Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2989
|
Lähetetty: 12.08.2020 11:23 Viestin aihe: |
|
|
Joo ei se mikään ajonautinto ole, mutta ajaa asiansa. Ei tuo X3 ole minusta sekään mikään ihmeellinen ajaa enkä tykännyt X5 sen enempää. Muuten ihan hyviä, mutta minusta niissä on unohdettu että tehdään korkeaa autoa, jolloin odottaisin luonteeltaan pehmeämpää enkä sporttista. XC90 on minusta hyvin tasapainossa tuollaiseksi katumaasturiksi. Samoten minusta tuo wj grand cherokee oli hyvä ajaa. Vähän lulla, mutta minusta se sopii tuollaisen laitteen luonteeseen. Lulla maantiellä on pehmyt soratiellä. Mukava ettei amalkaamit tipu suusta soratiellä eikä mukulakivellä. Vähän sellainen sitikan tyylinen, eli vahvasri mukavuuspainotteinen. Eikä minusta nuo cruiserit ja pajerotkaan ole huonoja ajaa. Ei minusta voida puhua samana päivänä ajettavuudessa jos verrataan 2000 luvun maastureita 80 luvun maastureihin. Toki joidenkin mielestä nuo erillisjousitetut ei ole enää maastureita, mutta mukavia ne on maantiellä. Ja aivan riittävän pystyviä metsästäjälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mattivehvilainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 395
|
Lähetetty: 12.08.2020 11:47 Viestin aihe: |
|
|
Itselläni vähän samantyyppistä pohdintaa seuraavasta autosta, pari seisojaa kuljetettavana ollut. Nykyisin ollut neliovinen Isuxu D-max pakuna, jossa takapenkkien tilalla koirien paikka ja osansa saanut sinne myös romuista. Ei niin pölyarat tavarat sitten lavalle. Kuitenkin ns. puhdas sisätila tavarankuljetukselle on vähän liian vähissä pidemmille reissuille.
Paras olisi oikea nelivetopaku isolla kontilla, mutta näissä tuppaa olemaan nelivedot omaan käyttöön liian huonoja ja lukkovehkeet sitten tolkuttoman hintaisia (eikä juuri käytettyjä vastaan tule). Todennäköisesti oma ratkaisu tulee olemaan lava-auto tuollaisella WT-metallin eristetyllä lavan päälle tulevalla koiraboksilla. Tällöin on autossa riittävät maasto-ominaisuudet, sisätiloja riittävästi tavaroille & matkustajille ja ohutkarvaiset koiratkin matkaa mukavasti boksissa. Lisäksi noihin bokseihinkin vielä jää tilaa tavaroille + lava vielä käytössä. Miinuksena, että vähän jäätelökioskin näköinen virityshän se on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 12.08.2020 11:51 Viestin aihe: |
|
|
Jostain on aina luovuttava toisen asian saamiseksi.
Toki noihin kivirekiin voisi istuttaa sellaset säädettävät iskarit et ne on pehmeitä teillä ja sit maastossa jotain muuta.
Kaikkeehan saa nykyää.
Ajaako se sit asiaa kun rupee rahaa palaa.
No rikkaalle ei tunnu missään, köyhä se parkuu kalleutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2989
|
Lähetetty: 12.08.2020 11:54 Viestin aihe: |
|
|
Tuo wt-metallin boksi oli ihan asiallisen näköinen viritys. Samaa olen itsekkin puntaroinut, että tuollainen ja 5 paikkainen lava-auto ilman takapenkkejä menisi. Mutta toisaalta hintaero nyt ei älytön ole pakuksi rekisteröityyn pajeroon tai cruiseriin ja koirat on samassa tilassa, jonka koen itse mukavammaksi. Eikä koiria tarvitse nostella kyytiin joka voi olla myös mukavuustekijä.
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/11537410
Mutta esimerkiksi jos ajatellaan tuollaista. Tuskin tuossa nyt kovin paljoa enempää on vikaa tai ongelmia kuin jokseenkin saman ikäisessä V70, jolla on ajettu 150tkm enemmän. Vielä jos lasketaan että olisi toinen tuollainen noin 5000€ jahtirousku, joka tarkoittaa ikäloppua näin käytännössä. Varmaan niissä kahdessa ylläpito kulut ja huollon määrä on kovempi kuin tuollaisessa pajerossa. Se on sitten tuurista kiinni meneekö jotain isompaa kun näitä vanhoja katsellaan. Ehkä menee, ehkä ei. Mutta kahdessa vehkeessä todennäköisyys on suurempi kuin yhdessä. Totta tuollaisella pajerolla pari kolme vuotta ajaisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mattivehvilainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 395
|
Lähetetty: 12.08.2020 11:58 Viestin aihe: |
|
|
Ehdottomasti ottaisin tuolta WT-metallin mallistosta perästä lastattavan mallin, eli koirat pääsee koppeihinsa itse hyppäämään auki olevan lavan perälaudan kautta. Ei tuollaisen vasikan kokoisen seisojan nostaminen hääviä hommaa olisi joka kerta tehdä... Lisäksi kun koirien osastot on kopin peräpäässä, tällöin auton puoleiselle kantille jää vielä ihan reilun kokoinen oma lokeronsa kamppeille.
Mielestäni kokonaistilat saa tuolla ratkaisulla isommiksi sekä samaan budjettiin todennäköisesti vähemmän ajetun auton alle. Etuna lisäksi, että tuplaovisilla kopeilla (kalteri + umpinainen) toisen koiran autoon jättö lämpimillä keleillä huoletonta. Toki umpiautoihinkin taitaa nykyisin olla erinäköisä ratkaisuja saatavilla, että kontin saa raolleen ja silti lukkoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2989
|
Lähetetty: 12.08.2020 12:16 Viestin aihe: |
|
|
Minulla on esimerkiksi tuo lukittava koiraveräjä tuossa volvossa. Voi jättää koko kontin auki kun lukitsee veräjän. Veräjä onvielä pultattu väliseinään ja kiinnityshihnat menee takapenkkien kohdalle, niin aika epeli saa olla joka tuon tuosta purkaa ovea avaamatta.
Tutulla on tuollainen ja siinä saa kaksi koiraa takaa ja kolmas sivusta. Neljäs loota on sitte tarvikkeille. Lähinnä se mitä itse mietin, että miten tuon kopperon lämmitys hoituu jos sinne pakkasilla nostaa märän koiran useaksi tunniksi. Auto lämpiää kun lähtee ajamaan ja parkkiin jättäessä voi käyttää webastoa välillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2989
|
Lähetetty: 12.08.2020 12:26 Viestin aihe: |
|
|
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/11537410
https://www.nettiauto.com/isuzu/d-max/11502841
Näissä esimerkiksi jokseenkin sama hinta, Isuzu 3 vuotta uudempi ja 60tkm vähemmän ajettu, mutta jokseenkin vastaavia vanhahkoja molemmat. Tuskin on tuo 3 vuotta tai 60tkm tuossa vaiheessa ratkaiseva, ennemmin ehkä miten pidetty. Ja isuzun hintaan tulisi se parin tonnin boxi lisäksi. Pajero olisi automaatti ja muutenkin paremmin varusteltu, eli mukavampi. Hiluxia on tuohon hintaan vielä turha hamuta alle 10 vuotta vanhana ja vähän ajettuna. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 279
|
Lähetetty: 12.08.2020 13:20 Viestin aihe: |
|
|
Jos noista pitäisi valita, niin ennemmin Isuzu. Ottaa siitä vaikka takapenkit pois ja laittaa koirille tilat sinne. Lavalle kate päälle.
Pajerotkin tilavia ja hienoja autoja toimiessaan. Kannattaa selailla vaikka mitsufoorumia ja päättää sitten vieläkö tekee mieli pajeroa. Sanoisin, että kyllä pitää myös korjaamisen kiinnostaa, jos tuollaista mielii. Sen puolesta ainakin se LC on parempi vaihtoehto. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 12.08.2020 14:35 Viestin aihe: |
|
|
BMW X5: https://youtu.be/ShlbLxISGCE _________________ das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2989
|
Lähetetty: 12.08.2020 14:39 Viestin aihe: |
|
|
Sen syöttöpumpun kanssa kai niissä on ollut ongelmia. Johtuu käsittääkseni puhki ruostuneesta tankin täyttöputkesta, jota kautta roskaa pääsee järjestelmään ja särkee sitten lopulta syöttöpumpun. Varmaan siellä monen laista muutakin pikku vikaa on, mutta tuo se käsittääkseni isoin ongelma on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2989
|
Lähetetty: 12.08.2020 15:47 Viestin aihe: |
|
|
Ei ihan hirveästi vakuuta. Uskallan melkeen väittää että voin ajaa samat paikat vastaavalla ryskämisellä tuollaisella korkemmalla etuveto pakulla. Eikä tuo pihalla tälläkin hetkellä halvaantuneena oleva x3 ainakaan lisää kiinnostusta baijerilaisia kohtaan. Vaggineet ja bemarit on nyt saaneet itsensä sille listalle että ihan vähällä ei tule tähän talouteen.
Pitää varmaan haalata ml mersu, pajero ja 6 litranen excursion tuohon pihaan, niin saadaan ehkä lisää merkkejä mustalle listalle.
https://youtu.be/Rrq1i3cxv4A
Tuossa on jo edes pientä yritystä ja realismia siihen mitä metsästäjä tarvitsee. En ole menossa hiekkakuopalle pelleilemään ja särkemään alustaa ryskämällä kuin keskenkasvuiset kakarat. Mutta miten se menee tuolla lumessa tai pehmeillä paikoilla nätisti ajamalla ja vehkeitä särkemättä, kuten nyt autoilla ruukaa normaali ihmiset ajaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 12.08.2020 15:58 Viestin aihe: |
|
|
Ainakaan vähääkään uudempia mersuja ei kannata hankkia sillä ajatuksella että ajaa edullisesti maailmanloppuun. Kestävät kyllä mutta kyllä siinä yhtä ja toista kallista korjattavaa ja uusittavaa tulee vastaan.
Vanha Gangsta-mese jos ei hirvitä maksaa omaisuuksia ikälopusta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 12.08.2020 16:02 Viestin aihe: |
|
|
Eihän tässä ollut käryäkään mitkä renkaat alla. Katselin aika monta mm. ryssien X5 videota, mutta en linkannut tänne. Ajoivat paljon lumessa, mudassa, joen yli, syvässä jäävedessä jne. sieltä voi katsella joka haluaa. Oikein riittävä menijä, ei toki varmaan lantikan veroinen, eihän tämä olekaan maastoauto, mihin paras olisi kai G-mersu. _________________ das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2989
|
Lähetetty: 12.08.2020 16:23 Viestin aihe: |
|
|
Niin no sehän on aika fakta että eipä se tuo x5 ole sen kummempi menemään kuin tuo x3. Tilavampi ja joskus vähän raskaampi voi mennä paremmin, joskus huonommin, mutta tekniikka on sama. Eikä ole mikään kummoinen menemään. Se on selvä että g mersu on vakiona ellei paras, niin aivan ehdottomasti parhaasta päästä. Ovat vaan toivottoman kalliita. X5 menee siinä missä nuo muutkin city mallit. Auttavasti, mutta vaihteet on liian pitkiä, lukot puuttuu ja tuota luistonestolla tapahtuvaa vedon jakoa ei ole suunniteltu maasroajoon, vaan ihan normaaliin arkiliikenteeseen.
https://youtu.be/EPyNfwowBkk
https://youtu.be/fefQY7e2H1c
https://youtu.be/Ouu9SX3Gw3w
Tuolta voi esimerkiksi verrata miten neliveto pelaa ristiriipunnassa. Nuo ristiriipunnat on parasta anti noissa videoissa. Katsoo vaikka kuinka paljon mersu nytkyttää ennen kuin veto siirtyy pitävälle renkalle. Siinä olisi jo lumella pohjasta kiinni 25 kertaa ennen kuin pitävä ratas älyää mitään. Pajero taas toisesta ääripäästä. Katsokaapa miten vähän ilmassa oleva rengas nytkyy ennen kuin veto siirtyy. Tai katsokaapa millaiset joustovarat cruiserissa on, eli kuinka paljon enemmän pitää pohjan kantaa että ratas ei yllä maahan. Kyllä siinä on vaan lopulta iso ero maastureissa ja korotetuissa farkuissa. Vielä kun hitaalla puolella voi pitää jatkuvasti kierrokset korkealla ja voimaa mukana ilman että syöksyttää autoa hirveällä vauhdilla pohjan varaan hangen päälle, niin aika paljon pahemmasta paikasta noilla maastureilla menee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 279
|
Lähetetty: 12.08.2020 17:24 Viestin aihe: |
|
|
Ei tietenkään ole etenemiskyvyssä oikean maasturin voittanutta. Jos maasturin ominaisuuksille on tarve, niin silloinhan kannattaa sellainen laittaa. Taloudellisuudella ja ylläpidon kustannuksilla ei hankintaa voi perustella eikä niitä kannata liioin siinä tapauksessa turhia miettiä. Suomen olosuhteissa on kallista joka tapauksessa. Joskin kallis on aina suhteellinen käsite. Ei muuta kuin auto alle ja sittenhän selviää kannattiko.
Vuosia sitten oli kova polte saada 120 LC alle, mutta melko nopeasti selvisi, että parasta ennen päiväys oli noiden osalta jo silloin menemässä umpeen juuri noiden tässäkin ketjussa esillä olleiden asioiden vuoksi. Onhan varsinkin noiden alkupään mallien hinnat tulleet melko reippaasti alaspäin muutamassa vuodessa. Joskin on kilometritkin lisineet. Jo silloin olisi pitänyt katseet kääntää 150 sarjaan, mutta niiden hinnat olivat siinä vaiheessa vielä sangen mielipuolisia verrattuna oikeastaan mihin tahansa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|