Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16974 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 11.04.2021 11:24 Viestin aihe: |
|
|
Jaahas vaihtoehtoja....
Masteri vaikuttaa heti kovin ahtaalta... Ums vähän sama. Ehkä linderkin samaa settiä...
Faster karkaa kooltaan ja hinnaltaan....
Busterin xsr olis aika passelin oloinen kyllä..
Wellmar 43 erittäin mielenkiintoinen ja edukas ja kevyt moneen muuhun.... Korkeet laidat plussaa
Tää alutrolli 410 se vasta herättikin mielenkiintoa, jotenkin iskee juuri semmosena avoimena ja simppelinä... Pitää käydä livenä katsomassa kyllä jossain... Ja saisi pikkukoneenkin kii...
Lähinnä katselin siis uusia veneitä silläsilmällä, tokihan käytettyjä olisi sitten isompi setti saatavissa....
Toi painohomma siinämielessä metka että faktaa ei noista omistakaan ole, niihin peilatessa painava on tukevampi mutta siirrot ja rantautumiset ynnä soutuvalmius tekee osansa...
Se vaihtoehto että itse pystyisi tekemään on auki täysin, periaatteessa tietotaito ja koneet olisi mutta näkö ei anna myöden vielä ainakaan... Tosin esimerkiksi mikhail margolin oli sokea mutta silti teki oikeikin toimivan pistoolin....
_________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 11.04.2021 12:37 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Alumiini ja yksin veneen kallio/kivirannoille vetäminen ei kuulosta kivalta kyllä |
Tuo Linder 440 painaa alle 100kg, 50kg vähemmän kuin täysin vastaava Terhi 440. Kaisla 435 115kg, Suomi 410 135kg, Suvi 444 115kg .. Mitähän muita suurinpiirtein vastaavia "soutu"moottoriveneitä vielä olisi?
Sinänsä nuo pienemmät Linderit tehdään muistaakseni 1,6mm levystä "räjäyttämällä", tiedä sitten saako moisen jo rantakiviin rikkikin vähän turhan herkästi. Mutta ihan pätevä vaihtoehto tuossa luokassa jos 5hv perämoottorin tarjoama "vauhdin hurma" riittää eikä ole toiveita sähköstartille. Soutumahdollisuus on kuitenkin enemmänkin teoreettinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16974 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 11.04.2021 12:41 Viestin aihe: |
|
|
Lähinnä se ettei alumiini luista kivillä oikein yhtään on tiedossa....
Rst köli pitäisi laittaa oli vene mikä tykkää.... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 11.04.2021 13:11 Viestin aihe: |
|
|
Juu tuota luistamattomuutta juuri meinasin, en painoa.
Miulla oli joskus ainoinaan taivaan vanha mini busteri, niitä ensimmäisiä kait. Siitä oli niitit ravistunut ja hltsattu jo ennen miulle tuloa. Oli se siitä hyvä ettei paljoa tarvinnut sääliä, mutta oli se kyllä aivan kauhea saada rantaan vedettyä. Ei se hiekallekaan yksin pitkälle noussut, kalliomuodolle ei yhtään. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 11.04.2021 13:20 Viestin aihe: |
|
|
Lasikuiturunkoiseen veneprojektiin laitoin tuollaisen pohjaan: https://www.marinekauppa.com/tuote/keelshield-kolisuoja-5-153m/?
Sen lisäksi että suojaa niin luistaa kuin ajatus eikä tarvitse asennusreikiä pohjaan. Seuraavakin projektivene saa moisen pohjaan, vaikka olisikin alumiinirunkoinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16974 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 12.04.2021 15:57 Viestin aihe: |
|
|
Olen miettinyt tuota joskus, pysyykö kiinni?
Kun tässä nyt pääsee ja ehtii niin käyn tutustumassa myös pioneeripaatteihin.... Siis näitä rotaatiovalettuja norjalaisia kun sattuu samassa firmassa olevan kun tuo ryssäpaattikin...
Muistelen erämessuilla kurkkineeni mutta oli vähän liian pieniä ja isoja silloin, nyt on välikokoa tullu....
Kyllä tuo alutrolli vaan joteniin videoiden perusteella antaa semmosen kuvan että palvelisi just minun tarpeisiin....
Kukaan ei muuten ole mahdollista alumiinihankintaa tyrmännyt ja sanonyt että mee vanhoilla kun toimivat tarkoituksessaan.... Outoa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 12.04.2021 16:11 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Olen miettinyt tuota joskus, pysyykö kiinni?
|
Sen verran tehokkaasti että asentaessa saa olla tarkkana, se on kosketuksesta heti kiinni ja lopullisesti. Omassa pikku purkissa on toki ehtinyt olla nyt vasta pari kautta ja pari vuotta vineen rakennusprojektin ajan, vielä ei näy merkkejä irtoamisesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
overkill Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2009 Viestejä: 1489
|
Lähetetty: 12.04.2021 16:48 Viestin aihe: |
|
|
Minun mielestä jos hakee paattia merelle hylje ja sorsa hommiin niin ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin alumiini vene. Ja omien kokemuksien mukaan suosittelen hommaamaan niin ison suuren avoveneen kuin vain budjetti antaa myöten millä kehtaa kalliolle keulaa nojata. En oikeastaan ole kaivannut millään tavalla sitä että veneen saisi käsipelillä kiskottua luodolle kun ihan hyvin se kelluu ranta vedessäkin. Ja mitä isompi paatti niin sitä helpompi siellä on liikkua kelissä kuin kelissä. Isompi vene on vakaa vaikka liikkuisi enempikin ja jopa passitus suoraan veneestä ilman että edes tarvii sinne luodolle nousta onnistuu vallan mainiosti. Joten minulta ehdotus pykälää suuremmalle veneelle eli minimi pituus jotain 5,7m tai enemmän. Oman on reipas 6m ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen ja pienempää en kyllä ottaisi missään nimessä. Hinta noissa vaan tuppaa nousemaan mikä on se suurin ongelma tai no sehän on suhteellista mikä on kallis ja mikä ei mutta ainakin itsellä se on suurin rajoite venettä miettiessä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16974 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 12.04.2021 17:15 Viestin aihe: |
|
|
Varmasti noinkin mutta tuo meri tälläkohtaa on kyllä niin kivikkoinen ja matala että esimerkiksi koneella ajo suoraan rantaan käytännössä mahdotonta valtaosissa saaria.... Kyllä ihmeissäni veneilin siellä turku hanko akselilla kun saareen kun saareen sai ajaa ihan kiinni isollakin paatilla... Täällä se kivien kattelu alkaa jo 100m ennen ja soutaen melki paras rantautua....
Vaikea ehkä uskoa, lahtisella varmasti joku nätti kuva laittaa semmosesta perusmerikarvialaisesta veneilymestasta....
Tavallaan se pieni vene on semmoinenkin että jos keli kova niin ei tule edes yritettyä, isolla saattaa joskus tulla se luotto liian kovaksi että yllättää kuitenkin... Tosin semmosilla keleillä ei tule kalastuksesta tai metsästyksestäkään yhtään mitään joten parempi ollakin kotona...
Kyllähän alumiini materiaalina varmasti on hyvä juuri näihin hommiin jossa kiviä on enemmän kuin riittävästi. Kuitupaatti vaikka kuinka varjelee niin aina jostain kivi nirhaa ja vekki jää...
Kuljetettavuus on yksi seikka, tarvii iso vene jarrullisen trailerin sun muuta ja koneenkin oleman jo tuplat pieniin verrattuna. Ja hinnat. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kalmo Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tam 2006 Viestejä: 1647 Paikkakunta: Tampere
|
Lähetetty: 12.04.2021 18:08 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Varmasti noinkin mutta tuo meri tälläkohtaa on kyllä niin kivikkoinen ja matala että esimerkiksi koneella ajo suoraan rantaan käytännössä mahdotonta valtaosissa saaria.... Kyllä ihmeissäni veneilin siellä turku hanko akselilla kun saareen kun saareen sai ajaa ihan kiinni isollakin paatilla... Täällä se kivien kattelu alkaa jo 100m ennen ja soutaen melki paras rantautua....
Vaikea ehkä uskoa, lahtisella varmasti joku nätti kuva laittaa semmosesta perusmerikarvialaisesta veneilymestasta.... |
No se tämä. Se ei Suomen rannikolla ole veneily ihan samanlaista laidasta laitaan. Tuola lahtisen vesillä tulee itsekkin liikuttua, reimatut väylät on melko todennäköisesti suhteellisen vapaat pintakivistä, ehkä, mutta omalla vastuulla
Onko kellään kokemusta 4 hengen kevyemmistä alumiinipaateista? Kun tuossa lasikuituvenettä (taas) paikkailleissa tuli mieleen, josko tuo pikkupaattikin olisi metallista. Noihan on kevyempiä kuin lasikuituiset esim https://www.botski.fi/veneet/linder-alumiiniveneet-ja-kanootit/fishing-440 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1712 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 12.04.2021 20:09 Viestin aihe: |
|
|
Sen verran mitä olen hallissa paria linderiä kopistellut niin eipä kyllä omaan käyttöön kelpaisi. Ei nyt tietty nuo ihan uusimpia malleja.
Melko veteliä ja onnettomia tekeleitä vaikuttaisi olevan. _________________ MIKÄ? MISSÄ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16974 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 12.04.2021 20:46 Viestin aihe: |
|
|
Osmosaali kirjoitti: | Sen verran mitä olen hallissa paria linderiä kopistellut niin eipä kyllä omaan käyttöön kelpaisi. Ei nyt tietty nuo ihan uusimpia malleja.
Melko veteliä ja onnettomia tekeleitä vaikuttaisi olevan. |
Niinpä, toisessa 1.7mm ja toisessa 3-5mm materiaalivahvuudet, sekin jo vähän antaa suuntaa... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7088
|
Lähetetty: 13.04.2021 00:15 Viestin aihe: |
|
|
Tommonen kölisuoja n. 1600 kiloisessa veneessä jonka nokka oli normi jyrkkä...trailerille veto ja se alin rulla paineellaan kuori tuon suojan pois. Eli jos raskas vene niin keinulauta siellä trailerin perässä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 13.04.2021 07:53 Viestin aihe: |
|
|
Alkaa muutenkin olla tuon kokoisen veneen kanssa "pakollinen". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16974 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 19.04.2021 18:05 Viestin aihe: |
|
|
Joopajoo...
Renkaita tuli tänään potkittua liikkeissä ja jotain ehkä jäi hautumaan...
Ensinnäkin alutroll 410 snapper:
-ihan oikeasti poskettomasti tilaa, siis sitä tasasta lattiaa plus toi etukannen laatikot, ihan reilusti kuivaa säilytystilaa ja vankka kansi.
-muotoilu aika odotetun oloinen ja ehkä vähän matalat laidat? Yllättävän leveä vierestä katsottuna.
-ainevahvuudet ja hitsaukset kyllä vahvat. Köli 25x25 alumiinia.
-hinta noin 8000e ilman mitään.
Welmar..... Joo.
-43 ei ollut saatavilla ja näin 39 mallin pihalla, vie asiakkaan ollut niin kävin tiirailemassa noin ylipäätään...
-selkeästi ohemmat aineet ja karkeampi työnjälki, mutta näin sopi olettaakin. 43 olisin halunnut nähdä ja itseasiassa on tulossa uudi malli 45 maahantuojalle, speksit 483x165 ja 198kg, 5000e
Se pitäisi päästä näkemään livena ehdottomasti.
Ja sitten pioneer....
-tuli vähän puskista(tai norjasta) koko homma, nämä siis rotaatiovalettu hirvenvetolevymuovista.
-vähän ahtaat sisätilat ja välipenkki, näytti että saa ruuvattua irtikin...
-olin joskus messuilla nähnyt pienen ja liian suuren minulle mutta nyt oli 3 mallia siinä välikoossa.
-koot oli:
411x173 220kg
470x180 310kg
450x190 340kg
-20-30hv koneelle tarkoitettu.
-värinä tummanharmaa eli just se mikä sulautuu kallioon.
-Hinnat 3300-4600-6400e noin karkeasti.
Tässäpä tuli pohtimista noin äkkiä paljonkin, tuo muovi alkoi kiinnostaa aikalailla ja netistä löytyy melkosia videoita kun noita hakataan lekalla ja ajellaan kiville... Lisäksi on hyvin äänetön materiaali mitä koputtelin....
Siis yhtäkkiä ajatellen tuo pomminkestävä muovivene olisi vielä alumiinia huolettomampi ja jos kestää oikeasti käyttöä niin juuri minun tarpeisiini hyvinkin perusteltu valinta...
Viranomaisilla on näitä kuulemma käytössä jossainpäin paljonkin, pitäisikö olla huolissaan jos niillä on nykyään volkkaria autona...?
Heittäkääpä miielipidettä ja jos joku on tommosen kyydissä ollut niin kiinnostaa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|