OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästä - pyyntionnea ja mielenrauhaa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Harrastuksemme mediassa
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15315

LähetäLähetetty: 18.08.2019 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Normaaliin tapaani sotken taas asiallista keskustelua... Mulla oli poikavuosina kalastus tärkeämpi kuin metsästys, olen kalastanut kauemmin kuin muistan. Ylpeänä ja vailla tunnontuksia syönyt itsepyytämääni kalaa, ja jaellut sitä muillekin jos on ollut mahdollisuus. Tuskin monikaan pahoittaisi mieltään jos kirjoittaisin kirjan siitä mitä elämyksiä tuo homma on vuosien varrella antanut. Mutta metsästys on raakaa tappamista, Iltalehden jutun kommentteja vähän vilkaisin, on se vaan ikävää hommaa tuo metsästys, pikkupoikien pullistelua pyssyjen kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Thepleksi



Liittynyt: 18 Elo 2019
Viestejä: 5
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 18.08.2019 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä sun nyt kannattaa vaan käydä hakemassa kirja kaupasta. Tätäkin aihetta pureskellaan siinä luvun verran. Wink

Ihmisen moraali se vasta on jännä laite, eikä siinä aivan kaikki kohdat mene suorimman logiikan mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 19.08.2019 07:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Kiitos kiitoksista, se olin minä joka lupasin lukea mutta toivotaan että vekekin hiukan sivistää itseään Very Happy .
Mihin mää sitä enää tarviin. Voisin kirjoittaa myös kirjan, Multa kans puuttuu rappi, mut koulussa kiusattiin, no kaikkia mun aikana, etten ollut poikkeus. Aamu tv puuttuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 19.08.2019 07:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Thepleksi

"""vekev kirjoitti:
Kysyppä onko koulukiusattu. Laughing
Tekeekö rappi piisejä.

Olin, mutta en niin pahasti, että olis tarvinnut turvautua rappi piisien tekemiseen. """

Heitin huulena, mut 3v eläkkeellä olen katsonut näitä kirjan kirjoitus haastatteluja(aamu tv), lähes kaikki on kiusattuja, osa on sitten päälle paukuttanu rap piisejä. Varmaan mainostaa itteään tuolla kiusaamisella, saa nääs poonuksia/potkua kirjan myyntiin.

Muuten tervetuloo mettästyksen kirjavaan joukkoon. Ei siellä mitää oo pakko tappaa, siellä kuluu aika mukavasti muutenkin. Hirvikärpäset on ainoo riesa, ainakin minulle. tulee sellaisia 2kk kutiavia ja vuotavia paiseita.
Jos metsässä olisi näin vänkyrää porukkaa kuin täällä erälle netissä, en menis ikänäni metsään.
Mr. Green
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34893

LähetäLähetetty: 19.08.2019 08:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Kiitos kiitoksista, se olin minä joka lupasin lukea mutta toivotaan että vekekin hiukan sivistää itseään Very Happy .
Mihin mää sitä enää tarviin. Voisin kirjoittaa myös kirjan, Multa kans puuttuu rappi, mut koulussa kiusattiin, no kaikkia mun aikana, etten ollut poikkeus. Aamu tv puuttuu.

Sekin oli kyllä kummaa, kiusaamiseen ei kukaan puuttunut mutta kun lopulta kyllästyit ja silpaisit kiusaajaa turpaan olit väkivaltainen häirikkö.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 19.08.2019 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Eiköhän ne "perinteiset" eräkirjat ole niiiin luettu, ja kuvat otettu, hyvä että joku tekee "moderrniakin" metsästyskirjallisuutta. Nimenomaan siitä näkökulmasta, että se on suunnattu ehkä enempi hipstereille ja muille "luonnosta erkaantuneille" Laughing


Tämä tässä on mun mielestä tärkein näkökulma. Nyt ei ole olennaisinta se kenella on ne parhaat kokemukset, vaan se kuka niistä osaa oikealla tavalla kertoa ja kehen kohderyhmä pystyy parhaiten samaistumaan.

Monesti olen surkutellut sitä kun itsekin tuli aloitettua metästys vähän vanhemmalla iällä. Toisaalta vanhemmalla iällä ehkä osaa käsitellä niitä vahvova tunteita eri tavalla kuin jos olisi poikasesta asti metillä käynyt. Väittäisin että tässä tilanteessa metsästystä ei ota niin itsestäänselvyytenä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 19.08.2019 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
vekev kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Kiitos kiitoksista, se olin minä joka lupasin lukea mutta toivotaan että vekekin hiukan sivistää itseään Very Happy .
Mihin mää sitä enää tarviin. Voisin kirjoittaa myös kirjan, Multa kans puuttuu rappi, mut koulussa kiusattiin, no kaikkia mun aikana, etten ollut poikkeus. Aamu tv puuttuu.

Sekin oli kyllä kummaa, kiusaamiseen ei kukaan puuttunut mutta kun lopulta kyllästyit ja silpaisit kiusaajaa turpaan olit väkivaltainen häirikkö.
Siihen aikaa ne oiottiin kehässä. Nurkkaa, tukka pöllyy ja karttakeppii, etelässä saatiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Machete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 381
Paikkakunta: Kaukana ja kauempana

LähetäLähetetty: 19.08.2019 12:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Thepleksi kirjoitti:

1) Ja just tämä aikuisella iällä aloittaminen antoi mulle mahdollisuuden kuvata tätä mun "uskoon tuloani" sellaisella tavalla, jonka toivon aukeevan muillekin kaupunkilaisille. Aika moni tuntuu miettivän näitä samoja juttuja tällä hetkellä.

2) Mun yksi alkukipinä tuli siitä, kun kävin läpi kaikki kirjakaupan luontoteokset ja totsein, että onpa pinnallista kamaa, ihan erityisesti metsästykseen liittyen. Monessa luontoharrastuksesta kertovasta kirjasta laji on "unohdettu" kokonaan.

3) Nämä mun kokemuksethan nimenomaan ei ole lainkaan ainutlaatuisia, vaan tavoitteena oli haastattelujen ja laajempien metsästäjäkeskustelujen kautta päästä kiinni niihin jaettuihin kokemuksiin. Päätin kertoa tuossa omaa tarinaa mukana ainoastaan siksi, että se luo faktoille toivottavasti vähän tarttumapintaa. Mutta toivon kyllä, että olen onnistunut kirjoittamaan kirjan metsästyksestä, en minusta ittestäni.

4) Oon huomannut, että metsästyksen kuvaamisessa mulle vaikeaa on se, että homma vie niin paljon mukanaan, että ei tee mieli kuvata suurimman osan ajasta lainkaan. Sitten kun vastaan tulee joku oikein hieno valo tai kuva, niin kyllä se kamera tulee kaivettua repusta.

5) Jos totta puhutaan, niin mun mielestä just toi elämäkilpajuoksu on instagramissa aivan kuvottavaa katsottavaa. Mulle metsästyskuvat tekee tossa poikkeuksen. Ne on yleisesti ottaen paljon rehellisempiä kuin tusinafestarikuvat ja miljoonas kuva aamupalasta.



Kiitos Aleksille että tuli tänne omalla nimellään kommentoimaan ja keskustelemaan. Se voi avata paljon uusia mahdollisuuksia, opettaa ja välillä myös lannistaa. Pahoitteluni myös jos oma kommenttini ketjuun aiheutti mielipahaa, se ei ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi, vaan enemmänkin kiritiikiksi tämän tyylilajin opuksia kohtaan.

Muutamiin asioihin haluisin kommentoida, ne boldattuna ja numerojärjestyksessä:

1) Tämä "uskoon tuleminen" harrastuksen alkuvaiheissa on ehkä se asia, joka itseäni tämän tyylisuunnan kirjoissa yleensä häiritsee. Helposti nähdään se kaikki hyvä, mutta kun harrastuksen moninaiseen kirjoon ei olla ehditty paneutua syvällisemmin, ei ehkä nähdä kaikkia niitä hankaluuksia ja ristiriitoja jotka metsästykseenkin liittyy. Metsästää voi monella erilaisella tavalla ja useaa eri riistaa, ja aluelliset, ihan usein luonnonoloista johtuvat, erot vaikuttavat paljon toimintapoihin ja metästyksen toteuttamiseen. Se mikä voi kaupunkilaisesta näyttäytyä ihanteellisena irtiottona arjesta, voi olla toisaalla melkeinpä arkinen toiminto. Se ei toki vie pois metsästyksen hyviä puolia, mutta saattaa johtaa yksipuoliseen näkökulmaan.

2) Haluat tuoda metsästyskirjallisuuteen uutta, joten minusta olisi hyvä ollut tutustua aiempaan metästys- ja eräkirjallisuuteen. Näitähän ei kirjakauppojen hyllyiltä löydy, vaan ihan kirjastoon joutuu vaivautumaan. Niihin hyllymetrihin paneutumalla olisi voinut saada hyviä näkökantoja siihen, mihin rakoon kirjasi sopii eräkirjallisuuden laajalla kentällä, tuoko se siihen loppujen lopuksi jotain uutta ja miten se puhuttelee kohderyhmää. Olisi hyvä muistaa, että ihminen jota metsästys ei kiehdo jollain tavalla tuskin päätyy kirjasi lukijaksi, vaikka itse haluaisitkin tuoda näkökulmaa metsästyksestä laajemmankin lukijakunnan ulottuville.

3) Tämä oli se mihin itse tartuin tutustuessani avauspostauksen sisältöihin. Se että kertoo jostain asiasta subjektiivisen näkökulman, tekee sisällöstä väkisinkin subjektiivisen. Tarkoittaa sitä tai ei. Kirja on hyvin yksiulotteinen media, sitä on usein hankala lukea rivien välistä ja saada näkymään jotain, mitä siihen ei ole kirjoitettu. Olen lukenut samantyylisiä kirjoja muista aiheista, ihmisen heittäytymisestä uuteen, subjektiivinen kasvutarina jne., ja lähestylkoon aina ne ovat lässähtäneet siihen, että jos itsellä on yhtään enempää kokemusta aihealueesta, ne tarttumapinnat jäävät hyvin heikoiksi ja pinnallisiksi.

4) Syy jonka vuoksi oma kuvaaminen jäi metsästyksestä täysin pois, lukuunottamatta joitain saalispönötyskuvia kännykällä tai videota koiran haukusta. Silloin kun metsästetään, silloin metästetään, ei kuvata. Tuttavani tekevät palkittua eräsarjaa ja joskus on ollut juttua että voisin mennä mukaan. Vastaus on ollut ei. Silloin kun metästän, niin metsästän. Se on minun kokemukseni, en koe tarpeelliseksi jakaa sitä muille, enkä koe elämykseni siitä paranevan, saatika sen muita juurikaan kiinnostavan. Minun mielenrauhani on siellä, en halua siitä luopua tippaakaan.

Visuaalisuus on toki osa julkaisua, mutta kun puhutaan metsästyksen visuaalisuudesta, siihen pitäisi ehkä sisällyttää myös muitakin elementtejä kuin tunnelmakuvia. Faktaa on, että metsästys on usein myös puuduttavaa, väsyttävää, likaista ja jopa vastenmielistä. Niistä elementeistä ei saa kovin helposti visuaalista kauneutta, mutta tarinan ja kuvan yhteistyöllä siitä voi saada tenhoavan. Kuvamateriaali saa olla joskus rosoista ja rumaa, jos sillä voidaan tuoda aitoutta sisältöön.

5) Itse kun näkee omian kavereiden fiidissä paljon saatuja kaloja, ammuttuja lintuja, kauriita, peuroja, hirviä, kanalintuja, pienpetoja ja joskus harvoin jopa karhuja, eivät metsästyskuvat muodosta mitenkään suurta kontrastia elämänlaadun kilpajuoksuun. Täällä pohjoisessa on normaalia, että tuttavapiiristä ainakin n. 10% metsästää. Ja vaikka itse mieluummin näen Ig:ssä metsästys- ja saaliskuvia kuin fiilistelyä ilta-auringonvalossa, niin samaan kategoriaan se menee. Sori siitä, mutta näin on. Samaa elämänkilpajuoksua, jossa mun elämäntyyli on parempi kuin sun.

Tässä tällaisia pohdintoja näihin sinun esittämiisi kommentteihin. Aion kyllä lukea kirjasi, jonka jälkeen muodostan lopullisen mielipiteen. Nämä edellä esitetyt kommentit ovat enemmänkin ennakkoluuloja ja omia asenteita tyylinmukaisia kirjoja kohtaan, eivät suoraa kritiikkiä sinun kirjaasi kohtaan.

Tsemppiä ja kuumia piippuja syksyyn! Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Thepleksi



Liittynyt: 18 Elo 2019
Viestejä: 5
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 20.08.2019 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole mielipahaa minulle aiheutettu yhtään! Kiitos kommenteista ja kannustuksesta.

Kirjan taustatyötä tehdessä louhin kyllä tuota kirjaston eräkirjallisuusosastoa ja oikeastaan juuri siitä tuli ajatus, että nyt voisi olla oikea aika lähetyä aihetta enemmän psykologian näkökulmasta. Ainakin tähän asti palaute on ollut sellaista, että tätä kulmaa ei ole ainakaan tällä syvyydellä aikaisemmin vielä käsitelty.

Subjektiivisuus puolestaan on toki totta ja tunnustan kyllä, että en mitenkään voi kuvata kaikkien kokemuspohjaa. Toivon kuitenkin, että tästä on löytynyt erityisesti alan konkareita kunnioittava kulma, koska minähän en ole keksinyt itse yhtään mitään uutta. Ainoastaan päässyt näkemään kokeneempien kautta, että mitä kaikkea tähän aiheeseen liittyykään.

Ja kaikki pisteet Machete oleelliseen keskittymisestä. Ei sitä kuvaamista kannata todellakaan tehdä jos se on yhtään kokemuksesta pois. Mulla tuo kamera ja valokuvaaminen on kulkeneet mukana niin lähellä, että tykkään tehdä sitä sivussa. Mutta kuten sanottu, kyllä se tahtoo unohtua kun itse asia vie huomion.

Ja mahtavaa pohdintaa omista ennakkoasenteistasi. Jos luet kirjan niin olisi mahtava kuulla, että mitä ajatuksia siitä heräsi ja että osuivatko ennakko-oletukset kohdalleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Machete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 381
Paikkakunta: Kaukana ja kauempana

LähetäLähetetty: 21.08.2019 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri tuo psykologinen aspekti on se, joka minusta on onnistunut valinta ja tekee kirjasta minulle mielenkiintoisen. Sitä en tiedä puhutteleeko se kuinka suurta lukijakuntaa. Lukaistaan kirja jossain välissä ja annetaan sitten kommentit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
antsa6
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2014
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 10.10.2019 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitääpä ottaa lukulistalle tämäkin.

Kirjan julkaisun aikaan muistan, että itelläkin heräsi samanlaisia ennakkoluuloja kuin Machetella kirjan suhteen. Ja voin kyllä hyvin samaistua noihin Macheten ajatuksiin. Itsellänikin kaikki ylimääräinen (kuten kamera) tuntuu metsästyksestä pikku hiljaa karsiutuvan, metsästyskuvatkin somessa pääasiallisesti ärsyttää ja mulle vain se metsässä olo koiran kanssa on oleellista. Mutta tuossa ehkä onkin se psykologinen puoli ja linkki kirjaan. Itsekin kun olen aikuisiällä metsästyksen aloittanut, niin sikälikin kiinnostaa.

Lähtökohtaisesti luen kyllä ihan mielellään erilaisia subjektiivisia näkemyksiä metsästyksestä. Sitä a.e. järvisen perinteen jatkajaa löytyy suomalaisesta eräkirjallisuudesta niin hiton monta yrittäjää ja pääasiallisesti surkealla menestyksellä. Niitä "kaikkitietäviä kenraaleita" kirjoittelee toinen puolikas. Metsästää voi tosiaan niin monella tavalla, että minusta turha pyrkiäkään muuhun kuin subjektiiviseen näkemykseen.

Tuosta kirjan visuaalisuudesta en sano mitään, ennen kuin kirjaan tutustun, mutta se on ihan kiiistämätön fakta, että yleisesti ottaen somen kuvatulva on tuonut valokuvaukseen ihan uuden kuvakielen, joka on omaan silmääni aika kyllästyttävää.
_________________
"Apinat syö banaania, Tarzan ei syö."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15315

LähetäLähetetty: 23.02.2020 18:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas vähän OT mutta hatunnosto Aleksille noista podcast-jutuista, hyviä keskusteluita https://anchor.fm/metsasta/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Harrastuksemme mediassa Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com