OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirventappoon ilmaantuneet ongelmat. Syy turvaoranssi?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10072
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 15.11.2018 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös enempi kannattaisi kysellä kokemuksia hyvin konttaamiseen sopivista kurahousuista ja kintaista,
jos siellä on niin avaraa, että hirvet näkökarkolla lähteepi?

Liikkeen se elukka näkee ennen väriä. Toki muotoa rikkova vaatetus antaa enempi anteeksi,
varsinkin jos on vähänkään risua tai muuta sellaista välissä. Riistakameran kuvissa
nuo jahtikampeet on kaikki tasavärisiä, oli camokuviota eli ei. Eikä ole valossa näkyvällä
värillä väliä, enempi vaikuttaa vaatteen materiaali. Tiiä sitten miten hirvi värit näkee,
mutta minun kokemuksen mukaan oranssi ei ole tässä se ongelma.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.11.2018 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oranssi ei ole ongelma vaan se että se on niin vaalean oranssi. Eli kun muutetaan kuva mustavalkoiseksi niin olet kuin lumipuku päällä metsässä. Oranssi olisi hyvä olla tummempi ja lähempänä samaa tummuus astetta muun maaston kanssa.

Ja kyllä tosiaan on kontattu haukulle.. Vaan jos nyt tarpeeksi haukulla on käynyt niin tietää että se on pirun muuttuvaa hommaa ja tilanne saattaa muuttua äkisti. Jos vaatteet herättää aukeassa paikassa hirven vahtaamaan sua n. 130m päästäkin ja vaikka olet TÄYSIN liikkumatta niin voit uskoa miten miten jumalattoman helposti pienikin liike sut paljastaa haukulle mentäessä jos hirvelle tuleekin väli mistä nähdä voi. Ja tuleehan niitä. Niitä tilanteita tulee lähes joka haukulle mentäessä ennen ampumatilaisuutta että hirvellä on teoreettisesti mahis nähdä sut. Jos sä näet hirven niin hirvellä on mahis nähdä sut.

Tänä syksynä viimeksi olin haukulla siten että haukku valu pikkuhiljaa kohti sellaista aukeampaa kohtaa. Passitin rauhassa siinä ja odotin hirvien tulevan mulle. Tuuli oli hyvä ja kaikki ok. Haukkukin oli kestänyt jo 1,5h. No alkoi näyttää että hirvet väistää aukeaa joten hiippailin hieman niiden perässä. Matkaa 130m. Sitten koira tuli aukealle. Pysähdyin. Samassa hirvi tuli siihen aukealle ja lähti metsäkoneen raittia suoraan mua kohti. Mulla oli ase nostettuna ja katsoin kiikarista että emä siinä. Tulee suoraan kohti. n120-130m matkaa. Yhtäkkiä nuppa stoppaa paikallleen ja jää vahtaamaan mua. Ja vahtaa liikkumatta. Tiesin että jos liikahdan vähänkin niin karkko tulee. Hirvi kuitenkin näki mut, sen täytyi nähdä suuri sävy ero mun vaatteiden ja maaston välillä. En liikkunut. Vasa käveli emän takaa näkyviin. Koira siellä takana.. Odotin. Emä vaan vahtaa mua. En uskaltanu laskea kivääriä koska emä olis varmana nähnyt liikkeen. Onneksi koira siirtyi sivulle ja sain aivan hapoilla olleilla käsillä ammuttua sen vasan nutulleen. Vastaavia kokemuksia useilta haukuilta tänäkin vuonna tilanteista missä ei ole lupahirviä ollut haukussa. Hirviä olen saanut nutulleen tänäkin vuonna kyllä, liiveistä ja kaikesta väitetystä osaamattomuudestani huolimatta.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14775

LähetäLähetetty: 15.11.2018 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oranssi vs. oranssi camo. Siinä on mielestäni ratkaisu ongelmaan. Eli plägä oranssi vaate on hyvin näkyvä ja se ei salli paljon mitään liikettä, mutta sitten camo oranssi taas vaikuttaisi olevan sellainen, että elukat ei sitä samalla tavoin huomaa ja rekisteröi.

Itse pidän kyllä tästä huomio-oranssin käytöstä, sillä se lisää turvallisuutta melko paljon erityisesti passilinjoilla ja huonossa valossa. Se näkyy toisille metsästäjille.

Eli kunnollinen camo-oranssi on omien kokemusteni mukaan parempi kuin yksivärinen oranssi, mutta se siitä huolimatta lisää turvallisuutta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26261

LähetäLähetetty: 15.11.2018 16:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

+ kamolle
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 15.11.2018 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itellä kävi vähän vastaavan tyyppinen tilanne syksyllä kun oli jahtiahti oranssi takki päällä ja hiippailin haukulle. Koira haukkui rämeen toisella laidalla emää ja vasaa. Vasaa ei näkynyt kunnolla ja ajattelin että siirryn pari askelta sivulle ja otan puusta tukea kun ammun. Ennen kuin liikahdin niin emä alkoi jo tuijjottamaan ja ihmettelin että ei se saakeli voi kuulla tai haistaa. Kova tuuli ja olin suoraan tuulen alla. Odotin siinä tovin ja katsoin tutkasta niin matkaa omi 192 metriä koiraan. No odotin että emä katsoo koiraa päin ja otin askeleen sivulle etuviistoon. Samantien alkoi uudestaan tuijotus eikä varmasti kuullut siinä tuulessa mitään niin varovasti siirsin jalkaa. Hetken tuijotti ja lähti vasa perässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5933

LähetäLähetetty: 15.11.2018 18:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sivusiirtyminen...nou..nou..oli mitä oli päällä.
Muutenkin .. vuodet tuo kokemusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16656
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 15.11.2018 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on chillie-puku nyt hommattava hälyoranssina.








_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 15.11.2018 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Sivusiirtyminen...nou..nou..oli mitä oli päällä.
Muutenkin .. vuodet tuo kokemusta.
No kyllä minä ajattelin että melkein parista sadasta metristä kärsii askeleen rauhallisesti ottaa. Kun on kärsinyt sama liikku tehdä 30 metristäkin emän kääntäessä päätä. Silloin oli gamoliivi päällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5933

LähetäLähetetty: 15.11.2018 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi. Voi olla tuulen päälläkin. Vaan turvaväristä syyttäminen kun ei onnistu..
Johan Hugo ( ja achhhh Taru) tuumi taannoin ( kun poikia ja isiä kiinnosti Revlonin mainokset Cindy Crawfordeineen ja Claudia Chriffereineen Smile ), jotta
"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta" Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2007
Viestejä: 915
Paikkakunta: Ulkomaat

LähetäLähetetty: 15.11.2018 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Voittehan te vetää vaikka ne sateenkaari värit päällenne ei se mua haittaa mut minä en laita !
_________________
<a> <a>
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jöllikkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 262

LähetäLähetetty: 16.11.2018 21:48    Viestin aihe: turva Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksi vuotta sitten ostin takiksi Härkila Viperin. Erittin mukava ja todella minulle sopiva takki.
Hiivin varovasti syksyn ensimmäiselle haukulle tuulen alta. Kun ensimmäisen kerran näin haukussa olevan hirven, se tuijotti suoraan minua, vaikka olin koittanut mennä puiden suojassa, matkaa oli noin 60 m. Sama toistui sen jälkeen, joka haukulle mennessä, jolloin tajusin, että se johtuu oranssi väristä. Paras/pahin tilanne oli, kun koira otti haukun pientä taimikkoa kasvavasta hakkuuaukosta . Hiippailin haukulle kovaan vastatuuleen hakkuuaukon toisella puolella olevaa harvaa mäenrinnettä pitkin. Näin heti, että haukussa on emä ja vasa, joihin matkaa oli 260 m. Hetken ehdin miettiä tilanteen helppoutta ja sitä, että viitsikö vasan ampua, kun ajokulkuiselle tielle oli kuitenkin yli neljä kilometriä matkaa. No ei tarvinnut paljon miettiä, emä huomasi minut samantien ja silloin lähdettiin.
Tuon tilanteen jälkeen takki jäi koiran kusetustakiksi ja sekuvain metsästykseen etelässä.
Samaa reittiä kulkiessa olen havainnut, että peurat huomaa minut tuolla takilla pellolta metsään parista sadasta metristä ja vihreällä takilla ei niiden syöminen tuolta matkalta keskeydy ikinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 17.11.2018 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivalo kirjoitti:
Very Happy Voittehan te vetää vaikka ne sateenkaari värit päällenne ei se mua haittaa mut minä en laita !
Nykyää voi heittää sen kaapin avaimenkin pois, sitä kuulemma enää tarvii. Mr. Green
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2007
Viestejä: 915
Paikkakunta: Ulkomaat

LähetäLähetetty: 17.11.2018 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Smile Smile Very Happy
_________________
<a> <a>
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 17.11.2018 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivalo kirjoitti:
Smile Smile Very Happy
Mettää enää uskalla mennä, tuikkaa jotais puskasta röllit päällä. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TuovKar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2013
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 19.11.2018 22:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvet näkevät kaiken mustavalkoisena, kyllä se on hirven hajuaisti ensimmäisenä joka saa sen pakolaukalle sitten tulee kuuloaisti.
Ihan sama mitä väriä teillä on päällä.
Jospa hirvet aistii sen mahottoman gps tekniikan jota kannatte mukananne.
Laughing Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 7 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com