OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Dacia Duster
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Latvajärvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2008
Viestejä: 461

LähetäLähetetty: 10.02.2021 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaaha, yhteistä matkaa on menty nyt seittemättä vuotta ja 173tkm.. neliveto diesel siis kyseessä.

Kerran on jättänyt välille (takuuaikana, murtui turbon letkusta pikakiinnike), korjattu on koiranluita, alapalloja eikä sitten yhtäkkiä muuta muistiin putkahdakaan. Ei mitään mullistavaa ainakaan. Normaalit huollot tehty suht ajallaan, 20tkm huoltovälillä

Nyt kun taas tänne länsirintamallekin pakkasta ja lunta saatiin niin ei kyllä valittamista talviominaisuuksista, volkkari taas ei liikkunut -25 pakkasella pihasta minnekään Smile Menee ja tulee pois sieltä minne minä uskallan sen ajaa

Ärsyttäviä ominaisuuksia tän kestotestin perusteella:
-turvavyöt kelautuu heikosti takaisin sisään etupenkeillä
-takaluukun avausnappulan suunnittelu susi, laitettu syvennykseen takaluukun sisään eli kerää lunta ja jäätyy
-manuaali-ilmastoinnin vaihtaisin automaattiseen mutta ei ollut silloin tarjolla

Piti vaihtaa pois takuun päätyttyä mutta niin vaan se tuohon jäi. Nyt ei enää kannata muutakun ajaa loppuun. Ei kyllä valittamista, ehdottomasti vähävikaisin ja huolettomin kosla mitä mulla on ollut, suosittelen jos vaan on pokeria itäautolla ajella Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.02.2021 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ei tarvitsisi tilaa ja tulisi vietettyä vähemmän aikaa autossa, ostaisin melko varmasti Dusterin uutena. Jahtikavereilla on noita ja ovat tyytyväisiä luotettavuuteen ja etenemiskykyyn. Outbackilla ei ole mitään palaa Dusteria vastaan kun lähdetään huonompaan maastoon tai umpihankeen. Ajanut en Dusterilla ole. Kyydissä olen ollut ja nähnyt melkoisia ajosuoritteita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9369

LähetäLähetetty: 10.02.2021 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Tuore autojen katsastustilasto paljastaa vikapommit ja helmet"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8ad1b5fd-3713-4b2c-a925-4bae4f56aeb0

Listan häntä:

"Dacia DUSTER 102 11,4 126000 Ohjausnivelet
ja
-tangot


Dacia Mallit yhteensä 205 11,4 125000 Etuakselisto Ohjausnivelet
ja
-tangot"

Johtuisiko nuo osin tunnottomasta ohjauksen tehostuksesta? Ja siihen liittyen "maasto"/suruttomampi käyttö...

Confused

Noh, luulisi että jos vanhemmissa yleinen ilmiö, niin se uudemmissa korjattu. Auton kuin auton kokonaishinnassa kyseisten osien laadun nosto mitätön kuluerä varsinkaan tehdastasolla. Tokikin jostain aina tingittävä mikäli kulut matalina haluaa pitää, mutta silti.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 10.02.2021 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on n. 130 tkm ajettu Duster ja noita ohjausjuttuja on korjattu molemmilta puolilta, joskin kerran puoleltaan. Eipä noi osat montaa kymppiä maksa.

Jarrulevyt vaihdatin eteen viime kesänä, oli kulunut kuulemma ohueksi, ja tietysti palat samalla, sattumalta lasku on tuossa koneen vieressä, osat 135 e. Ei ehkä täysin auton vika, ehkä enempi käytöstä. Auto oli ensimmäiset 80 tkm vaimon työautona ja ajoi täysin surutta, mitäpä sitä halpaa autoa säästelemään. Jarrut on saattanut kulua enempi mulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shawn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2013
Viestejä: 420
Paikkakunta: PKS/Häme

LähetäLähetetty: 10.02.2021 23:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos autossa jotain vikaa pitää olla, niin olkoon se raidetangon päissä ja alapalloissa. Vianetsintä on helppoa, eivät jätä tielle, ja korjaaminen on halpaa ja onnistuu missä tahansa nyrkkipajassa tai vaikka pihahommina.

Edellisessä autossa viat oli lähinnä alustan niveliä jotka maksaa 19.90€ Motonetissä ja vaihtuu saunan lämmetessä kesäiltana pihahommina. Nykyisessä on sitten mennyt kansipahvia, Eberspächeriä, kaksoismassavauhtipyörää ja sen sellaista, seuraavaksi varmaan sitten turbo. On nimittäin ihan vähän hankalampia ja kalliimpia tutkia ja korjata.
_________________
"When you have to shoot, shoot! Don't talk!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 11.02.2021 01:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shawn kirjoitti:
Jos autossa jotain vikaa pitää olla, niin olkoon se raidetangon päissä ja alapalloissa. Vianetsintä on helppoa, eivät jätä tielle, ja korjaaminen on halpaa ja onnistuu missä tahansa nyrkkipajassa tai vaikka pihahommina.

Edellisessä autossa viat oli lähinnä alustan niveliä jotka maksaa 19.90€ Motonetissä ja vaihtuu saunan lämmetessä kesäiltana pihahommina. Nykyisessä on sitten mennyt kansipahvia, Eberspächeriä, kaksoismassavauhtipyörää ja sen sellaista, seuraavaksi varmaan sitten turbo. On nimittäin ihan vähän hankalampia ja kalliimpia tutkia ja korjata.

Juuri tätä olen ajatellut oman 400tkm ajetun V70 Volvon kanssa. Lähes joka vuosi saa katsastukseen vaihtaa jonkun koiranluun tai raidetangon pään tai vastaavan. Mutta osat on halpoja, osien vaihto ei juuri renkaan vaihtoa hidasta ja viat on helppo paikallistaa. Jos autossa pitää jotain vikaa olla, niin kyllä nuo alustan ongelmat on pienimpiä murheita mitä kuvitella saattaa. Nuo edellä mainitut viat on toki kalliita ja työläitä, mutta niistäkin selviää. Yleensä nuo on kuitenkin kohtuullisia paikallistaa, vaihtotyö ei ihan pihassa aina suju ja korjaamolla maksaa, mutta tulevat yleensä kerralla kuntoon ja kestävät taas pitkään. Mutta jos näistä nykyautoista alkaa sähköt temppuilemaan, niin siinä saattaa palaa satasia useaan otteeseen, eikä vika välttämättä löydy koskaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4181

LähetäLähetetty: 11.02.2021 07:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:

Juuri tätä olen ajatellut oman 400tkm ajetun V70 Volvon kanssa. Lähes joka vuosi saa katsastukseen vaihtaa jonkun koiranluun tai raidetangon pään tai vastaavan. Mutta osat on halpoja, osien vaihto ei juuri renkaan vaihtoa hidasta ja viat on helppo paikallistaa. Jos autossa pitää jotain vikaa olla, niin kyllä nuo alustan ongelmat on pienimpiä murheita mitä kuvitella saattaa. Nuo edellä mainitut viat on toki kalliita ja työläitä, mutta niistäkin selviää. Yleensä nuo on kuitenkin kohtuullisia paikallistaa, vaihtotyö ei ihan pihassa aina suju ja korjaamolla maksaa, mutta tulevat yleensä kerralla kuntoon ja kestävät taas pitkään. Mutta jos näistä nykyautoista alkaa sähköt temppuilemaan, niin siinä saattaa palaa satasia useaan otteeseen, eikä vika välttämättä löydy koskaan.


Älä käytä niitä mätänetin halpiksia, kun meillä oli V70 niin orkkisluut laitoin kun kyllästyin noihin 1x vuoteen vaihtoihin. Kyllä ne kestää ihan hyvin sen jälkeen.
Yksi surma noille on ajotapa, ainakin V70 ohjaustehostin jaksaa kyllä renkaita kääntää vaikka auto on paikoillaan, siihen painava keula, ehkä vielä leveät renkaat vs autoa hieman liikuttaa ajamalla ja kääntää samalla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 11.02.2021 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oskari kirjoitti:
Valto. kirjoitti:

Juuri tätä olen ajatellut oman 400tkm ajetun V70 Volvon kanssa. Lähes joka vuosi saa katsastukseen vaihtaa jonkun koiranluun tai raidetangon pään tai vastaavan. Mutta osat on halpoja, osien vaihto ei juuri renkaan vaihtoa hidasta ja viat on helppo paikallistaa. Jos autossa pitää jotain vikaa olla, niin kyllä nuo alustan ongelmat on pienimpiä murheita mitä kuvitella saattaa. Nuo edellä mainitut viat on toki kalliita ja työläitä, mutta niistäkin selviää. Yleensä nuo on kuitenkin kohtuullisia paikallistaa, vaihtotyö ei ihan pihassa aina suju ja korjaamolla maksaa, mutta tulevat yleensä kerralla kuntoon ja kestävät taas pitkään. Mutta jos näistä nykyautoista alkaa sähköt temppuilemaan, niin siinä saattaa palaa satasia useaan otteeseen, eikä vika välttämättä löydy koskaan.


Älä käytä niitä mätänetin halpiksia, kun meillä oli V70 niin orkkisluut laitoin kun kyllästyin noihin 1x vuoteen vaihtoihin. Kyllä ne kestää ihan hyvin sen jälkeen.
Yksi surma noille on ajotapa, ainakin V70 ohjaustehostin jaksaa kyllä renkaita kääntää vaikka auto on paikoillaan, siihen painava keula, ehkä vielä leveät renkaat vs autoa hieman liikuttaa ajamalla ja kääntää samalla


Juu ei paikallaan pyöritellä rattia, mulla on jotkun pökötin koiranluut 6v alla(+ alatukivarret), mut välttelen monttuja ja tota ratin pyöritystä ja en anna mennä ääripäähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Latvajärvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2008
Viestejä: 461

LähetäLähetetty: 11.02.2021 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
Jos ei tarvitsisi tilaa ja tulisi vietettyä vähemmän aikaa autossa, ostaisin melko varmasti Dusterin uutena. Jahtikavereilla on noita ja ovat tyytyväisiä luotettavuuteen ja etenemiskykyyn. Outbackilla ei ole mitään palaa Dusteria vastaan kun lähdetään huonompaan maastoon tai umpihankeen. Ajanut en Dusterilla ole. Kyydissä olen ollut ja nähnyt melkoisia ajosuoritteita.


Jaajuu, unohtui se ilmeisin vika tai ominaisuus. Eli tilanpuute, ei tartte lähtee ilman suksipoksia ajeleen koko perikuntaa pohjoiseen tms lomareissulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.02.2021 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämäpä se on köyhälle yhtälö ratkaistavaksi. Samalla autolla mehtäajot ja 230 km suuntaansa siirtymistä maalle. Meinaa kirpaista lompakossa ja auto on kompromissi. Vaikea kuvitella yhtä hyvää kompromissia omaan tarpeeseen kuin tuo Outback. Paremmat on liian kalliita ja/tai epäluotettavia ja yhtään halvemmat on jo liian huonoja jollakin osa-alueella. Tosiaan itseltäni tuo pitkä matka pois niin Dusteri olisi melko lähellä hyvää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 11.02.2021 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
Oskari kirjoitti:
Valto. kirjoitti:

Juuri tätä olen ajatellut oman 400tkm ajetun V70 Volvon kanssa. Lähes joka vuosi saa katsastukseen vaihtaa jonkun koiranluun tai raidetangon pään tai vastaavan. Mutta osat on halpoja, osien vaihto ei juuri renkaan vaihtoa hidasta ja viat on helppo paikallistaa. Jos autossa pitää jotain vikaa olla, niin kyllä nuo alustan ongelmat on pienimpiä murheita mitä kuvitella saattaa. Nuo edellä mainitut viat on toki kalliita ja työläitä, mutta niistäkin selviää. Yleensä nuo on kuitenkin kohtuullisia paikallistaa, vaihtotyö ei ihan pihassa aina suju ja korjaamolla maksaa, mutta tulevat yleensä kerralla kuntoon ja kestävät taas pitkään. Mutta jos näistä nykyautoista alkaa sähköt temppuilemaan, niin siinä saattaa palaa satasia useaan otteeseen, eikä vika välttämättä löydy koskaan.


Älä käytä niitä mätänetin halpiksia, kun meillä oli V70 niin orkkisluut laitoin kun kyllästyin noihin 1x vuoteen vaihtoihin. Kyllä ne kestää ihan hyvin sen jälkeen.
Yksi surma noille on ajotapa, ainakin V70 ohjaustehostin jaksaa kyllä renkaita kääntää vaikka auto on paikoillaan, siihen painava keula, ehkä vielä leveät renkaat vs autoa hieman liikuttaa ajamalla ja kääntää samalla


Juu ei paikallaan pyöritellä rattia, mulla on jotkun pökötin koiranluut 6v alla(+ alatukivarret), mut välttelen monttuja ja tota ratin pyöritystä ja en anna mennä ääripäähän.

Orkkiksia olen laittanut aina, mutta nehän pitäisi uusia kaikki kerralla että saisi olla hetken rauhassa. Uusit nyt yhden, jonkun muun seuraavana vuonna, taas seuraavana vuonna jonkun. Pelkkiä koiranluita on joka nurkkaan, tukivarret ja raidetangon päät lisäksi. Aikanaan oli A4 Audi, niin edessä oli jo 4 tukivartta + koiranluut + raidetangon päät puolellaan. Siinä on jo pelkästään 12 vuodeksi vaihtamista jos joka vuosi joutuu uusimaan yhden ja takapäätä ei ole vielä edes huomioitu.

Mutta kyllä se tahtoo olla yhdistelmä huonot soratiet, huonot valot, matala ajoasento, kohtalaisen raskas keula ja siihen hieman alimitoitetut alustanosat. Joka syksy tulee jokunen ikävä yllätys, että täräyttää täyttä laukkaa tuolla mutkaisilla sorateillä iltapimeällä mökille mennessä johonkin rooppiin ja yleensä niistä jo melkeen arvaa että kohta lonksuu joku kulma. Ei ole onneksi tainnut vielä mennä kuin yksi pallonivel kahteen kertaan tässä 4 vuoden aikana ja siinä kävi juuri noin, että syksyllä täräytin parikin kertaa sata lasissa tuollaiseen älyttömään rooppiin, kun ajelin syksyllä mökille. Mutta kuten sanoin, onneksi niiden hinta on muutaman kympin ja vaihto tapahtuu renkaan vaihdon yhteydessä alle savukkeen mittaisella ajalla, niin eipä tuosta jaksa murehtia. Nopeampi, halvempi ja helpompi huolto kuin öljynvaihto. Jokseenkin sama jos tuollaisen joutuu ajoittain tekemään.työläämpi oli nyt vaihtaa muutama polttimo kuin syksyllä koiranluut. Jos tosiaan tekee renkaan vaihdon yhteydessä, niin rengas nurkka on jo ilmassa, rengas pois edestä ja pulttipyssy kädessä. Kaksi ylimääräistä pulttia auki, uusi osa tilalle ja pultit kiinni. Maksoikohan pari alkuperäisiä peräti 50€ yhteensä. Eli en jaksa paljon murehtia noista alustan ongelmista. Yhteen katsastukseen piti vaihtaa iskari taakse. Ajoin asemalta suoraan korjaamolle, alle 100€ asennettuna uusi iskari paikalleen nopeammin kun sain kahvikupin juotua ja takaisin konttorille. Leima paperissa ilman uusintanäyttöä. Pienet on murheet jos alustan osilla selviää.

Ei kyllä tule rattia pyöriteltyä paikallaan, mutta ei se nyt esim. koiranluihin pitäisi kovin paljon vaikuttaa vaikka kuinka veivaa. Itsellä lähinnä säälittää renkaat ja raidetangot. Kääntelen kyllä ääriasentoihin, kun ei tuo laiva taitu muuten parkkihallista ulos. Aivan ääriasennossakin pitää olla ajolinja kohdallaan ettei joudu hieromaan pakki-1 taktiikalla. Ja monttuja varotaan sen mitä pystyy, mutta kun esim. mökille menee tuollainen 30km aivan 80-100km/h ajettava soratie jossa valitettavasti tahtoo syksyn sadekeleillä olla aina jokunen isompi kolo, niin en kyllä ala joka viikonloppu köröttelemään tuota väliä edes takaisin jos sen seurauksena saattaa joutua vaihtamaan sen 25€ koiranluun. Pieni hinta tuosta maksettavaksi. Usein vielä perjantaina iltamyöhällä menee ja haluaisi nukkumaan että jaksaa aamusta jahtiin ja sunnuntaina lähtee kun ilta pimenee, jahti loppuu ja saa kamppeet pakattua, niin johan siinä alkaa olla kiire kauppaan ja nukkumaan ennen maanantain töihin lähtöä. Antaa kiireettömien eläkelläisten körötellä. Minä vaihdan sen koiranluun ennemmin.


Viimeinen muokkaaja, Valto. pvm 11.02.2021 20:41, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7462

LähetäLähetetty: 11.02.2021 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän se ole vika jos on ominaisuus. ? Eräs tuttu ajeli Citroen Jumpperilla ja minä kysymään,että onko hyvä peli.

- Mahottoman hyvä ja uusi kun on,niin takuu pelaa.

- Onko sitä joutunut takuuaikana käyttämään remontissa?

- 17 kertaa ja vielä on takuuaikaa jäljellä.

Totesi tyytyväisenä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 11.02.2021 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

30km ja puotat vauhin 70km/h meniskö viitisen minuttia "hukkaan"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 12.02.2021 05:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
30km ja puotat vauhin 70km/h meniskö viitisen minuttia "hukkaan"

Ja aivan yhtälailla saattaa jossain kurvissa kolahtaa. Aivan turha entiselle rekkakuskille kertoa miten vähän tai paljon voittaa ajassa jos vauhtia tiputtaa muutaman napsun. Mutta jos tuon nyt laskee edes joka kolmas viikonloppu vuodessa, 60km/reissu ja tiputtaa vauhtia vaikka sen 10km/h, niin johan siitä kertyy vuositasolla. Jos ajatellaan edes syksyllä vaikka kanalintujahdit. Meillä päin ollut minimissään 6 viikkoa, eli 6x60km=360km. 80km/h ajamalla 4,5h ja 70km/h ajamalla ehkä 5h10 minuuttia. 100km/h ajamalla se reipas 3,5h. Vaihtotyö vie alle 5min ja maksaa 25€. Vaivaa ottaa ne kaksi pulttia auki ja kiinni pulttipyssyllä. Onko ajassa merkittävä säästö. No ei. Vältetäänkö vahingot hidastamalla? Ei. Voi vähentyä muutamalla, mutta kopsahtelee edelleen ennemmin tai myöhemmin. Säästääkö rahallisesti hidastamalla? No ehkä, ehkä ei ja riippuu laskutavasta. Minun vuosibudjetissa aivan tasan tarkkaan merkityksetön asia yksi 25€ meneekö sitä vai ei. Ei näy elämänlaadussa suuntaan eikä toiseen, ei vaikka menisi kerran kuussa. Verrokkina joku olematon yleiskorotus jolla voi saada sen 25€ lisää palkkaa. Ei näy tasan tarkkaan missään ei lyhyellä eikä pitkällä aikavälillä. En laita sitä 25€ kuitenkaan mihinkään säästöpossuun jos tänä vuonna en joudukkaan uusimaan yhtä koiranluuta. Johonkin turhaan se palaa eikä sitä edes huomaa oliko sitä vai ei. Johan tuota maksaa moisen summan kuussa ties mistä netflixeistä vaikka ei välttämättä jouda katsomaan ainuttakaan ohjelmaa.

Mutta fakta on se, että joskus ne kolot huomaa ja pystyy nätisti väistämään, joskus ne yllättää pahemmin. Jos matelee 30km/h, niin silloin on jo aika epätodennäköistä että pääsee yllättämään. Mutta jos ajetaan reipasta laukkaa, niin se yllättää jos yllättää. Toisinaan on skarpimpana, toisinaan taas ei. Joskun jonkun paikan muistaa, toisinaan ajatuksissaan unohtaa. Joskus kolo on sellaisessa kohdassa että sen näkee kaukaa, joskus taas yllättää mutkassa, tai maaston muodot on sellaiset ettei sitä esimerkiksi pimeällä huomaa kovin helposti. Ei tarvitse kummoista tilannetta, niin nuo montut jää varjoon. Eikä sen montun edes tarvitse olla iso tai syvä, riittää kun on jyrkkä reuna, niin posahtaa jo ikävästi. Enemmän ehkä auttaisi auto jossa istutaan korkeammalla. Kyllä sieltä rekan kopista huomasi monta tuollaista monttua paljon aikaisemmin, kuin tuolta matalasta kopperosta missä melkeen hanuri hinkkaa maata. Jos se este olisi edes kivi tai joku muu kohouma, niin senkin havaitsee huomattavasti helpommin, mutta toisinaan nuo kolot saattaa olla salakavalia, etenkin kun katsotaan matalasta perspektiivistä.

No niin tai näin, minun elämää ei nuo 25€ koiranluut vuosittain hetkauta suuntaan eikä toiseen. Öljyt suodattimineen ottaa satasen ja tankkaus melkeen toisen, niin aika halpaa hupia vaihdella koiranluita. Aivan yhtä tyhjän kanssa alkaa murehtimaan noiden takia. Ajelee menemään ja vaihtaa jos särkyy. Niinhän se sanontakin sanoo, että se on heikkoa mikä ei kestä.

Olen edelleen sitä mieltä, että jos satunnaisella alustajumpalla selviää auton kanssa, niin silloin on pienet murheet ja auto on niin luotettava kuin vaan autolta voi vaatia. Jos kone, vaihteisto, mahdolliset jakolaatikot ja sähköt toimii eikä koppa/runko mätäne kriittisesti, niin silloin autoa voi minusta pitää luotettavana ja huolettomana. Toki noiden ilma-alustojen ja hydraulisten alustojen kohdalla voisi myös toivoa luotettavuutta, mutta perus rauta-alustaisessa autossa on oikeastaan aivan yksi ja sama jos välillä menee jotain alustan osaa tai jarruosaa, kunhan vaan pääsylinteri kestää. Noita helpommaksi ja halvemmaksi ei juuri voi viat muuttua. Ihan tosissaan tuusasin nytkin katsastuksen yhteydessä kauemmin kahden takavalon polttimon kanssa kuin syksyllä koiranluiden kanssa. Piti vaihtaa kaksi takavalon polttimoa, kaksi rekisterikilven valoa ja yksi sumuvalon polttimo. Jokainen lamppu otti enemmän vaihtoaikaa kuin yksi koiranluu, kun teki renkaan vaihdon yhteydessä. Toki polttimo oli ehkä euron kappale ja koiranluu 25€ kappale, mutta jos remontista selviää 25€ osalla, niin minusta se remontti ei maksanut mitään. Kerran jos toisenkin Audin marmoritiskillä asioineena olen todennut, että kaikki alle 100€ osat on ilmaisia ja jos remontista selviää satasilla, niin sekin on vielä halpaa hupia. Kunnon remontit on +1000€ hinnat alkaen. Esimerkiksi automaattivaihteiston korjaus alkaa olla sitä hintaluokkaa, että puhutaan remontista. Nuo satasilla hoidettavat on pieniä huoltoja. Jos ajaa parin tonnin katiskalla millä ei ole muuta arvoa kuin käyttöarvo eikä arvonalenemaa voi edes käytännössä tulla jos ratsu menee leimasta läpi, niin silloin on hyväksyttävä, että autoon saattaa joutua tekemään joskus jotain huoltoa. Joku kauhistelee jos vuodessa menee tonni huoltoihin tai remonttiin, mutta ajaa itse uudehkolla autolla missä tippuu arvo monta tonnia vuodessa ja herkästi korkojakin tulee maksettua tonni tai pari vuoteen. Mikä se sitten loppupeleissään on kallista tai halpaa liikkumista. Jos 400tkm ajettu 2000€ katiska pysyy ajokelpoisena ja itse asiassa jopa oikeasti hyvänä autona ajaa noilla vuoden parin välein uusittavilla 25-50€ huolloilla, niin minusta se on halpaa kuin saippua eikä kannata vaivata päätään että miten nuo voisi välttää.

Ja koska tällä palstalla on tapana tarttua pikkuseikkoihin, niin otetaan nyt vielä nuo polttimot käsittelyyn. Autossa on 3 takavalon polttimoa/puoli, joista 2 toimi molemmilla puolin, eli ei ollut takapää pimeänä. Sumareita en ole varmaan ikinä käyttänyt päällä, eli ei ole suurta vahinkoa sattunut vaikka se oli palanut. Ja kilven valot paloi, mutta 4 vuotta vanhat ledit alkoi vilkkumaan sen verran, että ne oli syytä uusia. Tällä kertaa paikalleen meni ihan perinteiset hehkulangat kun sattuivat olemaan käsillä. Eli ei ole ajeltu auto pimeänä pitkin kylän raittia, vaan tuollaisia pieniä juttuja piti leimalle fiksailla, ettei tule noita turhia moitteita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 12.02.2021 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei uskois että rekkakuski ei ymmärrä mitä merkittee kolmanneksen vauhdin heivaaminen. Ja olisit toki laskenu koko elinkaarelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 11 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com