Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 16.09.2020 19:57 Viestin aihe: |
|
|
Takkutikka kirjoitti: | sai vaikutelman, että ollaan vielä todella kaukana tuotannosta. |
Noita "mullistavia" akkukeksintöjä on julkaistu harva se vuosi, sen jälkeen niistä ei ole hirveästi enää kuultu. Mutta Litium-pohjaiset akut ovat ajoneuvoihin jo ihan hyvin soveltuvia, myös ilman kobolttia toteutettuna. EDIT; Unohtui mainita että kemiaa ja fysikkaa tuntevalle jaksollinen järjestelmä antaa vihjeen ettei litium-pohjaisia akkuja merkitsevästi parempia ratkaisuja välttämättä edes ole kehitettävissä.
Suola- ja solid state -akut kuulostavat kyllä lupaavilta mutta se käytännön toteutus jää nähtäväksi.
Viimeinen muokkaaja, liki pvm 16.09.2020 20:04, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 16.09.2020 20:02 Viestin aihe: |
|
|
pikkuhornet kirjoitti: | Kuinkahan käy pari vuotta vanhoille sähkökotteroille? Onko akkulaatta jo aikansa nähnyt ja uus maksaa enemmän kuin se autonraato. |
Tämä on asia mitä on toistaiseksi vaikea ymmärtää kun seuraa mihin hintaan 2-5v käytetyt akkuautot vaihtaa omistajaa. Vaikka nuo vähän tuota kauemmin kestävätkin niin vaihdon mennessä omaan piikkiin lataushybridin n. 10kWh akustokin uusiminen maksaa jo 10 000 EUR ja ylikin. Täyssähköauton akuston uusimisessa puhutaan yli 20 000 EUR menoerästä. Vaikka hinnat laskisivatkin vielä ratkaisesti, kalliina tuo tule pysymään aina. Itse en ainakaan voi pitää nykyisten käytettyjen hintaa järkevänä mutta ilmeisesti kysyntää on enemmän kuin järkipäisiä ostajia, uusienkin tilausjonot ovat edelleen pitkiä - Pääasiassa akkujen saatavuusongelmien vuoksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NEHunting Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2009 Viestejä: 2632
|
Lähetetty: 16.09.2020 20:06 Viestin aihe: |
|
|
No kuulostaa kertyvän ”kokonaishintaa” tuolle sähköautoilulle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 16.09.2020 20:15 Viestin aihe: |
|
|
NEHunting kirjoitti: | No kuulostaa kertyvän ”kokonaishintaa” tuolle sähköautoilulle. |
Itseasiassa se tulee naurettavan halvaksi niin pitkään ku pärjää niillä halvemmilla vaihtoehdoilla ja saa vielä myytyä eteenpäin järjettömään hintaan. Muun riemun lisäksi siinä maksaisi veroja naurettavan vähän. Mitään lähemmäs 100kEUR hintaista autoa taas on turha yrittää selitellä edulliseksi vaikka sähkökäytöllä hintaetu onkin.
Jossain vaiheessa valtio keksii kyllä verotuksen mutta 200 000km polttoainemenotkin ovat äkkiä sen 20 000 EUR ja helposti enemmänkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NEHunting Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2009 Viestejä: 2632
|
Lähetetty: 16.09.2020 20:58 Viestin aihe: |
|
|
Niin jos riittää ja jos saa myytyä. Sehän sitten oltava edullinen jos ei oo ku kaks jossia. Paitsi kolmas jos ei tartte vetää peräkärryä nii jos ei veneile ja jos ei käy ikinä maakunnissa. Kuulostaako bisnekseltä jos alkas käytettyjen sähköautojen kauppiaaksi? Ihme ois jos ei kauppa kävis. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 16.09.2020 22:47 Viestin aihe: |
|
|
Vielä, itse vetelen mettäreissuilla välillä vanhaa 83- matkailuvaunuakin. Ja pitkiä lapinmatkojakin. Vaan nää sähkökotterot ei koskaan pysty tuohon. Samoin vedän painavia peräkärryjä tiilikuormissa. Että en usko moiseen kehitykseen vielä moneen vuoteen. Vihreet gusettaa ja niin minäkin teen heille minkä kerkeen. Aina kun vaan voin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 16.09.2020 22:55 Viestin aihe: |
|
|
...ja punavihreet mm. hutisalo hommaa tänne lisää etelänelätettäviä, minkä kerkee... Huonolta näyttää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 16.09.2020 23:21 Viestin aihe: |
|
|
NEHunting kirjoitti: | Niin jos riittää ja jos saa myytyä. Sehän sitten oltava edullinen jos ei oo ku kaks jossia. Paitsi kolmas jos ei tartte vetää peräkärryä nii jos ei veneile ja jos ei käy ikinä maakunnissa. Kuulostaako bisnekseltä jos alkas käytettyjen sähköautojen kauppiaaksi? Ihme ois jos ei kauppa kävis. |
No ei tarvi olla sen edullisempi kuin nykyiset, esim. Zoe maksaa 30kEUR ja tulee pomminvarmasti edullisemmaksi kuin automaattivaihteisena reilu 21k maksava Megane tai automaattivaihteisena saman 21k maksava Clio. Todennäköisesti samoissa halvimman n. 17k Clion kustannusten kanssa. Puhumattakaan Upista tai Miistä jos kuvittelee moista kestävänsä.
Mutta nuo ovat toki kauppakasseja, tai ajaa niillä juuri Helsingistä naapurikauppunkeihin vielä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 17.09.2020 07:22 Viestin aihe: |
|
|
Ilmaiselta tuo likistä vaikuttaa jos tuollasesta päristimestä pitää maksaa vielä noin helkutisti. Se ei yleisty ku rahakkailta ja hölmöiltä maailman pelastajilta.
Autoliitto sanoi ja veroukko telkkarissa ettei oo kovinkaan kovaa hinkuu noihin.
Maalla ja sen kupeessa asuu vielä melkoisesti porukkaa joka ajelee halvalla, kestävällä bensa/diisseli kärryllä jolla tekee ihan samat ja paremmin.
Sit pläjäys. Olkaa mettämiehet varovaisia ettei mettästä suolapalat häviä.
"""kehitteillä ilmastoystävällisempi vaihtoehto, suola-akku, joka saattaa olla suuri pelastajamme"" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kyrätulli Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Syy 2014 Viestejä: 694
|
Lähetetty: 17.09.2020 07:27 Viestin aihe: |
|
|
vekev kirjoitti: |
Mit vit? Mua on kusetettu yli 40 vuotta sanomalla että Jeesus on suuri pelastajamme!
"""..., suola-akku, joka saattaa olla suuri pelastajamme"" |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2008 Viestejä: 11052
|
Lähetetty: 17.09.2020 07:41 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: |
Mutta nuo ovat toki kauppakasseja, tai ajaa niillä juuri Helsingistä naapurikauppunkeihin vielä. |
Mä luulen että tämä on syy, että tällä foorumilla ei hirveää hypeä noista saa. Porukka kun ajaa huonoja teitä, huonossa kelissä, kaukana latauspisteistä ja moni vielä hinaa jotain.
Taas ihan kauppakassiin en heti laittaisi 30ke:tä kiinni, meillä on siinä käytössä vanha bensa -V70, johon tulee 3-5000km/vuosi, ei tulisi mielenkään laittaa tuolle käyttöä kymppitonnien autoa. _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 17.09.2020 08:00 Viestin aihe: |
|
|
Jooh, ihan turhahan se on yrittää väittää että tuollaisesta olisi jahtimiehelle tai okt-asukille ainoaksi autoksi. Mutta itselle ainakin on jo hyvin houkutteleva vaihtoehto vaikkapa tuollaisen bensa-volvon kaveriksi, tai tuon nykyisen 4wd-eemelin. 3v päästä silläkin on ikää ja kilsoja sen verran että voi hyvin jäädä "kakkosautoksi."
vekev, no johan tuo kävi ilmi ettei tässä haaskata aikaa jos uusi auto ei ole vaihtoehto. Mutta jos on niin Zoen akuston takuu on 160 000km, sitä ennen siihen ei ole tiedossa sähkötekniikan osalta juuri mitään korjauksia omalla rahalla. 160 000km matkalle Clion tai Meganen polttoainekulut (bensiini) tulevat olemaan nykyhinnoilla helpostikin 16 000 EUR. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NEHunting Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2009 Viestejä: 2632
|
Lähetetty: 17.09.2020 08:25 Viestin aihe: |
|
|
Kuuluuko se sähkö punavuorelaisen kivitalon vastikkeeseen vai muutenkin ne sitä siällä ilmatteeksi jakelee? Eikö oikeen väriset lasit päässä sähköveroa lasketakaan kokonaisverokertymään? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NEHunting Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2009 Viestejä: 2632
|
Lähetetty: 17.09.2020 08:31 Viestin aihe: |
|
|
Miksei säästä kolmeekymmentä kiloa ja osta polkupyörää ja viälä bussikortin kylkeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 17.09.2020 08:43 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | Jooh, ihan turhahan se on yrittää väittää että tuollaisesta olisi jahtimiehelle tai okt-asukille ainoaksi autoksi. Mutta itselle ainakin on jo hyvin houkutteleva vaihtoehto vaikkapa tuollaisen bensa-volvon kaveriksi, tai tuon nykyisen 4wd-eemelin. 3v päästä silläkin on ikää ja kilsoja sen verran että voi hyvin jäädä "kakkosautoksi."
vekev, no johan tuo kävi ilmi ettei tässä haaskata aikaa jos uusi auto ei ole vaihtoehto. Mutta jos on niin Zoen akuston takuu on 160 000km, sitä ennen siihen ei ole tiedossa sähkötekniikan osalta juuri mitään korjauksia omalla rahalla. 160 000km matkalle Clion tai Meganen polttoainekulut (bensiini) tulevat olemaan nykyhinnoilla helpostikin 16 000 EUR. |
Ootetaan et kyl sieltä järkevämpää on tulossa, alkuhypetykseen luonnon pelastamisen nimeen noista huudetaan.(Ole hullu mut älä tyhmä)
Megane ja Clion korjauksia en viitti sanoo mitää. Mulla on itellä jotain kokemusta ja korjaamon sällit sanoo et ei pakosta kannata santsata.
Samoin ku sigamees vanhalla v70 mennään ja tulee kanssa alle5000tkm vuoteen, nykyää.
Kun toi raato on ihan uutta vastaavasta kunnossa, niin sen vaihtaminen johonki on järjen köyhyyttä.
Likalle sain halvalla virheettömän 1.4l 2004 206 (5l/100km) pökön ja siihen on nyt laitettu kaikki kuntoon, alle 200tkm ajettu.
Tonni tollasesta on ihan ok.
Perä oli kunnossa "toistaiseksi" ja nyt nipat laitettu ja vaseliinii pumpattu(tekohengitys)
Et siinä saa kuolettaa pitkään noita uutuus rimpula hintoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|