Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 19.09.2020 10:06 Viestin aihe: |
|
|
Ukkösaamu päälle niin tulee vihreiden valkoposkihanhista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 19.09.2020 10:15 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | Ollari kirjoitti: | Kyllähän Helsinkikin on vielä melko pieni kaupunki toimivan joukkoliikenteen järjestämiseksi, siksikin siellä esim kokoomus vastustaa noita ruuhkamaksuja. Muna-kana ongelma siinä toisaalta on, kyllähän joukkoliikenteelle saadaan edellytyksiä tekemällä yksityisautoilusta kallista ja hankalaa. Ruokkisi tietenkin itse itseään. Sellaiseen verovaroja tarvitaankin. Kaupunki-maaseutu vastakkainasettelu on monesti teennäistä ja turhaa. Vaikkakin varsin yleistä molemmin puolin. Eri sävyistä kumminkin. |
Kiinassa kävin kaupungissa missä noin Helsinkin kokoisella alueella asui lähteestä riippuen 8-14M asukasta. Metroliikenne kokolailla Helsingin kanssa samaa skaalaa, bussiliikennettä vaikutti olevan jopa vähemmän. Mutta autoliikenteellekin oli toimivat puitteet, toki työmatkaliikenteessä ruuhkiakin riitti ja autoliikenne oli aivan kaaosta mutta yllättävän toimivaa. Reissua ennen kaikki puhuivat että vuokrataan auto ja käydään jossain, lentokentältä taksilla tulon jälkeen ajatusta ei maininnut enää kukaan. Eikä se ajokorttivaatimusten vuoksi olisi onnistunutkaan.
Suhteessa väkimäärään väki käveli tai kulki pyörällä tai sähköskootterilla varmasti kertaluokkaa enemmän ja vastaavasti autolla tai joukkoliikenteellä selvästi vähemmän. DDR:stä ammennettu lähiöunelma tekee viherutopiasta toimimattoman haaveen, toi ilmastokin on vahvasti sitä vastaan. Riittävään tiivillä rakentamisella ja oikealla suunnittelulla ei autoiluakaan tarvi silti unohtaa, kyse on enemmänkin siitä miten pääsee liikkumaan tehokkaimmin.
Nyt jo esim. Tillander valitti Ylen uutisia myöten keskustan liikkeen asiakaskadosta, eikä tuo ole mikään ihme kun vähääkään kauempaa paikalle saapuminen on tehty lähes mahdottomaksi ja sen "toimivan" joukkoliikenteen alueeltakin se vie helposti iäisyyden. | Helsingissä riittää riksat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 19.09.2020 13:16 Viestin aihe: |
|
|
Autoilijoista pakkoperitään nyt jo vuodessa 8,4 miljardia. Ja vielä pitäis saada vaan lisää. Kyllä pistää jo vihaks. Olis kiva tietää mihin nää rahat menee. Jotain oikeeta jo pitäis tehdä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Hei 2006 Viestejä: 12170
|
Lähetetty: 19.09.2020 13:20 Viestin aihe: |
|
|
pikkuhornet kirjoitti: | Autoilijoista pakkoperitään nyt jo vuodessa 8,4 miljardia. Ja vielä pitäis saada vaan lisää. Kyllä pistää jo vihaks. Olis kiva tietää mihin nää rahat menee. Jotain oikeeta jo pitäis tehdä. | Tuoltahan se löytyy minne se menee https://vm.fi/valtion-budjetti
Pohjattomaan kirstuun siis ja sieltä eteenpän. Ei se mitään korvamerkittyä rahaa ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 19.09.2020 13:30 Viestin aihe: |
|
|
pikkuhornet kirjoitti: | Autoilijoista pakkoperitään nyt jo vuodessa 8,4 miljardia. Ja vielä pitäis saada vaan lisää. Kyllä pistää jo vihaks. Olis kiva tietää mihin nää rahat menee. Jotain oikeeta jo pitäis tehdä. | Äänestä joku muu valtaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 19.09.2020 13:43 Viestin aihe: |
|
|
Olari, kiitos. Noinhan se menee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 19.09.2020 19:57 Viestin aihe: |
|
|
Ollari kirjoitti: | liki kirjoitti: | Ei tuo pohtimiseen kannata liian pitkää aikaa haaskata, pidemmän päälle rahavirtojen on oltava suuruusluokkaansa nähden käytännössä tasapainossa tai talous lakkaa toimimasta. Eli kun julkisen sektorin rahavirta liikkuu yhteen suuntaan niin käytännössä yksityisen kulutuksen suunta on oltava noin samaa suuruusluokkaa toiseen suuntaan. Mikä vaikuttaa myös hyvin todennäköiseltä kun vähänkin miettii esimerkkejä. |
Julkinen-yksityinen akseleilla noin. Mutta kaupunki-maaseutu akselilla ei saa olla tasapainossa, jos se vaarantaa koko maan asuttuna pysymisen. Se on huoltovarmuuskysymys että koko maa on asuttu. Muutenkin turvallisuuspoliittinen, ei pelkästään huoltovarmuuden osalta.
Jos kaupungeista pitää rahallisesti tukea maaseutua, niin sitten pitää. Ja minä olen siinä uskossa ollut että näin onkin. Siinä uskossa yhä pysyn, jbearin epäilyksistä huolimatta. Jos oikeasti haja-asutus olisi edullisempi ja taloudellisempi tapa kuin kaupunkiasutus, niin taitaisi kehitys kulkea maailmalla toiseen suuntaan. Raha ratkaisee. |
Huoltovarmuudella en näe enää samanlaista merkitystä, nyky-yhteiskunta ei kauaa pysy järjestyksessä jos tuontienergian ja sähkön saanti yleisemmin loppuvat. Siinä pysähtyy se alkutuotantokin aika täydellisesti ja nopeasti, jakelu joka tapauksessa.
Sinänsä yksityinen ja julkinen vaihdanta ovat samanarvoisia, mutta yksityisellä on taipumus kehittää lisää vaihdantaa huomattavasti tehokkaammin. Julkisen vaihdannan osuuden kasvu (~lisäverotus) taas hidastaa kiertonopeutta taloudessa. Näkisin paljon mieluummin rakenteiden uudistuvan ja rahavirtojen mm. matkailupalveluihin ja alkutuottajille kasvavan yksityisenä kulutuksena kuin jatkuvasti kasvavina tukina jotka tekevät jo kannattamattomista rakenteista vieläkin kannattamattomampia ja samalla hidastavat rahan kiertonopeutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5524
|
Lähetetty: 19.09.2020 20:43 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | Ollari kirjoitti: | liki kirjoitti: | Ei tuo pohtimiseen kannata liian pitkää aikaa haaskata, pidemmän päälle rahavirtojen on oltava suuruusluokkaansa nähden käytännössä tasapainossa tai talous lakkaa toimimasta. Eli kun julkisen sektorin rahavirta liikkuu yhteen suuntaan niin käytännössä yksityisen kulutuksen suunta on oltava noin samaa suuruusluokkaa toiseen suuntaan. Mikä vaikuttaa myös hyvin todennäköiseltä kun vähänkin miettii esimerkkejä. |
Julkinen-yksityinen akseleilla noin. Mutta kaupunki-maaseutu akselilla ei saa olla tasapainossa, jos se vaarantaa koko maan asuttuna pysymisen. Se on huoltovarmuuskysymys että koko maa on asuttu. Muutenkin turvallisuuspoliittinen, ei pelkästään huoltovarmuuden osalta.
Jos kaupungeista pitää rahallisesti tukea maaseutua, niin sitten pitää. Ja minä olen siinä uskossa ollut että näin onkin. Siinä uskossa yhä pysyn, jbearin epäilyksistä huolimatta. Jos oikeasti haja-asutus olisi edullisempi ja taloudellisempi tapa kuin kaupunkiasutus, niin taitaisi kehitys kulkea maailmalla toiseen suuntaan. Raha ratkaisee. |
Huoltovarmuudella en näe enää samanlaista merkitystä, nyky-yhteiskunta ei kauaa pysy järjestyksessä jos tuontienergian ja sähkön saanti yleisemmin loppuvat. Siinä pysähtyy se alkutuotantokin aika täydellisesti ja nopeasti, jakelu joka tapauksessa.
Sinänsä yksityinen ja julkinen vaihdanta ovat samanarvoisia, mutta yksityisellä on taipumus kehittää lisää vaihdantaa huomattavasti tehokkaammin. Julkisen vaihdannan osuuden kasvu (~lisäverotus) taas hidastaa kiertonopeutta taloudessa. Näkisin paljon mieluummin rakenteiden uudistuvan ja rahavirtojen mm. matkailupalveluihin ja alkutuottajille kasvavan yksityisenä kulutuksena kuin jatkuvasti kasvavina tukina jotka tekevät jo kannattamattomista rakenteista vieläkin kannattamattomampia ja samalla hidastavat rahan kiertonopeutta. |
matkailupalvelut kannattamattomia _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 19.09.2020 20:53 Viestin aihe: |
|
|
Jbear kirjoitti: | matkailupalvelut kannattamattomia |
Ei vaan esim. niistä todennäköisesti kehittäisi tulolähteitä millä erilaisia aluetukia voisi korvata. Jos vain kasvatetaan tukisummia koska jokin toiminta ei kannata niin ei se toimintakaan koskaan kehity kannattavammaksi tai korvaudu toisella joka kannattaisi vaikka ilmankin tukia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Hei 2006 Viestejä: 12170
|
Lähetetty: 20.09.2020 03:25 Viestin aihe: |
|
|
Suorat tuet voi olla passivoivia tosiaan. En ihan sellaisia ajatellutkaan. Infran ylläpito ja ja muut investoinnit enemmänkin oli mielessäni. Ja se että julkinen sektori tarjoaa maakunnissakin kattavat julkiset palvelut (koulut, kirjastot jne) ylläpitää työpaikloja tietenkin itsessään. Kyllä sitä työtä tehtäväksi riittäisi maakunnissakin (etenkin siellä). Olisi hienoa nähdä budjetin kellahtavan siltä osin sosiaali ja terveysministeriön hallinnon alalta enemmän muille hallinnon aloille. Esim niin että tarvitsisi maksaaa vähemmän työttömyyskorvauksia ja niitä rahoja käyttäisi ennemmin vaikka liikenneministeriö väylien ylläpitoon tai MMM ensiharvennuksiin jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 20.09.2020 09:16 Viestin aihe: |
|
|
https://yle.fi/uutiset/3-11548096
Pistetään vaikka tähän ... Pitänee katsoa leffa. Mutta osattiin näemmä tuo vastakkainasettelu jo aikaisemminkin ja on taas aika hyvää perspektiiviä oliko ennen kaikki paremmin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6534
|
Lähetetty: 20.09.2020 20:50 Viestin aihe: |
|
|
Ollari kirjoitti: | Taitaa sitä rahaa keskimäärin silti enemmän kulkea kaupungeista maalle, kuin toisin päin. Koko maan asuttuna ja asumiskelpoisena pitäminen on melko kallista.. |
Muistellaampa 1300 luvun maailmaa. Linnassa istui kuningas jolla oli se linna ja orkesteri ympärillä. Elääkseen ja pitääkseen sen lähipiirin tyytyväisenä, tarvittiin huveja ja ruokaa. Mutta miten, ku se linna ei tuottanu muuta ku ulosteita. Noh, näppärä kuningas keksi veron. Ja mistäs sitä veronkantoa vouti muualta ku lähialueen kylistä. Kun ne ehtyivät, laajennettiin reviiriä. Siinähän se tuli keksittyä valtio. Jonka rajat noudattivat veronkantorajoja.
Onneksi ajat on muuttuneet ja linnasta viedään rekkatolkulla rahaa ympäröiviin kyliin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 20.09.2020 23:24 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Ollari kirjoitti: | Taitaa sitä rahaa keskimäärin silti enemmän kulkea kaupungeista maalle, kuin toisin päin. Koko maan asuttuna ja asumiskelpoisena pitäminen on melko kallista.. |
Muistellaampa 1300 luvun maailmaa. Linnassa istui kuningas jolla oli se linna ja orkesteri ympärillä. Elääkseen ja pitääkseen sen lähipiirin tyytyväisenä, tarvittiin huveja ja ruokaa. Mutta miten, ku se linna ei tuottanu muuta ku ulosteita. Noh, näppärä kuningas keksi veron. Ja mistäs sitä veronkantoa vouti muualta ku lähialueen kylistä. Kun ne ehtyivät, laajennettiin reviiriä. Siinähän se tuli keksittyä valtio. Jonka rajat noudattivat veronkantorajoja.
Onneksi ajat on muuttuneet ja linnasta viedään rekkatolkulla rahaa ympäröiviin kyliin. |
Peruskoulun oppimäärän lyhyt kertaus: https://peda.net/lapinlahti/perusopetus/mjlk/alakoulu/luokat/5-6e/historia-5/tk/ek/kk2 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6534
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
BaikalIJ54 Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Kes 2005 Viestejä: 23921
|
Lähetetty: 21.09.2020 08:10 Viestin aihe: |
|
|
Tähhh? Kattokaa nytten:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/67a51a37-0159-4ef2-b685-80a5e91ae3de
Selväähän se on, että turpeen poltto on Suomessa pelkkää aluepolitiikkaa. Ei sille mitään energiataloudellista tarvetta ole, mikäli oikean kokoisia ydinvoimaloita saa rakentaa.
Ei saa rakentaa ydinvoimaa eikä saa polttaa kaasua ja turpeen poltto on pelkkää roskaa ollut aina. No, hiiltä saa polttaa. Ai? Ettei saa. No hyvä, ei sitten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|