OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lundhags kokemuksia ja tietoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 15.04.2020 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Itsellä myös käytössä tuo tervaus alasamoissa. Tai no itse asiassa noihin on kokeiltu tervaa, valjasrasvaa, minkkiöljyä ja lundhagsin omia rasvoja. Ei noista kyllä goren kanssa yhtä vedenpitävää saa tekee mitä hyvänsä. Goret jalassa olen ollut useita päiviä sorsajahdissa jalat koko päivän vähintään nilkkaa myöden vedessä eikä pisaraakaan tule sisään.....


Jos jää seisomaan pidemmäksi aikaa niin että vesi on ylempi kuin kuminen osuus niin kyllä pikku hiljaa tulee sisään. Sen sijaan voi hyvin ottaa muutama askel esim puron yli niin että vesi on varren puolella ilman että kastuu. Yhteen passipaikkaan meillä on pari sataa metriä suota niin että Professiional High:et uppoaa selvästi yli kuminen osuus, mutta vesi pysyy ulkona. Tälle tasolle ne on kai optimoitu.

Normimetsässä missä on välillä soisia osuuksia välillä kuivempia niin kenkä tomii 100%.

Samaa mieltä: Jos oikeasti tarvitsee seistä vedessä niin Gore tai vielä paremmin kumisaappaat on paikalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 15.04.2020 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sorsapäiviä tulee n 40 vuodessa ja en minä sinne noita Luntikoita vie Shocked kahluuhousut neopreenistä (jotka on integroitu kumisaappaaseen minulla on käytössä) Tuo paras sorsapaikka kun on koskteikko jossa vettä on kulkusiin saakka ja siellä on pakko kahlata. Kausi on pitkä: alkaa syyskuun lopussa kun muuttosorsat valuu tänne Etelään ja päättyy Joulukuussa. (Viimeisen vesilinnut ammuin nyt 22.12.19 ja samaan kasaan jäi kolme kanukkia) Vesi on kylmää ja muutenkin on yleensä sään puolesta "kivaa". Neopreemi on mukavaa kun se on lämmintä. viime vuoden saldo oli mulle + pojilleni 234 sinaria ja 25 hanhea (90%) kanuja loput merihanhia

Luntikat on kuten tuossa sanottu metsäkenkiä. Se sauman tervaus muuten kannattaa tehdä 2-3 kertaa ihan uutena. sitten se rasvan kassa pitää tosi hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 15.04.2020 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä taas loppuu sorsastus kanalintukauteen. Kanalintukauden aikana panostetaan aika siihen ja kauden jälkeen on paikat jäässä ja linnut etelässä. Paikkoja on monen tyyppisiä. On kuivalta maalta pyydettäviä, venepaikkoja, paikkoja missä on nilkkavesi kilometrejä sivuille ja toista sataa metriä rannasta ja tietysti niitä missä on kahluusyvyys. Kuivan maan, vene ja nilkkavesi jahteihin tulee yleensä mentyä gorekengillä, kun koira hoitaa noutopuolen. Voi kuitenkin vähän läträtä rannassa tarvittaessa. Kumisaappaita en omista, kun eivät mahdu varresta jalkaan. Neopreenit menee nippa nappa, mutta ovat turhan kuumat alkusyksyyn. Kahluuhousut on perhokäytössä kesäisin, eli kevyttä mallia esillisillä kahluukengillä ja ne laitetaan syvempään veteen.

Mutta toisaalta jahtimaillakin on paiklitellen aika vetistä. Monesti suolla ja suon laidoilla on yli nilkkavesi, parhaimmillaan vaatinut ihan kahluuhousut jalkaan että pääsee. Eli joutuu kävelemään pidempiä pätkiä jalat vedessä ja silloin ei lundhags toimi. Kiertelen monesti teerien perässä noita suonlaita risukoita ja siellä on melkeen mentävä suon puolella. Linnut menee suojaan sinne risukkoon ja pakenevat yleensä avoimelle päin. Eli koira menee risukkoon ja joko sinne mennään perässä haukulle/seisonnalle, tai ammutaan tarvittaessa karkko jos linnut ei kestä koiraa. Toinen tyypillinen tyyli itsellä on kierrellä noita suosaarekkeita. Sinne ei muut kehtaa mennä, kun on hankala päästä. Saa mennä paikkoja joita ei muut kulje ja tietää ettei lintuja ole hätistelty siellä sen jälkeen kun itse viimeksi kävi. Niihinkin joutuu kuitenkin menemään suon yli jos meinaa päästä.

Noilla vetisillä paikoilla ei Lundhagsin kengillä pärjää, kun suolla tulee taivallettua äkkiä useita kilometrejä yli nilkkavedessä. Kuivempia kankaita kävellessä ovat silti mieleisimmät kengät ja jos ei jostain kosteasta kohdasta pääse hyppäämällä yli, niin kestää noilla muutamat askeleet ottaa kunhan ei varresta hörppää. Mutta silti omiin tarpeisiin ainoaksi kengäksi valitsisin goret, mutta onneksi on vara valita. Kolmen gorekengän kierrolla saa vetää aina kuivaa jalkaan kun majoittuu kotona/mökillä. Kuivempiin paikkoihin voi mennä Lundhagseilla ja ne laitan aina jalkaan kun oletettu maasto sen sallii. Toistaiseksi olen pärjännyt yhdellä parilla, mutta varmaan tulee toiset vielä hankittua kun sattuu sopiva malli hyvään hintaan kohdalle. Minusta xxl tarjous 250€ noista syncro high 2 oli aika hyvä hinta ja nyt useamman vuoden käytön jälkeen voin sanoa että rahalle sai vastinetta. Kengät sopi onneksi heti uutena kuin jalkaan tehdyt, joten ei ole tarvinnut miettiä sisäänajoja. Eivät minusta kuitenkaan ihmeemmin muotoudu, enkä usko että tuo kumiterä voi edes mitenkään muotoutua. Ikinä en ole vielä saanut sopimattomia kenkiä kävelemällä sopimaan, eikä ikinä ole yhdetkään sopivat kengät vaatineet sisäänajoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2639

LähetäLähetetty: 15.04.2020 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millä tervalla ootta tervanneet nuita saumoja? Tarviiko mitenkään ohentaa?
_________________
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.


Viimeinen muokkaaja, Spede pvm 15.04.2020 19:16, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 15.04.2020 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hautatervaa, juoksevaa mönjää joka haisee ...noh ..tervalle Laughing
Minä olen kyllä taapertanut vetisten soiden yli ja pitänyt on. Mutta mun onkin rasvattu aika usein. Kuten jo kirjoitinkin minun luntikan toffelien hankinnan syy oli alunperin se että goret a) kastuu kahdessa päivässä luokattomaan kuntoon kun kosteus ei kalvon vuoksi pääse pois kengästä ja kuivaaminen noilla dryzonen patukoilla ei toimi. Luntikoissa toimii koska ne on "kuorikengät". Ja minä puhun nyt ihan telttaelämästä. (tosin kyllä ne huonosti kuivuu kämpälläkin jos ei ole kuivauskaappia) b) kalvot menee rikki 2-3 vuodessa. ja sitten se on ihan vaan nahkakenkä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtari16
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2004
Viestejä: 330

LähetäLähetetty: 15.04.2020 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miettinyt kans josko luopuis jo meindeleista ja hankkis Lunghansit...mut kun näitä lukee, niin kuivana tuskin pysyy niissäkään sukat. Meiindelit kestää sen 2-3 syksyä ja sit yleensä vuotaa. Telttaolosuhteissa nekin kuivuu sanomalehdellä yön aikana...pitää vielä pohtia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 15.04.2020 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla ei ole kuivanut. Toisaalta noi luntikat ovat käytännössä "ikuisia". ja niitä voi tehtaalla korjauttaa jos tarvetta on.

Mutta tässä kohden olen jäävi.Olen jo myynyt sieluni luntikalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 15.04.2020 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

setteriforever kirjoitti:
Mulla ei ole kuivanut. Toisaalta noi luntikat ovat käytännössä "ikuisia". ja niitä voi tehtaalla korjauttaa jos tarvetta on.

Mutta tässä kohden olen jäävi.Olen jo myynyt sieluni luntikalle.


+1

Lundhagsin toinen hyvä puoli on että jos ne menee rikki, niin se ei tapahdu millään katastrofaalisella tavalla yhtäkkiä, keskellä metsää, jahtireissun ensimmäisenä aamuna. Kalvo+tekstiilikengillä tilanne voi olla toisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 16.04.2020 02:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://www.varusteleka.fi/fi/product/tallipoika-luonnonterva-500-ml/22878

Itsellä taitaa olla tuota tallipoikaa se oma purkki. Ja olen tosiaan lutrannut myös valjasrasvaa ja minkkiöljyä noihin saumoihin.

Itsellä on nyt nuo vanhimmat Meindelit kestäneet olisikohan 7 vuotta. Alkoivat tihkumaan sisään jonkin verran, mutta ihme ja kumma alkoivat pitämään kun pesin noilla pesuaineilla sisältä ja tein kyllästyksen. Sen jälkeen testasin vesisaavissa 24h ja vesi pysyi ulkona. Nuo Meindelin dovre wide kengät on pitäneet minusta hyvin. Noiden vanhimpien kaveriksi tuli muistaaksen 3 tai 4 vuotta sitten kaksi paria lisää hyvästä tarjouksesta. Nuo molemmat uudemmat parit on pitäneet veden tähän saakka. Teen tuon 24h upotustestin aina ennen jahtikauden alkua jotta tiedän että kamat on kunnossa kauden alkaessa. Alpinat jollain goren korvike kalvolla ei pitäneet vettä vuottakaan, chirukat goren kalvolla sama homma, vikingit alkoi vuotaa toisena syksynä jne. Eli myös malleissa on eroa. Kyse on käsittääkseni paljon myös siitä miten kalvo on suojattu ja kuinka hyvin kenkä istuu jalassa, eli ettei mikään hankaa kalvoa rikki. Ja tietysti myös käyttö ratkaisee, eli muistetaanko kenkiä huoltaa, kuivataanko liian kovalla lämmöllä jne.

Omat jalat hikoilee niin paljon että ei kuivu gore yön aikana edes kotona kuivaimia apuna käyttäen. En pidä ongelmana itse kalvoa, vaan noita kengän sisällä olevia pehmusteita. Ne imee niin paljon kosteutta, ettei vaan alle vuorokauden kuivausaika riitä. Lundhagsit hankin alun perin juuri siksi että pehmusteeton kenkä kuivuu äkkiä, sukkia vaihtamalla saa paketin jo todella kuivaksi ja pelkkiä sukkia voi kuivata nuotiolla. Lopulta kuitenkin tykästyin noihin lundhagseihin eniten sen takia, että pehmusteettomana tuon paketin saa kiristettyä todella napakaksi. Toinen asia mistä tykkään todella paljon on se, että varren jäykkyys ja pohjan jäykkyys ovat sopivassa suhteessa. Varsi on jäykempi kuin monessa muussa kengässä, mutta silti pohja on notkeampi kuin monessa muussa kengässä.

Kyllä minäkin olen lundhagseilla ylittänyt monta suota. Tosiasia on kuitenki se, että soita on erilaisia. On soita missä voi mennä vaikka lenkkareilla ja olen monella suolla kulkenutkin lenkkareilla. Monesti suolla nousee vesi pintaan kun astuu, mutta usein tuo lundhagsin kumiterä riittää. Ja kyllä se rasvaus pitää vaikka vesi nousisi kumiterän ylikin satunnaisesti. Itsellä vaan nuo paikat on usein aika paljon märempiä. Vertaisin lähinnä rantavedessä kahlaukseen. Eli jos on matalarantainen vesistö ja menee sinne tallaamaan karkeasti nilkkaveteen päiväksi. Toisinaan on tosiaan niin märkää että ei saappaanvarret riitä ja silloin on valittava kahluuhousut. Ei ole kerta eikä kaksi, kun on oltu lähes muniamyöden suossa, kun ylittää niitä vetisiä kohtia metsäsaarekkeiden välissä. Sinne tulee tavallaan jokia niiden korkeiden kohtien väliin mihin vesi asettuu. Ja noiden todella märkien rimpisoiden reunat on usein myös niin märkiä että siellä on jatkuvasti vähän siinä rajoilla hörppääkö saapas vai ei. Tietysti nuo soiden kosteudet myös vaihtelee paljon vuosittain ja myös syksyn aikana. Yleensä alkusyksystä pääsee lundhagsillakin ja herkästi loppusyksystä tarvitsee jo ne kahluuhousut. Olipa nyt niin tai näin, niin Lundhagseilla en ole pärjännyt tuolla soilla. Goret menee koko päivän, mutta lundhagseista alkaa tihkua vesi sisään kohtalaisen äkkiä rasvauksesta huolimatta jatkuvassa upotuksessa. Ei ole todellakaan sama asia jos lunhags uppoaa yli kumiterän, kuin että hörppäisi varren kautta. Sateen kastelema metsä ei kastele sukkia jne. Eli perus metsäkäytössä menee hyvin, sellaisiin ns. kumisaapas maastoihin ei ole asiaa pidemmässä juoksussa. Gorella voi korvata kumisaappaan, lundhagsilla ei. Perus metsäkäytössä vedenkestävyys riittää.

Ja tuo on hyvä pointti, että lundhagsin voi korjata, gorekenkää ei. Tai voihan ne goret korjata, mutta eivät ole enää sellaiset kengät miksi ne on tarkoitettu. Ja käsittääkseni lundhagsin korjauspalvelu on todella asiakaspalveluhenkinen ja inhimiillisen hintainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 16.04.2020 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on kotona muilla Lowan kenkiä. Vanhemmalla kundilla työkäytössä intissä. Ensimmäiset kesti vettä 8 kk sitten sitä vettä tuli sisään kunnolla. Uudemmat ovat ainakin vielä ok. Lowat ovat kevyitä rullaavia kenkiä, joista on helppo pitää, mutta rouvan kenkien pohja murtui parin vuoden jälkeen. Sen korjaaminen Lowalla olisi maksanut lähes uusien hinnan ja (kokenut) suutari sanoi pohjien olevan mallia "ei voi korjata". Samaa sanoi myös minulle Sievin arktis-saappaan pohjasta. Molemmissa pohja on kuulemma valettu ja siellä on sisällä jotakin joka minusta näytti "ikkunantiivistevaahdolta" ja se tekee korjaamisen kai tosi hankalaksi. Sievit harmitti. Niissä oli vielä hiihtorantti (Olivat niitä intin pohjilla olevaa mallia) , olin huoltanut ne hyvin ja ne oli eräsuksissa tosi hyvät. Harmitti heittää roskiin muuten hyvät kengät. Pohjat meni poikki ja niin kävi kaverillenikin. Parkanon porelle-kenkiin nähden ne oli huomattavasti paremmat jalassa. parkanon kengät on löysät ja niissä ongelmana on yleisesti h****n huono istuvuus ja siksi ne "lonksuu jalassa". Viimeisen vuoden harvat hiihdot olen tehnyt intin ensimmäisen polven varsikengillä (jotka on vähän kuin saappaat) mutta siksi noi Huskyt kiinnostaa...

Nuormepi muuten rasvasi omat intin varsinkengät niin hyvin, että se ei käyttänyt saappaita lähes tulkoon koskaan. (kuulemma) Sillä on mettäkäytössä edeleen norskien perusinttikaverien varsikengät. ja ne pitää vettä tosi hyvin sen ravaamisen jälkeen. Mutta se nyt voi vaikka hiihtää suon yli. kengän koko kun on 48.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 16.04.2020 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo heikot pohjat tuntuu olevan nykyään aika yleisiä lähes merkistä riippumatta. Ja tuo on totta että läheskään kaikkia kenkiä ei saa korjattua järkevään hintaan tai niistä ei saa enää sen veroisia että korjaus kannattaa. Lundhags on käsin tehty ja se tarkoittaa, että ne voi myös purkaa ja kasata uudelleen. Sen olen myös huomannut, että kengät ei monesti tykkää pitkästä käyttämättömyydestä, mutta eivät myöskään päivittäisestä käytöstä. Itselläkin nuo kengät saa ulkoilua useita kertoja viikossa lähes ympäri vuoden, niin yhden kengän taktiikalla menivät todella äkkiä. Voisi olettaa että esim kahden parin kierrätys tarkoittaisi tuplakestoa molemmille, mutta omien kokemusten mukaan se tarkoittaa enemmän. En tiedä väsyykö kenkä ja onko rasitus kovempi jos eivät ehdi kuivua kunnolla välissä ja hankaako esim jalka enemmän kenkää kosteana. En tiedä mistä johtuu, mutta jotenkin tuntuu että useamman parin kierrätys lisää käyttötunteja jokaiseen kenkään.

Tuo rasvaus on kuitenkin vähän kaksipiippuinen juttu. Itse haluan tukevat, mutta liika rasvaus pehmittää nahkaa samalla kun kyllästää vettä vastaan. Ja kuitenkin ne saumat on yleensä ne mistä ensimmäisenä vuotaa. Eli kannattaa pitää myös maltti mukana eikä yliampua tuotakaan. Gorekenkää taas ei kestä edes kunnon rasvoilla rasvata jos haluaa pitää kalvon toimivana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koavzur
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2007
Viestejä: 1245

LähetäLähetetty: 16.04.2020 09:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote

Omat jalat hikoilee niin paljon että ei kuivu gore yön aikana edes kotona kuivaimia apuna käyttäen. En pidä ongelmana itse kalvoa, vaan noita kengän sisällä olevia pehmusteita. Ne imee niin paljon kosteutta, ettei vaan alle vuorokauden kuivausaika riitä.[/quote]

Tähan on helppo ratkaisu. Höyrysulkasukka, yksinkertaisimmillaan pakastepussi. Tuntuu oudolta mutta toimii. Höyrysulku tulee alimman sukan (linerin) ja paksumman sukan väliin. Vuoret ja paksummat sukat eivät kostu hiestä, ja alimmatkaan eivät varsinaisesti kastu. Illalla kuivat sukat jalkaan. Jos homma toimii viikkojen talvivaelluksella niin toimii varmasti lyhyemmilläkin. Vaatii alussa vähän totuttelua mutta kaikkeen tottuu...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 16.04.2020 11:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo taas tarkoittaa näin äkikseltään ajateltuna kosteita jalkoja. Oma malli on hyvin kosteutta siirtävät sukat, jotta jalka pysyy kuivana. Eli nimen omaan haluan kosteuden pois jalasta ja siirtää kaiken mahdollisen kosteuden uloimpiin kerroksiin tai jopa kokonaan pois. Voin olla väärässäkin, kun ei ole tullut käytettyä. Ja koska noita kenkiä on mistä valita, niin eipä tuo haittaa vaikka kuivumiseen menisi pari kolme päivää.

Reissuilla taas on käytössä tuo lundhags. Siinä itse nahka ei ime itseään märäksi. Nahka voi olla vähän nahkea, mutta ei se ole ikinä märkä. Tuo pintanahkeus kuivuu aika helposti ja nopeasti. Tarpeen mukaan vaihdellaan sukkia ja kuivatellaan märkiä nuotiolla. Olen kyllä harkinnut, että voisi yhdet sealskin sukat hankkia varuiksi. Voi kahlata tarvittaessa pidempään ja syvemmälle kastumatta. Vielä ei kyllä ole tullut tilannetta vastaan missä olisin noita tarvinnut, mutta eipä yhdet ylimääräiset sukat paljoa paina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 16.04.2020 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on ympäri vuoden varsikengissä kahdet sukat Pohjalla ohuet (silkkiä tai sitten jotakin puhdasta tekokuitua olevat) ja päällä paksummat, normaalisti villaa. Sillä pystyy hoitamaan hyvin tuon jalan hikoamisen. Noita dryzonen patukoita kehun. Ne imee kosteuden kengästä hyvin ja kuivaa päivän aikana uuteen käyttöön. Mutta pestävä ne on vähän väliä. Kauhea döfis/bakteeripesä muuten... Ostin ne joskus kauan sitten Australiasta; en tiedä myydäänkö niitä täällä. Siellä (Pohjois-Australiassa) oli aika kosteat maastot ja kuumaa, joten kengät olivat todella kovilla. Mulla oli jonkin sortin paikalliset jungle bootsit, mutta ei ne kyllä mitenkään kuvana jalkoja pitäneet. noh, eipä toisaalta palellutkaan kun päivälämmöt oli yli 30 asteen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 16.04.2020 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sama homma itsellä, eli tuplasukka yleensä käytössä. Joko joku ohut tekokuitu liner + merinovilla tai ohut merino alla ja paksumpi päällä. Tekokuitu siirtää hyvin kosteutta, merino ei niinkään. Merino ei kuitenkaan tunnu märältä hieman kosteanakaan ja lämmittää hyvin myös märkänä. Lämpimällä jalat hikoaa enemmän ja silloin on nuo tekniset materiaalit enemmän käytössä. Kelien viiletessä jalka hikoaa vähemmän ja silloin siirryn täyteen merinovillaan. Joskus saattaa olla vain yksi merino käytössä, mutta yleensä tuplasukka. Itsellä ei tule hiertymiä yhdelläkään sukalla, mutta ajattelen sen säästävän myös kenkää kun osa hankauksesta menee sukkien välille.

Nuo dryzonen patukat ei ole itselle tuttuja. Joskus käytin kristallikissanhiekkaa sukan sisässä ja sehän ajaa käytännössä saman asian kuin nuo muutkin kuivaukseen tarkoitetut patukat ilman elektroniikkaa. Olen kuitenkin yleensä yötä sivistyksen parissa ja siellä olen kokenut paremmaksi sähköisen kuivauksen. Eli viileää tai vain hieman lämpöistä ilmaa puhaltimella kenkään. Ilma kiertää ja kosteus haihtuu. Toki nyt usean kenkäparin taktiikalla ei ole yleensä tarvetta erikseen kuivata kenkiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 4 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com