OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vihreä kusetus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 5603
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 16.09.2020 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takkutikka kirjoitti:
setteriforever kirjoitti:
Tää oli mielenkiintoinen artikkeli.
https://yle.fi/uutiset/3-10853858
sai vaikutelman, että ollaan vielä todella kaukana tuotannosta.

Noita "mullistavia" akkukeksintöjä on julkaistu harva se vuosi, sen jälkeen niistä ei ole hirveästi enää kuultu. Confused Mutta Litium-pohjaiset akut ovat ajoneuvoihin jo ihan hyvin soveltuvia, myös ilman kobolttia toteutettuna. EDIT; Unohtui mainita että kemiaa ja fysikkaa tuntevalle jaksollinen järjestelmä antaa vihjeen ettei litium-pohjaisia akkuja merkitsevästi parempia ratkaisuja välttämättä edes ole kehitettävissä.

Suola- ja solid state -akut kuulostavat kyllä lupaavilta mutta se käytännön toteutus jää nähtäväksi.


Viimeinen muokkaaja, liki pvm 16.09.2020 20:04, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 5603
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 16.09.2020 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pikkuhornet kirjoitti:
Kuinkahan käy pari vuotta vanhoille sähkökotteroille? Onko akkulaatta jo aikansa nähnyt ja uus maksaa enemmän kuin se autonraato.

Tämä on asia mitä on toistaiseksi vaikea ymmärtää kun seuraa mihin hintaan 2-5v käytetyt akkuautot vaihtaa omistajaa. Vaikka nuo vähän tuota kauemmin kestävätkin niin vaihdon mennessä omaan piikkiin lataushybridin n. 10kWh akustokin uusiminen maksaa jo 10 000 EUR ja ylikin. Täyssähköauton akuston uusimisessa puhutaan yli 20 000 EUR menoerästä. Vaikka hinnat laskisivatkin vielä ratkaisesti, kalliina tuo tule pysymään aina. Itse en ainakaan voi pitää nykyisten käytettyjen hintaa järkevänä mutta ilmeisesti kysyntää on enemmän kuin järkipäisiä ostajia, uusienkin tilausjonot ovat edelleen pitkiä - Pääasiassa akkujen saatavuusongelmien vuoksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 1278

LähetäLähetetty: 16.09.2020 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kuulostaa kertyvän ”kokonaishintaa” tuolle sähköautoilulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 5603
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 16.09.2020 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NEHunting kirjoitti:
No kuulostaa kertyvän ”kokonaishintaa” tuolle sähköautoilulle.

Itseasiassa se tulee naurettavan halvaksi niin pitkään ku pärjää niillä halvemmilla vaihtoehdoilla ja saa vielä myytyä eteenpäin järjettömään hintaan. Muun riemun lisäksi siinä maksaisi veroja naurettavan vähän. Mitään lähemmäs 100kEUR hintaista autoa taas on turha yrittää selitellä edulliseksi vaikka sähkökäytöllä hintaetu onkin.
Jossain vaiheessa valtio keksii kyllä verotuksen mutta 200 000km polttoainemenotkin ovat äkkiä sen 20 000 EUR ja helposti enemmänkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 1278

LähetäLähetetty: 16.09.2020 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin jos riittää ja jos saa myytyä. Sehän sitten oltava edullinen jos ei oo ku kaks jossia. Paitsi kolmas jos ei tartte vetää peräkärryä nii jos ei veneile ja jos ei käy ikinä maakunnissa. Kuulostaako bisnekseltä jos alkas käytettyjen sähköautojen kauppiaaksi? Ihme ois jos ei kauppa kävis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pikkuhornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2008
Viestejä: 2426

LähetäLähetetty: 16.09.2020 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä, itse vetelen mettäreissuilla välillä vanhaa 83- matkailuvaunuakin. Ja pitkiä lapinmatkojakin. Vaan nää sähkökotterot ei koskaan pysty tuohon. Samoin vedän painavia peräkärryjä tiilikuormissa. Että en usko moiseen kehitykseen vielä moneen vuoteen. Vihreet gusettaa ja niin minäkin teen heille minkä kerkeen. Aina kun vaan voin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pikkuhornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2008
Viestejä: 2426

LähetäLähetetty: 16.09.2020 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...ja punavihreet mm. hutisalo hommaa tänne lisää etelänelätettäviä, minkä kerkee... Huonolta näyttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 5603
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 16.09.2020 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NEHunting kirjoitti:
Niin jos riittää ja jos saa myytyä. Sehän sitten oltava edullinen jos ei oo ku kaks jossia. Paitsi kolmas jos ei tartte vetää peräkärryä nii jos ei veneile ja jos ei käy ikinä maakunnissa. Kuulostaako bisnekseltä jos alkas käytettyjen sähköautojen kauppiaaksi? Ihme ois jos ei kauppa kävis.

No ei tarvi olla sen edullisempi kuin nykyiset, esim. Zoe maksaa 30kEUR ja tulee pomminvarmasti edullisemmaksi kuin automaattivaihteisena reilu 21k maksava Megane tai automaattivaihteisena saman 21k maksava Clio. Todennäköisesti samoissa halvimman n. 17k Clion kustannusten kanssa. Puhumattakaan Upista tai Miistä jos kuvittelee moista kestävänsä.
Mutta nuo ovat toki kauppakasseja, tai ajaa niillä juuri Helsingistä naapurikauppunkeihin vielä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 13673

LähetäLähetetty: 17.09.2020 07:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmaiselta tuo likistä vaikuttaa jos tuollasesta päristimestä pitää maksaa vielä noin helkutisti. Se ei yleisty ku rahakkailta ja hölmöiltä maailman pelastajilta.

Autoliitto sanoi ja veroukko telkkarissa ettei oo kovinkaan kovaa hinkuu noihin.

Maalla ja sen kupeessa asuu vielä melkoisesti porukkaa joka ajelee halvalla, kestävällä bensa/diisseli kärryllä jolla tekee ihan samat ja paremmin.

Sit pläjäys. Olkaa mettämiehet varovaisia ettei mettästä suolapalat häviä.

"""kehitteillä ilmastoystävällisempi vaihtoehto, suola-akku, joka saattaa olla suuri pelastajamme""
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kyrätulli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Syy 2014
Viestejä: 564

LähetäLähetetty: 17.09.2020 07:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:

Mit vit? Mua on kusetettu yli 40 vuotta sanomalla että Jeesus on suuri pelastajamme!

"""..., suola-akku, joka saattaa olla suuri pelastajamme""
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 7721

LähetäLähetetty: 17.09.2020 07:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:

Mutta nuo ovat toki kauppakasseja, tai ajaa niillä juuri Helsingistä naapurikauppunkeihin vielä.

Mä luulen että tämä on syy, että tällä foorumilla ei hirveää hypeä noista saa. Porukka kun ajaa huonoja teitä, huonossa kelissä, kaukana latauspisteistä ja moni vielä hinaa jotain.

Taas ihan kauppakassiin en heti laittaisi 30ke:tä kiinni, meillä on siinä käytössä vanha bensa -V70, johon tulee 3-5000km/vuosi, ei tulisi mielenkään laittaa tuolle käyttöä kymppitonnien autoa.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 5603
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 17.09.2020 08:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jooh, ihan turhahan se on yrittää väittää että tuollaisesta olisi jahtimiehelle tai okt-asukille ainoaksi autoksi. Mutta itselle ainakin on jo hyvin houkutteleva vaihtoehto vaikkapa tuollaisen bensa-volvon kaveriksi, tai tuon nykyisen 4wd-eemelin. 3v päästä silläkin on ikää ja kilsoja sen verran että voi hyvin jäädä "kakkosautoksi."

vekev, no johan tuo kävi ilmi ettei tässä haaskata aikaa jos uusi auto ei ole vaihtoehto. Mutta jos on niin Zoen akuston takuu on 160 000km, sitä ennen siihen ei ole tiedossa sähkötekniikan osalta juuri mitään korjauksia omalla rahalla. 160 000km matkalle Clion tai Meganen polttoainekulut (bensiini) tulevat olemaan nykyhinnoilla helpostikin 16 000 EUR.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 1278

LähetäLähetetty: 17.09.2020 08:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuuluuko se sähkö punavuorelaisen kivitalon vastikkeeseen vai muutenkin ne sitä siällä ilmatteeksi jakelee? Eikö oikeen väriset lasit päässä sähköveroa lasketakaan kokonaisverokertymään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 1278

LähetäLähetetty: 17.09.2020 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksei säästä kolmeekymmentä kiloa ja osta polkupyörää ja viälä bussikortin kylkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 13673

LähetäLähetetty: 17.09.2020 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Jooh, ihan turhahan se on yrittää väittää että tuollaisesta olisi jahtimiehelle tai okt-asukille ainoaksi autoksi. Mutta itselle ainakin on jo hyvin houkutteleva vaihtoehto vaikkapa tuollaisen bensa-volvon kaveriksi, tai tuon nykyisen 4wd-eemelin. 3v päästä silläkin on ikää ja kilsoja sen verran että voi hyvin jäädä "kakkosautoksi."

vekev, no johan tuo kävi ilmi ettei tässä haaskata aikaa jos uusi auto ei ole vaihtoehto. Mutta jos on niin Zoen akuston takuu on 160 000km, sitä ennen siihen ei ole tiedossa sähkötekniikan osalta juuri mitään korjauksia omalla rahalla. 160 000km matkalle Clion tai Meganen polttoainekulut (bensiini) tulevat olemaan nykyhinnoilla helpostikin 16 000 EUR.

Ootetaan et kyl sieltä järkevämpää on tulossa, alkuhypetykseen luonnon pelastamisen nimeen noista huudetaan.(Ole hullu mut älä tyhmä)

Megane ja Clion korjauksia en viitti sanoo mitää. Mulla on itellä jotain kokemusta ja korjaamon sällit sanoo et ei pakosta kannata santsata.
Samoin ku sigamees vanhalla v70 mennään ja tulee kanssa alle5000tkm vuoteen, nykyää.
Kun toi raato on ihan uutta vastaavasta kunnossa, niin sen vaihtaminen johonki on järjen köyhyyttä.
Likalle sain halvalla virheettömän 1.4l 2004 206 (5l/100km) pökön ja siihen on nyt laitettu kaikki kuntoon, alle 200tkm ajettu.
Tonni tollasesta on ihan ok.
Perä oli kunnossa "toistaiseksi" ja nyt nipat laitettu ja vaseliinii pumpattu(tekohengitys)

Et siinä saa kuolettaa pitkään noita uutuus rimpula hintoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 10 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com