OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kompassi – Tietääkö nuoriso edes mikä tämä on…
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
petsupaa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Lok 2008
Viestejä: 491
Paikkakunta: Helvetistä länteen

LähetäLähetetty: 04.12.2018 14:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Marssikompassiin olen niitannut intin irtohihnat ja näin kestää ranteessa mukavasti. Vähintään vähän vieraammilla lintumailla tulee aktiivisesti kompassia käytettyä, jotenkin tuntuu itselle tarpeelliselta.
_________________
Märkä pyyhe on kuin täyteen räitty nenäliina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2989

LähetäLähetetty: 04.12.2018 15:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän ne nuo kartan ja kompassin käyttö on kansalaisen perus taitoja, jotka olisi syytä jollain tasolla osata. Itse en kyllä kumpaakaan mukana normaalisti kuljeta ja käytännön tasolla pidän itse tärkeimpänä taitona sitä, että osaa pysyä jokseenkin perillä suunnasta ilman mitään apuvälineitä ja osaa kulkea jotakuinkin suoraan, eli pitää suunnan ilman apuja. Tuo kehittyy ajan kanssa, eikä varmasti ole varsinaisesti se tärkein taito opettaa lapselle ensimmäisenä. Toki itse kuljin pienenä monesti isän tai papan mukana ja aina välillä tuli kiperiä kysymyksiä, että missä ollaan, onko auto kaukana ja missä suunnassa se on jne. Tuossa olisi ehkä ollut joku pieni palkinto paikallaan oikeasta vastauksesta, mutta itselle kyllä riitti motivaattoriksi se harmitus väärästä vastauksesta. Harvoin sitä nykyään pääsee alueille joissa oltaisiin oikeasti syvällä erämaassa, joten yleensä riittää kun tietää jokseenkin suunnan missä se auto sijaitsee ja osaa kävellä sinne päin, niin aina sieltä tie tulee vastaan aikanaan. Samalla on hyvä oppia muistamaan kartasta sellaisia tiettyjä merkittäviä seikkoja, joiden perusteella voi päätellä omaa sijaintia ja katsella sen oikean suunnan tarvittaessa. Nuo tulee tietysti kulkemalla ja kokemuksen kautta, itseluottamuksen kasvaessa oppii myös pysymään rauhallisena ja luottamaan itseensä silloin kun tekniikka pettää jne. Itsellä lähtökohtaisesti muutenkin sellainen periaate, että en turhaan noita suunnistusvehkeitä esiin kaiva. Nuorempana oli usein gps matkassa, mutta harvoin tuli laitettua edes päälle. Joskus katsoin varmuuden vuoksi että olen vielä perillä missä suunnassa se auto tai vastaava olikaan, mutta pyrin menemään sen oman sisäisen kompassin perusteella mahdollisimman pitkälti. Siinäpä sitä oppi pysymään selvillä suunnasta ja itseluottamus tietysti kasvoi ajan kanssa, kun huomasi että kyllä se gps alkaa olla nykyään aina jokseenkin samaa mieltä suunnasta. Toki nykyään alkaa olla alueet niin tuttuja ettei siellä mitään tarvitse ja samalla myös tuijottaa sitä gps laitetta aktiivisemmin kun seurailee koiran tekemisiä välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mutta nuo on ehkä jo enemmän sellaisen vanhemman henkilön juttuja joka kulkee maastossa jo yksikseen.

Tuota kartan lukemista oppii yllättävän hyvin myös sitä gps laitetta käyttämällä. Äkkiä sitä alkaa muistaa että tämän näköistä oli sielläkin paikassa jne. Sieltäpä sitä kohta osaa karttaa katsomalla päätellä millaista missäkin on ja vastaavasti myös paikantaa oman sijainnin kartalla ympäröivää maastoa katselemalla. Kartan ja kompassin yhdistäminen ehkä hiukan opetteluttaa, mutta äkkiä senkin oppii. Jopa koulussa opetetaan homma aika hyvin, mutta usein käyttö jää niin vähälle, ettei sitä oikeasti ehdi oppia. Vastaavasti myös paikat on koulun suunnistuksissa usein niin tuttuja, että eipä siihen kompassia tarvitse kun katsoo kartaa kerran ja tietää tarkalleen missä mikäkin rasti on luonnossa. Eli liian helppoja nuo koulun suunnistukset, jotta niissä oppisi jotain. Ehkä lähtisin itse opettamaan asiaa ihan maastossa, eli mennään porukalla johonkin, antaa lapsen suunnitella reitti kartasta mitä kävellään ja kävelköön lapsi edellä kompassin kanssa suunnistamassa. Välillä tarkastetaan tilannetta ja jotain pientä palkintoa mikäli homma onnistuu. Samalla aika oivana rangaistuksena toimii se, että kävellään ylimääräisiä lenkkejä tai hankalia maastoja mikäli homma ei oikeen toimi. Toki alkuun voi olla hyvä antaa pieniä vihjeitä, että joku iso oja on esimerkiksi hyvä merkkipaalu jota voi seurata, minkä näköiset maastot kartalla on yleensä helpompia kulkea ja mitkä taas vaikeampia jne. Äkkiä tuossa pääsee jyvälle, mutta mielestäni tärkeintä on se että antaa lapsen itse päättää eikä turhan herkästi neuvo mikäli homma menee vikaan, kun perusteet on ensin opeteltu. Ainakin itse muistan kävelleeni vuosia isän ja papan perässä oppimatta mitään, mutta aika nopeasti se suuntavaisto ja suunnistustaito kehittyi kun alkoi rohkeasti kulkea yksin omia reittejä. Varmaan olisi ollut iso apu aluksi jos joku olisi kulkenut perässä kaverina ja tarvittaessa neuvonut jos oikeen tosi ongelma olisi tullut. Nyt piti olla suht varovainen aluksi ja poiketa tutuilta urilta aina vain vähän edemmäs kerrallaan, ettei voi kovin pahasti eksyä. Tuossa samalla voi tietysti koittaa myös laittaa sen kompassin taskuun jossain vaiheessa ja antaa lapsen mennä edellä ja opetella pysymään suunnassa ilman kompassia. Välillä sitten porukassa tarkistaa vieläkö ollaan oikeassa suunnassa vai tulisiko kurssia korjata. Eli ihan tuollaisia perus reissuja muun ulkoilun ohessa. Katsoo kartasta makkaran paistoon sopivan paikan ja antaa lapselle tehtäväksi johtaa joukko oikeaan paikkaan. Ensimmäisillä kerroilla neuvoo perusteita ja jatkossa sitten lapsi saa koittaa pähkäillä itse. Siinä se sisäinen kompassi ja kartta kehittyy myös tehokkaasti, kun joutuu itse oikeasti tekemään ja ajattelemaan. Homman pitää olla kuitenkin riittävän haastavaa, eli mielellään ihan umpimetsää, ettei mene liian helpoksi kuten nuo koulun ”suunnistukset”.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 04.12.2018 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Juu, tässä vaiheessa ei juurikaan ole merkitystä, onko joku alue missäkin metsästysvuokrasopimuksen tilassa. Käsittääkseni jokamiehenoikeuden piirissä kumminkin on liki kaikki maat Smile.

Eli tarkoitus olisi opettaa ihan semmoisia suunnistuksellisia ”käytännön” perustaitoja. En ihan usko, että koulu pystyy tuota taklaamaan.

Noi taidot ois tarkoitus opettaa sille tasolle, että kun se GPS paikannus pettää ja jännikakka meinaa tulla lahkeeseen, niin osaa silti vielä riittävästi suunnistaa.

Jotain mielenkiinnon nostattajaa tohon hommaan on toki hyvä olla.

Jos taas palataan alkuperäiseen asiaan noista pitkistä sepustuksista...


Laitoin noita linkkejä suunnistajan kauppaan. Nuo vakaammat kompassit on vain niin paljon mukavampia kuin se hervottomana pyörivä marssikompassin neula. Tuollaisella kompassilla on mukavampi ja helpompi opettaa sen kompassin käyttöä.


Keväällä on paikallisilla urheiluseuroilla iltarasteja ja samalla usein suunnistuskouluja, joista saa myös hyvää oppia. Jos nuo "järjestetyt" tapahtumat eivät nappaa, niin sieltä kuitenkin on mahdollisuus saada hyvälaatuisia karttoja käyttöön joiden avulla kompassin käytön opettaminen ja kartan luvun harjoittelu on taas monin verroin mielekkäämpää.


Valto kirjoitti tutuista maastoista ja koulun opetuksesta. Pahin virhe touhussa (=tarkoitan suunnistustaitojen opettelua...) on se, että toteaa olevansa tutussa paikassa ja kartta taskuun menetelmällä lähdetään juosta pölhöttömään. Silloinkin voi harjoitella suuntaa ottamalla ja karttaa lukemalla. Ja kävelemällä vaikka suorinta/järkevintä tietä määränpäähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2989

LähetäLähetetty: 04.12.2018 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voihan sitä harjoitella, mutta se ei ole usein lapsille motivoivaa, koska siinä ei ole varsinaisesti haastetta tai sitä onnistumisen riemua. Tai noin sen ainakin itse aikanaan koin. Koulussa lyötiin kartta ja kompassi taskuun ja juostiin rastilta toiselle. Armeijassa sama homma. Kun meni tuonne haastavampiin tilanteisiin, joissa noita oikeasti tarvitsee käyttää, niin myös mielenkiinto oli aivan toisella tasolla ja onnistumisen riemu myös.

Itselläkin oli jossain välissä marssikompassi ranteessa, mutta lähinnä sen takia että koin sen näppärimmäksi käytettävyydeltään omiin tarpeisiin. Se on kyllä totta, ettei se mikään kaikista paras tai helpoin ole opetella kompassin käyttöä. Ehkä sen ainoa etu on, että tositoimissa sen käyttö häiritsi vähiten itse metsästystä. Lapselle kuitenkin opettaisin jollain muulla, koska tuon ikäiset eivät varmaankaan metsästä samalla, joten voivat keskittyä enemmän siihen itse suunnistukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 04.12.2018 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka tutkan kartta ja oma sijainti siinä ovat käteviä, niin käytän kompassia koko ajan. Levykompassi vaihtui rannemallii kuten tämä https://www.suunnistajankauppa.fi/p2154-wol-rapid-5-fi.html omani on Moscow ja puolikymmentä vuotta ollut käytössä. Isoissa maissa, missä on vähän kaatoa, ehdoton peli pysyä suunnassa, koska se on jatkuvasti näkyvissä ja neula erinomainen.

Hyviä karttoja saa esim. pikakartta.fi ja juuri siitä alueesta minne on matka.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 04.12.2018 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Voihan sitä harjoitella, mutta se ei ole usein lapsille motivoivaa, koska siinä ei ole varsinaisesti haastetta tai sitä onnistumisen riemua. Tai noin sen ainakin itse aikanaan koin. Koulussa lyötiin kartta ja kompassi taskuun ja juostiin rastilta toiselle. Armeijassa sama homma. Kun meni tuonne haastavampiin tilanteisiin, joissa noita oikeasti tarvitsee käyttää, niin myös mielenkiinto oli aivan toisella tasolla ja onnistumisen riemu myös.

Itselläkin oli jossain välissä marssikompassi ranteessa, mutta lähinnä sen takia että koin sen näppärimmäksi käytettävyydeltään omiin tarpeisiin. Se on kyllä totta, ettei se mikään kaikista paras tai helpoin ole opetella kompassin käyttöä. Ehkä sen ainoa etu on, että tositoimissa sen käyttö häiritsi vähiten itse metsästystä. Lapselle kuitenkin opettaisin jollain muulla, koska tuon ikäiset eivät varmaankaan metsästä samalla, joten voivat keskittyä enemmän siihen itse suunnistukseen.


Kyllä, jos asiaan suhtautuu Valton tyyliin niin eihän se motivoi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15331

LähetäLähetetty: 04.12.2018 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meidän lapset (ja vähän vaimokin) on opetettu suunnistamaan, eli käyttämään karttaa ja kompassia iltarasteilla. Noi on ainakin meillä ollut opettavaisia kun maastot vaihtelee, ei ole aina sitä samaa ja tuttua. Tampereella http://www.iltarastit.com/ Me ei käyty koulutuksessa, isä opetti, isä jota kukaan ei kuuntele... Koulun suunnistuksen opetus on aika vaatimatonta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2989

LähetäLähetetty: 04.12.2018 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Valto. kirjoitti:
Voihan sitä harjoitella, mutta se ei ole usein lapsille motivoivaa, koska siinä ei ole varsinaisesti haastetta tai sitä onnistumisen riemua. Tai noin sen ainakin itse aikanaan koin. Koulussa lyötiin kartta ja kompassi taskuun ja juostiin rastilta toiselle. Armeijassa sama homma. Kun meni tuonne haastavampiin tilanteisiin, joissa noita oikeasti tarvitsee käyttää, niin myös mielenkiinto oli aivan toisella tasolla ja onnistumisen riemu myös.

Itselläkin oli jossain välissä marssikompassi ranteessa, mutta lähinnä sen takia että koin sen näppärimmäksi käytettävyydeltään omiin tarpeisiin. Se on kyllä totta, ettei se mikään kaikista paras tai helpoin ole opetella kompassin käyttöä. Ehkä sen ainoa etu on, että tositoimissa sen käyttö häiritsi vähiten itse metsästystä. Lapselle kuitenkin opettaisin jollain muulla, koska tuon ikäiset eivät varmaankaan metsästä samalla, joten voivat keskittyä enemmän siihen itse suunnistukseen.


Kyllä, jos asiaan suhtautuu Valton tyyliin niin eihän se motivoi.


Voiha se olla myös asenteesta kiinni. Toki koulu ei ole muutenkaan se paras paikka harjoitella taitoja kuten suunnistus. Tai noin se ainakin meillä oli täällä lähellä kaupunkia. Jos olisi joku innostunutkin oikeasti opettelemaan, niin luultavasti olisi saanut osakseen vain naljailua ja kiusaamista. Ei ollut ainakaan minun aikana oikeen trendikäs harrastus tuo suunnistus, joten suurin osa yritti vain suorittaa homman mahdollisimman helposti ja nopeasti alta pois. Ei sillä että olisi fiksua, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy aika usein. Maaseudulla saattaa olla aivan eri meno ja tuotakin taitoa arvostetaan. No olipa niin tai näin. Itse lähtisin kuitenkin siitä, että haastetta pitää olla. Ei liian vaikeaa, mutta sen verran että vähän joutuu haastamaan itseään. Toiselle se on helpompi ja toiselle vaikeampi se sopiva taso ja tietenkään homma ei saa olla myöskään liian vaikeaa ettei onnistu vaikka yrittää tosissaan. Koulussa muksut menee kuitenkin keskenään tuolla, joten eihän ne voi ottaa riksiä eksymisestä. Jos isäukko kuitenkin lähtee itse mukaan ja opettaa, niin silloinhan ei ole vaaraa että joudutaan hukkaan ja hommaan voi lisätä myös haastetta. Toki se helppokin voi olla jollekin sopiva tapa opetella, mutta tärkein on saada muksu jotenkin motivoitua oppimaan. Lopulta tämän kuten kaikkien muidenkin asioiden oppiminen lähtee omasta halusta oppia. Olkoon sitten palkinnon toivossa, ihan vaan omasta mielenkiinnosta tai jostain muusta motivaatiosta kyse. Se että isä haluaa lasten oppivan, tai että koulussa käsketään opettelemaan eivät yleensä ole niitä parhaita motivaation lähteitä. Tekee miten tahansa, niin pyrkii tekemään asiasta sellaista josta lapset innostuu.

Ja jos palataan siihen alkuperäiseen aiheeseen, niin en itsekkään marssikompassilla lähtisi liikkeelle, vaikka se käytännössä on osaavan käsissä aika näppärä kapine sekin. Etenkin käytettävyys metsästyksen lomassa on hyvä. Aivan millä tahansa perus kompassilla pärjää tuon verran mitä lasten kanssa tarvitsee, mutta toki nuo laadukkaammat on mukavampia ja parempia käyttää. Itse en ole tarkemmin seurannut, mutta nuo suunnon "kilpasuunnistukseen" tarkoitetut mallit on ainakin olleet aivan hyviä mitä joskus olen kokeillut. Varmaan noista ensimmäisen sivun linkeistä löytyy jo sellaiset kamppeet mitä saattaa vaikka itsekkin joskus lainata. Eli joku perus laadukas on varmaan se kultainen keskitie tässä asiassa. Tuskin aivan parhaita luksus malleja tai kalleimpia kilpavehkeitä tarvitsee, mutta kunnollinen on mukavampi käyttää kun marketin 1.90€ suuntolainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20103
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 05.12.2018 09:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia vinkeistä. Pitääpä pohtia tätä vielä uudelta kantilta.

Nuuska kirjoitti:
Vaikka tutkan kartta ja oma sijainti siinä ovat käteviä, niin käytän kompassia koko ajan. Levykompassi vaihtui rannemallii kuten tämä https://www.suunnistajankauppa.fi/p2154-wol-rapid-5-fi.html omani on Moscow ja puolikymmentä vuotta ollut käytössä. Isoissa maissa, missä on vähän kaatoa, ehdoton peli pysyä suunnassa, koska se on jatkuvasti näkyvissä ja neula erinomainen.



Tuo voisi tosiaan olla kova sana ”samoilumetsästykseen” ja hakannee vanhan marssikompassin käytettävyydessä.

Hyvä pointti tosiaan sekin, että suunnistuksen opettelussa ”perinteinen” kompassi saattaisi olla parempi. Veikkaan, että noita löytyisi jokunenkin kaapeista, kun kaivelee. Mielenkiintoista olisi kokeilla tuollaista vähän enemmän Pro-mallia, onko siinä tosiaan selkeää eroa noihin peruskilkkeisiin. Voisi sitä sitten joskus lainata pojalta Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 05.12.2018 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tuo voisi tosiaan olla kova sana ”samoilumetsästykseen” ja hakannee vanhan marssikompassin käytettävyydessä.

Joskus kun tullut suunnistettua normaalia enemmän ja muutenkin tuo päänuppi jotenkin on sellainen suunnistusmyönteinen niin omalla kohdalla ratkaisin aikanaan tuon metsästys/samoilukompassin tarpeen niin, että laitoin taskuun pelkän kompassista irroitetun neularasian. Mitäpä sitä sillä rungolla tekee turhana painona.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com