OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Etäisyysmittari
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Murkulat0r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Lok 2007
Viestejä: 755

LähetäLähetetty: 14.10.2021 10:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

t3tactical kirjoitti:
Kyllä edelleen suosittelen. USB-lataus on nykypäivää. Patterit olisi mulla jo vuotaneet sisään ja vehje roskiin.
Olen pitänyt taskussa noilla puolen päivän metsästysreissuilla ja mittaillut silloin tällöin. Lähinnä etsinyt hyvän passipaikan ja varmistellut todennäköiset teeripuut. Silmän virhe on uskomaton. Varma satasen holli kuusen latvaan onkin mittarilla 60m, ja silleen.
On myös tullut tiedostettua tilanteet milloin mittari ei ole luotettava, mutta sehän koskee kaikkia lasereita. Sumu ja sade on yksi tilanne, ettei kannata mittaria edes ottaa mukaan. Viime vuonna yhdessä nollakelin sumussa näytti 10,8m vaikka taivaalle tähtäsit. Toinen oli, kun kiven päällä rähmällään mittasi aukon laitaan ja antoi 70m. Seisaaltaan 150m. Eli joku heinän korsi tai pajukko välissä, ja optiikka ei sitä näyttänyt.
Pieni narinan aihe on, ettei linsseille ole suojaläppiä. Tahtoo linssit likaantua taskussa.


Tuli itsellekin tilattua SNDWAY. Otin 1000 metriin mittaavan mallin, kun etäisyyden pitäisi riittää ja muuten ominaisuuksissa ei tainnut olla eroja - hinnassa sen sijaan reilusti. 105,90 € hintaa posteineen ja alveineen Kiinasta tältä myyjältä. Puolasta tai Belgiasta olisi saanut näemmä n. 5 € posteilla 7 päivän toimituksella. 3.10. tilaus ja seurannan mukaan on saapunut Suomeen tänään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 423
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 14.10.2021 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä jäin vielä mietiskeleen asiaa että hommaisko suoraan Leican vai tilaisiko tämän Rolling Eyes Leica maksaa sen 500 euroa mutta olisi varmasti ikuinen peli.
Viime v.loppuna näki 8x taskukiikareilla (olympus 8x25 wp II) todella selvästi teeret puissa 500m päässä mutta Nikonin 6x etäisyysmittarin läpi ei niitä meinannut erottaa sitten millään. Ero ei niinkään suurennoksessa vaan optiikassa.

Laitahan kommenttia miltä se vaikuttaa tositoimissa metsällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
manid
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Lok 2013
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 14.10.2021 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Murkulat0r kirjoitti:
t3tactical kirjoitti:
Kyllä edelleen suosittelen. USB-lataus on nykypäivää. Patterit olisi mulla jo vuotaneet sisään ja vehje roskiin.
Olen pitänyt taskussa noilla puolen päivän metsästysreissuilla ja mittaillut silloin tällöin. Lähinnä etsinyt hyvän passipaikan ja varmistellut todennäköiset teeripuut. Silmän virhe on uskomaton. Varma satasen holli kuusen latvaan onkin mittarilla 60m, ja silleen.
On myös tullut tiedostettua tilanteet milloin mittari ei ole luotettava, mutta sehän koskee kaikkia lasereita. Sumu ja sade on yksi tilanne, ettei kannata mittaria edes ottaa mukaan. Viime vuonna yhdessä nollakelin sumussa näytti 10,8m vaikka taivaalle tähtäsit. Toinen oli, kun kiven päällä rähmällään mittasi aukon laitaan ja antoi 70m. Seisaaltaan 150m. Eli joku heinän korsi tai pajukko välissä, ja optiikka ei sitä näyttänyt.
Pieni narinan aihe on, ettei linsseille ole suojaläppiä. Tahtoo linssit likaantua taskussa.


Tuli itsellekin tilattua SNDWAY. Otin 1000 metriin mittaavan mallin, kun etäisyyden pitäisi riittää ja muuten ominaisuuksissa ei tainnut olla eroja - hinnassa sen sijaan reilusti. 105,90 € hintaa posteineen ja alveineen Kiinasta tältä myyjältä. Puolasta tai Belgiasta olisi saanut näemmä n. 5 € posteilla 7 päivän toimituksella. 3.10. tilaus ja seurannan mukaan on saapunut Suomeen tänään.


Laitoin tilaukseen tänään, 14.10, belgiasta. Laitan kommenttia jahka saapuu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tönöttäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2011
Viestejä: 2787
Paikkakunta: K-S

LähetäLähetetty: 14.10.2021 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ttimonen kirjoitti:
Minä jäin vielä mietiskeleen asiaa että hommaisko suoraan Leican vai tilaisiko tämän Rolling Eyes Leica maksaa sen 500 euroa mutta olisi varmasti ikuinen peli.
Viime v.loppuna näki 8x taskukiikareilla (olympus 8x25 wp II) todella selvästi teeret puissa 500m päässä mutta Nikonin 6x etäisyysmittarin läpi ei niitä meinannut erottaa sitten millään. Ero ei niinkään suurennoksessa vaan optiikassa.

Laitahan kommenttia miltä se vaikuttaa tositoimissa metsällä.


Eikös etäisyysmittarin tarkoitus ole hakea se etäisyys ja kiikareilla tehdään lajitunnistus?! Tutulla oli pari uutta Leicaa leiponut takuuaikana ja menetti hermon kyseiseen merkkiin. Jos katetta löytyy tililtä niin itse ehkä miettisin Kahlesin mittaria vaihtoehtona?! Itse käytän juurikin samoja vehkeitä kuin sinullakin ja ovat olleet ihan riittävät allekirjoittaneelle.
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=A5RgSgQ6BUU
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 14.10.2021 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos katetta löytyy tililtä niin
zeissin 8x42 mittarillinen kiikari
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 423
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 15.10.2021 07:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tönöttäjä kirjoitti:


Eikös etäisyysmittarin tarkoitus ole hakea se etäisyys ja kiikareilla tehdään lajitunnistus?! Tutulla oli pari uutta Leicaa leiponut takuuaikana ja menetti hermon kyseiseen merkkiin. Jos katetta löytyy tililtä niin itse ehkä miettisin Kahlesin mittaria vaihtoehtona?! Itse käytän juurikin samoja vehkeitä kuin sinullakin ja ovat olleet ihan riittävät allekirjoittaneelle.


Tässä oli harras ajatus että Leican optiikka olisi parempi kuin nykyisen katselukiikarin ja korvaisi samalla tämän. Pääsisi siis yhdellä laitteella.
Myös lasereissa on tiettävästi eroa jotka tulee tilanteissa missä pitää risujen välistä saada mitattua tarkasti, edullisemmat käsittääkseni saattaa antaa helposti mittauksen väärästä paikasta.

Tästä olis kyllä mielenkiintoista kuulla lisää kommentteja koska tottakai ostan edullisemman jos se ajaa asian Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3541

LähetäLähetetty: 15.10.2021 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on tuommoinen Leica:


Siinä on 7x suurennos.

Kyllä 400€ Olympuksen kiikareilla tuo tähystys ja muu tarkkailu on kuitenkin huomattavasti paljon mukavampaa ja kuva tarkempi sekä valoisampi. Sanoisin, että tuosta Leicasta ei tuollaisenaan katselukiikarikäyttöön aivan ole, mutta etäisyyden se kyllä antaa hyvin, jos ei ole kova sumu tai sade.

Jos pitää siis kiikaroida, niin molempien silmien kiikarit kehiin.

On sillä kuitenkin selvästi parempi tähystää kuin näillä edullisilla esim. jaktijahti-mittareilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 16.10.2021 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on nyt Leican mittari, entinen oli Zeiss ja sitä ennen jahtijakt ja monen näköisiä mittareita olen kavereilta testaillut. Mittarin lisänä on kiikari. Ei mitkään huippu laadukkaat, mutta asian ajavat 8x42. Kyllähän kiikareilla mielumin katselee jos meinaa pidempään tähystää, mutta ei niitä kyllä kehtaa missään liikkuvassa lintujahdissa mukana roikottaa. Laadukkaalla mittarilla näkee aivan saman ja mittaa etäisyyden samalla kertaa, kokokin sellainen että sopii taskuun. Eli lyhyet vilkaisut mittarilla, pidempään kiikarointiin oikeat kiikarit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.10.2021 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Minulla on nyt Leican mittari, entinen oli Zeiss ja sitä ennen jahtijakt ja monen näköisiä mittareita olen kavereilta testaillut. Mittarin lisänä on kiikari. Ei mitkään huippu laadukkaat, mutta asian ajavat 8x42. Kyllähän kiikareilla mielumin katselee jos meinaa pidempään tähystää, mutta ei niitä kyllä kehtaa missään liikkuvassa lintujahdissa mukana roikottaa. Laadukkaalla mittarilla näkee aivan saman ja mittaa etäisyyden samalla kertaa, kokokin sellainen että sopii taskuun. Eli lyhyet vilkaisut mittarilla, pidempään kiikarointiin oikeat kiikarit.


Kyllä kait kiikarit lintumetillä täytyy olla. Kaulalla en kyllä itsekkään kehtaa roikottaa mutta kotelossa repun valjaissa tuossa mahan kohdalla. Ei ne siinä heilu ja halposti saatavilla. Voi olla että jää helposti lintuja löytymättä ilman kiikareita. Viime reissulla veli hoksasi 800m päässä suolta heinien seasta teeren kaulan ja sieltähän niitä löytyi sitten. Edellisellä reissulla sama homma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 17.10.2021 06:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Valto. kirjoitti:
Minulla on nyt Leican mittari, entinen oli Zeiss ja sitä ennen jahtijakt ja monen näköisiä mittareita olen kavereilta testaillut. Mittarin lisänä on kiikari. Ei mitkään huippu laadukkaat, mutta asian ajavat 8x42. Kyllähän kiikareilla mielumin katselee jos meinaa pidempään tähystää, mutta ei niitä kyllä kehtaa missään liikkuvassa lintujahdissa mukana roikottaa. Laadukkaalla mittarilla näkee aivan saman ja mittaa etäisyyden samalla kertaa, kokokin sellainen että sopii taskuun. Eli lyhyet vilkaisut mittarilla, pidempään kiikarointiin oikeat kiikarit.


Kyllä kait kiikarit lintumetillä täytyy olla. Kaulalla en kyllä itsekkään kehtaa roikottaa mutta kotelossa repun valjaissa tuossa mahan kohdalla. Ei ne siinä heilu ja halposti saatavilla. Voi olla että jää helposti lintuja löytymättä ilman kiikareita. Viime reissulla veli hoksasi 800m päässä suolta heinien seasta teeren kaulan ja sieltähän niitä löytyi sitten. Edellisellä reissulla sama homma.

Jos ei koira niitä sieltä heinien seasta löydä, niin saavat jäädä löytymättä. Ja itse asiassa löytyy ne sieltä laadukkaalla etäisyysmittarillakin. Minulle riittää että voin jollain vilkaista onko joku paljaalla silnällä linnulta näyttävä lintu vai ei. Siihen tuollainen yhden silmän malli ajaa hyvin asian. Pieni, kompakti, laadukas optiikka. Jos ei jostain saa kunnolla selvää, niin nakkaan pötkölleen ja katson V8 Zeissillä 20 suurennoksella. Ei jää enää epäselvää onko se lintu vai ei ja samalla sen voi kopsauttaa alas kun ristikossa on.

Joku latvalinnun pyynti on eri asia, kun hiihdellään, pysähdellään kiikaroimaan ja etsitään oikeasti lintuja puista kiväärihommissa. Siellä käytän samaa taktiikkaa, eli kiikarit roikkuu kotelossa rinkan viilekkeissä tuossa mahan kohdalla. Normaalisti taas kävelen haulikko kädessä seisojan kanssa ja koira huolehtii lintujen etsimisestä. Kivääri kulkee aserepussa mukana ja sillä saatan kopsauttaa jos näen suon tai aukon laidalta linnun. Tai saattaa olla että lintu karkaa koiran edestä ja nousee puuhun. Silloin se lintu on jo tiedossa ja voin etsiä sitä kyllä muutamasta puusta suoraan etäisyysmittarilla.

Paikkansa molemmille vehkeille, mutta tämän tyylin olen kokenut itselle luontaisimmaksi. Molempia olen kokeillut ja löytänyt itselle mieleiset käytännöt eri metsästystyyleissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 423
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 21.10.2021 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:


Kyllä kait kiikarit lintumetillä täytyy olla. Kaulalla en kyllä itsekkään kehtaa roikottaa mutta kotelossa repun valjaissa tuossa mahan kohdalla. Ei ne siinä heilu ja halposti saatavilla. Voi olla että jää helposti lintuja löytymättä ilman kiikareita. Viime reissulla veli hoksasi 800m päässä suolta heinien seasta teeren kaulan ja sieltähän niitä löytyi sitten. Edellisellä reissulla sama homma.


Vähän jo offtopic mutta millaisella valjailla olet katselukiikareita kuljetullut repun kanssa ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 21.10.2021 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ttimonen kirjoitti:
JSP kirjoitti:


Kyllä kait kiikarit lintumetillä täytyy olla. Kaulalla en kyllä itsekkään kehtaa roikottaa mutta kotelossa repun valjaissa tuossa mahan kohdalla. Ei ne siinä heilu ja halposti saatavilla. Voi olla että jää helposti lintuja löytymättä ilman kiikareita. Viime reissulla veli hoksasi 800m päässä suolta heinien seasta teeren kaulan ja sieltähän niitä löytyi sitten. Edellisellä reissulla sama homma.


Vähän jo offtopic mutta millaisella valjailla olet katselukiikareita kuljetullut repun kanssa ?


Kiikareiden matkassa tullut kova laatikko on kahdella lyhyellä remmillä aserinkan olkaimissa. Toinen remmi on pikasoljella niin sen saa näpätä auki samalla kuin rintaremmin aukaisee rinkaa pois ottaessa. Aika toimiva systeemi minun mielestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sundiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hel 2013
Viestejä: 301
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: 21.10.2021 19:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ttimonen kirjoitti:
JSP kirjoitti:


Kyllä kait kiikarit lintumetillä täytyy olla. Kaulalla en kyllä itsekkään kehtaa roikottaa mutta kotelossa repun valjaissa tuossa mahan kohdalla. Ei ne siinä heilu ja halposti saatavilla. Voi olla että jää helposti lintuja löytymättä ilman kiikareita. Viime reissulla veli hoksasi 800m päässä suolta heinien seasta teeren kaulan ja sieltähän niitä löytyi sitten. Edellisellä reissulla sama homma.


Vähän jo offtopic mutta millaisella valjailla olet katselukiikareita kuljetullut repun kanssa ?


Itsellä oli ohuet halpisvaljaat minkä päällä reppu. Ei painanut repun olakkeet vaikka valjaat kulki niiden alta. Muuten toimi, mutta alkoi harmittaa kun suojaamattomat kiikarit oli aina huurussa tai muuten vaan linssit sotkussa. Kesällä tuli tilattua eberlen kiikarivaljaat missä magneettiläpällä oleva suojatasku kiikarille. Itse valjaat heivasin kaapin perälle ja ostin vielä eberlen kiikarin kiinnityssoljet. https://varuste.net/p86554/eberlestock-pouch-chest-suspension-kit-apsk Nyt kiikaritasku on niillä kiinni repun olakkeissa ja lantiovyössä. Hyvin toimii ja pysyy linssit puhtaana vaikka risukossa riehuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 21.10.2021 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sundiz kirjoitti:
ttimonen kirjoitti:
JSP kirjoitti:


Kyllä kait kiikarit lintumetillä täytyy olla. Kaulalla en kyllä itsekkään kehtaa roikottaa mutta kotelossa repun valjaissa tuossa mahan kohdalla. Ei ne siinä heilu ja halposti saatavilla. Voi olla että jää helposti lintuja löytymättä ilman kiikareita. Viime reissulla veli hoksasi 800m päässä suolta heinien seasta teeren kaulan ja sieltähän niitä löytyi sitten. Edellisellä reissulla sama homma.


Vähän jo offtopic mutta millaisella valjailla olet katselukiikareita kuljetullut repun kanssa ?


Itsellä oli ohuet halpisvaljaat minkä päällä reppu. Ei painanut repun olakkeet vaikka valjaat kulki niiden alta. Muuten toimi, mutta alkoi harmittaa kun suojaamattomat kiikarit oli aina huurussa tai muuten vaan linssit sotkussa. Kesällä tuli tilattua eberlen kiikarivaljaat missä magneettiläpällä oleva suojatasku kiikarille. Itse valjaat heivasin kaapin perälle ja ostin vielä eberlen kiikarin kiinnityssoljet. https://varuste.net/p86554/eberlestock-pouch-chest-suspension-kit-apsk Nyt kiikaritasku on niillä kiinni repun olakkeissa ja lantiovyössä. Hyvin toimii ja pysyy linssit puhtaana vaikka risukossa riehuu.


Mulla ne on melko samalla tavalla vaan ei nuin pitkissä remmeissä ja alhaalla ei ole mitään kiinnikettä. Saisi olla niin helppo käyttää että rempun voi nopeasti nakata selästä pois eikä tarvi turhan paljon remmejä aukoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 423
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 23.11.2021 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joko SNDWAY:n mittarit on päässeet testeihin, onko tullut lisää kokemuksia ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 6 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com