öljyä ei silikonin takia suositella, luonnonöljyt parempia...

Hiomista turha pelätä, hienoa paperia öljyn kanssa niin eipä äkkivahinkoja kyllä tule,karhennoksia kun ei hiomaan mene eikä rautaosia tietty.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 30.01.2018 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se nyt olis kumminkin hyvä olla vähän jyvällä mitä tuossa tukissa jo on entuudestaan. Isolla todennäköisyydellä öljyä varmaan, joten uutta päälle vaan. Ja hyvä olis hioa. Mutta jos siinä on jotain lakkaa tai vahaa ja sitä epätasaisesti, voi värillinen öljy imeytyä epätasaisesti ja tuloksena olla kirjavat puut. Mutta kyllähän sen näkee mitä siinä suunnilleen on ja onko epätasainen jo ennestään. Tämä on toki hyvin epätodennäköinen skenaario, mutta mahdollinen kumminkin. Puut olisi hyvä irroittaa jotta tulisi käsiteltyä myös sisäosat kunnolla. Mutta jos epäilet ettei kannata yrittää niin se voi olla ihan viisasta ettei sitä tee ainakaan itse. Nuo rinnakkaiset varsinkin voi olla hieman konstikkaampia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com