OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästä - pyyntionnea ja mielenrauhaa
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Harrastuksemme mediassa
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
hkaimaani



Liittynyt: 24 Hei 2017
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 16.08.2019 15:03    Viestin aihe: Metsästä - pyyntionnea ja mielenrauhaa Vastaa lainaamalla viestiä

Tuttu sälli otti ja kirjoitti kirjan metsästyksestä ja sen merkityksestä itselleen. Opus julkaistiin virallisesti toissapäivänä eli 14.8.2019. Lähtökohta on sinällään herkullinen, että kyseinen tyyppi on perinteisiä stereotypioita miettien viimeinen henkilö, kenen uskoisi viettävän huomattavan määrän aikaa kuusenpersiissä elukoita väijymässä.

Kirja tietysti oma lukunsa (kirjan virallinen sivu https://metsastakirja.fi/), mutta sen tiimoilta tyyppi kävi puhumassa metsästyksestä mm. Yle Suomen kuuloradio-ohjelmassa ( https://areena.yle.fi/1-50199053 ), Hesarissakin taisi olla jonkinnäköinen juttu ( https://www.hs.fi/elama/art-2000006196492.html ) ja kävipä vielä Maikkarin aamussakin oikein näköradiossa puhumassa ( https://www.mtv.fi/sarja/huomenta-suomi-extra-33001003017/keskiviikko-14-8-klo-905-1118744 ).

Omasta mielestäni oikein oiva avaus metsästykseen liittyvien mielikuvien oikomiseen - kun ei lähde ensisijaisesti haastamaan riitaa tai tahallaan kerjäämään verta nenästään, aiheen ympäriltä käyty keskustelu tuntuu pysyneen todella mukavasti asialinjoilla.

Hienoa siis omasta mielestäni, että onnistuttu tuomaan itsellekin tärkeää harrastusta julki positiivisessa valossa. Erityisesti, kun kirjan yhtenä kohdeyleisönä erityisesti tuntuvat olevan ne tahot, joiden ymmärrys tai yhteys metsästykseen on heikko. Onko kyseinen teos vielä päätynyt monenkin foorumilaisen käsiin tai muutoin osunut silmään? Jos on, onko kirja tai muut esiintymiset mediassa herättäneet jonkinlaisia ajatuksia - vaikka sitten niitä, että "elä hippi ala viisaammilles kertomaan, miksi täällä metsästetään"?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 16.08.2019 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iltalehden nettiversiossa oli eilen juttu https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8d4d5df-51c1-42d7-aa88-1881090fa160
Itselle ei tullut ainakaan mitään negatiivista mieleen, päin vastoin. Ehkä tuollainen metsästyksen aikuisiällä aloittava osaa tuoda esille asioita joita "kaupunkilaiset" ymmärtävät ja mahdollisesti hyväksyvätkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 16.08.2019 15:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysyppä onko koulukiusattu. Laughing
Tekeekö rappi piisejä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Mar 2012
Viestejä: 2033
Paikkakunta: North carelia

LähetäLähetetty: 16.08.2019 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Iltalehden nettiversiossa oli eilen juttu https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8d4d5df-51c1-42d7-aa88-1881090fa160
Itselle ei tullut ainakaan mitään negatiivista mieleen, päin vastoin. Ehkä tuollainen metsästyksen aikuisiällä aloittava osaa tuoda esille asioita joita "kaupunkilaiset" ymmärtävät ja mahdollisesti hyväksyvätkin.


Noita kommentointeja kun lukee, niin tulee mieleen vaan että mitenkähän osa noista selviää edes arkielämästä Laughing
_________________
”Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 16.08.2019 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wata kirjoitti:
late2 kirjoitti:
Iltalehden nettiversiossa oli eilen juttu https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8d4d5df-51c1-42d7-aa88-1881090fa160
Itselle ei tullut ainakaan mitään negatiivista mieleen, päin vastoin. Ehkä tuollainen metsästyksen aikuisiällä aloittava osaa tuoda esille asioita joita "kaupunkilaiset" ymmärtävät ja mahdollisesti hyväksyvätkin.


Noita kommentointeja kun lukee, niin tulee mieleen vaan että mitenkähän osa noista selviää edes arkielämästä Laughing
Eipä tullut luettua kommentteja, ne kyllä melkein arvaa, täytyy lueskella joku sadepäivä jos ei ole muuta hommaa.

vekevillä lienee jotain ongelmia, valitettavaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34784

LähetäLähetetty: 17.08.2019 06:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohan täytyy hankkia ja lukea.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 17.08.2019 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
wata kirjoitti:
late2 kirjoitti:
Iltalehden nettiversiossa oli eilen juttu https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8d4d5df-51c1-42d7-aa88-1881090fa160
Itselle ei tullut ainakaan mitään negatiivista mieleen, päin vastoin. Ehkä tuollainen metsästyksen aikuisiällä aloittava osaa tuoda esille asioita joita "kaupunkilaiset" ymmärtävät ja mahdollisesti hyväksyvätkin.


Noita kommentointeja kun lukee, niin tulee mieleen vaan että mitenkähän osa noista selviää edes arkielämästä Laughing
Eipä tullut luettua kommentteja, ne kyllä melkein arvaa, täytyy lueskella joku sadepäivä jos ei ole muuta hommaa.

vekevillä lienee jotain ongelmia, valitettavaa.

Ei suinkaan, mistä sää saat jälleen tuollaista päähäs. Seuraappa aikaas. Jokainen telkkarissa, joka on kirjan tehnyt, on koulu kiusattu ja rap piisien tekijä. Valta osa siis. Ei kyseistä miestä vastaa mitää nekatiivista, kuin uteliaisuus kun on kerran kaveri esittelijälle.
Esittelijän kuvaus.
""Lähtökohta on sinällään herkullinen, että kyseinen tyyppi on perinteisiä stereotypioita miettien viimeinen henkilö, kenen uskoisi viettävän huomattavan määrän aikaa kuusenpersiissä elukoita väijymässä. """
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Machete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 381
Paikkakunta: Kaukana ja kauempana

LähetäLähetetty: 17.08.2019 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mahtavaa kun joku oman it-elämänsä sisäinen sankari käy jossain pellon reunassa kyykkimässä muutaman tunnin kaurista väijyen ja kertoo muille asiasta tuntemattomille kuinka siitä on saanut suuria tunteita. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun näitä samanlaisia ”MINUN KOKEMUKSET OVAT NIIN AINUTLAATUISIA, ETTÄ NIISTÄ ON KERROTTAVA KAIKILLE”-tyylisiä opuksia on tullut viime vuosina jokaiselta elämänalueelta, joka jollain tapaa liittyy luontoon. Pinnallista sontaa pääasiassa, oli kyseessä (perho)kalastus, vaellus, vapaalasku jne.

Tämän kirjan periaatteessa tekee mielenkiintoiseksi metsästyksen psykologinen aspekti ja sen läpikäyminen, mutta kuvamaailma ainakin näyttää siltä, että siinä yritetään kilpailla hipsterien ja ituhippien kanssa kellä on erinomaisin elämä ja kuka sen pakkaa parhaiten visuaaliseen muotoon. Yhdenkaltaista elämänlaadun kilpajuoksua tämäkin. Uskon toki, että metsästys tuo kaikille hienoja tunteita (itsekin olen koukussa vahvastiki), mutta tunnen paljon siihen kyllästyneitäkin. Se voi töölöläisen DI:n arkeen tuoda ihan pikkasen enemmän väriä, kuin sallalaisen metsäkonekuskin. Laitetaan jokatapauksessa lukujonoon ja arvioidaan tuotosta sitten uudemman kerran.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 17.08.2019 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näillehän on nyt löytynyt tittelikin, "kokemusasiantuntija". On sitä aika onnettomia kirjoja saaneet aikaan tunnetutkin nimet alalla, en lukematta mollaisi. Enkä tuota alkuvuosien intoa kun on paljon uutta ja oppimista. Joskin täytyy tunnustaa että tuskin tulen lukemaan, minua ei toisten kokemukset niin paljoa kiinnosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Thepleksi



Liittynyt: 18 Elo 2019
Viestejä: 5
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 18.08.2019 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aloittaja vihjasi minullekin, että täällä on kirjasta keskustelua, joten uskaltauduin tekemään tilin. Kirjan kirjoittaja siis tämän nimimerkin takana.

late2 kirjoitti:
Näillehän on nyt löytynyt tittelikin, "kokemusasiantuntija". On sitä aika onnettomia kirjoja saaneet aikaan tunnetutkin nimet alalla, en lukematta mollaisi. Enkä tuota alkuvuosien intoa kun on paljon uutta ja oppimista. Joskin täytyy tunnustaa että tuskin tulen lukemaan, minua ei toisten kokemukset niin paljoa kiinnosta.


late2 kirjoitti:
Ehkä tuollainen metsästyksen aikuisiällä aloittava osaa tuoda esille asioita joita "kaupunkilaiset" ymmärtävät ja mahdollisesti hyväksyvätkin.


Tunnustan kyllä avoimesti, että metsästäjänä mulla on kilometrejä takana vähemmän kuin monella. Tämän takia keskityin nimenomaan tuohon aloittamisen henkiseen puoleen ja homman kuvaamiseen vähän pintaa syvemmältä. Olen työmaailmassa hyvin paljon tekemisissä psykologian kanssa ja kun huomasin, että metsässä päästään käsittelemään just inhimillisen elämän ydintä, olin harrastuksesta täysin myyty.

Ja just tämä aikuisella iällä aloittaminen antoi mulle mahdollisuuden kuvata tätä mun "uskoon tuloani" sellaisella tavalla, jonka toivon aukeevan muillekin kaupunkilaisille. Aika moni tuntuu miettivän näitä samoja juttuja tällä hetkellä.

Yksi tavoite tälle kirjalle mulla liittyy siihen tosiasiaan, että maaomistukset liikkuu pikkuhiljaa perikuntien kautta kaupunkilaisille. Mä halusin tehdä oman osani sen eteen, että kun niin käy, niillä kaupunkilaisilla olisi metsästyksestä todenmukaisempi kuva, kuin mikä yleisesti ottaen monella on. Ja jotta tämän kirjan kuva olisi todenmukainen, siinä haastatellaan liutaa kokeneempia metsästäjiä ja jo kirjoitusvaiheessa mulla oli lauma kokeneempia kommentoimassa, että joukkoon ei uisi aivan kaameita asiavirheitä.


Machete kirjoitti:

Mahtavaa kun joku oman it-elämänsä sisäinen sankari käy jossain pellon reunassa kyykkimässä muutaman tunnin kaurista väijyen ja kertoo muille asiasta tuntemattomille kuinka siitä on saanut suuria tunteita. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun näitä samanlaisia ”MINUN KOKEMUKSET OVAT NIIN AINUTLAATUISIA, ETTÄ NIISTÄ ON KERROTTAVA KAIKILLE”-tyylisiä opuksia on tullut viime vuosina jokaiselta elämänalueelta, joka jollain tapaa liittyy luontoon. Pinnallista sontaa pääasiassa, oli kyseessä (perho)kalastus, vaellus, vapaalasku jne.


Mun yksi alkukipinä tuli siitä, kun kävin läpi kaikki kirjakaupan luontoteokset ja totsein, että onpa pinnallista kamaa, ihan erityisesti metsästykseen liittyen. Monessa luontoharrastuksesta kertovasta kirjasta laji on "unohdettu" kokonaan. Helppohan tuollainen tampereen kaupungin kokoinen ihmisryhmä on vahingossa jättää mainitsematta aihetta käsittelevässä kirjallisuudessa...

Nämä mun kokemuksethan nimenomaan ei ole lainkaan ainutlaatuisia, vaan tavoitteena oli haastattelujen ja laajempien metsästäjäkeskustelujen kautta päästä kiinni niihin jaettuihin kokemuksiin. Päätin kertoa tuossa omaa tarinaa mukana ainoastaan siksi, että se luo faktoille toivottavasti vähän tarttumapintaa. Mutta toivon kyllä, että olen onnistunut kirjoittamaan kirjan metsästyksestä, en minusta ittestäni.

Ja alkaa noita eri metsästyslajien parissa vietettyjä tunteja olla jo vähän enemmän kuin pari. Wink


machete kirjoitti:
Kuvamaailma ainakin näyttää siltä, että siinä yritetään kilpailla hipsterien ja ituhippien kanssa kellä on erinomaisin elämä ja kuka sen pakkaa parhaiten visuaaliseen muotoon.


Mä otan tän kohteliaisuutena Very Happy Eikös tää tarkoita, että kuvat on nättejä! Oon huomannut, että metsästyksen kuvaamisessa mulle vaikeaa on se, että homma vie niin paljon mukanaan, että ei tee mieli kuvata suurimman osan ajasta lainkaan. Sitten kun vastaan tulee joku oikein hieno valo tai kuva, niin kyllä se kamera tulee kaivettua repusta.

Jos totta puhutaan, niin mun mielestä just toi elämäkilpajuoksu on instagramissa aivan kuvottavaa katsottavaa. Mulle metsästyskuvat tekee tossa poikkeuksen. Ne on yleisesti ottaen paljon rehellisempiä kuin tusinafestarikuvat ja miljoonas kuva aamupalasta. Instahan on sosiaalisista medioista tästä huolimatta paras, koska siellä ei käydä keskustelua juuri lainkaan. Muuten kuin suorilla yksityisviesteillä.

wata kirjoitti:
Noita kommentointeja kun lukee, niin tulee mieleen vaan että mitenkähän osa noista selviää edes arkielämästä


Kirjassakin esiintyvä pitkän linjan metsästäjä ja hieno mies Vihtosen Kipi vastasi mulle tänään näistä kommenteista jutellessa, että "Piänet ihmiset on piäniä ihmisiä!"

vekev kirjoitti:
Kysyppä onko koulukiusattu. Laughing
Tekeekö rappi piisejä.


Olin, mutta en niin pahasti, että olis tarvinnut turvautua rappi piisien tekemiseen.

vekev kirjoitti:

Tuohan täytyy hankkia ja lukea.


Kiitos!

-Aleksi Lumme
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34784

LähetäLähetetty: 18.08.2019 20:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos kiitoksista, se olin minä joka lupasin lukea mutta toivotaan että vekekin hiukan sivistää itseään Very Happy .
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Thepleksi



Liittynyt: 18 Elo 2019
Viestejä: 5
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 18.08.2019 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Kiitos kiitoksista, se olin minä joka lupasin lukea mutta toivotaan että vekekin hiukan sivistää itseään Very Happy .


nonni. Copypaste se on vaikee taiteenlaji.

Ehkä tää on nyt sitä psykologiaa sitte! Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 18.08.2019 21:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamulehdessä oli tänään ilmesesti sama juttu kun Iltalehden nettilehdessä, samaa ilma-alma-mediaa taitavat olla. Luin sitä kriittisesti tämän keskustelun pohjalta mutten vieläkään löytänyt tuosta mitään mikä olisi nostanut mitään negatiivista mieleen. Itselläkin metsästys aktivoitui vasta poikavuosien jälkeen, vaikka oli tavallaan aina läshä, jonkinlaista harmoniaa tuntui tuon lehtijutun ajatusten kanssa. Vaikka me kyllä pidetään lihasta niin että sitä täytyy ostaa enempi kaupasta.

Mutta täytyy nyt vielä katsoa sen kirjan lukemisen kanssa, jotainhan sitä pitää lukea jos kirjoja lukee, tuskin tämä ihan huonoin valinta on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 18.08.2019 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän ne "perinteiset" eräkirjat ole niiiin luettu, ja kuvat otettu, hyvä että joku tekee "moderrniakin" metsästyskirjallisuutta. Nimenomaan siitä näkökulmasta, että se on suunnattu ehkä enempi hipstereille ja muille "luonnosta erkaantuneille" Laughing
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Thepleksi



Liittynyt: 18 Elo 2019
Viestejä: 5
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 18.08.2019 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainasin kirjoittaessa metsästys ja kalastus lehden juhlavuositeoksen, jossa oli julkaistu metsästysjuttu jokaiselta lehden olemassaolon vuosikymmeneltä. Kyllä ne kieltämättä aika samaa kaavaa noudatti. Eniten minua kiinnosti juttu, miehestä, joka pohdiskeli poikansa kanssa passipaikalla elämää ja solmuun mennyttä parisuhdetta. Siinä päästiin vähän pintaa syvemmälle, eikä vaan kerrottu reissun tapahtumia aikajärjestyksessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Harrastuksemme mediassa Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com