OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peurastuskulttuurin kehittäminen +50 kaadon seurassa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 33, 34, 35  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16656
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 20.01.2020 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:



Enkös minä tuolla aiemmin maininnut jotain kohtuullisita hinnoista, kun ei olisi niin pirusti matkaa niin jotain tuollaista olisi mukava joskus kokeilla, sen sijaan karsastan pelkällä raa'alla rahalla ostettavia kaatoja ja kauhistelen hintoja.


Niin no ei peura-alueen miehet kyllä pysty polttonesteen hintoihin vaikuttamaan eli tuskin se tulee ikinä sinulle riittävän halvaksi päästä peurajahtiin etelässä.

Ja jkvi varmaan pääsee ensikaudella varmasti jonnekin etelään peurajahtia kokemaan sillä tyylillä.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1631

LähetäLähetetty: 20.01.2020 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
tukelius kirjoitti:
heiluri kirjoitti:


Ei täällä kukaan rupea paimentaman jahtiporukoita, joku vieras silloin tällöin on ok, mutta liiketoimintaa ei metsästyksestä tehdä kuten etelässä näkyy tapa olevan.


Tässähän sinä olet väärässä, lappia myöden myydään kaupallisia hirvijahteja tyyliin hinnalla 5000e viikko per naama. Sisältää kaadon. Täällä pelataan pennosilla.

No tällä seudulla ei, onneksi ,jaa taitaa se yksi erämatkailufirma olla, liekkö enää toiminnassa.

Kuka hullu maksaa hirvijahdista tonneja?


Kyllä niitä hulluja riittää, jos vilkaiset vaikka kuusamon yhteismetsän lupahuutokauppaa. Alta 1500€ ei saa edes vasan lupaa ja kaikki menee kaupan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1631

LähetäLähetetty: 20.01.2020 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja vieraskorteista vielä, mistä muka löytyy seura, jossa myydään vieraskortteja täysin uppo-oudoille vieraspaikkakuntalaisille?

Ainakin joka paikassa missä minä olen ollut vieraana, mukaan tarvitaan paikallinen isäntä?

Ja ainakin minun mielestä olisi kohtuu hurjaa touhua, jos pyyntiluvan alaista riistaa saisi jahdata vieraat seuran alueella vapaasti vieraskortilla. Kuka sitten vastaa, kun vasan luvalla menee piikkipukkia nurin, tai kuten eräs tositapahtuma osoittaa, porkkanakasalla on hirvenvasa nurin, vaikka peurajahdissa ollaan.

Jossain vaiheessa voi alkaa maanomistajatkin kysellä, että mitä porukkaa oikein nurkissa pyörii, ja mikä on heidän osuutensa rahoista.

Riski on kova, että metsästyksenjohtaja on jossain vaiheessa leivättömän pöydän ääressä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16656
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 20.01.2020 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi72 kirjoitti:
Ja vieraskorteista vielä, mistä muka löytyy seura, jossa myydään vieraskortteja täysin uppo-oudoille vieraspaikkakuntalaisille?

Ainakin joka paikassa missä minä olen ollut vieraana, mukaan tarvitaan paikallinen isäntä?

Ja ainakin minun mielestä olisi kohtuu hurjaa touhua, jos pyyntiluvan alaista riistaa saisi jahdata vieraat seuran alueella vapaasti vieraskortilla. Kuka sitten vastaa, kun vasan luvalla menee piikkipukkia nurin, tai kuten eräs tositapahtuma osoittaa, porkkanakasalla on hirvenvasa nurin, vaikka peurajahdissa ollaan.

Jossain vaiheessa voi alkaa maanomistajatkin kysellä, että mitä porukkaa oikein nurkissa pyörii, ja mikä on heidän osuutensa rahoista.

Riski on kova, että metsästyksenjohtaja on jossain vaiheessa leivättömän pöydän ääressä.



Varmasti useimmissa kun kyse on seuruejahdista esimerkiksi mäyräkoirilla... Toki vaatii jonkun kontaktin yleensä että tietää kysellä jahtiin pääsyä ylipäätään. Yksinpäin pelkän kortin ostamalla et missään jos täysin tuntematon suuruus, se on selvä.


-Peurajahdin vieraskortti ei tarkoita ihan samaa kuin pienriistalle totuttu... Kuten jonkun vesialueen sorsalupa tahi vastaava....
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pykälä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Syy 2019
Viestejä: 877
Paikkakunta: länsi-wenäjä

LähetäLähetetty: 20.01.2020 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="valmet 412s"]


-Mutta sitten kun majoitetaan, ruokitaan, luodaan kytispaikka, haetaan haavakot ja raadot,kattellaan nylkyhommat ja mahdollisesti vielä lihat käsitellään ja annetaan mukaan niin pitää tyhmänkin tajuta ettei kukaan sitä uppioudoille tee millään 25e päiväkortin hinnalla.

Mielenkiintoista tämä keskustelu,herättää kysymyksiä. Kuka käynee etelän miesten raanakot/nylkemiset sun muut roippeet siivoamassa ku he pohjoisessa hirvestävät? Noi hinnoitteluthan ei kuulosta pahalta,melkeimpä edulliselta,siis jos vieraana ja lihat mukaan.Itse metsästelen ns lihan takia en kokemusten,se vaan kuuluu humpanjuoneen,nauttia riistanlihasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 20.01.2020 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
heiluri kirjoitti:



Enkös minä tuolla aiemmin maininnut jotain kohtuullisita hinnoista, kun ei olisi niin pirusti matkaa niin jotain tuollaista olisi mukava joskus kokeilla, sen sijaan karsastan pelkällä raa'alla rahalla ostettavia kaatoja ja kauhistelen hintoja.


Niin no ei peura-alueen miehet kyllä pysty polttonesteen hintoihin vaikuttamaan eli tuskin se tulee ikinä sinulle riittävän halvaksi päästä peurajahtiin etelässä.

Ja jkvi varmaan pääsee ensikaudella varmasti jonnekin etelään peurajahtia kokemaan sillä tyylillä.

Jkvi ei taida lähteä etelän jahteihin. Ennen kuin on taas tarhassa sellainen hirvikoira, jolla ilkeää lähteä hirveä/karhua haukuttamaan ja tekemään niitä elämyksiä etelän ihmisille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 20.01.2020 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mielenkiintoista tämä keskustelu,herättää kysymyksiä. Kuka käynee etelän miesten raanakot/nylkemiset sun muut roippeet siivoamassa ku he pohjoisessa hirvestävät? Noi hinnoitteluthan ei kuulosta pahalta,melkeimpä edulliselta,siis jos vieraana ja lihat mukaan.Itse metsästelen ns lihan takia en kokemusten,se vaan kuuluu humpanjuoneen,nauttia riistanlihasta.

Ei kukaan. Mutta ei kait niitä enempääsä tule kenelläkään noita haavakoita perinteissä koirajahdeissa hirvenpyynnin yhteydessä.

Mutta on tosiaankin mielenkiintoinen ilmiö, että etelässä vierailla ampumataito on heikko kun melkein joka toisessa kirjoituksessa pyydetään haavakoita. Kait täällä on parempi lykky osumiseen, olipa ampuja mistä hyvänsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16656
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 20.01.2020 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pykälä kirjoitti:


Mielenkiintoista tämä keskustelu,herättää kysymyksiä. Kuka käynee etelän miesten raanakot/nylkemiset sun muut roippeet siivoamassa ku he pohjoisessa hirvestävät?


Riippunee ovatko valtionmailla omikseen jahdissa, pohjoisessa olevan paikallisporukan vieraina tai jäseninä vai rahalla maksetussa kaupallisessa jahdissa...

Hirvijahdin raanakot yleensä niillä samoilla hirvikoirilla ja porukalla hoideltaneen...? Yleensä nylkykin hoituu pyyntiporukalla hirvihommissa?

-Vähän eriasia verrata peuran kytispyynnin öistä haavakkoa ja aamuyön nylkyhommia päiväpyynnin vastaaviin... Päivällä yleensä "vähän" paremmin porukkaa saatavissa.

-Taitaa roippeet olla helpommin saatettavissa luontoon pohjoisessa kuin ruuhkasuomessa... Arvelisin. Ja mitä pohjoisemmas mennään niin nylkypaikat vain huononee...(vahva mutu) taitaa nylkykopit olla peura-alueilla parhaiten varusteltuja... Läpimenevät ruhomäärät aika isoja.





Lainaus:

Itse metsästelen ns lihan takia en kokemusten,se vaan kuuluu humpanjuoneen,nauttia riistanlihasta.
[/quote]


No rahalla sitä lihaa saa niin etelästä kuin pohjoisesta, lihariistan saa pyydettyä kotinurkista mitä syödä jaksaa, jahtikokemuksia tietyille lajeille ei. Ja kyllä, riistaliha on parasta ja nautinnollista.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34911

LähetäLähetetty: 20.01.2020 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
heiluri kirjoitti:



Enkös minä tuolla aiemmin maininnut jotain kohtuullisita hinnoista, kun ei olisi niin pirusti matkaa niin jotain tuollaista olisi mukava joskus kokeilla, sen sijaan karsastan pelkällä raa'alla rahalla ostettavia kaatoja ja kauhistelen hintoja.


Niin no ei peura-alueen miehet kyllä pysty polttonesteen hintoihin vaikuttamaan eli tuskin se tulee ikinä sinulle riittävän halvaksi päästä peurajahtiin etelässä.

Ja jkvi varmaan pääsee ensikaudella varmasti jonnekin etelään peurajahtia kokemaan sillä tyylillä.

Niinpä, liksat ovat nykyään nin kurjia ettei turhia mutkia ajella, parinakin syksynä on tarjottu peurajahtia suolaiseen 250 euron hintaan plus kaatomaksu ja lihat mutta ei nykyään ole moiseen haaskuuseen varaa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34911

LähetäLähetetty: 20.01.2020 21:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi72 kirjoitti:
Ja vieraskorteista vielä, mistä muka löytyy seura, jossa myydään vieraskortteja täysin uppo-oudoille vieraspaikkakuntalaisille?

Ainakin joka paikassa missä minä olen ollut vieraana, mukaan tarvitaan paikallinen isäntä?

Ja ainakin minun mielestä olisi kohtuu hurjaa touhua, jos pyyntiluvan alaista riistaa saisi jahdata vieraat seuran alueella vapaasti vieraskortilla. Kuka sitten vastaa, kun vasan luvalla menee piikkipukkia nurin, tai kuten eräs tositapahtuma osoittaa, porkkanakasalla on hirvenvasa nurin, vaikka peurajahdissa ollaan.

Jossain vaiheessa voi alkaa maanomistajatkin kysellä, että mitä porukkaa oikein nurkissa pyörii, ja mikä on heidän osuutensa rahoista.

Riski on kova, että metsästyksenjohtaja on jossain vaiheessa leivättömän pöydän ääressä.

Ei kai missään vieraskortteja myydä kenelle tahansa, kyllä se isäntä pitää olla, mutta ei kai aikuiselle ihmisell tarvitse kädestäpitelijää kytiskopille, ahdastahan siellä tulee.
Tuntuu siltä kun näitä lukee että jahdista on tehty jo lähtökohtaisesti niin pirun hankalaa että kanattaako seuran nostaa sressitasoja ja käyttäää vieraita jahdissa, yhtä haavakoiden penkomista ja väärien elikoiden kaatojen selvittelyä, huonoja ovat vieraat ampumaankin kun aina menee nilkkuna pitkin pusikoita.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 20.01.2020 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja onhan se jotenkin outoa että saaliin käsittelykin on niin pirun vaikiaa. Vähän rusakkoa isompi elukka niin ei siihen kummoisia apuja tarvi. Heittää peuran peräkonttiin ja vie kotia. Vasta toin hirven vasanki kotiin ja hyvin mahtui vaikka oli koira ja tyttökin mukana. Joskus paremmilla autoilla tuonut emän ja vasanki tosin koiraa ei silloin ollut niin ei se yksi peura nyt ihmeitä vaadi. Suoletkin voi tiputtaa ku kerrotaan vain paikka minne ne pitää kuskata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 20.01.2020 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän tuossa markkinatalous toimi, jos peuroja pitää ampua enemmän kun itse paikalliset pystyvät, niin kohtuuhintaan tai kaatoluvan hinnalla alkavat myymään vieraskortteja tms. Mutta silti ihmettelen, että peurojen tappaminen käy työstä eikä tekijöitä ole, mutta ruokintaan menee satoja tonneja tavaraa....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kaupunkilaistollo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Lok 2013
Viestejä: 86

LähetäLähetetty: 20.01.2020 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä ketju on kyllä tarjonnut hyvää mietiskelyn aihetta omankin seuran peurakulttuuriin. Vaikka itse tosin ollaankin vasta siinä vaiheessa että 5,5 tuhannen hehtaarin alueella ei ole lupia kuin puolenkymmentä. Rolling Eyes Mutta nythän sitä oppia on hyvä ammentaa kun pikkuisen on merkkiä siitä että kanta tuskin pienenee tuleville vuosille. Toki tuolla itäisemmässä suunnassa kova talvi sitä aina muuttaa voi.

Itsellekin tuli tällä kaudella mahdollisuus käydä vierasjahdissa tuollaisella "vähän" tiheämmän kannan alueella ja ihan mielellään siitä hieman eurojakin tiskiin latoi kun työpäivän aikana kymmenkunta peuraa vedettiin nutulleen. Järjestelyt olivat viimeisen päälle niin koirajahdissa kuin kyttäysjahdissakin, saaliinkäsittelyssä sekä muissa oheistoiminnoissa, ja paljon paikalliset siihen kyllä omaakin aikaansa käyttivätkin. Tsägähän meillä tietysti kävi kun kaikki puristamiset johtivat kaatoihin ilman sen kummempia ruumiin etsintöjäkään. Kattohintaa en osaisi määritellä, koska se on aina tapauskohtaista, mutta kyllähän tuossa kohtuullisiin korvauksiin kannattaa suostua jos isännätkin panostavat ja oikeasti hyvän mahdollisuuden tarjoavat. Tuli lyhyessä ajassa tuolla myös hyviä ahaa-elämyksiä asioihin joita voisi ehkä hoitaa toisinkin omissa porukoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 20.01.2020 23:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä vieraat ja puhun nyt vieraskorttilaisista jotka osallistuu seuran mukana jahtiin, vetää elukat mettästä, ottaa koiran kii, suolistaa ja nylkee elukat jos siihen vaa kykenee. Tai ainakin osallistuu touhuun. Hyvin moni viekin kotiinsa ja nylkee kotona jos elukka jää seuran jäsenelle.
Onhan nuo nyt vähän rusakkoa isompia ku ruhopainot on 20-60kg yleisimmin.

Kytiksellä tuskin kukaan heiluriakaan tulis kädestä pitämään, en vain hoksannut että se olis nimenomaan kytis mikä olis mieluista jahtia. Itse kun en ammu kytikseltä niin kauan ku koiria on lupa käyttää. Tai ei voi sanoo ettenkö koskaan, kai se on joskus kokeiltava sekin.

Seuruejahdeissa urbaanissa ympäristössä on aika normaalia että joku tulee näyttämään passin ja ampumasuunnat vieraalle joka ei tunne paikkoja.

Eikä peurajahti ole vaikeaa, no ehkä vähän stressaavaa varsinkin vuonna kun pitää kaataa paljon. Mutta täällä intterwebissä liikkuu vaan niin paljon ainoita totuuksia helvetin kalliista maksujahdeista ja ei sinne pääse auttamaan vaikkeivät ite pärjää peurojensa kanssa ym.

Jahteja ja ihmisiä on moneen lähtöön, osa tykkää asiakaspalvelusta ja osa tykkää mennä porukan matkassa tai joku tykkää istua pimeässä kopissa yöt läpeensä.
Toisella on mielessä trofee ja toisella liha, joku hakee pelkkää kokemusta ja elämystä.

Miksi kaikki on väärin mihin ite ei kykene tai itellä ei ole?
Minä olen muualta tänne muuttanut, pääsin suoraan seuraan koejäseneksi, 2v päästä jäseneksi ja vuosi peuraharjoittelua jonka jälkeen lihaosuuksille. Aikaa se vie paljon muulta jahdilta, mutta onhan se välillä ihan mukavaa.
Harjoitteluvuonna tais jäädä alle 10 pikkusorkan, sen jälkeen on päässy vähän paremmin paukulle. Eikä tämä peura alueen seutu ole niin kamalaa ku uskotellaan, seuroilla on ristiin vierailusopimuksia, ja seuroihin pääsee vieraaksi melko herkästi kun tuntee jäsenen.
Itse olen 7 seurassa käynyt vieraana sorkkajahdissa ja kallein maksu on tainnut olla 50e päivä ja halvimmat on ilmaisia.

Kuun vaihteessa järjestämme vähintään 6 seuran kesken pienpetojen yhteisjahtia, jossa on tarkoitus kulkea alueilla ristiin ja yrittää vähentää mahdollisimman paljon pienpetoja 3 päivän aikana.
Ei etelän vetelät kaikki oo nii mulukkuja ku luulis.
_________________
pillinaru@gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34911

LähetäLähetetty: 21.01.2020 06:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tee667 kirjoitti:
Eiköhän tuossa markkinatalous toimi, jos peuroja pitää ampua enemmän kun itse paikalliset pystyvät, niin kohtuuhintaan tai kaatoluvan hinnalla alkavat myymään vieraskortteja tms. Mutta silti ihmettelen, että peurojen tappaminen käy työstä eikä tekijöitä ole, mutta ruokintaan menee satoja tonneja tavaraa....

Tätä minä kysyin suoraan jo etelässä ollessakin, itketään suurta kantaa ja pyytäjien raskkasta taakkaa, samaan aikaan hinnoitellaan jahti pilviin ja ajetaan tonnikaupalla sapuskaa maastoon, melko ristiriitaisen viestin tuollainen toiminta lähettää.
Uusi pyytäjä (tai toispaikkakuntalainen) on riesa joka ampuu väärää elukkaa, tietysti mahoille, eksyy, palelee ja nälkiintyy ilman seuran puolesta palkattua palvelijaa eikä sillä stanalla ole puukkoakaan eikä se osaa suolistaakkaan vaan seuran puolesta pitää olla kalliilla vajalla kallispalkkainen suolikaapiavaaja ja niin edelleen, vaikeaa on pikkusorkan jahtuu.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 33, 34, 35  Seuraava
Sivu 22 Yht. 35

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com