OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästyksestä ja muustakin
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 17.04.2018 13:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

blackfox kirjoitti:
Kaikkihan noi sivut löytää. Mutta onko niin ettei puunuolten leikkurien kehitys ole edistyny. Samat mallit vuosikymmeniä. Eikai nykyteknologian aikana olis vaikeeta tehdä puunuoliin sopivia avautuvia leikkureita ilman adaptereita, esim...


Miksi ilman adapteria, mikä siitä tekee huonon?
Samalla tavalla se on hiilikuitunuolissakin. Niissä vaan insertti menee putken sisälle. Puunuolissa nuolen päälle..

Eikö se nuoli oo paljon käyttökelpoisempi ku voi samaan puikkoon vaihtaa vain taulukärjen tilalle leikkurin??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blackfox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2015
Viestejä: 77
Paikkakunta: Itä-suomi

LähetäLähetetty: 22.04.2018 06:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite pitäny metsästysnuolet erikseen, puunuolet siis, koeammuttuna.
Jos rupeaa adaptereilla leikkimään niin kai se on sama jos siirtyy hiilareihin kokonaan. Makukysymys.
Löytyhän suomesta kunnon leikkureitakin. Sellasia mitkä eivät ihan pienestä kolhiinnu. Ja samasta putiikista kunnon puunuolia edullisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blackfox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2015
Viestejä: 77
Paikkakunta: Itä-suomi

LähetäLähetetty: 22.04.2018 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tyhmä kysymys mutta eikö peurakoe ammuta peuran näköiseen tauluun?
Onko loppu kesästä pohjoiskarjalan alueella noita kokeita?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 22.04.2018 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa olla pelkkä ympyrä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blackfox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2015
Viestejä: 77
Paikkakunta: Itä-suomi

LähetäLähetetty: 23.04.2018 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asioita selvittämällä tuli tieto että koe ammutaan hirvitauluun jos joku muukin ihmettelee.
Ja ihan naapuri pitäjässä on koe, tohmajärvellä ainaki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 23.04.2018 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

blackfox kirjoitti:
Asioita selvittämällä tuli tieto että koe ammutaan hirvitauluun jos joku muukin ihmettelee.
Ja ihan naapuri pitäjässä on koe, tohmajärvellä ainaki.


Tarkemmin ottaen vain siihen hirvitaulun neliön muotoiseen tummaan keskipahviin, jossa 18 cm ohut valkoinen rengas.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blackfox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2015
Viestejä: 77
Paikkakunta: Itä-suomi

LähetäLähetetty: 25.04.2018 06:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohdintoja.

Rupesin miettimään tuota "osto" metsästystä, jotenkin omalla kohdallani ei tunnu oikealta metsästykseltä jos se tarkoittaa sitä että sinulle sanotaan että passi tähän, tuossa on ruoka paikka peuroille, ammu siihen. Missä se huvi on? Eikö se mene jo pelkän tappamisen piikkiin. Joku tietysti sanoo että eihän metsästys ole ikinä varmaa, voihan sen niinkin ajatella. Itse ainakin tykkäisin itse skautata alueet, passata missä haluan, tai metsästää vaanimalla muuten. Tehdä ite myös riistanhoito töitä. Ei taida onnistua. Se on vähän kuin ruuan laitto, ite tehty maistuu paremmalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 25.04.2018 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sama fiilis, mikään valmis ammu tuosta jahti ei kiinnosta, samoin sorsien ja kyyhkysten ampuminen jyväkasalta ei oikein täytä metsästyksen tunnusmerkkejä, mutta kukin tyylillään.

Eräs tuttu rouva kävi ampumassa Afrikassa mm. muutaman villisian, vaistojousella muuten, ja totesi juomapaikkapyynnin olevan kaukana metsästyksestä kun siat suorastaan kurkkivat sisään kojujen ampuma-aukoista.
Ei ollut pitänyt pyyntiä kovin hohdokkaana vaikka äijät olivat silä vuosikaupalla kehuneet.

Minä olen pyytänyt kaurista naakimalla ja jäänyt toistaiseksi hopealle, aina on sen verran risua ja karahkaa välissä ettei viitsi kokeilla, hauskaa kyllä kun jossain karhakistossa kontatessa näkyy tikkujalkoja ihan muutaman metrinkin päässä mutta kroppa on piilossa tiukan risukon takana, jännää.
Kytispyynti ei kiehdo yhtään.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 25.04.2018 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

blackfox kirjoitti:
Pohdintoja.

Rupesin miettimään tuota "osto" metsästystä, jotenkin omalla kohdallani ei tunnu oikealta metsästykseltä jos se tarkoittaa sitä että sinulle sanotaan että passi tähän, tuossa on ruoka paikka peuroille, ammu siihen. Missä se huvi on? Eikö se mene jo pelkän tappamisen piikkiin. Joku tietysti sanoo että eihän metsästys ole ikinä varmaa, voihan sen niinkin ajatella. Itse ainakin tykkäisin itse skautata alueet, passata missä haluan, tai metsästää vaanimalla muuten. Tehdä ite myös riistanhoito töitä. Ei taida onnistua. Se on vähän kuin ruuan laitto, ite tehty maistuu paremmalta.


Kuvailemasi toiminta sisältyy Suomessa sellaiseen ku metsästysseuratoiminta Smile Siihen vaan on pirun vaikea päästä mukaan, edes rahalla... En oo koskaan ostojahdissa käyny mut olen kyl monesti miettiny ihan samaa ku sinä. Et jos joku toinen tekee kaiken "metsästyksen" niin sinä olet vain ampuja/tappaja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blackfox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2015
Viestejä: 77
Paikkakunta: Itä-suomi

LähetäLähetetty: 25.04.2018 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on nää metsästysseurat sisäänpäin lämpiäviä, ainakin täällä päin. Tulee vain jyrkkä ei kun kyselee.
Mutta kun kysyt maanomistajalta niin erittäin harvoin sanoovat ei.
Toivoovat että mailla metsästetään.
Itelle jääny metsästyspaikat noihin ja sorsastukseen pääsee helposti. Ja valtion maat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 25.04.2018 14:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hiippaile jäniksiä valtion mailta. Ei tarvi ampumakoetta, on haasteellista ja halpaa... Wink
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 25.04.2018 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Sama fiilis, mikään valmis ammu tuosta jahti ei kiinnosta, samoin sorsien ja kyyhkysten ampuminen jyväkasalta ei oikein täytä metsästyksen tunnusmerkkejä, mutta kukin tyylillään.

Eräs tuttu rouva kävi ampumassa Afrikassa mm. muutaman villisian, vaistojousella muuten, ja totesi juomapaikkapyynnin olevan kaukana metsästyksestä kun siat suorastaan kurkkivat sisään kojujen ampuma-aukoista.
Ei ollut pitänyt pyyntiä kovin hohdokkaana vaikka äijät olivat silä vuosikaupalla kehuneet.

Minä olen pyytänyt kaurista naakimalla ja jäänyt toistaiseksi hopealle, aina on sen verran risua ja karahkaa välissä ettei viitsi kokeilla, hauskaa kyllä kun jossain karhakistossa kontatessa näkyy tikkujalkoja ihan muutaman metrinkin päässä mutta kroppa on piilossa tiukan risukon takana, jännää.
Kytispyynti ei kiehdo yhtään.


Heilurin kanssa samaa mieltä. Jyväkasalta ammuskelu on metsästyksen irvikuva ja suorastaan vsstenmielistä touhua. Ehken olen niin vanhanaikainen, mutta kyseinen laji ei tule minun työkalupakkiin kuulumaan. Mutta kukin tyylillään?, ken nauttii siitä niin siitä vaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 25.04.2018 17:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta ruokinnalta ampumisesta nyt voi olla montaa mieltä. Itse vähän miettisin millaiselta paikalta ylipäätään pyydetään. Eli onko paikka sellainen, jossa kohderiistaa on yllinkyllin jo lähtökohtaisesti ja ruokinnalla käy kunnon kuhina. Silloin homma on enemmänkin vain ampumista. Toisaalta jos paikka on muuten hiljainen, pitkäjänteisellä ruokinnalla saadaan jonkin sorttinen kanta alueelle ja sieltä metsästetään, niin mielestäni se on todella palkitsevaa. Vastaavasti myös passimetsästys, kun kulkureitit ja vastaavat on ahkeran tiedustelun tuloksena saadaan tietoon ja sieltä rokottaa muutaman yksilön, niin mielestäni kaikki metsästyksen tunnusmerkit täyttyy. Muiden tiedustelemiin paikkoihin tai toisten ruokinnoille ampuminen on vain sadonkorjausta ilman sitä alustavaa työvaihetta, josta tuo palkinto saadaan.

Itse kyllä olen samaa mieltä, että maksaisin ennemmin hyvän metsästysalueen metsästysoikeudesta ja jahtaisin itse valitsemallani kyttäyspaikalla, tai hiipien. Eli maksu hyvästä riistakannasta ja luvasta pyytää, mutta itse jahtiin jätettäisiin haastetta ja pyynti omalle vastuulle. Sama vika noissa ns. hiipimisjahdeissa, joissa mukaan tulee opas joka tuntee alueen kuin omat taskunsa ja taluttaa metsästäjän suoraan ottipaikoille.

Eli haastetta joko siihen, että joutuu itse hankkimaan alueelle pyydettävää kantaa, etsimään eläinten kulkureitit tai hiipimään saalin luo. Riittävästi haastetta saa myös koiran kanssa, joka toimii monesti tehokkaan oppaan tavoin, mutta työ tehdään koiran koulutuksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blackfox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2015
Viestejä: 77
Paikkakunta: Itä-suomi

LähetäLähetetty: 26.04.2018 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko heiluri ampunu vaistojousella peurakokeen läpi kun kaurista metsästät? Vaiko taljallako metsästät?

Näin kahen viikon treenillä tänä kesänä, niin haaveeks tuntuu jäävän koe tänä kesänä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 26.04.2018 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen koetta metsästelin ja vaistolla, sattaa jäädä koe ampumatta kun en oikein näe mieltä kauriskokeen palauttamisessa enkä toisaalta ylipitkässä koematkassakaan.
Kyllähän sen varmaan läpi saisi mutta ei oikein nappaa, metsästysmatkat kun ovat noin 10-12 metriä niin kokeen ampuminen liki paristakympistä ei tunnu mielekkäälle, ihan v...lakseen ujuttivat tuon kauriin kokeeseen vaikka alunperin oli tarkoitus jatkaa entiseen malliin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 2 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com