OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Aselupa ja seuraan kuuluminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.06.2021 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väkisinkin itselle tulee kyllä mieleen, että jos kaveri hakee metsästyskortti takataskussa täysi-ikäisenä aselupaa haulikkoon ja kolmenollakasiin ja homma sakkaa, niin taustalla voi olla jotain muutakin kuin ”lupaviranomaisen mielivaltaa…”

Kuten täälläkin joku totesi, niin ei olisi pahitteeksi että joku konsultoisi etukäteen sitä ensimmäisen luvan hakijaa ennen sen hakemuksen jättämistä. Eli ei mennä raapustelmaan siihen hakemukseen semmoisia visioita, mitä ei pysty todentamaan, kun ne kumminkin pyydetään todentamaan siinä lupahakuhetkellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hemuli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 334
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

LähetäLähetetty: 16.06.2021 09:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Tässä tapauksessa sama tilanne, käsittääkseni. Pohjoisen porukka jossa ei seuraa ole kuin hirvelle. Porukkaan pääsisi heti kun olisi ase millä hirviä ampua.

Pohjoisen porukalla on luvan hakija joka on saanut sieltä osoitusalueen. Hänen allekirjoittama lappu hirven pyynnistä kera kopio tuosta pohjoisen osoitusalueesta ja pitäisi alkaa solmu aukeamaan hirven pyynnin osalta.


Meillä riitti jälkikasvun hakemuksessa lista luvanhaussa mukana olleista, ampujiksi ilmoitetuista henkilöistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pykälä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Syy 2019
Viestejä: 877
Paikkakunta: länsi-wenäjä

LähetäLähetetty: 16.06.2021 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Väkisinkin itselle tulee kyllä mieleen, että jos kaveri hakee metsästyskortti takataskussa täysi-ikäisenä aselupaa haulikkoon ja kolmenollakasiin ja homma sakkaa, niin taustalla voi olla jotain muutakin kuin ”lupaviranomaisen mielivaltaa…”.


Jos ollaan samalla aaltopituudella,niin luulisin viranomaisen todenneen luvanhakijalle rekisterissä olevista "merkinnöistä".Silloin lisäaika on kyllä tarpeen,"josko tuosta vielä mies kasvaisi".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.06.2021 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eihän sinne tarvi kuin töhiä sinne metsästyspuolen perusteluihin, että on tarkoitus harrastaa aseella ”urheiluammuntaakin” kuten entivanhaan oli lähes aina tapana ja sitten menee tokaisemaan hakemuksen jätössä, että tarkoitus on liittyä paikalliseen ampumaseuraan, että pääsee radalle.

Pakkohan se on lupaviranomaisen edellyttää silloin seuran jäsenyyttä. Ja ihan sama juttu, jos se metsästyksen harrastusmahdollisuus on menty itse sitomaan hakemuksessa ”seuraan pääsyyn”.

Eli ei kai tuota hakemusta ole vaan itse rakenneltu niin, että ”luvanmyönnön peruste toteutuu, kun hakija pääsee seuraan”. Eihän tuossa tilanteessa lupaa voi mitenkään myöntää, ennen kuin seuran jäsenyys on todennettavissa.

Kuten täälläkin on todettu, niin kyllä siihen hakemukseen kannattaa ennen laittaa se yksi hyväksytty luvanmyönnön peruste, jonka pystyy todentamaan. Kuin se, että laittaa neljä perustetta ja niistä yhden kanssa joutuu änkkäämään ja selittelemään ja loppuviimeksi todentaminen sakkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3541

LähetäLähetetty: 16.06.2021 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Helpointa lienee kun laittaa hakemuksen perusteluihin riittävästi luvan myöntämiseen perusteita ja tehdä sitä kautta lupaviskaalin päätöksenteko mahdollisimman helpoksi, mutta välttää sellaisia perusteita, mistä ei ole mitään todistusaineistoa olemassa.

Itsellä on nyt kaksi prosessia käynnistymässä, eli jälkikasvulle ensimmäinen rinnakkaislupa ja itselle ensimmäinen ERVA-lupa SRA-kivääriin. Molempiin riittävät perustelut ovat kasassa, AAK:n todistusta aktiivisesta SRA-harrastuksesta vielä odotellaan, tilattu ja luvattu on.

Juniorin rinnakkaislupa .308 kivääriin pitäisi irrota näillä perusteilla:
-Teeren ja metson metsästys valtionmailla perustuen ML 8§ metsästysoikeuteen.
-Tulevaisuudessa mahdollisuus ampua aseella hirvikoe ja liittyä seuran hirviporukkaan sitä kautta, tästä sähköpostilausunto metsästysseuraan kuulumisesta ja hirvenpyyntimahdollisuudesta saatu metsästysseuran nimenkirjoittajalta suoraan lupakanslian sähköpostiosoitteeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 2955
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 16.06.2021 10:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitin ihan "kantolupaa", isän aseisiin suoraan kantolupa ilman mitään rinnakkaislupia ja aikarajoituksia, paperinen lupa ko. aseille on edelleenkin ainut lupa ja voimassa, voipi olla ettei poliisin tietokoneelta löydy koko lupaa, se taas heidän ongelmansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.06.2021 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
late2 kirjoitti:
Pohjola kirjoitti:
Tottakai on eroja. Pohjosessa kun laittaa oman kunnan alueella vm nii siinä on alue.
Mielenkiintoinen se ase puoli... hirviporukaan pääsee ku on luvat.. luvat saa ku on hirviporukka...
Samaa pähkäilin, jonkinlainen munakanaongelma. Eli tavallaan lupaperusteeksi pitäisi riittää "hirvi-/karhukokeen ampuminen", ilman tuota ei pääse jahtiin, kun ei saa ampua koetta.


Tässä tapauksessa sama tilanne, käsittääkseni. Pohjoisen porukka jossa ei seuraa ole kuin hirvelle. Porukkaan pääsisi heti kun olisi ase millä hirviä ampua. Aikominen ei taas riitä sitten vallesmannille, vaan pitäisi kuulua johonkin porukkaan että saa luvan.

Ehkä mä soitan tuolle kaverilla ja kerron että kannattaa pyytää lupaa muokata hakemusta ja ottaa se hirvi siitä pois tmv. Kiväärin käyttö sitten vaikka metson ja teeren latvajahtia. Siinä vaan sitten voi se "tulivoima" tulla vastaan, mutta voihan se laittaa vaikka sitten kuuspuolosen sitten jos se kelpaa.
Pistää sen cm:n hakemukseen. Onneksi Suomessa lait on järkeviä eivätkä koskaan ole ristiriitaisia. Kyllä kannattaa maksaa virkamiehille ja kansanedustajille, jotka suurennuslasin kanssa tarkastavat että lait ovat hyviä.


Miten muuten tohon hakemukseen on paras tapa laittaa se että hakee lupaa välillä cm ja 308, pitäen sisällään myös 65x55? Jotenkin että 6,5 mm - 308? etc?

Olen ymmärtänyt että .308n luvalla saisi ostaa pienemmänkin, mutta jotenkin tuntuu että sekään tuskin onnistuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 16.06.2021 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Esim Oulussa saa hakemukseen laittaa maksimissaan neljä eri patruunaa, ei siis kaliiperia vaan patruunaa. Ja saa ostaa vain tasan tarkkaan jonkun niistä, ei pienempää eikä samankokoista, vaan just sen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 16.06.2021 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei onnistunu ainakaan turussa toi. Sanoi, että kaks vaihtoehtoa pitää laittaa. Jos sitte tulee joku ase, joka on "vastaavantyyppistä kaliiberia" niin yhteys konttorille, niin ehkä sitten voivat päivittää lupaa... Rolling Eyes Vähän teki mieli kysyy, et mihin toi perustuu mut mutta jotenki oon kokenu et toi aselupatiski on vähiten niitä paikkoja, joissa kannattaa heittäytyä hankalaksi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26216

LähetäLähetetty: 16.06.2021 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei välttämättä saa. Hyvä jos ei tiedä mitä ostaa esittää haarukka mitä haluaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 16.06.2021 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Ei onnistunu ainakaan turussa toi. Sanoi, että kaks vaihtoehtoa pitää laittaa. Jos sitte tulee joku ase, joka on "vastaavantyyppistä kaliiberia" niin yhteys konttorille, niin ehkä sitten voivat päivittää lupaa... Rolling Eyes Vähän teki mieli kysyy, et mihin toi perustuu mut mutta jotenki oon kokenu et toi aselupatiski on vähiten niitä paikkoja, joissa kannattaa heittäytyä hankalaksi...
Minä koitin kyllä vähän kysellä tuota Oulun neljän vaihtoehdon politiikkaa. Ei kuulemma voi kirjoittaa itse sinne mitään, pitää valita heidän listalta. No höpöhöpöähän sekin oli, kun kysyin että mitäpä jos heillä ei ole listalla. Koitti väittää että kyllähän heillä on listalla tarpeeksi, kysyin että mitäpä jos teen oman villikissan. Meni vaikeaksi siinä... Mutta en sitten kiusannut enempää, listalle laitettiin neljä kuten suostuivat ja hän totesi ihan hyvässä hengessä jo tiskillä, että hyvälle näyttää, ei pitäisi olla ongelmia. Sanoi jopa suoraan että hän muuten voisi heti luvata sillä hakemuksella luvan tulevan, mutta kun mulla oli 223REM haussa ja mulla perusteissa hylkeet, niin pitäisi vielä tarkistaa että onko niin isoa elukkaa laillista niin pienellä ampua... Laughing
Mutta ei siis loukkaantunut vaikka hieman heidän systeemiään kyseenalaistin (ainakin yritin sen tehdä korostetun asiallisella sävyllä), oli selvästi siitä vaikeana eikä ollut hänen oma linjauksensa tuo käytäntö selvästikään. Harmi vaan että ihan rehellinen kuva ei jäänyt siitä, kun koitti väittää jotain mikä ei ole ihan totta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 16.06.2021 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinäkin lienee muuten peruste 308:lle, mitä tuskin kyseenalaistetaan ilman seuran jäsenyyksiä, hylkeet yleisillä vesialueilla.

Jos ei kerran tuo kanslististi meinannut suorilta uskaltaa lappua 223:lle lupailla kun on kovin pieni, niin tuskin 308 sitten on liian isolta kuulostava muuallakaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 16.06.2021 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:
Ei onnistunu ainakaan turussa toi. Sanoi, että kaks vaihtoehtoa pitää laittaa. Jos sitte tulee joku ase, joka on "vastaavantyyppistä kaliiberia" niin yhteys konttorille, niin ehkä sitten voivat päivittää lupaa... Rolling Eyes Vähän teki mieli kysyy, et mihin toi perustuu mut mutta jotenki oon kokenu et toi aselupatiski on vähiten niitä paikkoja, joissa kannattaa heittäytyä hankalaksi...
Minä koitin kyllä vähän kysellä tuota Oulun neljän vaihtoehdon politiikkaa. Ei kuulemma voi kirjoittaa itse sinne mitään, pitää valita heidän listalta. No höpöhöpöähän sekin oli, kun kysyin että mitäpä jos heillä ei ole listalla. Koitti väittää että kyllähän heillä on listalla tarpeeksi, kysyin että mitäpä jos teen oman villikissan. Meni vaikeaksi siinä... Mutta en sitten kiusannut enempää, listalle laitettiin neljä kuten suostuivat ja hän totesi ihan hyvässä hengessä jo tiskillä, että hyvälle näyttää, ei pitäisi olla ongelmia. Sanoi jopa suoraan että hän muuten voisi heti luvata sillä hakemuksella luvan tulevan, mutta kun mulla oli 223REM haussa ja mulla perusteissa hylkeet, niin pitäisi vielä tarkistaa että onko niin isoa elukkaa laillista niin pienellä ampua... Laughing
Mutta ei siis loukkaantunut vaikka hieman heidän systeemiään kyseenalaistin (ainakin yritin sen tehdä korostetun asiallisella sävyllä), oli selvästi siitä vaikeana eikä ollut hänen oma linjauksensa tuo käytäntö selvästikään. Harmi vaan että ihan rehellinen kuva ei jäänyt siitä, kun koitti väittää jotain mikä ei ole ihan totta.


Pääosassa tapauksista tuo ei varmasti ole mikään ongelma. Mut jollekin voi olla, esim just villikissan kanssa. Ja jos ei ole mitään järkevää perustetta käytännölle niin miksi sellainen pitää olla.

Itsekin hiukan siinä mietin, et jos merkkaan kaliibereiksi 308 ja 7,62x53r ja sitten erehdyksissä ostan rihlan, jossa kaliiberimerkintä on 7,62x54r niin millanen polemiikki siitä syntyy, ku oon ostunu KOKONAISEN MILLIN isomman kaliiberin aseen, ku mihin lupa on haettu.

Välillä tuntuu, et tuolla kaliiberiosaaminen on samalla tasolla ku muuan asepatruunamyyjällä Budget Sportissa muinoin. Halusin ostaa isälleni 30-06 harjoituspaukkuja ja mulla oli vaan 308 lupa. Kysyin, että voisivatko silti myydä. Myyjä katteli lupaa ja raapi päätään. Lopulta totes: "kyllä mä voin näin päin myydä kun sulla on lupa isomman kaliiberin aseeseen. Mutta toisin päin se ei onnistuisi..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pykälä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Syy 2019
Viestejä: 877
Paikkakunta: länsi-wenäjä

LähetäLähetetty: 16.06.2021 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
Tarkoitin ihan "kantolupaa", isän aseisiin suoraan kantolupa ilman mitään rinnakkaislupia ja aikarajoituksia, paperinen lupa ko. aseille on edelleenkin ainut lupa ja voimassa, voipi olla ettei poliisin tietokoneelta löydy koko lupaa, se taas heidän ongelmansa.


Itse olen ostanut aseeni kaupasta,silloin kyllä haettiin hankinta/ostolupa,sen jälkeen kantolupa tuli automaattisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 17.06.2021 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Ei onnistunu ainakaan turussa toi. Sanoi, että kaks vaihtoehtoa pitää laittaa. Jos sitte tulee joku ase, joka on "vastaavantyyppistä kaliiberia" niin yhteys konttorille, niin ehkä sitten voivat päivittää lupaa... Rolling Eyes Vähän teki mieli kysyy, et mihin toi perustuu mut mutta jotenki oon kokenu et toi aselupatiski on vähiten niitä paikkoja, joissa kannattaa heittäytyä hankalaksi...

Ei onnaa Hämeessäkään. Tai no, useamman saa, mutta ei jotain väliä tyyiin 6-8mm. Vaikka taas lupapalveluiden sähköpostineuvonasta sanoivat että kannattaa laittaa noin. No, ompahan ensi keralla paperi mukana että pitää onnistua.

Muuttaminen jälkeen päin, ei myöskään onnistunut.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Sivu 4 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com