OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mettästäjän Kulkupeli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 155, 156, 157 ... 231, 232, 233  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 25.08.2019 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Vituttas se shopperiaki kun ois AdBluet tankissa ja varatonkka kontissa, mutta et pääse pois metästä esim. anturivian vuoksi.
Toivottavasti ei ite tuommoseen tilanteeseen joudu. No aika näyttää.


Mä olen jo sen verran ajellu kusilehmääl, että ei ole omaan järkeen sopinut sellainen skenaario, että oikeen pitäisi ylimääräinen kusipurkki olla mukana. Ainoa huolenaihe on tähän mennessä ollut, että kaupoista löytyy vanhentuneita ureapurkkeja. Ne kauppiaat vissiin odotti alkuhuumassa, että tätä tarvitaan tonnikaupalla, mutta arkitodellisuus onkin ollut, että silloin tällöin menee. Eli kannattaa myöskin katsoa kanisterista päivämäärä. Se urea nimittäin kiteytyy ajanoloon ja UV säteily vielä kiihdyttää sitä. Kaikki tonkat on kuitenkin ollu ei UV suojattuja, jota olen nähnyt. Paikallisesta Kodin tavaratalosta huomasin vanhentuneita ja poistuvat koko hyllystön samantein pois myynnistä.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 26.08.2019 00:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No vaikka et pitäisi sitä varapurkkia mukana, niin harmittaa se silti jos jäät metsään anturivian vuoksi. Vai?

Ja toki voi poiketa vaikka missä. Mutta saattaahan se harmittaa kun utsjoella on kovat pakkaset, pumpuista ei saa ainetta ja rahtarit on tyhjentäneet huoltoasemien hyllyt. Soittelet päivän ympäri lapin lääniä ja huomaat että rovaniemeltähän tuota saa. Nätti homma, 450km sivu, eli päivässähän sitä hakee. Voi olla jollekin vieras käsite, mutta tuota kusta kun joutui ennen juottamaan työn puolesta parhaillaan päivittäin ja lapin lääniä tuli sahattua aika tiuhaan edes takaisin, niin tuo saatavuus ongelma ei ole mitenkään vieras. Kehä 3 sisäpuoleta sitä saa varmasti hiukan lähempää, eikä siellä ole edes sellaisia pakkasia että mittarit jäätyy.

Ja kerro ihmeessä miksi tuo ei ole turha? Myös ajovalot on turhat. Auto käy ja kukkuu ilmankin, eli ne ei ole kriittisiä toiminnan kannalta. Mitä vähemmän toiminnan kannalta kriittisiä osia on, niin sen parempi. Adblue järjestelmän tarkoitus on vähentää päästöjä, mutta ilman sellaistakin auto toimii. Tismalleen sama moottori käy ja kukkuu laitetaan siihen tuollaista järjestelmää tai ei. Eli edelleen kyseenalaistan miksi auto pitää ohjelmallisesti kytkeä toimimattomaksi mikäli adblue järjestelmä pettää? Eihän auto lopeta toimintaa jos ajovalo pimenee, lasinpesuneste loppuu, pyyhkijät lopettaa pyyhkimästä tai jotain muuta akuutimpaakin ongelmaa sattuu. Jos auton päästöt on hiukan korkeammat, eli sellaiset mitä ne nyt muissakin muutaman vuoden vanhemmissa on, niin liekkö siihen maailma loppuu? Minusta tuollaisen ei pitäisi aiheuttaa auton totaalista halvautumista. Eihän auto halvaudu kokonaan vaikka jokin kriittinen turvavaruste särkyisi tai vaikka koneessa tai vaihteistossa ei olisi öljyä. Itse luokittelen turvallisuuden tai kalliiseen korjaukseen johtavan teknisen vian huomattavasti suuremmaksi ongelmaksi kuin hetkellisesti hiukan korkeammat päästöt. Joten miksi noiden päästöjen takia auton pitää halvaantua kokonaan? Menee tuollainen viherpiiperrys jo yli ymmärryksen. Vaihtoehtona olisi kuitenkin joku sellainen järjestely, joka ajaa käyttäjän tankkaamaan/korjaamaan järjestelmän, mutta ei jätä välille kokonaan.

Enkä ymmärrä että mikä siinä on niin vaikea käsittää, että tuollaisiin järjestelmiin voi tulla teknisiä vikoja. Kyllä se kokemus vielä joskus opettaa. Tarpeeksi paljon kun noiden romujen kanssa on tekemisissä, niin joskus vielä huomaa että niin ne vaan pettää uudet ja varmatkin vehkeet. Yleensä vielä juuri silloin kun ei pitäisi ja sinne minne ei pitäisi. Eikä yhtään lohduta, ettei noita adblue järjestelmiä ole todettu missään nimessä luotettaviksi ainakaan raskaan kaluston puolella. Siinä ei takahampaita naurata kun auto on jossain keskellä lapin korpea lauantai-sunnuntai välisenä yönä kello 2 halvaantuneena 45 asteen pakkasella ja olet yksin hiukan kevyemmällä varustuksella liikenteessä. Vielä kun tiedät että olet itse tehnyt voitavasi, eli ainetta on, auton pitäisi olla kaikin puolin kunnossa, mutta joku turha anturi päätti hajota juuri silloin, auto ei käynnisty ja kylmä yllättää melko äkkiä. Parhaassa tapauksessa olet vielä ajanut 10km jotain auraamatonta metsätietä jonne ei apukaan pääse aivan heti, kun sitä ei muutenkaan ole aivan lähinurkassa. Saattaa siinä äkkinäinen noitua että onko juuri tosi että tänne korpeen ei mahdu yhtään ylimääräistä hiukkasta typen oksideja että pääsisi kotiin tai saisi edes auton lämpimäksi. Ja lopulta se paikallinen poromies kaasuttaa vanhalla hiluxilla hinaamaan ja mustaa tulee niin torven täydeltä, että hankikin värjäytyy perässä nokiseksi. Mutta kyllä maailma pelastui, kun se uusi lantikka eli vastaava ei halua käynnistyä kun adblue järjestelmässä havaittiin häiriö.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 26.08.2019 00:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä tämä on lyhyemmän kaavan mukaan järkevämpää selittää ilman 100 000 sanaa vaativaa turhanpäiväistä sepustusta.
Olet Fakki-idiootti, joka siis tarkoittaa ihan pelkästään sitä, että jäät siihen pilkun kaarevuuden oikeaan kulmakertoimeen junnaamaan omaa oikeassa olemistasi, kuuntelematta reaalimaailman rennompaa asennetta vallitseviin olosuhteisiin.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 26.08.2019 05:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tai sitten olen tapellut itse riittävän paljon rikkinäisten adblue järjestelmien kanssa, enkä haluaisi omaan autoon sitä mahdollisuutta, että jään johonkin korpeen jumiin jonkun anturivian takia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkana
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 489
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 26.08.2019 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuullostaa kyllä kummalliselle ettei mitään "limp home" ohjelmaa ole voitu lisätä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 26.08.2019 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan tuossa nyt molemmat vähän oikeessa. Olen itsekin sitä mieltä että mitä yksinkertaisempi ja vähemmän vika potentiaalisia paikkoja sen parempi, tai ainakin varmempi. Sille nyt vaan ei voi mitään että näitä päästöjä vähentäviä (tai vääristäviä) laitteita tulee, ja jos sen kanssa ei voi elää, on jäätävä kotiin imemään peukaloa tai ajettava vanhemmalla autolla.

Jos pelottaa että liemi loppuu vahingossa niin pitää sen kannun mukana, jos menee huonoks ni ostaa uuden. Jos on varaa ostaa noin uus auto ni ei se voi mokoma liemi olla noin iso mörkö. Jos tulee vika, se on tietty huono, mutta aika minimaalista urealaitteiden vikojen osuus taitaa olla tielle jättävistä vioissa nyky diiseleissä.

Vaan on se mukava päästellä vanhalla nelikko hiacella. Ja mustaa tulee! Just eilen paikkamassailin pohjan (ja naaman) , vaan ruostekorjauksiin ei tarttenu vieläkään yli 17v jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 26.08.2019 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuon takia me persaukisemmat ja etenkin sivummalla asuvat suosimme 90- luvun loppupuolen dieselautoja, käy ja kukkuu varmasti ja ilman isompia vikoja.
Ajavatpa useat vanhemmallakin kalustolla, monet Hiacet ja Hiluxit ovat 80- lukulaisiakin.
Oma vietti juur 20 vuotis synttäreitä, oikeestaan vanhakaan vielä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 26.08.2019 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en tuota minään mörkönä näe. Euroshopperin kirjoituksista sain alkuun sen käsityksen, että matka tyssäisi siihen paikkaan,
jos urea loppuu. Sehän ei käytännössä voi päästä loppumaan, mutta lähinnä itseä hirvitti sellainen tilanne,
että tulee vaikkapa anturivika jossain Kuhmon takamailla ja auto luulee liemen loppuneen.
Tästä skenaariosta kyselin myyjältä ja selvisi, että autolla voi ajella ihmisten ilmoille, kunhan sitä ei sammuta välillä.
Tai siis lähimpään Hyundai huoltoon, että saavat laittaa värkkinsä kuntoon.

Tuossahan saa vilkuiltua ajotietokoneelta liemen tasoa. Näytti olevan noin puolillaan kun
hain auton ja kun tankkasin sen täyteen AdBlue pistoolista niin sitä meni n. 8,5 litraa eli lienee n. 16 litran tankki.

Mieluumminhan sitä olisi ilman tälläistakin varustetta, mutta onpa sitä muitakin sääntöjä tässä elämässä,
joihin joutuu mukautumaan vaikkei itse niin perustaisikaan.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 26.08.2019 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä taas lähinnä huolettaa se, että vanha ja luotettava kalusto ajetaan joskus loppuun ja meille persaukisille jää enää noita hienoilla järjestelmillä varsutettuja vehkeitä. Vaikka ne uutena toimisivat, niin toimiiko ne eneää siinä 20 vuotta vanhassa, jos raskaissa eivät kestä edes uutena. Eikä tosiaan liemen loppuminen pelota, vaan juuri anturiviat ja muut tekniset ongelmat. Niillä kun on taipumus sattua juuri siellä hankalassa paikassa hankalaan aikaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 26.08.2019 12:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toisaalta sama virsi on kuultu kun autoihin tuli ruiskut kaasarien tilalle, katalysaattori, egr ja dpf.
Autoilla ajetaan kumminkin. Ongelmia on toki ollut, toisilla merkeillä enemmän kun toisilla, mutta ratkaisujakin on keksitty.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 26.08.2019 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Itsellä taas lähinnä huolettaa se, että vanha ja luotettava kalusto ajetaan joskus loppuun ja meille persaukisille jää enää noita hienoilla järjestelmillä varsutettuja vehkeitä. Vaikka ne uutena toimisivat, niin toimiiko ne eneää siinä 20 vuotta vanhassa, jos raskaissa eivät kestä edes uutena. Eikä tosiaan liemen loppuminen pelota, vaan juuri anturiviat ja muut tekniset ongelmat. Niillä kun on taipumus sattua juuri siellä hankalassa paikassa hankalaan aikaan.

Juu, eräs raskaan kaluston kanssa painiva tuttava noituu että juuri kun rauta alkaa kestämään sen puolimiljoonaa ilma isompaa häsläämistä niin tuli ruiskut, sitten elektroniikka, se kuun alkoi kestämään tuli tetotekniikka ja sitä ei ole saatu kestämään kun tulee ties mitkä lisälitkut ja "avusteet", noita ei ehditä koskaan saattamaan toimiviksi kun tulee jo uutta tauhkaa jonka kanssa saa alkaa tapella.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
k08888
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2011
Viestejä: 696

LähetäLähetetty: 26.08.2019 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä elektroniikka toimii hyvin erittäin vaativissakin olosuhteissa, ja pitkään. Ja aika hienokin elektroniikka. Sellaista omistan itse tälläkin hetkellä.

Se vaan voi ottaa lujille sille vanhan koslan ”korjaajalle”, että se korjaaminen on nykyään sitä että vaihdetaan rikkinäisen anturin tilalle rahalla ostettu uus, eikä viriviritellä vanhaa jollain patentilla kuntoon.


Eikä siis sen puoleen, kyllä itsekkin koitan valkata mahdollisimman yksinkertaista tekniikkaa aina käyttöön. Korjauskustannuskysymys..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaakaRane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 1695

LähetäLähetetty: 26.08.2019 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä kunnan käytössä oleva hienolla elektroniikalla varustettu neliveto sai pohjakosketuksen.
En tiedä tarkkaan mikä meni mutta korjauslasku vaatimaton 4500 eur.

Ymmärsin että kyse oli näistä elektroniikka puolen hommista mikä hajosi.
Tosin kunnalla oli vakuutukset kunnossa ja vakuutusyhtiö maksoi laskun.


Itsellä käytössä näitä samoja autoja kun heilurilla. Maavaraakin saman verran
kuin uusissa citymaastureissa vai liekö enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 26.08.2019 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

k08888 kirjoitti:
Kyllä elektroniikka toimii hyvin erittäin vaativissakin olosuhteissa, ja pitkään. Ja aika hienokin elektroniikka. Sellaista omistan itse tälläkin hetkellä.

Se vaan voi ottaa lujille sille vanhan koslan ”korjaajalle”, että se korjaaminen on nykyään sitä että vaihdetaan rikkinäisen anturin tilalle rahalla ostettu uus, eikä viriviritellä vanhaa jollain patentilla kuntoon.


Eikä siis sen puoleen, kyllä itsekkin koitan valkata mahdollisimman yksinkertaista tekniikkaa aina käyttöön. Korjauskustannuskysymys..

Sepä se, kun se kalikka maksaa ihan helvetisti niin vanhemman kaluston kanssa tulee liian kalliiksi, vanhempaa tekniikkaa voidaan aina korjata ja valmistaa jopa uustuotanto-osaa jos tiukalle ottaa, siksi "vanhan koslan korjaaja" suosii yksinkertaista perustekniikkaa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 26.08.2019 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RaakaRane kirjoitti:

Itsellä käytössä näitä samoja autoja kun heilurilla. Maavaraakin saman verran
kuin uusissa citymaastureissa vai liekö enemmän.


Luin tuon aikaisemman kirjoitukseni uudemman kerran ja tosiaan, saa käsityksen että ajan Hiacella/Hiluxilla, valitettavasti vanhatkin Hiacet ovat minulle liian kalliita, etenkin nelikot, joten ajokkini on Peugeot Expert.

Ilman muuta hankkisin vanhemman Hiacenelikon jos perche kestäsi.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 155, 156, 157 ... 231, 232, 233  Seuraava
Sivu 156 Yht. 233

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com