OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästyskoiran kunnon ylläpito lomalla!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6929

LähetäLähetetty: 17.08.2019 23:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KHaivula kirjoitti:
Hautaterva kirjoitti:
Lihavuusongelmaa ei ole meillä ehtinyt(koiralle) tulla.
Pikemminkin päinvastoin, kun ei suostu syömään niin paljoa ettei näyttäisi niin laihalta. Piti vaihtaa rasvaisempaan ruokaan kokeeksi jos saisi vähän edes rasvaa ja muutenkin hyvä olla valmiina sisäänajettuna sporttiruoka.


Meillä vähän samaa vikaa, tai siis nappulalla ei onnistu. Ajattelin jauhelihan määrää lisätä kun se ei nappulaa lisäämällä onnistu. Kennelrehulta voisi koittaa tuota lohenrasvaa ostaa. Pelkään vaan että rupeaa meidän kaveria pierettämään.
Kennelrehun sikajauheliha on todella rasvaista. Jos en väärin muista niin 37 prosenttia rasvaa ja meillä ainakin koira tykkää. Kevään ja kesän söi pääsääntöisesti nappulaa ja hirvenroippeita+kalaa. kuukausi takaperin kun jahtikausi alkoi lähestymään niin lisättiin valikoimaan tuo sikajauheliha. Koiralla virtaa ihan hirveästi ja hieman saanut rasvaa roppaan. Lohiöljyä laitan muihin ruokiin lusikan tai kaksi muiden lihojen mukaan paitsi possuun jossa rasvaa riittää. Kennelrehun rasva helppo ja siisti annostella.

Mitä haisemiseen tulee niin pienillä määrillä lihaa joka päivälle alkuun ja alun kaasuttelu menee ohi muutamassa päivässä. Kannattaa aloittaa ensin vaikka kanalla joka miedompaa koiran mahalle. Maha kun tottuu ja puolet rasvaista liha ja loput nappulaa niin ei haise yhtään. Viikon vaikka syöttelee ensin kanaa ja sitten ottaa valikoimiin tummempia lihoja. Koiralla voi mennä pariksi päiväksi mahakin sekaisin ja sen jälkeen alkaa toimimaan oikein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 22.08.2019 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt tuli 2 päivää liikuntaa

Sorsista ei kauheasti ollut tietoakaan, mutta treeniä jokatapauksessa.

Molempina päivinä noin 30 kilsaa uimista ja juoksemista vetisillä metsäjärvien reunussoilla.

Hyvää harjoitusta tuli myös hakemisesta ja nimenomaan mun ja koiran yhteistyöstä.

Nyt päätin että pidän koiran mahdollisimman hyvin näköpiirissä. Kun olin sen pari kertaa reilusta satasesta pillittänyt takaisin, pysyi se jo automaattisesti paremmin lähempänä.

Kävipä jopa niin että sain riistan perästä pois käymään mun luona kun meinasi mennä kirsunsa perässä liian kauas.

Kaveri oli kyllä 2. päivänä jo niin sipissä että käveli pyytämättä mun vierellä takas autolle viimeisen hakupaikan jälkeen. Myötätuulihaussa meinas olla pientä kyselyä välillä, mutta pistän osin väsyn piikkiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Putukiffeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Hel 2009
Viestejä: 1636
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 03.04.2020 08:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olikos suosituksia vetovaljaista ja vetotelineestä tavan fillariin ja Bretonin kokoluokkaan?

Eilen mentiin ekaa kertaa fillarilla talutushihna omalla vyötäisillä ja koiralla kaulapannassa kiinni. Homma oli helppoa kuin lapsen lyöminen ja retku tajusi asian välittömästi kun liikkeelle lähdettiin. Tätä pitää saada lisää!
_________________
Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deere
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2018
Viestejä: 136

LähetäLähetetty: 03.04.2020 08:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://www.valiheikki.fi/

tuolta on löytyny kohtuullista tuotetta noihin hommiin.
Non-stopin romut on ainaki omalla kokemuksella hyvin kestäny ja toiminu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Putukiffeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Hel 2009
Viestejä: 1636
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 03.04.2020 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

deere kirjoitti:
https://www.valiheikki.fi/

tuolta on löytyny kohtuullista tuotetta noihin hommiin.
Non-stopin romut on ainaki omalla kokemuksella hyvin kestäny ja toiminu


Tattista.


Onko mitään käryä mikä noista vetovaljaiden malleista on toimiva nimenomaan polkupyöräilyyn, kun näyttää olevan niin monia malleja mistä valita?


Jos jollain on valmis setti myytäväksi, niin saa tarjota.
_________________
Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 08.05.2020 01:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väliheikiltä olen itse ostanut, mutta käynyt paikan päällä sovittamassa. Suosittelen suosimaan paikallisia liikkeitä ja kiertämään kerralla useita paikkoja. Tai vaihtoehtoisesti tilaamaan kerralla useita eri malleja ja kokoja sovitukseen. Suosittelen myös että joku pidempään harrastanut katsoo tuon istuvuuden.

Esimerkiksi omalla seisojalla non-stopin freemotion ei sopinut huonostikkaan vaikka säätövaroja riittää. Zero dc faster taas on kuin tehty päälle. Kaverin toiselle laikalle sopi manmatin hysky valjaiden tyyppinen ja toiselle taas tuo freemotion.

Tuo valjaiden istuvuus on ehdottoman tärkeää, valjaiden hinnat ei niin älyttömästi eroa ja ne kestää koiran eliniän. Eli näe vaivaa ja etsi kerralla hyvät. Sen jälkeen pärjää seuraavat 10 vuotta eteenpäin. Liinaksi kannattaa hommata joustava liina. Minusta periaatteessa aivan sama mikä kunhan on vetoliinaksi tarkoitettu. Itsellä on manmat, kainpo ja zero dc. Noista nykyinen suosikki on tuo zero, mutta kaikilla muillakin on homma toiminut. Kunhan olen fiilistellyt ja testaillut. Itse suosin sellaista missä on pikalukko molemmissa päissä, pituutta riittää, joustoa mahdollisimman pitkästi jotta liina on lyhyempi löysänä ja silti riittävästi joustamatonta alussa. Tuo zero on muuten täydellinen, mutta ainut huono puoli on se, että jousto alkaa jo hieman vetoadabterin sisältä. Toimii kyllä, mutta hieman huonompi käytettävyys tuolta osin.

Suosittelen myös varauksetta kainpon vetoadabteria. Minusta pyöräkäytössä tuo ultraswing on ehdottomasti paras. Itsellä tuo race kicksparkissa, mutta ei oikeen toimi pyörässä. Ultraswing noustaa liinan riittävän korkealle, koira voi juosta kummalla tahansa sivulla ilman säätämistä ja vetohommissa tahtoo tulla etenkin alkuun tilanteita, joissa koira pysähtyy äkisti. Tuolla voi väistää kummalta puolen tahansa ja adabteri ei ole moksiskaan jos vaikka kävisi remmi suorana taaksepäin. Eli tarkoittaa käytännössä mitä? Race adabterilla koira juoksee ehkä 2m pyörän edessä ja tuosta 3m liinasta menee se puoli metriä adabterin sisällä ja puoli metriä hukkuu korkeuseroon. Eli jos koira pysähtyy, niin jarrutusaikaa on 4m. Ultraswing ei ole moksiskaan vaikka kuinka taipuu ja muutenkin liikkuu vapaasti sivulta sivulle, joten ensimmäinen lisämetri tulee jo siitä että adabteri pyörähtää tarvittaessa taakse ja äkkiä vielä puoli metriä siitä että adabteri taipuu alas. Eli käytännössä liikevaraa on täsmälleen yhtä paljon lukitseeko hihnan vain tuohon silmukkaan vai työntääkö sen tuosta silmukasta läpi. Race ja ultimate adabterit on huomattavasti jäykempiä eivätkä mahdollista vastaavaa liikkuvuutta.

Kieltämättä kirpaisi tuo parin sadan investointi valjaisiin, hihnaan ja adabteriin. Mutta nyt olen vetänyt tyytyväisenä monta vuotta. Kaveri investoi ensin valjaat. Kaatuili ja tuskaili. Sitten joustohihna, sama jatkui. Lopulta vielä adabteri ja nyt mennään molemmat tyytyväisenä. Lopputulos on se, että molemmilla tuli yhtä kalliiksi, mutta minä pääsin nauttimaan alusta asti ilman kaatumisia tai ongelmia. Kaveri tuskaili ensin pari vuotta ja päätyi samaan lopputulemaan. Itsellä kirpaisi kerran ja sen jälkeen on saanut vain nautiskella ilma ylimääräistä säätöä, tuskailua tai kaatuilua. Ilmankin varmaan pärjää, mutta onko se sitten sen arvoista? Jos laskee käyttöiäksi minimissään 10 vuotta, eli koiran eliniän ellei seuraavaa tule, niin hintaa jää 20€/vuosi. Useamman vuoden vedättäneenä uskallan väittää, että niitä yllätyksiä ja äkkitilanteita tulee väkisin jossain vaiheessa.

https://youtu.be/dGIdXu8pwTo

Tuossa on jostain meidän vanhoista vetopätkistä kasattu video. Jos tuota jaksaa katsoa, niin siitä näkee aika hyvin etenkin tuon adabterin toimintaa. Miten helppo on ajaa, kun liina elää omaa elämäänsä eikä aiheuta toimenpiteitä missään tilanteessa. Jossain 4 minuutin kohdalla on jotain kommelluksiakin noilta pätkiltä ja niissä näkee miten paljon tuo pääsee elämään. Joustava liina vähentää todella paljon koiraa rasittavia ja itselle ikävältä tuntuvia teräviä nykäyksiä ja hyvin istuvat valjaat jakaa rasituksen ja paineen sinne mihin minne kuuluukin, eikä haittaa koiran liikettä mitenkään. Ja nuo kaikki on oikeasti kestävää tavaraa, eli menee varmasti koiran eliniän. En sano etteikö mitenkään muuten voisi pyörällä juoksuttaa tai etteikö halvemmilla patenteilla selviä. Mutta vielä en ole sellaista patenttia ja viritelmää nähnyt, että olisin valmis vaihtamaan jos säästäisin sillä tuon 20€/vuosi. Olen aikaisemmin käyttänyt koiraa springerillä, fleksillä, on juoksutettu sivulla ja on testattu jäykkää remmiä vyötäisillä sekä juoksuvyötä vetoremmillä. Mutta tämä koira kun tuli ja päätin alkaa vedättämään kunnolla, niin heti laitettiin välineet kuntoon ja kertaakaan en ole katunut. Sanon myös sen, että freemotion valjaat olisin halunnut ja kun niitä sovitettiin päälle, niin olisin ne myös ostanut. Onneksi Väliheikillä oli asian osaava omistaja myymässä ja osasi harrastajana nähdä että kannattaa kokeilla myös tuota toista mallia. Heti kun valjaat vaihdettiin, niin ostopäätös oli lukossa. Freemotionit näytti siihen saakka sopivilta, kunnes näin oikeasti istuvat valjaat koiran päällä. Eli näe se vaiva kerran ja nauti seuraavat vuodet.

En halua arvostella muiden tekemistä vääräksi, vaan enemmän haluan jakaa omat positiiviset kokemukset valitusta tiestä. Jos joku on tyytyväinen omaan tyyliinsä, niin valinta on vapaa. Itse olen kuitenkin montaa tyyliä kokeillut ja nyt harmittaa vain se, että nykyinen tyyli jäi kokeilematta aikaisemmin, kun hinta hirvitti. Ja samoja positiivisia kokemuksia olen seurannut vierestä, kun lähipiirissä on meinannut loppua koiran kanssa pyöräily kokonaan, kunnes on laitettu lopulta vehkeet kuntoon. Sujuvasti minä edellistä juoksutin ilman ja retku menee varmasti myös, kun koira on sen verran pieni ja pyörän selässä on aikuisen ihmisen kokoinen pyöräilijä, niin meneehän se. Silti väitän että homma voisi olla miellyttävämpää, helpompaa, turvallisempaa ja vähemmän kuluttavaa sekä itselle että koiralle, jos välineet on kunnossa. Kannattaa ainakin harkita, uskallan väittää että ei kaduta myöhemmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 08.05.2020 01:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran vielä lisäisin, että kannattaa opetella homma kunnolla ja aloittaa rauhassa. Ensin joku hiljainen soratie ja siellä lyhyt veto, joku palkitsee toisessa päässä ja käskyllä seis. Tuota pitäisi aina vaan pidentää ja pidentää, jos haluaisi oikeen tosissaan vetokoiran. Itsellä oli kuitenkin tuo sama tilanne, että koira tajusi heti homman juonen, joten jäi aika vähiin. Mutta vähintään käskyt oikealle ja vasemmalle kääntymisiin sekä suoraan etenemiseen. Seis on hyvä osata, eli sellainen rauhallisempi hallittu pysäytys, ei paikka. Pyörällä pärjää ilmankin, mutta potkurilla äärimmäisen hyvä taito. Me mennään lähes pelkästään metsää ja siirtymä metsään ja pois on pääosin tyhjä, mutta välillä tulee tilanteita joissa harmittaa ettei ole tullut treenattua enempää että saisi koiran käskyllä omaan laitaan. Itse myös tykkään antaa välillä koiralle löysiä ja poljen tarkoituksella remmin löysäksi. Meillä tuo vakiolenkki on sellaisen 7,5km ja parilla juomatauolla vajaa puoli tuntia. Joskun otetaan yli 20 lenkkejä, mutta ennemmin menen vaikka pari kolme kertaa päivässä tuon lyhemmän lenkin hyvällä palautuksella ja kunnon vedolla. Ei tahdo koira jaksaa enää oikeasti vetää noilla pidemmillä lenkeillä. Tunti pari huilia ja uusi lenkki, niin taas latu maistuu. Mutta kuten videosta näkee, niin ei tuo oma koira häävisti tottele. Olisi pitänyt treenata enemmän aluksi, niin nyt sujuisi moni asia nätimmin.

Ja sen verran sanon pyörästä, että suosittelen sellaista laitetta jossa on kunnolliset levyjarrut. Loppu on omasta mieltymyksestä ja mukavuudenhalusta kiinni. Itsellä on tuollainen parin tonnin täysjousto 29” ja tykkään. Jos nyt ostaisin uutta, niin katselisin täysjousto läskin tai täysjousto 29+. Mutta aivan menisi jäykkäperällä tai vaikka täysjäykällä. Jokainen valitkoon oman mieltymyksen ja budjetin mukaan. Mutta itselle en huolisi pyörää ilman tehokkaita jarruja. Olkoon muuten millainen pyörä hyvänsä, kunhan jarrut puree.

https://youtu.be/wgdnbloXv8s

Ja tältähän sen menon kuuluisi näyttää. Minä en kuitenkaan ole kilpaileva valjakkourheilija, vaan lihava metsästyskoiraa lenkkeilyttävä ukko. Ammattilaiset ei näköjään adabtereja tarvitse, mutta perus harrastajalle se on minusta kullan arvoinen. Ei tarvitse huolehtia että naru joutuu renkaaseen tai mitään muuta vastaavaa. Koira voi juosta remmi löysänä sivulla, voi vetää täysiä, jos tulee äkkipysähdys tarpeille tai yllättävä ysikympi karkottuvan riistan perään, niin riittää kun jarruttaa tehokkaasti, pitää pyörän pystyssä ja laittaa jalan maahan. Adabteri huolehtii narusta ja mahdollinen nykäisy kohdistuu sellaiseen paikkaan ettei pyörä kaadu eikä koira karkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 08.05.2020 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on vaan vanha naistenpyörä (3-vaihdetta eteen) ja fleksi kädessä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 08.05.2020 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tee667 kirjoitti:
Mulla on vaan vanha naistenpyörä (3-vaihdetta eteen) ja fleksi kädessä....


Menee se noinkin. Samaa olen harrastanut jopolla ja vanhalla mummopyörällä. Mutta minusta ne on kaksi eri lajia. Melkeen uskallan luvata että jos laitetaan oikeasti vetävä koira töihin ja sitä koittaa pidellä fleksissä käsin, niin ei selviä yhtä kesää ilman vahinkoja. Muutamia koiria olen juoksuttanut vieressä ja onnistuu se fleksillä. Ei vaan ehkä kannata mennä aivan samaa vauhtia tai vastaavia polkuja mitä vetohommissa ja sellainen vieressä ravuuttaminen on koiralle aivan erityyppistä liikuntaa. Toki hyvää kuntoilua sekin. Itse olen tykännyt tuosta vetohommasta kovasti ja koira tuntuu myös nauttivan lajista. Toki mennään myös niitä pidempiä peruskunto lenkkejä välillä, mutta silloinkin yleensä lähdetään vetämällä ja jatketaan remmi löysällä ravaamiseen, kun enimmät menohalut loppuu. Tuo remmi löysällä ravaaminen toi meillä vaan sellaisen ongelman, että joutuu menemään niin pitkiä lenkkejä ettei tahdo oma aika riittää. Kävelyttää saa vaikka aamusta iltaan ja kevyttä raviakin tuntuu menevän pidempään kun ukolla kunto kestää eikä ole moksiskaan. Yksi lyhyt kävely tarpeiden tekoon ja hajujen haisteluun + puolen tunnin tehokas vetotreeni tuntuu vievän oikeasti koiran mehut.

Syksyllä koira menee sitä kevyttä hakuvauhtia niitä 20-50km päiviä jo aivan omiin tarpeisiin. Kesällä otetaan noita 20-30km pyörälenkkejä muutamia lähempänä jahtikautta ja aloitetaan kunnon kohotus vapaalla haulla maastossa ennen varsinaisen kauden aloitusta. Talvenkin koira menee vapaana ja siellä tulee välillä intensiivisempää umpihangessa möyryämistä ja kevät talvella taas hyvä kuuri pitkää kevyttä hakua. Kesällä sitten pääosin uidaan, vedetään ja treenataan noutoja, nenän käyttöä ja muuta vastaavaa pääkopan haastoa. Minusta siinä on kattavasti ja monipuolisesti treeniä ja mielekästä tekemistä myös itselle. Maastopyöräilykin muuttui vetohommalla aivan eri mielenkiintoiseksi, kun tuli lisää vauhtia ja lisää haasteita koiran myötä. Helpot neulaspätkät on jo mielenkiintoisia, kun koira vetää lisää vauhtia ja jatkuvasti saa olla tarkkana vetääkö koira liinat kiinni, minkä polun valitsee ja meneekö samalta puolen puuta. Hauska ja tehokas laji sekä hieman erilaista kuin tuo muu toiminta.

Fleksillä tai springerillä juoksutus on ihan ok hommaa sinänsä jos haluaa ravuuttaa koiraa matalalla teholla pitkään. Nuo adabteri on sinällään käteviä, että veto ei kohdistu ohjaustankoon ja saa pitää itse kahdella kädellä tomerasti tangosta kiinni. Tämä tietysti lisää turvallisuutta. Mutta paljon se on koiran koosta, koiran koulutuksesta, ulkoiluttajan koosta sekä ajo- ja ennakointi taidoista kiinni miten tuo onnistuu. Mutta vetoharrastus on minusta asia erikseen ja siihen tuo fleksi ei ole minusta millään muotoa sopiva kampe. Sivulla voi ravuuttaa ihan perus pannalla. Mutta suosittelen kokeilemaan vetoharrastusta jos tykkää pyörällä juoksuttaa ja aikoo valjaat hankkia.

Oletin myös tuosta kysymyksen asettelusta, kun kysyttiin suosituksia hyvistä vetovaljaista ja vetotelineistä, että vetohommat olisi mielessä. Jos vetoharrastuksesta puhutaan, niin se fleksi kädessä ei tosiaankaan ole oikea vaihtoehto. Jos pitää sitä hyvänä tyylinä, niin ei ole kyllä ikinä pyöräillyt oikeasti vetävän koiran kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 11.05.2020 07:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Tuo remmi löysällä ravaaminen toi meillä vaan sellaisen ongelman, että joutuu menemään niin pitkiä lenkkejä ettei tahdo oma aika riittää.

Oota et on 25 lämmintä niin ei tartte pitkään ravuuttaa Wink

Ite pääasiassa juoksen tuon kettukoiran kanssa, peruslenkki on n.1h, ei joka päivä mutta 5krt viikkoon. Pyöräilyynkin springeri ja vetovaljaat on, mutta harvoin tulee käytyä se 5km lenkki, ihan sen takia että kun oma reeni on juoksu, niin koira pitää hoitua samalla. Vetovaljaiden kanssa olen mennyt springerillä, sekä naru kädessä, flexi on kaupungissa helvetinkone. Molemmilla on menty nurikin, minusta noisa ei wsinällään ole eroa, molemmat toimii jos osaa. Oikeestaan ainoa mitä en suosittele on että naru on kiinteesti kiinni pyörässä, vaikka pari tuttua menee kickbikellä noinkin.
Mikä Valton kiinitys on?

Tollakaan reenillä ei ole painoa kesän aikana kertynyt, ja hyvin nopeesti ollaan syksyllä siinä kunnossa että koira jaksaa päivän. Kesällä kuumilla lenkit sitten lyhenee ja uintia tilalle. Iltamyöhän lenkkittäjä en ole.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 11.05.2020 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma kiinnitys on Kainpo ultra swing
https://youtu.be/fckor-Ot5jI

Ei springerillä voi vedättää jos koira oikeasti vetää. Springerillä voi toki juoksuttaa vetovaljaita käyttäen, mutta ei sillä voi oikeasti vedättää. Eli meillähän tuo koira vetää kuin valjakkokoira. Parempi puolisko käyttää kevyempänä ihmisen potkurilla jakoja ainoastaan jarruttamiseen, kun ei kantti kestä mennä niin lujaa kun koira vetää. Helposti nousee pyörälläkin vauhti sinne +20km/h polkematta kun koiralla on vetohaluja ja parhaillaan mennään siellä lähes 40km/h vauhdeissa. Normaalisti vauhti pyörii toki siellä 15-25km/h välillä hetkellisiä piikkejä ja stoppeja lukuunottamatta. Mutta silloin jos koira oikeasti vetää, niin kyllä se vetoo pitää saada kohdistumaan tuonne pyörän rungon etuosaan, mutta ei ohjustankoon eikä haarukkaan.

Meillä on tuo lyhyt lenkki 7,3km ja siinä menee kahdella juomatauolla noin 30 minuuttia. Tehokas juoksuaika on siellä 20-25 minuutin välillä. Tuo menee vielä hyvää vauhtia, mutta tuosta pidemmillä pätkillä alkaa veto hiipua ja menee mukana ravaamiseksi. Eli jos haluan juoksuttaa sellaista perus kestävyyttä, niin mennään alku täyttä vetoa ja jatketaan siitä sitä kevyttä ravia. Sitä menee kyllä pitkään, mutta tuolla alkuvedolla saa enimmät höyryt pois. Jos taas haluan tehokkaasti virtaa pois koiralta, niin ennemmin kaksi lyhyttä lenkkiä kuin yksi pitkä. Jos vedätän ensin puolituntia ja ravuutan sen jälkeen tunnin-puolitoista, niin koira on illalla ja seuraavana päivänä energisempi, mitä kahdella tehokkaalla puolituntisella, vaikka toisessa meni aikaa tuplaten ja ensimmäinen puolituntinen on molemmissa sama.

Eikä se lämpötila mitään auta. Sama vaikka olisi 60 astetta lämmintä. Koira ei vaan jaksa silloin juosta tehokkaasti. Odotappa kun otat sisään ja jäähdyttelee vartin ilmalämpöpumpun alla, niin jo alkaa sohvatyynyt saada kyytiä kun koira purkaa ylimääräistä virtaa. Mutta odotappa iltaan ja käytä viileässä tai stattaa aikaisin aamulla vetotreenin merkeissä. Koira jaksaa ja pystyy purkamaan energiansa tehokkaasti oikeaan tekemiseen, eli vetoon. Sohvatyynyt saa olla rauhassa ja koira levähtää tyytyväisenä taas seuraavaan päivään. Johan tuon nyt jokainen tunnistaa itsestäänkin. Jos ei hoksaa, niin meneppä hellepäivänä hakkaamaan päiväksi halkoja. Saa siellä olla päivän tekevinään, mutta tulos jää laihaksi ja jälkikäteen ajateltuna energia meni siihen kuumuuden tuskailuun ja jahkailuun. Kelin viilennyttyä voimia on jäljellä vaikka muille jakaa. Mutta tarmotuppa työhon viileämmällä kelillä ja tao oikeen sydämmen kyllyydestä puoli päivää. Jo kolottaa paikkoja monta päivää urakan jälkeen ja valmistakin tuli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fspitz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1286
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 11.05.2020 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meikä teetti kahdet ns. husky valjaat mittatilaustyönä spn:lle ja jämptille 30-35€ kpl. vedättelen niillä talvella potkukelkkaa, on kikspark jarrulla ja kesällä on menty kickbikellä. Adapteri on kainpo kombi. Vetoliina on kainpon kahden koiran liina. Täytynee harkita kainpon swingiä kombin tilalle.
_________________
Minkä sanoin sen voin myös perua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 11.05.2020 22:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fspitz kirjoitti:
Meikä teetti kahdet ns. husky valjaat mittatilaustyönä spn:lle ja jämptille 30-35€ kpl. vedättelen niillä talvella potkukelkkaa, on kikspark jarrulla ja kesällä on menty kickbikellä. Adapteri on kainpo kombi. Vetoliina on kainpon kahden koiran liina. Täytynee harkita kainpon swingiä kombin tilalle.


Muistuttaa suomen kieltä, mutta mitään en ymmärrä Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 11.05.2020 23:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fspitz kirjoitti:
Meikä teetti kahdet ns. husky valjaat mittatilaustyönä spn:lle ja jämptille 30-35€ kpl. vedättelen niillä talvella potkukelkkaa, on kikspark jarrulla ja kesällä on menty kickbikellä. Adapteri on kainpo kombi. Vetoliina on kainpon kahden koiran liina. Täytynee harkita kainpon swingiä kombin tilalle.


Itse tykkään tuosta swingistä pyörässä. Sparkissa on tuo race ja siinä ei taas swing toiminut kunnolla. Alunperin oli tarkoitus hommata tuo kombi pyörään, mutta nyt olen todella tyytyväinen että Kai suositteli kokeilemaan tuota swingiä.

Se on tärkeä että valjaat istuu hyvin. Ei haittaa etusten eikä selän liikettä, paine jakautuu tasaisesti rintakehän ja kaulan alueelle kuristamatta koiraa ja vetopiste on siinä hännän tyven tietämillä. Meillä oli freemotioneissa se ongelma, että muuten sopivassa valjaassa vetopiste jäi turhan taakse, eli jäi selvä rako hännän tyveen. Ja nuo perus talutusvaljaat kannattaa koiran hyvinvoinnin nimissä unohtaa tästä hommasta. Sivulla juoksuttamiseen ne sopii, mutta ei vetokäyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fspitz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1286
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 12.05.2020 02:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen keräillyt rohkeutta polkupyörällä vedättämiseen. Tartis löytää vähäriistainen paikka harjoitteluun. Jätän kombin sparkki käyttöön. Täytyy tilata swingi pyörä ja kickbike käytöön. Kiitos vinkistä.
_________________
Minkä sanoin sen voin myös perua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 7 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com