OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mettästäjän Kulkupeli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 231, 232, 233  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11218
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 23.07.2020 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jbear kirjoitti:
70-luvun legendan paluu

Sopiskohan suomalaiseen maastoon.

https://www.youtube.com/watch?v=pogURuysz1I


Meinasin kyllä että tarkoitit tätä: https://www.riemurasia.net/kuva/Kehitys/68486

Aloittivat Invan valmistamisen uudelleen ... EU-alueelle sillä ei taida olla asiaa. Rolling Eyes Saksaan joku pikkuliike toi vielä pari vuotta sitten, ilm. piensarjatyyppihyväksynnän tai yksittäishyväksynnän avulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5519

LähetäLähetetty: 24.07.2020 06:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:


Meinasin kyllä että tarkoitit tätä: https://www.riemurasia.net/kuva/Kehitys/68486

Aloittivat Invan valmistamisen uudelleen ... EU-alueelle sillä ei taida olla asiaa. Rolling Eyes Saksaan joku pikkuliike toi vielä pari vuotta sitten, ilm. piensarjatyyppihyväksynnän tai yksittäishyväksynnän avulla.


Lada on pitäny muotonsa Bemari o lihonu
_________________
The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kankkunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 24.07.2020 07:03    Viestin aihe: Jahtiauto Vastaa lainaamalla viestiä

Voisin ostaa farkku Ladan jos sen sais uuden karheana ja 1200cc ilman mitään nykyajan saastelaitteita. Monet mieleen muistuvat jahtireissut tuli käytyä vihreällä farkku latukalla, oli tilaa, ei tarvinnut säääliä ja aina toimi. Tämä oli 1980 luvulla. Laughing Laughing Laughing
_________________
Kyllä koira kova saa olla, mutta tyhmä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11218
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 24.07.2020 08:33    Viestin aihe: Re: Jahtiauto Vastaa lainaamalla viestiä

Kankkunen kirjoitti:
Voisin ostaa farkku Ladan jos sen sais uuden karheana ja 1200cc ilman mitään nykyajan saastelaitteita. Monet mieleen muistuvat jahtireissut tuli käytyä vihreällä farkku latukalla, oli tilaa, ei tarvinnut säääliä ja aina toimi. Tämä oli 1980 luvulla. Laughing Laughing Laughing

Joskus todettiin että 19 riuskaa nuorta miestä mahtuu farmari-ladaan. Ei sillä kyllä kukaan olisi ajanut siinä tilanteessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pikkuhornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2008
Viestejä: 2524

LähetäLähetetty: 01.08.2020 23:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oli 80 luvulla mettäautona farkkulada (nappisilmä ) . 25 asteen pakkasessa piruuttaan kokeiltiin veivikäynnistystä aamulla. Ja lähtihän se hyrisemään. Very Happy Ja oli mieli kirkas. Pilkille sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 08.08.2020 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites se on tilanne noiden Pajeroiden ja Cruiserien kanssa?

Autoa tarvitaan pääosin jahtikäyttöön, eli yli puolet ajosta liittyy metsästykseen. Joko jahtimaille ja pois maantietä, jahtimailla ajoa, eri jahtimaiden välillä siirtymää soratietä jne. Koiran kanssa käydään metsässä päivittäin ja näin, eli ympäri vuoden tarve. Työajoa ja muuta kaupassa käyntiä sitten se vajaa puolet, kun teen osittain etänä. Suurimman osan ajoista selvittäisi citymaasturilla, mutta talvella paksussa lumessa saisi päästä vähän citymaasturia paremmin ja tilaa tarvittaisiin enemmän. Pakuksi on tarkoitus rekisteröidä, mutta varsinainen paku ei nyt miellytä.

Olen haarukoinut vaihtoehdoiksi Cruiser -03 eteen päin, Pajero -07 eteen päin. Ehkä jopa grand cherokee jeeppi 2.7 tai 3 litraisella mersun tekniikalla. Diesel katselussa, koska tosiaan tarkoitus laittaa pakuksi ja ajoa tulee kuitenkin se +30 000Km/vuosi. Budjetti on siellä 10-20 000 ja mielellään varusteluineen. Ennemmin joustan nyt hankintahinnassa, kuin jälleenmyynissä. Eli jos katsoo vaikka noita cruisereita. Siellä on niitä +600tkm ajettuja ja 300tkm ajettuja. Jos tuohon ajaa vaikka itse 150tkm, niin alle 500tkm ajetun cruiserin vaa vielä myytyä mutta 8 alkava mittarilukema on jo aika toivoton.

Pajeron saisi äkkiä 200tkm vähemmän ajettuna jos verrantaa saman hintaista pajeroa ja cruiseria. Tuntuisi että 400tkm jälkeen alkaa lujaankin autoon tulla laittoa, mutta että 200tkm ajetun kuvittelisi menevän vielä hetken kohtuullisen vähällä laitolla. Pajeron saisi myös paremmilla varusteilla ja taka-akselin lukolla karvalakki cruiserin hinnalla. Toisaalta taas cruiserit pitää hintansa paremmin.

Mutta jos nyt vertaillaan noita cruiserit 03-07 pajerot 07-10, cruiserit 300-600tkm, pajerot 150-350tkm haitarissa olevia laitteita. Keskimääräinen pito, eli ei huolellista huoltoa ja ruosteruojauksia ym alusta asti. Vaan sitä perinteistä että ensin huollettu takuuohjelman mukaan kuten kuuluu ja sen jälkeen tarpeen mukaan korjattu kun jotain särkyy. Kumpaan odotettavissa enemmän kalliita remontteja? Leimalle huomiota vaativa ruoste on myrkkyä, mutta pieni pintakukka ei haittaa. Mutta taitaa olla molemmissa aivan vastaava ruosteherkkyys?

Ajatus olisi ajella 2-5 vuotta, eli 60-150tkm noin suunnilleen ja mielellään kohtuullisen vähällä rappaamisella haluaisin päästä. Onko raadilla ideoita tai omakohtaisia kokemuksia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5145
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 08.08.2020 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noissa määrittelyn vehkeissä on ruostetta jo yleensä koko rahan edestä. Se on sitten tuurissaan, minkälaisen yksilön sattuu saamaan. Joillakin mennään hyvin ja joitakin joutuu sitten pajottamaan.

Käyttökustannukset on sitten niiden normaalien huoltojen kera n. 2x vs. tavan henkilöauto. Mutta onhan ne vehkeitä;
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6929

LähetäLähetetty: 08.08.2020 23:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsehän varmaan sortusin cruiseriin kun semmoinen on ollut. Pajeroja saa jo kohtuu vähän ajettuna kun lähemmäs kahtakymppiä mennään lompakkovaikutuksessa. Ja parisataa tuhatta ajettua cruiseriin löytyy ihan hyvin.

Korjauskulujen osalta voin sanoa että cruiseri on loppupeleissä todella halpa ylläpitää kun vain löytää hyvin ruosteelta suojatun yksilön. Erot on todella suuria ruosteen osalta saman ikäisillä autoilla. Sama varmasti pajerolla mutta joka enemmän tietää niin osaa kertoa sen osalta hieman tuosta kulupuolesta.

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/10961350
Ei varmasti olisi hassumpi vaihtoehto.


Viimeinen muokkaaja, iivariiso pvm 08.08.2020 23:45, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6929

LähetäLähetetty: 08.08.2020 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käyttökuluista sen verran että vaikka ne ovat korkeammat kuin normi henkilöautolla niin vastaavasti hinta säilyy ihan eri tahtiin myös. Ja minkälainen harrastus se on jos ei kaikkia rahoja vie?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 09.08.2020 00:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Missäs cruisereissa oli vaivana ne hillittömän hintaiset suutinviat?
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
olavikuulapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2016
Viestejä: 2174
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 09.08.2020 00:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös noissa d4d cruisereissa ole vaivana, että suuttimet vuotavat sisälle päin ja aiheuttavat moottorituhon. Oliko siellä joku öljysihti, mikä vinkkaa suuttimien vuodosta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6929

LähetäLähetetty: 09.08.2020 01:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Öljysihtiä seuraavat huolloissa ja moneen cruiseriin on takuuseen vaihdettu normi huollon yhteydessä erilaiset tiivisteet suuttimiin. Omaankin oli vaihdettu. Voi kysyä merkkihuollosta onko autoon vaihdettu ja kertovat kyllä jos on. Toyotassa on se hyvä puoli että tekevät herkästi huoltokutsuja ja korjaavat ilmaiseksi vikoja takuuajan mentyä umpeenkin. Ei tarvi samaa odottaa esimerkiksi kansanautoja myyvältä firmalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 09.08.2020 01:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo käsittääkseni cruiserissa nuo moottorivauriot on johtuneet enempi omistajien välinpitämättömyydestä takaisinkutsulle, kun ne on tosiaan korjattu ilmaiseksi. Pajeroissa on ollut vikaa syöttöpumpuissa, mutta en tiedä onko se noiden vanhempien ongelma vai vieläkö jatkuu myös näissä tuoreemmissa. Voisi kuvitella että tuokin 3.2 did on sen verran vanha kone ollut jo tuon tuon uuden korimallin tullessa, että olisi jo tuo saata kuntoon.

Toki Wk korista grand cherokeetä 3 litraisella mersun tekniikalla voisi myös harkita. Jäisi hankintahinta jopa alle 10. Mutta juuri tuota reilu 100tkm ajettua pajeroa olen myös katsellut. Jos siinä kilometrit pitää paikkansa ja auto on suht ruosteeton, niin siinä olisi autoa pidemmäksikin aikaa. Sitä kun raskisi laittaa jonkun kohtalaisen kopsakassa kunnossa olevan ja pitää itse hyvin, niin sillähän menee vuosia. Eikä niin kirpaise vaikka laittaisi jämerämpää puskuria ja pohjapanssaria, vinssiä, korotusta ja kunnolliset renkaat kesäksi ja talveksi. Äkkiä siinä 5000€ palaa kun vähän varustelee. Jos ostaa enemmän ajetun, niin ajettava sillä millainen se on. Menee rahat aivan hukkaan jos halpaa ja matkan loppusuoralla olevaa kovin varustelee.

Toki vaihtoehtona on myös ostaa edullisempi, varustella ja jättää pelkäksi jahtirouskuksi muutaman vuoden päästä.

https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/11493230

https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/11246276

Tuossa pari esimerkkiä sellaisesta vähän edullisemmasta mitä ei juuri kannata enää laittaa lisää, mutta kai noillakin muutaman vuoden menisi.

https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/11436936

Tuo on vähän siinä ja tässä kannattaako enää laittaa.

https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/11367362

Tuossa olisi jo lähes valmis.

https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/11433359

Tuossa jos kilometrit pitää paikkansa eikä ole pahasti ruosteessa, niin tuosta varmaan saisi asiallisen laittamalla.

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/11390807
Näissä pajeroissa puolestaan arvo tippuu sen verran pienemmillä kilometreillä, että tämäkin on käytännössä sitä luokkaa ettei kannata kuin ajaa.

https://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/11505943

Toisaalta jos jotain tuollaista vähän laittelisi ja jättäisi kohta puhtaaksi jahtiautoksi, niin sitä ei tarvitsisi sitten sääliä.

https://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/11479063

Tämä 3 litranen wk on ilmeisesti hieman vähävikaisempi ja lujempi kuin tuo edeltäjä.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/11231629

Toisaalta jos tuossa pitää kilometrit paikkansa, niin eipä tuokaan tuolla off road paketilla huono vaihtoehto olisi, kun ei ole sitä ensimmäistä ml sukupolvea.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mitsubishi_pajero/91189323

Länsinaapurissa olisi näppärän näköinen Pajero tyrkyllä. Tuohon vaan ruostesuojausta alustaan ja kovaa ajoa.

Fakta on se, että tavaraa pitää mahtua että saa koirat ja parin ihmisen jahtikamat kulkemaan mukana. Citymaasturi riittää kulkupuoleltaan suurimpaan osaan tarpeista. Vähän hipityttäisi laittaa jämerämpi puskuri ja kunnollinen pohjapanssari, ettei heti muovit halkea jos sattuu kovempi penkka vastaan. Ja pohjastahan ne on yleensä kiinni jos meno loppuu auraamattomilla teillä. Oikeissa maastureissa puskuri on kuitenkin vähän korkeammalla kuin noissa city vehkeissä, joten ihan vakio puskurikaan ei ole yhtä kovassa vaarassa. Toki olisihan se hieno jos laittaisi tuhkaselta tuollaisen teräspuskurin ja vinssin. Ajo on kuitenkin pääosin maantietä tai soratietä, joskus harvoin olisi mukava päästä talvitien pohjia. Mutta niitä auraamattomia sorateitä pitäisi kuitenkin jollain päästä. Alennusvaihteet auttaa, kun monesti huonommissa paikoissa haluaisi edetä hitaasti mutta voimaa tarvitaan kuitenkin enemmän kuin tyhjäkäynnillä on tarjolla. Ja suotavaa olisi että vähintään kolme ratasta vetää. Jos esim pajero jää pohjan varaan, niin vähän kun kaivaa lunta alta ja laittaa keskilukon + takalukon päälle, niin takarenkaat jo kohtuudella repii taakse päin irti jumista. Umpimetsään ei ole mitään tarvetta tai aikomusta, sinne pääsee mönkijällä. Mutta hyvä olisi olla vähän suojaa jos kopsahtaa kivi pohjaan ja jos talvella polanne pettää, niin vinssillä pääsisi takaisin radalle omin voimin. Joskushan se voi myös joku märkä paikka yllättää penkkateillä tai talvitien pohjilla. Joillain all terrain renkailla saisi aavistuksen paremman suojan kiviä vastaan ja vähän paremmin pysyy kuvio auki huonoilla paikoilla. Talveksi sitten korkea, kapea ja hyvä nastarengas. Esim Nokia LT3 235/80r17 voisi olla hyvä ratas. Toki vaatii taas pienen korotuksen että noita isompia rattaita saa mahtumaan alle. Talveksi ei minusta kannata kovin leveää laittaa. Mutta tuollaisella halkaisijalla olevalla renkaalla alkaa olla jo akselli sen verran ylhäällä, ettei aivan pikku lumessa jarraa vielä liikaa. Ja ainahan se parempi lopputulos tulee jos korotuksen tekee jousilla ja iskareilla, eikä pelkillä paloilla. Tonnin homma toki, mutta ompahan jousi ja iskarimurheet pois hetken. Voimansiirto tuskin kärsii vielä jostain maltillisesta 2” korotuksesta.

https://tuhkanen.fi/fi/c/136/off-road/fabryka4x4-puskurit

Nuo puskurit olisi hienoja mutta mahtaako mennä katsasruksesta läpi. Sinällään joku hampailla varustettu valorauta olisi ainakin varma valinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6929

LähetäLähetetty: 09.08.2020 03:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyväkuntoisen valmiiksi varustellun kun hommaa niin ne on monesti olleet semmoisella joka tykkää värkätä ja pitää auton kunnossa. Varusteisiin saa hyvin nopeasti palamaan sen 5-7tonnia ja jos auto on hyvin huollettu sekä rakenneltu niin on melkein sama mitä kilometrimäärää mittari näyttää. Kone voi olla vaikka kokonaan uudelleen rakennettu. Cruiseriin kohdalla varsinkin se ja sama onko ajettu 200 vai 300 tonnia jos hyvin on huollettu ja kuluvia osia vaihdettu. Sillä ajaa sen 5 vuotta heittämällä ja monesti siinä parinsadan tonnin kantturoissa on tehty ensimmäiset isommat huolto/korjaustoimet kuten jarrut ja taas menee mukavasti satku tai pari.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 09.08.2020 04:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinähän se vitsi piilee että pitäisi löytää se hyväkuntoinen yksilö. Periaatteessa sen varustelun voin vaikka maksaa, vanhempaankin autoon. Mutta mistä löytää sen hyvin pidetyn, se on toinen juttu. 300tkm en pidä cruiserissa vielä pahana. Sen saa vielä alle 500tkm ajettuna myytyä kohtuu rahalla jos pitää hyvässä kunnossa. Mutta lähtökohtaisesti joku 450tkm ajettu on jo hankalampi tapaus jos rullaat sen itse 6 alkaviin lukemiin.

Ja noissa valmiiksi laitetuissa on myös niitä, että on korotettu paloilla joka taas ei vastaa iskareilla ja jousilla korottamista. Korotus on mahdollisesti rasittanut jo valmiiksi alutaa oman osansa, jolloin niiden remontti tulee nopeammin itsellä vastaan. Renkaat voi olla jo lähellä loppua, jolloin niistä ei ole mitään iloa vaan menee se +800€/kierros joka tapauksessa, eli äkkiä +1600€ renkaisiin. Työvalot ei paljoa maksa, lisävalot olisi jo kaapissa. Vinssipuskureita noissa harvoin näkee eikä taida kovin monessa olla edes kunnon pohjapanssareita. Jos ajattelee että tuolta tuhkaselta laittaisi teräspuskurin ja 6mm alumiinista olevan pohjapanssarin, siihen vielä off road tarvikkeelta vinssi, niin 1500€ tulisi paketille hintaa. Muutama satanen menee kun rekisteröi pakuksi, korottaa pohjaa kontista, vetolaatikot sinne alle, takapenkkien tilalle joku laatikko. Koiravehkeet voi siirtää nykyisestä. Ja tiestysti ensihuollot päälle. Laskin että 4000€ budjetilla saisi jo minkä tahansa vakiovehkeen aika hyväksi jos käyttää itse pari viikonloppua aikaa.

Tähän pitäisi vaan löytää se hyvin pidetty aihio. Mielellään mahdollisimman ruosteeton lähtökohta ja perus huollot asiallisesti tehtynä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 231, 232, 233  Seuraava
Sivu 169 Yht. 233

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com