Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 28.04.2020 12:50 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Vaan on se metsästys sen verran kallis harrastus, ettei sillä ole vtunkaan väliä noilla hybridien desilitrojen kulutuseroille kellekään. Eikä niillä maailmakaan pelastu mihinkään.
Ilkeämielinen voisi pohtia minkä takia niistä jaksetaan kouhkata, mutta enpä viitsi. | Juuripa, siksi laitoin jänis kevennyksen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 28.04.2020 13:08 Viestin aihe: |
|
|
Naapuri just kävi pihassa uudella RAV4 AWD hybridillään. Sekin alkuun valitteli kulutusta, mutta nyt sanoi sen asettuneen 5,5 L lukemaan. Kävin samalla tarkastamassa omasta ja se onkin 5,7 L/100. Eli mulla vaihtelee vielä 5,6 ja 5,7 väliä kylmän takia. Normaalisti on auto tallissa, mutta tänä ”talvena” etelässä oli pihalla, kun tuppaa remonttia olemaan. Lyhyet matkat kyllä nostaa kulutusta reippaasti, kun vasta 5 km ajon jälkeen kulutus suorastaan romahtaa 8-9 litrasta sinne 5-6. 20 km kauppareissut meneekin yleensä n. 5 L kulutuksella. Kauppaan 5,1 ja takaisin 4,8 L, kun viimeksi talvirenkailla kattoin. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5520
|
Lähetetty: 11.05.2020 21:44 Viestin aihe: |
|
|
Osaatko lausua oikein automerkkisi nimen.
https://www.youtube.com/watch?v=IseWjGmyRbA _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 14.05.2020 10:39 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | No vähällä menee euroshopperin auto. Mulla eka täystankillinen hupeni 8,6 litra/100km vauhtia laskettuna bensamittarin mukaan. Edelleen tuo auton oma kulutusmittarikin yli 8 litraa näyttää keskikulutuksena.
Edellinen auto oli nelikkodieselskoda ja se samassa ajelussa meni seittemän pintaan ja ajelen normaaliin liikennevirtavauhtia.
Mainittakoon vielä tarkennuksena että kun auton ajaa jumiin, niin neliveto toimii jotenkin ei-ennustettavasti. Ikäänkuin se pelkällä sähköllä toimisi paremmin mutta sähköhän ei taho paksussa lumessa riittää voimaksi. Minä oon sitä mieltä että jos ei kojarilla oo autoa jumiin ajanu, niin viimestään sillon pitää ajaa kun auton saa hallintaansa Ja selvennyksenä vielä että oon minä joskus kojarillakin ajanu auton niin juntturaan että on pitäny autoliikkeeseen soitella että "tässä kävi nyt semmonen homma jne" |
Naapuri on nyt ajellut neliveto RAV4 hybridillänsä pari viikkoa ja kulutus näyttää 5,3 L/100 km. Ettei vain Sämpyllä sattuisi jarrut laahaamaan. Mulla on parista autosta jämähtänyt jarrupalat, tai mäntä jumituiseen äkäisenä jarrutuksen seurauksena. Land cruiserissa vapautui palat, kun laitoin pakin päälle ja kunnolla vauhtia ja jarrut pohjaan. Kovan naksauksen seurauksena palattiin taas normikulutukseen. Camryssä taas oli takapään sisäpala juuttunut tappiinsa niin, että alta 10 000 km ajettu auto ja levy myös pilalla. Joskus myös yksi RAV4 teki saman, mutta huomasin ajoissa levyn kuumentumisen ja pakilla vapautui paukahtaen. Se tosin myös purettiin huoltona ja palat vaihtoon takuuna. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Havumetsä Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Syy 2012 Viestejä: 1091 Paikkakunta: Lappi
|
Lähetetty: 14.05.2020 18:07 Viestin aihe: |
|
|
Kannattee ottaa tavaksi aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä käyä nuo liukutapit läpi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6231 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 14.05.2020 20:50 Viestin aihe: |
|
|
No en kyllä usko jarrupalateoriaan. Luulis sen haistavan ja aika erikoinen vikakin se olisi uudessa autossa. Olen miettiny että onko siinä joku sisäänajo-ohjelma?
Nyt kulutus tällä tankilla näyttää 6,8l tämmösessä kyläpyörittelyssä kun olen rauhallisemmin kiihdytelly. Aika helposti näyttäs reipas kiihyttely kulutusta nostavan, toki kun on vasta reilu 2tkm mittarissa, niin osaa mitään tarkkaa sanoa. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 15.05.2020 07:20 Viestin aihe: |
|
|
Kyl sen vanteista tuntee jos jarru makaa päällä. Siis maapohjalla ja renkailla on merkitys. Missä ajaa ja millä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 15.05.2020 08:02 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli siis sekä Camry, että RAV4 molemmat uusia, kun juuttumiset tapahtui. Land cruiserin tapit taas oli vanhassa ja ne oli niin valmiit, ettei lähtenyt enää ulos muutoin kuin rälläkällä katkaisemalla ja pikahuolto kieltäytyi vaihtamasta, niin piti tilata oikea aika. Tämähän on ihan Toyotan tyyppivika, kun yhdellä männällä vielä puristaa. Satuloiden vaihtoon lopulta Land cruiserissa päädyin kaikkiin pyöriin, kun näin sen pikahuollon kaverin paikkausyrityksen ja tapin vasaroinnin. Hyvä vain tiedostaa tuo ja ensiapuna voi kokeilla pakilla vetää liinat kiinni. Eihän tuo maksa mitään. Eikä sieltä mitään hajuja pysty huomaamaan, kun laahaus on sen verta pientä. Rullaukseen se enemmänkin vaikuttaa ja sitä kautta liukuvauhdin kulutus nousee, niin että sen huomaa nousseen. Tämä juuri paljasti Land cruiserilla, että nousi kun täysin tasainen tuttu pätkä meni yli 10 L, kun normaalisti alle 8 helposti. Kaikissa tapauksissa pystyi kuitenkin muistelemaan, että oli ollut joku yksittäinen kova jarrutus aiemmin. Ei niinkään mitään vauhtiajelussa, mutta kuitenkin hitaallakin pyörät lukkoon. Ja tuli tämä nyt vain siis mieleen yhtenä mahdollisuutena, kun mulla on useampi ollut omalla kohdalla näitä juuttumisia, jotka johtanut korjauksiin asti. Ja Toyotan jarrujen tyyppivika kyseessä. Taitaa sama koskea myös Subarua. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16649 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 15.05.2020 08:10 Viestin aihe: |
|
|
Kysympä nyt että mikä koukku on kaasuautossa.
-Autovero oli noin puolet dieselin vastaavasta 5.5 vs 3.1 per alkava 100kg
-autot toimii bensalla ja kaasulla. 500/200km tms
-hinnat käytetyissä kilometreihin verraten puolet tavallisista äkkiä tutkien... Joku kaasu v70 volvo 75tkm siinä 10000e....
-kaasu 71sent per litra/kulutus hiukan isompi kuin tavallisessa...
-saa myös kiinteään 59e kuukausihintaan
-mitä katsastus maksaa noille?
-eli laskeskelin 120km työmatkalle polttoainesäästöä äkkiä(8l bensaa/100km) 240e/kk (300e vs. 59e) ja 25sent per kilometri matkakuluja eli 5800e/v
Eli 11kk laskien 5800+2640e tekis 8440e....
Olenko ihan mettässä vai onko asiassa perää? _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 15.05.2020 08:37 Viestin aihe: |
|
|
Systeemejä on vähän erilaisia. Osa polttaa enemmän bensaa, osa vähemmän. Omien Subaru Outbackilla ajettujen testien ja laskelmien perusteella arvioin oman säästöni olevan kaasulla siellä tonnin kantturoissa vuodessa verrattuna samanlaiseen kaasuttomaan bensa-Outbackiin. Ajan noin 22 000 km vuodessa Veron lisäys tuossa autossa on muistaakseni joku 170 euroa vuodessa. Ei sillä rikastumaan pääse, mutta vähän pesee isohkoa nelivetoa vihreämmäksi kun vielä oman kylän biokaasulla ajelee.
Subarua ei pidä mennä kaasullisena ostamaan. Ei toimi oikein mitenkään. Itselleni vaihdettiin myyjän laskuun uusi kaasujärjestelmä Terragasilla. Senkin säätäminen on vieläkin kesken. Parempi tuo on kuin alkuperäinen kuitenkin. Subarussa on aika hyvä toimintasäde kun bensaa mahtuu 65 l ja kaasua maksimissaan joku 17 kg. Noilla menee pitkästi toista tuhatta kilometriä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 15.05.2020 08:38 Viestin aihe: |
|
|
Katsastuksesta en tiedä kun auto on ollut vasta kaksi vuotta. Tässä kuussa pitäisi leima yrittää saada. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 15.05.2020 09:09 Viestin aihe: |
|
|
KAikkein helpooiten sen tietää kun ajaa normiajolla tankin tyhjäksi ja tankkaa täyteen, siittähän sen laskee, eikä tarvii luottaa auton tietokoneeseen. Saa ainakin verrokin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 15.05.2020 09:50 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Kysympä nyt että mikä koukku on kaasuautossa.
-Autovero oli noin puolet dieselin vastaavasta 5.5 vs 3.1 per alkava 100kg
-autot toimii bensalla ja kaasulla. 500/200km tms
-hinnat käytetyissä kilometreihin verraten puolet tavallisista äkkiä tutkien... Joku kaasu v70 volvo 75tkm siinä 10000e....
-kaasu 71sent per litra/kulutus hiukan isompi kuin tavallisessa...
-saa myös kiinteään 59e kuukausihintaan
-mitä katsastus maksaa noille?
-eli laskeskelin 120km työmatkalle polttoainesäästöä äkkiä(8l bensaa/100km) 240e/kk (300e vs. 59e) ja 25sent per kilometri matkakuluja eli 5800e/v
Eli 11kk laskien 5800+2640e tekis 8440e....
Olenko ihan mettässä vai onko asiassa perää? |
Ei suonaisesti mitään koukkua, mutta useampi downside tulee vastaan:
- Kaasulaitteisto vaatii kalliin huollon aikanaan. Ullkomaisissa käytetyissä näkee jopa 8000 euron kuitteja. (Vrt. sähköauton akku)
- Konversiossa kaasutankit syövät tavaratilan
- Tehdasmalleissa bensatankki on usein olematon
- Verotuksen jatkuvuus?
- Kaasuasemien vähyys yhdistettynä aiempaan.
- Jatkuvuus yleensä, uusia autoja toimittaa enää VAG paria malleja ja ilmoittu jo ettei uusia tehdä. Kaasuasemienkin ylläpito lopahtanee aikanaan.
Mutta on kyllä on yksi ympäristöystävällisimpiä tapoja autoilla, varsinkin jos saa jostain suoraan 100% biokaasua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 15.05.2020 10:01 Viestin aihe: |
|
|
Kaasuauton säästöjen laskeminen ei onnistu meikäläisellä yhdellä tankillisella. Auto kun polttelee tarpeen mukaan kaasua ja bensaa riippuen lämpötilasta ja tehontarpeesta. Oma ajokin vaihtelee lähes tyhjästä autosta täpötäyteen, taajamasta maantiehen.
Jos tarvitsee kauppakassin tai työmatka-auton, ei tavaratilan väheneminen ole ongelma. Jos taas tarvitsee tilaa, ei kaasuauton saisi olla mikään pikkukirppu. Outbackin kokoisessa autossa tavaratilan pieneneminen ei ole kovinkaan iso ongelma. Edelleen mahtuu saman verran tavaraa kuin mitä meni Mazda kuutosen farkkuun. Tuossa on komposiittitankin joissa on tarkastusleimaa vielä 12 vuotta jäljellä. Vuotuista huoltoa en ole vielä tehnyt kun uusi järjestelmä on alle vuoden ikäinen. Sen ei pitäisi mitenkään kallis olla.
Mielenkiinnosta kysyn että mitä nuo tuollaiset 8000 euron huollot kaasuautoihin ovat olleet? Kaasujärjestelmä kokonaisuudessaan maksaa 2000-4000 euroa asennettuna riippuen moottorityypistä. Sieltähän on täytynyt lojahtaa koko moottori jo tuohon hintaan. Venttiilikumien kovettumisia on kai jonkin verran ollut. Minulla on sen estämiseksi suoja-aineautomatiikka konehuoneessa. Toimivuudesta en vielä pysty sanomaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 15.05.2020 10:05 Viestin aihe: |
|
|
Kaasuasemia tulee koko ajan lisää. Oulussa on kaksi ja kesällä tulee lisää. Siitä pohjoiseen ei liene yhtäkään. Jyväskylässä on kolme ja Laukaassa yksi. Jyväskylässä tuotetaan biokaasua ja Mustankorkealla on jotakin yhteistyötä Gasumin kanssa. Toivottavasti biokaasun myyntiä, eikä maakaasun ostoa Gasumilta ja sen myymistä biokaasuna... Liekö Joutsassa? Mäntsälässä ainakin on ja stadin ympäristössä on kymmeniä. Ihan periferiassa kaasuauto ei siis ole mahdollinen.
Metaanit on mielestäni ehdottomasti otettava talteen ja käytettävä energiaksi jossakin. Kaikki se viemärijätteen ja biojätteen metaani vapautuu joka tapauksessa. Se kannattaa polttaa. Päästöjä ei juuri synny. Pikkuisen hiilidioksidia vain. Lopun jätteen voi edelleen käyttää maanparannukseen. On se älykäs homma. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|