OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kevyt kiväärireppu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
antsa6
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2014
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 08.10.2019 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Itsellä on myös eberlen x1e ja olen kantanut sitä tänäkin syksynä, kotelossa oli rihlakko ja kädessä haulikko. Lantiovyössä mol puolin nahkaiset 10x12 cal patruunan kotelot, hiukan eteen vietynä ettei jää taakse. Siihen vähän evästä, juotavaa, narua, akkuja jne. pientä. On hyvinkin kyllästyttävän raskas, toki hyvä kannettava kun vyö ja selkätyyny passaa hyvin. En ymmärrä ideologiaa missä kankaat ja rakenne painavat paljon kun kerran keveämmätkin on niin lujia että kestää käytännössä kaiken ja loppuelämän. Tällä filosofialla pitäsi olla ase ja optiikkakin mukana kahteen kertaan ja se on puhdasta hölmöläisten hommaa. No, minulla ei ole vasta kuin reilut 40v eräskokemus, kaikkea voi varmaan sattua. Jos vehkeet hajoavat niin kävellään sitten kotia.

x1e jää nyt ilman muuta pois kun otan pelkän rihlakon. Siihen sitten joku em. keveämmistä rinkoista. 12 cal patruunamäärä vähenee ja kevenee. Reisitaskussa on 10x .222 rem patruunakampa ja thats it. Samalla reissut muuttuvat mukaviksi ja saatampa kävellä kauemmaksikin jeeraan. Taidan ottaa ongen ja virvelin mukaan kun jokunen paikka hiukan vaivaa vielä ennen talvea, niihin kertyy usein paljon jalokalaa.

Tässä on suunnitteilla myös ainakin yksi yöreissu ja ainoa siihen on Lowe Alpine, yksi ase ja kohtuu määrä patruunaa, kota, makuupussi ja sellaiset, kirves ja saha. Silti kuorma on ihan kohtuullinen ja kantojärjestelmä on maailman huipputasoa, oikeasti mietitty kohdilleen eikä hutastu sinnepäin. Olen kävellyt pitkiä kalareissuja ja selässä ei ole ollut mtn kipeänä. Nyt kaikki alkaa tulla lumena niin voi jättää kalvoasut ja sadepuvutkin pois. En ole niitä tosin vielä tarvinnutkaan.

Ihan valtavasti jos tarvitsee tilaa niin ehkä se savottatyylinen putkirinkka tai jokin muu vastaava mitä maailmallakin on. En ole vaan nähnyt tarvetta yli 65l rinkalle, johon siihenkin voi heittää vaikka kodan remmeillä päälle kiinni. Silti sisälle mahtuu varmasti lintuja niin paljon kuin ilkeää ampua. Raahataan loput vaikka olalla.


Niin no ite kun teen ihan mieluiten semmosia pitkän viikonlopun reissuja 2-4 vrk ja mukaan lähtee laavukangas, makuualusta, makuupussi sekä muutamia mukavuustekijöitä omien ja koiran ruokien lisäksi sekä haulikko ja kivääri, niin pidän tommosia alle 65 litran rinkkoja ihan lasten reppuina. Wink

Toiselle on tärkeää keveys, toiselle sopivat viilekkeet ja toiselle se, että reppua saa modata ja toinen tarvii kulettaa hirveästi kampetta ja toisella yksi ase ja toisella kaksi ja yks ei ammu lentoon jne jne.. Eikä mulla oikeastaan muuta. Jokainen taplaa tyylillään, kuten overkill tuossa jo mainittikin. Mutta aika kaukana ollaan varmaan alkuperäisestä aiheesta.
_________________
"Apinat syö banaania, Tarzan ei syö."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masiina
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 1579

LähetäLähetetty: 08.10.2019 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

antsa6 kirjoitti:


Niin no ite kun teen ihan mieluiten semmosia pitkän viikonlopun reissuja 2-4 vrk ja mukaan lähtee laavukangas, makuualusta, makuupussi sekä muutamia mukavuustekijöitä omien ja koiran ruokien lisäksi sekä haulikko ja kivääri, niin pidän tommosia alle 65 litran rinkkoja ihan lasten reppuina. Wink

Jatkan osaltani offtopicia. Oltiin viikko erämaassa ja varustus oli tiivistettynä seuraavanlainen:
-makuupussi Ortliebin 7 litraisessa kompressoitavassa kuivasäkissä
-3mm kaira makuualusta ja Thermarestin ilma-alusta
-päiväreppu
-kenttäpakki, kuksa, luha ja kenttäpullo
-3,5m x 3,5m tarppi
-lisävaatteet
-sadeviitta
-kivääri
-7vrk ruoat
-pari keppanaa ja kaatoryyppypullo
-noin litra pikkusälää, mm otsalamppu ja vara-akku, luvat, hammasharja yms
-fiskarsin retkisaha
-retkipyyhe

Kaikki tavarat oli kivääriä, sahaa ja kenttäpulloa lukuunottamatta Abisko 65 rinkan sisällä eikä rinkka tullut edes täyteen. Itse tykkään että kantamusten koko ja rinkan paino on jollain tavalla järkevällä tasolla reissun pituuteen nähden, en mielellään tuota 65 litraista isompaa rinkkaa kantaisi. Mutta kuten sanottua, kukin tyylillään.
_________________
"...olen enemmän kuin valmis, vaaran varpaille astumaan."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 08.10.2019 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joillekin ei riitä pienemmät. Vaellusnet.com sivustolla on lanka nimeltään: esittele grammattu reppusi. Olisi mukava tietää mitä kaikkea halutaan raahata erämaahan. Minulle riittää hyvin tuo 65 litrainen ja jää tilaa saaliille.
Ja kamppeista vähän, reilun kilon untuvapussi, neoair, kahvipannu, kaarisaha, kirves, tuntsa kota, tässä kai isoimmat. Otsa lamppu, varavirtapankki, EA laukku, tällaista pientä. Kesän kalareissulle on mukana ohuet sadetakki ja housut. Lopputila on täytetty kaljalla.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.10.2019 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

antsa6 kirjoitti:
Supe kirjoitti:
Itsellä on myös eberlen x1e ja olen kantanut sitä tänäkin syksynä, kotelossa oli rihlakko ja kädessä haulikko. Lantiovyössä mol puolin nahkaiset 10x12 cal patruunan kotelot, hiukan eteen vietynä ettei jää taakse. Siihen vähän evästä, juotavaa, narua, akkuja jne. pientä. On hyvinkin kyllästyttävän raskas, toki hyvä kannettava kun vyö ja selkätyyny passaa hyvin. En ymmärrä ideologiaa missä kankaat ja rakenne painavat paljon kun kerran keveämmätkin on niin lujia että kestää käytännössä kaiken ja loppuelämän. Tällä filosofialla pitäsi olla ase ja optiikkakin mukana kahteen kertaan ja se on puhdasta hölmöläisten hommaa. No, minulla ei ole vasta kuin reilut 40v eräskokemus, kaikkea voi varmaan sattua. Jos vehkeet hajoavat niin kävellään sitten kotia.

x1e jää nyt ilman muuta pois kun otan pelkän rihlakon. Siihen sitten joku em. keveämmistä rinkoista. 12 cal patruunamäärä vähenee ja kevenee. Reisitaskussa on 10x .222 rem patruunakampa ja thats it. Samalla reissut muuttuvat mukaviksi ja saatampa kävellä kauemmaksikin jeeraan. Taidan ottaa ongen ja virvelin mukaan kun jokunen paikka hiukan vaivaa vielä ennen talvea, niihin kertyy usein paljon jalokalaa.

Tässä on suunnitteilla myös ainakin yksi yöreissu ja ainoa siihen on Lowe Alpine, yksi ase ja kohtuu määrä patruunaa, kota, makuupussi ja sellaiset, kirves ja saha. Silti kuorma on ihan kohtuullinen ja kantojärjestelmä on maailman huipputasoa, oikeasti mietitty kohdilleen eikä hutastu sinnepäin. Olen kävellyt pitkiä kalareissuja ja selässä ei ole ollut mtn kipeänä. Nyt kaikki alkaa tulla lumena niin voi jättää kalvoasut ja sadepuvutkin pois. En ole niitä tosin vielä tarvinnutkaan.

Ihan valtavasti jos tarvitsee tilaa niin ehkä se savottatyylinen putkirinkka tai jokin muu vastaava mitä maailmallakin on. En ole vaan nähnyt tarvetta yli 65l rinkalle, johon siihenkin voi heittää vaikka kodan remmeillä päälle kiinni. Silti sisälle mahtuu varmasti lintuja niin paljon kuin ilkeää ampua. Raahataan loput vaikka olalla.


Niin no ite kun teen ihan mieluiten semmosia pitkän viikonlopun reissuja 2-4 vrk ja mukaan lähtee laavukangas, makuualusta, makuupussi sekä muutamia mukavuustekijöitä omien ja koiran ruokien lisäksi sekä haulikko ja kivääri, niin pidän tommosia alle 65 litran rinkkoja ihan lasten reppuina. Wink

Toiselle on tärkeää keveys, toiselle sopivat viilekkeet ja toiselle se, että reppua saa modata ja toinen tarvii kulettaa hirveästi kampetta ja toisella yksi ase ja toisella kaksi ja yks ei ammu lentoon jne jne.. Eikä mulla oikeastaan muuta. Jokainen taplaa tyylillään, kuten overkill tuossa jo mainittikin. Mutta aika kaukana ollaan varmaan alkuperäisestä aiheesta.


Mulla ainakin riittää 60l itse tehty rinkka 3-4 yön reissuille. Ei kait sitä kehtais kantaa jos isompi olisi ja alkaisi ehkä haitata haulikko ammuntaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34779

LähetäLähetetty: 08.10.2019 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

antsa6 kirjoitti:
Supe kirjoitti:
Itsellä on myös eberlen x1e ja olen kantanut sitä tänäkin syksynä, kotelossa oli rihlakko ja kädessä haulikko. Lantiovyössä mol puolin nahkaiset 10x12 cal patruunan kotelot, hiukan eteen vietynä ettei jää taakse. Siihen vähän evästä, juotavaa, narua, akkuja jne. pientä. On hyvinkin kyllästyttävän raskas, toki hyvä kannettava kun vyö ja selkätyyny passaa hyvin. En ymmärrä ideologiaa missä kankaat ja rakenne painavat paljon kun kerran keveämmätkin on niin lujia että kestää käytännössä kaiken ja loppuelämän. Tällä filosofialla pitäsi olla ase ja optiikkakin mukana kahteen kertaan ja se on puhdasta hölmöläisten hommaa. No, minulla ei ole vasta kuin reilut 40v eräskokemus, kaikkea voi varmaan sattua. Jos vehkeet hajoavat niin kävellään sitten kotia.

x1e jää nyt ilman muuta pois kun otan pelkän rihlakon. Siihen sitten joku em. keveämmistä rinkoista. 12 cal patruunamäärä vähenee ja kevenee. Reisitaskussa on 10x .222 rem patruunakampa ja thats it. Samalla reissut muuttuvat mukaviksi ja saatampa kävellä kauemmaksikin jeeraan. Taidan ottaa ongen ja virvelin mukaan kun jokunen paikka hiukan vaivaa vielä ennen talvea, niihin kertyy usein paljon jalokalaa.

Tässä on suunnitteilla myös ainakin yksi yöreissu ja ainoa siihen on Lowe Alpine, yksi ase ja kohtuu määrä patruunaa, kota, makuupussi ja sellaiset, kirves ja saha. Silti kuorma on ihan kohtuullinen ja kantojärjestelmä on maailman huipputasoa, oikeasti mietitty kohdilleen eikä hutastu sinnepäin. Olen kävellyt pitkiä kalareissuja ja selässä ei ole ollut mtn kipeänä. Nyt kaikki alkaa tulla lumena niin voi jättää kalvoasut ja sadepuvutkin pois. En ole niitä tosin vielä tarvinnutkaan.

Ihan valtavasti jos tarvitsee tilaa niin ehkä se savottatyylinen putkirinkka tai jokin muu vastaava mitä maailmallakin on. En ole vaan nähnyt tarvetta yli 65l rinkalle, johon siihenkin voi heittää vaikka kodan remmeillä päälle kiinni. Silti sisälle mahtuu varmasti lintuja niin paljon kuin ilkeää ampua. Raahataan loput vaikka olalla.


Niin no ite kun teen ihan mieluiten semmosia pitkän viikonlopun reissuja 2-4 vrk ja mukaan lähtee laavukangas, makuualusta, makuupussi sekä muutamia mukavuustekijöitä omien ja koiran ruokien lisäksi sekä haulikko ja kivääri, niin pidän tommosia alle 65 litran rinkkoja ihan lasten reppuina. Wink

Toiselle on tärkeää keveys, toiselle sopivat viilekkeet ja toiselle se, että reppua saa modata ja toinen tarvii kulettaa hirveästi kampetta ja toisella yksi ase ja toisella kaksi ja yks ei ammu lentoon jne jne.. Eikä mulla oikeastaan muuta. Jokainen taplaa tyylillään, kuten overkill tuossa jo mainittikin. Mutta aika kaukana ollaan varmaan alkuperäisestä aiheesta.

Niinhän tuo on taas karannut, tuon onnettoman Vongan reppu riittäisi kyllä tarpeisiini hyvin mutta kantojärjestelmä, tai oikeastaan sen puuttuminen tekee kamppeesta aika onnettoman, pitää kehitellä alaselän kohdalle jonkinlainen toppaus jotta saa asepussin kauemmas jaloista, lantiovyö tulee väkiselläkin liian ylös kun kantoviilekkeet saa aseteltua niin mukavasti kuin se tuossa reppanassa voi olla.
Pitää päästä jonnekkin suurempiin kyliin ja liikkeisiin testaamaan muita pienpiä reppuja, pelkkien saittikehujen perusteella ostan repun yhtä varmasti kuin kengät mutta suosituksia ja kokemuksia on aina mukava lukea.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1629

LähetäLähetetty: 08.10.2019 19:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla alkoi asereppuilu ozoomin eberle-kopiosta, sitten hirvijahtiin koirahommiin tuli hommattua eberle mini-me pienellä asekotelolla. Aivan ykköspeli, marliini ja perkuutarpeet sekä eväät kulkee mukana huomaamatta. Ohuet viilekkeet, vain muutaman millin paksut.

Sitten tuli ostettua x1e2 pohjoisen reissuja varten, rihlakko ja yhden yön kamat kulkee mukavasti. On melko painava tyhjänäkin, mutta kestää ydinsodankin tarvittaessa. Joka puolella lisäksi mollematriisia, mihin saa makuualustaa sun muuta lisätaskua kiinni.

Mutta ei tuo ozoomikaan huono ollut satunnaiseen käyttöön, aiheutti toki rahanmenoa kun piti sitten ruveta noita eberlejä ostelemaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34779

LähetäLähetetty: 08.10.2019 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mistä hommasit mini men ja mitä kustansi, tuo voisi olla passeli jos saa lyhyemmällä kotelolla?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1629

LähetäLähetetty: 08.10.2019 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Mistä hommasit mini men ja mitä kustansi, tuo voisi olla passeli jos saa lyhyemmällä kotelolla?


Kivelä outdoorista hommasin. Tuossa minimessä on siis irroitettava asekotelo, joten siihen voi eberlen koteloista valita sopivan koon. Hintaa en muista, eihän tuo halpa ollut, mutta ei kyllä kaduta yhtään.

Eli repun hinnalla saa tuon repun ja juomarakon, ja siihen sitten valitsemaan sopiva asekotelo lisähintaan. Pienin kotelo, joka mulla on vetää marlinin pienellä kiikarilla tai haulikon tai rihlan ilman kiikaria.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34779

LähetäLähetetty: 08.10.2019 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ok. Lyhyt ja kevyt Tikka kulkisi siinä kätevästi, muuten kampe vaikuttaa hyvältä, pitää vielä jossain saada hipelöityä livenä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 08.10.2019 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Ok. Lyhyt ja kevyt Tikka kulkisi siinä kätevästi, muuten kampe vaikuttaa hyvältä, pitää vielä jossain saada hipelöityä livenä.


Tilaa netistä. Senhän voi palauttaa jos ei ole mieleinen. Onhan siitä toki hiukan vaivaa palauttaa, mutta toisaalta sen voi koepakata omilla rojuilla ja testata miten oma ase sinne passaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 08.10.2019 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Allekirjoitan myös tuon että jokainen tyylillään eikä yhtä sopivaa ole. Meillä neiti tykkää kantaa tuota savotan metsähukkaa. Saa sinne pienen vesipullon, ehkä eväsleivän ja puukon. Itselle en tuota haltin woodgrousea pienempää huoli. Eli tyhjää tilaa on jäätävä vähintään sen verran että kyytiin sopii esim jänis ja metso tai pari kolme teertä ja metso. Joskus olen kävellyt melkeen 10km samaa reittiä takaisin hakemaan kyydistä tippuneen linnun talteen ja toista kertaa en kävele. Silloin lintu oli riimulla kaulasta repun ulkopuolella kun ei mahtunut tuohon h2 eberleen sisään, mutta jossain vaiheessa päivää oli kaula katkennut ojan ylityksessä ja lintu tippui välille. Useamman kerran olen myös hassannut loistavia metsotilanteita, kun olen kantanut milloin mitäkin jänistä tai pyytä kädessä ja metso on karannut puusta hyvältä hollilta. Mutta tuo woodgrouse on kohtalaisen kevyt ja riittävän iso, joten se lähtee selkään herkästi lyhyille pistoille. Eipä sitä muutaman tunnin takia kehtaa kovin paljon raahata mukana eikä kivääriä tarvitse esim. pellolla fasaanihommissa. Joskus taas painoa tulee enemmän ja kantolaite valitaan sen mukaan.

Kieltämättä eberlen kangas on raskasta ja varmasti heppoisempikin kestäisi riittävästi. Itse kuitenkin pidän tärkeimpinä ominaisuuksina kannettavuutta ja käyttöön sopivuutta. Eli jos esimerkiksi asekotelo puuttuu tai se on liian pieni, niin mitäpä minä sellaisella tekisin jos aseen kantamiseen haluan apua. Ja vaikka painoa olisi 5kg liikaa, niin ei se välttämättä päivän kantamisen jälkeen tunnu että olisi kantanut 5kg enemmän. Olen esimerkiksi huomannut, että jos kannan tuota eberlen team elkiä tai dragonflyta nykyisen liki 7kg kiväärin kanssa, niin vähemmän painaa hartioita pitkän päivän jälkeen kuin huomattavasti keveämmällä jahtijaktilla tai hiukan keveämmällä eberlen h2 gunrunnerilla alle 4kg kiväärin kanssa. Muuten sama setti, eli 1-2 litraa vettä, litran kahvitermos tai ylimääräinen litra vettä ja nokipannu, etäisyysmittari, gopro, otsalamppu, vara-akut, puukko ja joskus kirves. Nuo raskaammat on vaan niin paljon jämäkämpiä kantaa. Etenkin tuo jämerä lantiovyö on omien kokemusten mukaan se mikä auttaa. Ei tarvitse kummoista kantamusta roikottaa mukana, niin jo alkaa 20km jälkeen hartioita painaa. Mutta annas olla kun saat painoa pois lantiovyöllä ja tarvittaessa voit jättää koko painon lantiovyön varaan että saa lepuuttaa hartioita, niin jopa jaksaa mennä noita 15-25km päiviä peräkkäin vaikka kuinka monta. Ja nuo matkat on vielä hankalassa maastossa, eli on risukkoa, ryteikköä, pehmyttä suota, korkeaa aluskasvillisuutta ja ojaa ojan perään. Eli se tarkoittaa käytännössä sitä, että matka etenee hitaasti ja kuorma keikkuu selässä koko päivän. Nätissä maastossa hipsuttaa saman matkan muutamaan tuntiin ja silloin ei ehdi niin hartiat väsymään.

Ja tosiaan itsellä oli ennen 57cm ohut piippu ilman vaimentajaa, puisella metsätukilla ja x42 kiikarilla. Nyt on 63cm paksu piippu, vaimentaja, grs bifrost tukki ja x56 V8. Eli aika paljon raskaampi ase keikkuu selässä pitkiä päiviä. Suon laitaan kantaa vaikka kenttätykin millä hyvänsä kantovälineellä. Mutta minusta vehkeet punnitaan siinä vaiheessa kun niitä kantaa sen 8-12h päivässä useita peräkkäisiä päiviä. Kyllä ennen huomasi että aamulla tahtoi olla hartiat niin jumissa ettei huvittaisi enää reppua ottaa selkään. Vaihdoin ensin järeämmän rinkan noiden pienten tilalle ja ongelma poistui. Sen jälkeen alkoi aseen paino kasvaa pykälittäin ja vielä ei ole ongelmat palanneet.

Jollain toisella voi olla eri prioriteetit, tarpeet, kalusto ja mieltymykset. Itse en ole kokenut tarvetta gramman viilaukseen, vaan suosin hyvää kannettavuutta. Tällöin tilanne ei keikahda suuntaan eikä toiseen jos mukaan nakkaa ylimääräisen vesipullon, ampuu ison metson ja rusakon tai ottaa kirveen aivan varalta matkaan. Toki jollain toisella voi olla erilainen ruumiin rakenne, jolloin eri rinkka on hyvä kantaa. Ja itsellä tuo ase on painon puolesta aika hallitseva elementti, joten sen kantaminen on listalla aika korkealla. Kevyemmän kiväärin kanssa riittäisi jos reppu on muuten hyvä kantaa ja siihen saa aseen jollain tavalla mukaan. Nyt jos aseen paino tulee taakse, selvästi toiselle sivulle tai ylös, niin sehän tekee kantamisesta heti hankalampaa. Eli tuokin on aika merkityksellinen millaista asetta kannetaan. Joskus tulevaisuuden haaveissa olisi kolmipiippu, ultrakevyt lintukivääri ja kompakti hirvikivääri tuon jokapaikan höylän kaveriksi ja ne varmaan tuo taas erilaisia tarpeita esiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 09.10.2019 06:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raskas ase on helpompi kantaa kunnon aserepussa tai tuplavaljailla jos reppu ei ole mukana.

Itse en tarvitse tai halua linnustukseen raskasta asetta. En edes lipasasetta. Tikka M07 tarkkuus riittää, 10-20 sentin kolikkoon. Mutta käytännössä ammun vähintään puolet linnuista pystypuunrunkotuelta polvillaan. Etäisyydet metsässä 100m kahta puolta. Hakkuuaukoilla voi tulla eteen pidempi matka, mutta hyvää makuutukea on saatavilla. Ase on hihnassa tai käsissä jos tilanne vaatii = koiralla haju, maasto potentiaalista, linnun laskeutumispaikka hoodeilla tai muut syyt. Myös haulipiippu on monesti oikea valinta tilanteesta riippuen. Asetta täytyy jaksaa pitää kohtuu valmiina.

Sako Trg tai vastaavan kantaminen ampumavalmiina on raskasta. Raskas ase pakottaa erilaiseen kantojärjestelmään, valinta pitää tehdä malleihin, joita on markkinoilla ja jotka soveltuvat isolle kiväärille. Usein valitaan myös iso kiikari, jonka hyöty päiväkäytössä on turha. Korotornit ulkonevat. UL rinkat pois suljettu. Asereppujen kantojärjestelmät eivät pääse samalle tasolle kuin hyvissä rinkoissa. Kankaan vahvuudella ja rinkan massalla ei ole tekemistä kannettavuuden kanssa. Tärkein on runko, sitten valjaat. Nämä voivat olla keveitäkin. Kaiken kaikkiaan on väärin suunnata massaa sinne missä sitä ei tarvita kuten ylimitoittamalla kankaat.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
minä ite



Liittynyt: 14 Lok 2018
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: 27.10.2019 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli ostettua savotan torrakko niin meinaa tämmösellä 173cm ottaa asekotelon pohja jalkoihin kun kävelee. Niin olisko kenelläkään tietoa semmoisesta repusta missä tuota ei pääsisi tapahtumaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 423
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 21.11.2019 10:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minä ite kirjoitti:
Tuli ostettua savotan torrakko niin meinaa tämmösellä 173cm ottaa asekotelon pohja jalkoihin kun kävelee. Niin olisko kenelläkään tietoa semmoisesta repusta missä tuota ei pääsisi tapahtumaan?


Itse ostin Savotan Vonka repun jossa oli sama ongelma. Reppu lähti kiertoon ja tilalle ostin Eberlestockin Gun Runner.
Hinta pompsahti kertaheitolla mutta ominaisuuksia tuli lisää. Tässä ase jää aika paljon ylemmäs ja kertaakaan ei ole osunut jalkoihin.
Miinuksena repussa ettei ole kiinteää suojahuppua aseelle.
Pituuta minulla 175cm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
janne_s_s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2013
Viestejä: 330

LähetäLähetetty: 21.11.2019 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kovin pienillä repuilla täällä kyllä porukka lähtee viikoksi erämaahan.

Itsellä tulee jo viikon ruoista Savotan iso rinkka yli puolilleen. Lopputilaa voi sitten täytellä keittimillä, makuupusseilla yms. Juu ja tiedän että kuivatulla vaellusmuonalla jotkut elää monta päivää putkeen.

Oma ongelma on tosiaan lähinnä tuo tavaran järjetön määrä, josta tietysti kaikki on enemmän kuin tarpeellista. Oma Eberle gunrunner on koko reissulle auttamatta liian pieni, mutta pieni asereppu olisi päiväreppuna aivan ehdoton.

Kaverilla on Eberlen joku vanha malli, jonka saa laajennettua kokoon valtava, mutta pienenä menee päivärepusta. Semmoinen saattaisi olla itsellekkin parempi ratkaisu.

janne
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 4 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com