OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsastus 20xx
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 116, 117, 118 ... 183, 184, 185  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1879
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 19.08.2021 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pykälä kirjoitti:
Jos ruokinta sallitaan metsästysaikana,mikään ei muutu miksikään.


Mikäli se ruokintametsästyskielto nyt tulisi voimaan 2022, niin varmasti iso osa ruokinnoista jää vaille jyviä, koska eihän tuo oikeasti mitään riistanhoitoa ole ja sen kyllä ruokkijatkin älyää. Jyviä viedään tasan saaliin takia. Eli vaikka ruokkia saa, niin tuskin hirveää hinkua on kellään omien jahtimahdollisuuksien kaventamiseen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1951
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 19.08.2021 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä nyt älytön taas ala oikomaan. Minä ainakin pidän ruokintapisteitä sellaisilla vesialueilla, joilla en metsästä ollenkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1879
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 19.08.2021 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Älä nyt älytön taas ala oikomaan. Minä ainakin pidän ruokintapisteitä sellaisilla vesialueilla, joilla en metsästä ollenkaan.


Saanko toiselta yhtä älyttömältä kysyä, että miksi ihmeessä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1951
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 19.08.2021 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No minä koetan pitää reviirilläni olevia vesialueilla paljon vesilintuja. On aika mukavaa puuhaa. Kaikilla reviirilläni olevilla vesialueilla en kuitenkaan metsästä. Aika yksinkertaista, eikös vaan?

Yleisellä tasolla probleema on siinä, että ihminen yrittää katsella muita ihmisiä itsensä kopioina. Ahneet ihmiset pitävät muitakin ihmisiä ahneina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 19.08.2021 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pykälä kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
.

Onhan se elämä tietenkin helppoa jos kaikki on kuin aamukusella käyntiä. Mutta toivoisin, että näinkin montaa ihmistä koskevia asioita katsottaisiin vähän laajemmasta näkökulmasta, kuin omaa kusella käyntiä.


Jos ruokinta sallitaan metsästysaikana,mikään ei muutu miksikään.Vieläkö siihen jää muita näkökulmia? Mieti laajemmin mitä haittapuolia tuo ruokinta tuo itse linnuille.

Sinähän puhut nyt jostain sellaisesta kiellosta mitä ei ole edes ehdotettu.

Minä koitan kaivella tätä nykyistä ehdotusta. Eihän viimeisin ehdotus ruokkimista kieltänyt, metsästysaikanakaan. Vain pyynnin keinoruokaa hyödyntäen. Mukaan lukien riistapellot. Millaista riesaa riistapellot pelkällä olemassaolollaan aiheuttaa karhunpyyntiinkin, ilman että yhtäkään karhua ne kiinnostaisi pätkääkään, kun parempilaatuista ihmisille tarkoitettua kauraa on samoilla peltoalueilla. Potentiaalisesti samanlainen riesa niistä tulisi viimeisellä ehdotelmalla myös sorsastukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1879
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 19.08.2021 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
No minä koetan pitää reviirilläni olevia vesialueilla paljon vesilintuja. On aika mukavaa puuhaa. Kaikilla reviirilläni olevilla vesialueilla en kuitenkaan metsästä. Aika yksinkertaista, eikös vaan?

Yleisellä tasolla probleema on siinä, että ihminen yrittää katsella muita ihmisiä itsensä kopioina. Ahneet ihmiset pitävät muitakin ihmisiä ahneina.


On, nimenomaan aika yksinkertaista se on. Itse pyydän paljon yleisillä vesialueilla (tai siis osakaskuntien alueilla) ja olen vähän kyllästynyt siihen, ettei tahdo nurkkaa löytyä, mistä voisi linnun tavoittaa ilman, että se lintu tavoittelee pääsyä pienen matkan päässä olevalle ruokinnalle. Nuo kun on yhden tai kahden hepun ruokintoja, niin ei niistä edes tiedä jos ei vahingossa löydä. Yleensä sinne suunnalle lentävät linnut on paras indikaattori. Ja tuollaisen linnun saaminen kääntymään kaaveille/pillille on jo jonkin sortin ennätys, josta tietysti pyritään nauttimaan paistin muodossa Very Happy

Ahneutta on niin monenlaista. Joku voi haluta omia linnut itselleen vaikka ei niiden metsästyksestä olisikaan kiinnostunut, siinä mielessä tuo ajatelma ruokintojen jatkumisesta voi olla oikea vaikka metsästys ruokinnoilla kiellettäisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1879
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 19.08.2021 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Minä koitan kaivella tätä nykyistä ehdotusta. Eihän viimeisin ehdotus ruokkimista kieltänyt, metsästysaikanakaan. Vain pyynnin keinoruokaa hyödyntäen. Mukaan lukien riistapellot.


Tämä. Toivon totisesti, että tuota määritelmää mietitään uusiksi jos kieltoa ollaan tuomassa käyttöön. Riistapeltojen sulkeminen vesilintujen metsästykseltä olisi kyllä omaan polveen ampumista, koska niitä on monesta suunnasta suorastaan rahoitettu ja kannustettu ylläpitämään. Karhujahtiin en osaa ottaa kantaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1951
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 19.08.2021 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Omia linnut itselleen." - Höh. Ei minulla ole omia vesialueita. Puuhailen osakaskuntien ja metsästysseurojen vesillä. Enkä todellakaan omi lintuja itselleni, vaan niitä saa ampua se, jolla on alueelle metsästysoikeus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pykälä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Syy 2019
Viestejä: 877
Paikkakunta: länsi-wenäjä

LähetäLähetetty: 19.08.2021 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Ollari"][quote="pykälä"]
Ollari kirjoitti:
.

Vaan kyllä sä osaat länkyttää!

Minä koitan kaivella tätä nykyistä ehdotusta.


Minä en ole tarttunut mihinkään ehdotuksiin,vaan ruokinta-aikaan metsästyaikana.Mikä oli huonosti silloin kun sorsia ruokittiin vain keväisin?
Tarkoitushan oli saada muuttavat sorsat jäämään alueelle,jossa itse kukin metsästeli.Tuon vielä ällyyn,sen sijaan että ruokinnalla houkutellaan ränkät jyvämonttuun lahdattavaksi en ällyy,se ei ole METSÄSTYSTÄ.Et muuten tuonnu niitä haittapuolia esille.Kaupunkivariksista näkee ruuan yksipuolisen vaikutuksen värimuunnoksina.Tämä värimuunnos kun tule sorsille,tiedät varmaan miten se vaikuttaa linnun tunnistamiseen ja sitä kautta metsästyksen vastustajien toimintaan.Loisista ja muista sairauksista puhumattakaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 19.08.2021 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä nyt pykälä hermostu, jos tuo on länkytystä niin olkoon sitten, voi mun puolesta nimetä tän länkytysforumiksi.

Miksi ihmeessä sorsia kenenkään pitäisi houkutella keväällä jäämään alueille, jotka ei ole sorsien itsensä mielestä normaalisti ilman jyvää sopivia pesimiseen ja poikasille. Poikaset syö hyönteisravintoa, onko sitten hyvä jos emot petetään keväällä viljan avulla jäämään alueelle joka ei ole oikeasti hyvä?

En tiedä onko hedelmällistä asettaa jotain ruokintojen ajoituksia vastakkain, mutta elokuussa aloitettava ja lopetettava pienimuotoinen syötitys nyt ei linnustolle muuta kautta haittaa aiheuta, kuin siirtymistä pannulle ja sitä kautta poistumaa.

Mun mielestä voi käyttää asioista niitten oikeita nimiä, elokuun syöttö on syötittämistä. Ei muuta. Toki ne sivussa saattaa vahvistua ja lihoa vähän muuttoa varten, josta niille joka ei pannulle päädy, on ehkä jotain iloa.
Mutta ei sillä minkään kannalta mitään merkitystä ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kovie
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Kes 2021
Viestejä: 23
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 19.08.2021 16:51    Viestin aihe: Kevätruokinta Vastaa lainaamalla viestiä

Kevätruokinnasta voi tosiaankin olla sorsakannalle enemmän haittaa kuin hyötyä, kun sorsat kuvittelevat oivalliseksi pesintäpaikaksi aluetta, joka ei sitten ilman "kaivoon kannettua vettä" tarjoakaan kummoisia elinolosuhteita.

Tänä vuonna heinäriä taitaa kestää metsästää aika tavalla pyyntitavasta riippumatta. Enemmän vain hirvittää näillä suomen metsästysajoilla ne pahoin taantuvat lajit, joita heinäreinä(kin) varmaan jokunen ammutaan. Juhlapuvun odottaminen helpottaisi niiden tilannetta olennaisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pykälä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Syy 2019
Viestejä: 877
Paikkakunta: länsi-wenäjä

LähetäLähetetty: 20.08.2021 03:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo kevätruokinta oli metsästäjän oppaassa,ainaki 1980-luvun alussa.En ole nuita kevätruokintoja itse missään nähny.Ollari,miksi ihmeessä niitä pitäis houkutella elokuussa samalle ruokinnalle,koko seutukunnan ränkät ammuttaviksi.Kyllä sitä nyt ollaan huolissaan,sorsan luonnomukaisen ravinnon suhteen.Ei muutaku täyskielto sorsanruokinnalle,ja samaan syssyyn hanhien metsästyskielto pelloilta....perkale. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timoson
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Kes 2012
Viestejä: 1160
Paikkakunta: Eteläinen p-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 20.08.2021 07:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muuta kuin kuumia piippuja ja hyviä holleja kaikille tasapuolisesti!
_________________
Ei italialaisen voittanutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 20.08.2021 07:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oot pykälä aika totaalisen joko/tai moodissa. Ei tunnu olevan mitään välimalleja mistään. Vaikka maailma oikeasti ole koskaan joko/tai. Ei se syöttö ole automaattisesti "kaikki seutukunnan ränkät yhdellä montulla". Kai se sitäkin voi olla, itsellä sellaisista vaan ei ole mitään kokemusta eikä toisenkaan käden tietoa. Sadatteluja täällä vain. Valtaosa Suomen syötöistä on jotain aivan muuta.

Ja jos keväällä houkutellaan pelkällä jyväkasalla (epäluonnollisesti siis) sorsia jäämään omille maille, niin eikö sekin ole pelkkää ahneutta sekin? Jonnekin muuallehan ne samat sorsat menisi muuten, joittenkin muitten jahtimaille pesimään ja elämään. Syötti ja houkutin se jyvä silloinkin on, keväälläkin. Ei riistanhoitoa, vaan houkuttelua. Eli ahneutta. Ei välttämättä haitallista linnuille JOS ympäristö on oikeasti hyvä. Mutta voi olla haitallistakin.

Missäkähän kohti minä olen luonnonmukaisesta ravinnosta ollut huolissani? Luonnonmukaisuus on taas määrittelykysymyksiä ja monien mielikuvat siitä mahtaa olla harhaa. Mutta jos olisin huolissani, niin varmaan kuittailisin, että toki jyvä on syksyllä sorsalle luontaista ruokaa, keväällä ei. Syöttinäkin. Jos kannat poikasille niille sopivaa evästä kesällä, niin anna mennä vaan, senhän voi ehkä riistanhoidoksi laskeakin jos pesimismenestystä parantaa. Luonnonmukaista tai ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kovie
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Kes 2021
Viestejä: 23
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 20.08.2021 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Ja jos keväällä houkutellaan pelkällä jyväkasalla (epäluonnollisesti siis) sorsia jäämään omille maille, niin eikö sekin ole pelkkää ahneutta sekin? Jonnekin muuallehan ne samat sorsat menisi muuten, joittenkin muitten jahtimaille pesimään ja elämään. Syötti ja houkutin se jyvä silloinkin on, keväälläkin. Ei riistanhoitoa, vaan houkuttelua. Eli ahneutta. Ei välttämättä haitallista linnuille JOS ympäristö on oikeasti hyvä. Mutta voi olla haitallistakin.

Missäkähän kohti minä olen luonnonmukaisesta ravinnosta ollut huolissani? Luonnonmukaisuus on taas määrittelykysymyksiä ja monien mielikuvat siitä mahtaa olla harhaa. Mutta jos olisin huolissani, niin varmaan kuittailisin, että toki jyvä on syksyllä sorsalle luontaista ruokaa, keväällä ei. Syöttinäkin. Jos kannat poikasille niille sopivaa evästä kesällä, niin anna mennä vaan, senhän voi ehkä riistanhoidoksi laskeakin jos pesimismenestystä parantaa. Luonnonmukaista tai ei.


Tuossa on ihan asiaa. Elokuussa jyväruokinta on varsin luonnonmukaista ruokaa sorsille. Pienille sorsanpojille jyväkasa tarjoaa lukemani mukaan liian yksipuolista ruokaa, jolloin ruokinnasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Hyvä kosteikkoalue tarjoaa huomattavasti paremman kasvuympäristön poikasille, kuin jyväkasa. En yhtäkkiä keksi mitä sorsanpojille voisi kantaa, jotta saisi yhtä hyvän ravinnon tarjottua kuin hyvä luonnollinen kasvuympäristö. Ei varmaan ainakaan pullanmuruja kaupunkisorsien ulkonäöstä päätellen. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 116, 117, 118 ... 183, 184, 185  Seuraava
Sivu 117 Yht. 185

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com