OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mettästäjän Kulkupeli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 231, 232, 233  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 14.02.2019 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rahkonen kirjoitti:
Luxury tasosta alkaen on ”sähkönen alusta”, toimii tosi hyvin.

https://www.toyota.fi/download/cms/fifi/Toyota_LandCruiser_autoesite_012011_tcm-3018-541876.pdf

https://youtu.be/NLF6n3nMwww

On, mutta se vapauttaa ainoastaan tukivarret kun tarvitaan laajoja joustoja maastossa.

edit; Näyttää se videon mukaan vaikuttavan myös maantieajossa.

Muistelen joskus aiemminkin moisen nähneeni, mutta asiasta on joskus ollut puhetta jonkun Toyota-myyjänkin kanssa ja hän kertoi vain tuosta tukivarsien vapauttamisesta tms...

Ilmajousitus executive:een...Ei taida olla edes saatavilla 150:een vaan näyttää olevan jokin adaptiivinen iskunvaimennus?


Viimeinen muokkaaja, jkvi pvm 14.02.2019 23:42, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olavikuulapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2016
Viestejä: 2174
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 14.02.2019 23:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aina kun hehkutetaan auton erilaisia lisävarusteita, niin miulla tulee heti mieleen, että paljonkohan se maksaa, kun aletaan remontoida.
Onhan nuo säätyvät alustat yms. mukavia, mutta siinä onkin sitten naurussa piteleminen, kun hydraulilinja tyrkkää ölyt kankaalle, tai paineakku antautuu.
Farmari mersuissa on ollut jo vuosikymmenet vakiona hydraulinen perän tasonsäätö ja miun mielestä se olisi saanut jäädä keksimättä. Iskarit ovat halvatun kalliit ja vanhemman auton ollessa kyseessä, tahtoo joku putki aina laueta jostakin.
Jokainen saa toki ostaa autonsa sellaisilla varusteilla, kuin itse haluaa, mutta semmoinen lisävaruste ei voi hajota, mitä ei ole. Patarauta on parasta rautaa Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 15.02.2019 00:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite oon kans sitä mieltä että tavallisilla rautajousilla oleva alusta on hyvä. Omassa cruiserissa oli rough countryn alustan korotussarja ja se teki jousituksesta sopivasti tukevamman. Eikä se ollut pahan hintainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 15.02.2019 00:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
En taaskaan väitä että olisi cruiseria parempi, mutta jos se muutaman vuoden kestää, niin yhden isomman remontin hinnalla ostaa jo toisen pajeron varaosiksi.

Joku vuosi taapäin ajelin lyhyen ajan sisään muutaman päivän vuokra-Cruiserilla (Legend - eli perusmalli) ja heti kohta esittely-Pajerolla. Jotenkin Pajero tuntui paremmalta normaali maantieajossa. Cruiser vakiojousituksella on melkoinen lulla. Mutta sitten tietenkin huonolla tiellä pääsee oikeuksiinsa vs. cittarit, joita oli myös käytössä.


Samoten Pajeron 200hv:n kone tuntui puhdikkaammalta. Harmi, ettei uusia Pajeroita enää tehdä. Ei sillä, että uutta pääsis ostamaan, mutta ei tule niitä käytettyjäkään markkinoille.

Onhan noita pajeroita vielä 2018 mallisia ainakin ja luin juttua että aikovat siitäkin tehdä hybridin ja käsitin että tulisi myös muita moottorivaihtoehtoja, mutta homma olisi jäissä kunnes saavat uuden hybridi mallin valmiiksi. Onhan tässä kuitenkin vielä aikaa odotellakin ja silti niitä 18 vuoden pajeroita saa varmaan kohtalaisen tuoreena ja vähän ajettuna.

Toki se on sinällään kaksijakoinen tilanne, että pajero pudottaa hintansa aika äkkiä. Jotenkin tuntuisi että melkein viisain olisi ostaa joku tuollainen alle 200tkm ajettu noin 10-15 tuhannen auto. Ei joka naarmu haittaa ja se pahin arvon alenema on jo tapahtunut. Esimerkiksi joku 200tkm ajettu 2003-2006 pajero on kymppitonnin auto ja uudella korimallilla 07 eteenpäin 15 tonnin auto. Nuo 2000 luvun alun cruiserit on 25 tonnin vehkeitä ja 07-08 ikäluokka likempänä 30 tuhatta. 17 vuoden 20tkm ajettu cruiseri lähtee 62 tonnilla ja 11tkm ajettu 18 vuoden pajero 65 tonnilla, joten noista valkkaisin cruiserin jo pelkästään arvon alenemaa ajatellen. Tuolla edullisessa päässä ostaisi kuitenkin kaksi pajeroa sillä yhden cruiserin hinnalla, joten on siinä vähän pelivaraa jos sattuu jotain särkymään. Nuo ei kuitenkaan ole vielä mitään aivan toimottomia 80 luvun louskuja maantielläkään, joten niillä kymppitonnin pajeroillakin kehtaisi ajella työmatkaa ja perheen lomareissuja aivan hymyssä suin. Tutulla nimittäin oli tuollainen suht tuore pajero tuossa vajaa 10 vuotta takaperin ja onhan ne sivistyneitä laitteita ajella myös matka-ajoa noihin vanhoihin verrattuna, vaikka niillä ei ehkä aivan yhtä reippaasti kestä rymytä aivan umpimetsässä. Ainakin saa varautua että muovipuskurit saattaa jäädä sinne metsään. Mutta on se aika raju arvon alenema jos 10 vuodessa 150tkm ajoilla arvo tippuisi jo 50 tuhatta. Se on 5000€ vuodessa ja todellisuudessa kilometrejä kertyy vähintään tuplasti. Sillä rahalla ostelee noita edullisia joka toinen vuosi ja vie vanhoja paaliin tai myy osina/korjattavaksi jos sattuvat särkymään. Eihän se tietenkään haittaa jos on rahaa, mutta köyhä joutuu laskemaan.

Itsellä on jäänyt sellainen käsitys että pajero olisi panostanut aika vahvasti ajettavuuteen maantiellä ja siitä syystä sinä olisi vähän jouduttu tekemään kompromissiä äärimmäisten maasto-ominaisuuksien puolella. Toki se nyt silti on vielä ihan oikea maasturi ja itse en niitä aivan äärimmäisiä ominaisuuksia tarvitse. Pieni korotus ja aavistuksen isommat all terrainit alle, niin sillä hoitaisi omat tarpeet aivan täysin. Menisi varmasti auraamattomia metsäteitä sen mitä tarvitsee ja nuo tekeillä olevat tiepohjat ja traktori urat sillä varmasti ajelisi. Nuo ns. ”oikeat maasturit” tarjoaa kuitenkin tilaa sen verran että voisin sellaista itselleni vakavasti harkita. Monet citymaasturit tahtoo olla vähän pienen hivakoita jos koittaa survoa pari koiraa ja perheen kyytiin ja usein pitäisi saada vähän tavaraakin mukaan. Ja sääli että alennusvaihteet on poistettu jo lähes kaikista malleista. Sen mitä olen noilla city malleilla ajellut, niin tahtoo olla välitykset vähän turhan pitkät hitaaseen ”maastoajoon”. Eikä ne lukot ainakaan haittaa siinä jos sattuu eteneminen loppumaan ja haluaa tulla pois mahdollisimman vähällä lapioinnilla. Toki yksi vaihtoehto olisi myös kuorma-autoksi rekisteröity neliveto sprintteri 5 paikkaisena. Ei ainakaan lopu tila kesken ja silläkin ajaisin luultavasti suurimman osan tarpeista. Ajaa vaikka mönkkärin varalta kyytiin jos tarvitsee pahempiin paikkoihin päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9427

LähetäLähetetty: 15.02.2019 06:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:

mutta se vapauttaa ainoastaan tukivarret kun tarvitaan laajoja joustoja maastossa.

edit; Näyttää se videon mukaan vaikuttavan myös maantieajossa.

Muistelen joskus aiemminkin moisen nähneeni, mutta asiasta on joskus ollut puhetta jonkun Toyota-myyjänkin kanssa ja hän kertoi vain tuosta tukivarsien vapauttamisesta tms...


Nyt taitaa mennä tukivarret ja kallistuksenvakaajat sekaisin.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 15.02.2019 09:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
17 vuoden 20tkm ajettu cruiseri lähtee 62 tonnilla ja 11tkm ajettu 18 vuoden pajero 65 tonnilla, joten noista valkkaisin cruiserin jo pelkästään arvon alenemaa ajatellen.

Noita kun alat tarkemmin tutkimaan niin Toyota on perusvarusteinen pakettiauto ja Pajero kaikilla mahdollisilla varusteilla oleva. Vastaavia kun katselee niin hintaero Pajeron hyväksi on aina se 10-20 tonnia vastaavan ikäisissä yhtä paljon ajetuissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rta72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2015
Viestejä: 198

LähetäLähetetty: 15.02.2019 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
retardo kirjoitti:
Just auton vaihtaneena mietin eka uutta rav4:sta mut taitaa olla hyvä et tuli ostettua 8 vuotta vanha land cruiser vaikka hinta sama kun uudel rav4.Eipä oo kalliita vuosi huoltoi niin voi sijoittaa nekin diesel veroo.


Itse asiassa Land Cruiserin ylläpito on puolet kalliimpaa kuin mitä näiden pienempien cittareiden. Huoltokohteita paljon enemmän.

Toki jos vain ajaa ja odottaa, kauanko kestää.


Uuden ravin kuukausikustannukset sisältäen huollot/verot/maksuerät on pienemmät kuin tuon 7 v. vanhan E220:sen. Uuden toyotan huoltohintoja kyselin sukulaisilta ja merkkiliikkeistä niin ekan kahden vuoden huollot n. 450-500€, mersussa kahden vuoden määräaikaishuollot ilman mitään ylimääräisiä korjauksia 2000e.

Sekin kielii jo huoltojen hinnoista kun uuteen raviin huoltosopimus jotain hieman yli 20e luokkaa kuukaudessa ja aikanaan uuteen b-mersuun oli 54 e/kk.

Myös alkoi huolettaa toi ilmajousitus kun alkoi kylmällä oireilee "vehicle rising please wait" cautionia ja muutenkin tuntua siltä että kohta menee uusintaan ne. Sehän halpaa huvia olisikin.

Kyllä lantikka olisi ollut kova vaihtoehto mutta varsinkin diisselissä kovat verot ja varmaan kallis ylläpitää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 15.02.2019 10:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös lantikkaa saa kovettaa takapenkiltä ja katastaa uusiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Putukiffeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Hel 2009
Viestejä: 1636
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 15.02.2019 10:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rta72 kirjoitti:

Myös alkoi huolettaa toi ilmajousitus kun alkoi kylmällä oireilee "vehicle rising please wait" cautionia ja muutenkin tuntua siltä että kohta menee uusintaan ne. Sehän halpaa huvia olisikin.


Rollen tähtihuolto ja Venetmäeltä osat, hinta yhteensä muistaakseni 1200€. Meni kumpikin pussi takapäässä uusiksi.
_________________
Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 15.02.2019 15:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ööh tuota mulla on ollut vuodesta -90 kaikkia hodarin jälkeisiä isompia land cruisereita. Hydraulinen korkeudensäätöjärjestelmä on ollut neljässä autossa. Monet sanoo, että se on ilmajousitus, mutta se ei ole. Kätevä se on ollut monestikin, kun saa nostettua 7 cm auton pohjaa ylemmäs. Eli siellä on nesteet joilla työnnetään auto ylös. Myös paineakut löytyy. Aika erikoista, jos tätä systeemiä pystyy "lullaksi nimittämään. Asetukset on valittavissa comfort, normal ja sport. Itte ajelin aina comfort asetuksella ja kun vähänkin kuormaa, niin normal. Sport asetus vaatii jo niskatuet ja tekareiden kiinnityspannan. Järjestelmän kestävyys on varmaan luokkaa 100 vuotta. Paineakun kuoret on järjettömän paksua peltiä ja ne kesti entisessä ainakin sen 420 000 km niin, että tekstin vielä näki. Hydraulipumppu ei tykkää yhtään ilmasta ja nesteenvaihto pitää tehdä huolella. Ei hajoa, mutta toiminta hidastuu. Iskareiden päissä on säätötyyny ja se ei tarvinnut vaihtoa vielä siinä 400 000 km kohdalla. Jäljelle jää korkeusanturit ja hydrauliputket. Putket ruostu takaa puhki jossain 300 000 km kohdalla ja korkeusanturi meni takaa, kun peruutin alumiinireppujakkaran solmuun ja katkennut putki löysi tiensä akselin päälle ja repi anturin irti jalastaan. Iskarit siis kustantaa n. 100 € kpl.
Nykyisessä 1/2-moottori Land cruiserissa on Crawl control systeemi, joka on aivan järjettömän hyvä neliveto tietokone ja sille ei enää peruskuski pärjää itsenäisesti. Tämä on tullut kokeiltua. KDSS pitää korkean auton järjellisissä kallistuksissa erinomaisesti normaaliajossa. Kallistusvaimennus saadaan pois ja joustot otetaan käyttöön vain, kun tarvitaan. Ja piti siis vaihtaa kulkinetta, kun kohta alkaa kummitella nuo EU6 rajat. Entinen oli EU4 luokkaa ja kulutusta 11-12 L väliin. Nykyinen on kusiaismoottorilla ja 8-9 L väliin menee nyt talvella. Yleisin on 8,5L. Entisellä möykyllä pääsi hyvin liikenteeseen mukaan, kun 0-100 oli 8,0 s. Nykyisellä kiihtyvyydellä ei pärjää vielä kevät vasikoille, kun ne ensimmäistä kertaa ulos pääsee, mutta syksyn viimeisille sisään meneville lehmille saattaa jo pärjätä. Uutta, nöyrempää asennetta kyllä alkuun vaatii, mutta hyvin pärjää silläkin liikenteessä.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 15.02.2019 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Aika erikoista, jos tätä systeemiä pystyy "lullaksi nimittämään.

Harvapa täällä nimittelee V8 Land Cruiseria miksikään.


Mutta käy kokeileen vaikkapa sitä nykyisen mallisi halpisversiota. Ja voi olla, että siinäkin on jo kehittyneempi alusta. Se, mitä minä ajelin, oli jotain 2014 mallin Legend-versio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 15.02.2019 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On se perusmalli vähän pehmeä mutta minusta ei kuitenkaan mikään lulla. Matka-ajossa oikein mukava ajella. Kun niihin tottuu niin normi henkilöauton alusta tuntuu jopa liian kovalta. Eikähän tuommoinen maasturi ole minkään hätäisen kuskin auto. Niillä pitää katsella kun ajaa ettei vahingossa aja vaikka viereen tulleen saabin keulan yli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 15.02.2019 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iivariiso kirjoitti:
On se perusmalli vähän pehmeä mutta minusta ei kuitenkaan mikään lulla. Matka-ajossa oikein mukava ajella. Kun niihin tottuu niin normi henkilöauton alusta tuntuu jopa liian kovalta. Eikähän tuommoinen maasturi ole minkään hätäisen kuskin auto. Niillä pitää katsella kun ajaa ettei vahingossa aja vaikka viereen tulleen saabin keulan yli.

Jos pitää 5 aikuista laittaa samaan autoon niin ennen tuolla Sorennolla lähden kuin mitä parin viikon kokemuksella noilla Legend-mallin Toyotilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 16.02.2019 05:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohon saattaa kyllä vaikuttaa tuo KDSS jonkun verran. Se kyllä jämäköittää melkoisesti mutkaisen tien ajelua. Noiden malliversioiden kanssa pitääkin olla muutoinkin tarkkana. Esim takatasauspyörästön lukkokaan ei ole itsestäänselvyys. Ja taitaa tosiaan olla tuo Legend ilman kdss järjestelmää. Kusiaiskone tuli 2016 malliin ja kdss on vissiin jo valinnaisvaruste premiumia lukuunottamatta. Mutta melko selkeä ero tulee kyllä ajotuntumaan ja voi suositella varusteisiin, jos noita nyt yleensä kattoo.

https://www.whiterivertoyota.com/blog/how-does-the-toyota-kinetic-dynamic-suspension-system-work/
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 16.02.2019 09:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nämä uudemmat sorennot varmaan jo jäykemmällä alustalla. Ite oon ajanut -06, -08 ja -11 vuosimallien sorennoilla. Niistä kaksi vanhempaa oli kyllä tosi pehmeällä alustalla. Makuasioita kuitenkin kun ite tykkään ajella tuommoisella lötköttely autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 231, 232, 233  Seuraava
Sivu 133 Yht. 233

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com