OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

metsäkauris
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 79, 80, 81  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Alpenglow
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Mar 2017
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 30.09.2020 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vihdoinkin sain keväisen pukin trofeen valmiiksi.


Nyljetty kallo kattilaan kiehumaan, pari kolme tuntia, ja putsaus mahdollisimmman tarkkaa.

Nenäluut tahtoo irrota keittäessä, mutta ne on helppo liimata takaisin.

Sideharsoa pitämään valkaisuaine kallon pinnalla.

Vuorokausi valkaisuaineessa (Ballistolin rakeita veteen sekoitettuna).

Valmis trofee kiinnitettynä taustalevylle, luoti vielä mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8401
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 30.09.2020 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siisti trofee. En kyllä ymmärrä miten nuo luut saa irti, jos ei niitä ota irti, Mulla ei noi luut oo irronnu koskaan, noin 10 peura- ja kauristrofeeta tehny. Ainoat luut, jotka mulla irtoo on luut, jotka ovat tuossa yläleuan luun päässä (kuvan perusteella ovat sullakin lähteneet).

Mut sä vissiin oot sahannu kallon ennen keittämistä? Voiko se vaikuttaa luiden irtoamiseen? Mä sahaan kaikki trofeet vasta keittämisen jälkeen. Pähkäilly, että kun eka keittää ja antaa pari päivää kuivata ennen sahausta, ei kallo vääntyile niin paljon. Tuskin sillä mitään käytännön merkitystä on...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8401
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 30.09.2020 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millä sä oot ton ampunu, ku oot luodin saanu talteen??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8401
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 30.09.2020 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Josko tänään menis taas istuu pitkää iltaa, ku kuutamo valaisee. Tai toivottavasti valaisee. Olin viimeksi maanantaina kytiksellä. Piti olla kirkas ilma, mut niin vaan pilvet peitti kuun. Noin klo 23 ku piti kotiin lähtee, huomasin että pari kaurista on ruokinnalla. Pitkällisen kiikaroinnin päätteeksi totesin, ettei siinä kyllä taida vasaa olla mukana vaan molemmat on isoja. Mut oli sen verran pimeä kun kuu oli pilven takan, ettei oikeen tullut sellaista ihan selvää ampumapaikkaa. Olis sen siitä varmaan kumoon saanu mutta kun ei ollu ihan pakko niin ajattelin, että ei viitti riskeerata, ku musta maa, eikä keskellä yötä taho mistään koiraakaan saada avuks...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alpenglow
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Mar 2017
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 30.09.2020 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Siisti trofee. En kyllä ymmärrä miten nuo luut saa irti, jos ei niitä ota irti, Mulla ei noi luut oo irronnu koskaan, noin 10 peura- ja kauristrofeeta tehny. Ainoat luut, jotka mulla irtoo on luut, jotka ovat tuossa yläleuan luun päässä (kuvan perusteella ovat sullakin lähteneet).

Mut sä vissiin oot sahannu kallon ennen keittämistä? Voiko se vaikuttaa luiden irtoamiseen? Mä sahaan kaikki trofeet vasta keittämisen jälkeen. Pähkäilly, että kun eka keittää ja antaa pari päivää kuivata ennen sahausta, ei kallo vääntyile niin paljon. Tuskin sillä mitään käytännön merkitystä on...


Sahattu keittämisen jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alpenglow
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Mar 2017
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 30.09.2020 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Millä sä oot ton ampunu, ku oot luodin saanu talteen??


270 win 8,4g Norman puolivaippa. Lähtönopeus 950 ms/s. Amet 40m. Ammuttu etuviistosta vasenpaan etulapaan, luoti löytyi oikeasta takajalasta. Puolet luodin painosta kadonnut matkalle. Tota luotia ei voi suositella yhtään isommalle elukalle, ainakaan lähietäisyydeltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8401
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 30.09.2020 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alpenglow kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:
Siisti trofee. En kyllä ymmärrä miten nuo luut saa irti, jos ei niitä ota irti, Mulla ei noi luut oo irronnu koskaan, noin 10 peura- ja kauristrofeeta tehny. Ainoat luut, jotka mulla irtoo on luut, jotka ovat tuossa yläleuan luun päässä (kuvan perusteella ovat sullakin lähteneet).

Mut sä vissiin oot sahannu kallon ennen keittämistä? Voiko se vaikuttaa luiden irtoamiseen? Mä sahaan kaikki trofeet vasta keittämisen jälkeen. Pähkäilly, että kun eka keittää ja antaa pari päivää kuivata ennen sahausta, ei kallo vääntyile niin paljon. Tuskin sillä mitään käytännön merkitystä on...


Sahattu keittämisen jälkeen.


Ok. Jännä juttu. Miksköhän ne luut sit irtoo. Tietty jos sahaa ja putsaa heti keiton jälkeen lämpimänä niin sittenki ne voi saada irti. Silloin kaikki on herkässä. Miten pitkään keittelet?. Mä oon yleensä 2-3 tuntii antanu kiehuu. Varmaan vähempikin riittäs...

Takajalasta? Eli kahlas melkeen koko elukan läpi? Silloin varmaan voi jäädäkin elukkaan. Mut jos poikittaislaukauksessa jäis niin olisin kyllä aika varpaillani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1480

LähetäLähetetty: 30.09.2020 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksinkertaisesti keitetty liikaa. Ompa noita tullut itselläkin keitettyä joskus liikaa niin tuttua sikäli. Kauriin kallo aukeaa todella helposti noista saumoista jos vähänkin keittää yli. Ja mitään ohjetta on vähän vaikea antaa kuinka kauan kestää keittämistä. Tuollainen pikku pukki varsinkin on helppo saada keitettyä yli. Tuo pari kolme tuntia on varmasti liikaa ja lähtisin putsaileen kalloa jo reilun tunnin jälkeen. Välillä kallosta kaikki irti mitä lähtee ja joku 10-15min keittoa lisää ja uudelleen putsaus. Tätä jatkan muutaman kerran kunnes kallo on puhdas. Se alkukeittämisen aika riippuu paljolti siitä kuinka puhtaaksi kallon on leikannut lihoista ennen keittoa. Mutta tosiaan kannattaa yrittää pärjätä niin vähällä kehittämisellä kuin mahdollista. Nykyään itse on sen verran laiskistunut etten viitsi enää käsin putsailla vaan tunteroinen keittoa ja painepesurilla kallo puhtaaksi on nykyinen käytäntö.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8401
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 30.09.2020 14:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mä oon niin laiska et en nylje sitä juuri ollenkaan. Leikkaan alaleuan irti (en aina sitäkään) ja heitän pataan karvoineen päivineen. Silloin siinä on tavaraa kallon ympärillä enempi ja siksi voi keittääkin pidempään. Parissa tunnissa ei ainakaan oo nokan luut irronnu mihinkään. Tuossa nahan jättämisessä ollu se idea, et ku keittää kunnolla ja kiskasee nahasta niin lähtee kaikki rasvat ja räyneet kerralla pois ja tulee puhdasta helpolla. Painepesuri voi olla hyvä, mutta siinä kyllä varmasti saa olla varovainen, ettei lähe luut irti jos heti keiton jälkeen alkaa suihkuttelee...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16649
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 30.09.2020 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liialla keitolla nuo irtoaa se on varma.


Painepesurilla ja minuutissa kallo valmis kuivumaan, itse vedän puhtaaksi heti lämpösenä ja fairyllä rasvat pois heti kun puhdasta pintaa saatu.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8401
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 30.09.2020 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saa varmasti mut ei ne parin tunnin keitolla irtoo mihinkään, jos muutoin käsittelet kalloa järkevästi. Ja ne saa irti vaikka vaan tunnin keitolla jos sen jälkeen repii kalloa puhtaaksi vailla järkeä... :roll
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8401
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 01.10.2020 08:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kauris tuli eilen kympin aikoihin syömään. Ei vaan tullu ruokapurkille. Oli vaan omppukasalla ja nuolukivella. Oli kuu justiinsa pilvessä niin oli vähän huonompi näkyvyys. Rauhassa oottelin, että pysähtyisi kyljittäin mut eipä pysähtyny vaan ei tuo antanu kunnon tilaisuutta. Aikansa syötyään poistuis paikalta. Yhdentoista maissa näkyi taas kolme kaurista hiukan kauempana mutta eivät koskaan tulleet ruokintapaikalle asti.

Noh, josko tänään uusiks. Toivottavasti ei ole illalla liikaa pilviä haittaamassa. Sen jälkeen pitää koittaa vähän nukkuu vaihteeks Laughing Koittaa käydä raskaaks ku kyttäilee puoleen yöhön ja aamulla kuuden jälkeen koittaa töihin herätä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34901

LähetäLähetetty: 04.10.2020 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lujille ottaa taas kauriinpyynti, vielä porukalla yhtään nurin mutta eipä nuita niin mahottomia olekkaan.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alpenglow
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Mar 2017
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 04.10.2020 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olin tänään taas koiran kanssa pari tuntia rusakkoa jahtaamassa. Kun palailin autolle, kauris emä vasan kanssa pomppasivat pelto-ojasta sadan metrin päästä ylös. Loikivat keskelle peltoa ja jäivät hetkeksi tuijottamaan. Jos ois ollu luotiase matkassa, olisi voinu yrittää eräksi. Pitäsköhän hommata drillinki?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kimi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2013
Viestejä: 118
Paikkakunta: P-Häme

LähetäLähetetty: 05.10.2020 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus tuuria on kummasti, ekalla pellolla ei tapahtunut mitään, joten aattelin vielä lopuksi käydä katsomassa yhtä sänkipeltoa, jossa kuitenkin näkynyt pukki parina iltana. Otin vain aseen ja ampumatuen ajatuksella et ei siellä kuitenkaan mitään ole. Pelto oli tyhjä, mutta päätin jäädä seisoskelemaan pellon reunaan hetkeksi, paikkaan jossa pelto tekee pienen kulman isoon metsään. 10 minuuttia tämän jälkeen urosvasa tulee ko. metsästä, kävelee pellonreunaa n. 15m päähän minusta... Nopeat todennukset sarvitöpöistä ja kuula matkaan ja vasa saaliiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 79, 80, 81  Seuraava
Sivu 70 Yht. 81

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com