OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintuhavainnot 2021
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 91, 92, 93  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 29.10.2021 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas kerran, lukutaito ei näköjään ole itsestäänselvyys, minä kun koko ajan nimenomaan korostan paikallisia vaihteluita, mikä ihme saa sinut jankkaamaan vuodesta toiseen että puhun koko maan kannoista?
Omista havainnoistanihan minä puhun hyvä mies.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 29.10.2021 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kekkelberg kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
No kun ei ole näkynyt, ihan pelloilla en sentään ilkeä ammuskella tai ajella kun kuitenkin ollaan metsästävinään mutta joka kolkkaa on tullut kierreltyä.
Tyhjääpä on ollut.


Siellä ne linnut nyt kuitenkin on. Eli sulla on se katiska Juurusojassa nielu alaspäin...

En minäkään pelloilta teeriä metsästä. Sen takia ammuinkin seuran kiintiön syyskuussa, kun teeret oli vielä hajallaan ympäri marjapaikkoja ja nevanlaitoja.

On se kumma, teeristä on tullut peltolintuja, minä kun olen aina ruukannut ampua ne metsistä, taitaakin loppupelissä olla aika mitätön kanta jos niitä ei tapaa kuin jonkun pellon reunassa, niin alas en sentään vajoa että pellolla teerestäisin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
viisasverneri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2008
Viestejä: 1313

LähetäLähetetty: 29.10.2021 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lunta alkaa olemaan paikoin jo polveen saakka ja maa sen alla ei tänäkään vuonna ehtinyt jäätyä. Eli alkaa olla pyyntimiehen keli. Ei tuolla enää haitaksi saakka ole linnunperässä kulkijoita - ei paikallisia saati vieraspalkilaisia.
Lintua toki löytyy. Jälkiä on lumessa mukavasti, ja aina silloin tällöin koira saa jotain tökötettävääkin. Toki ei ole koirillakaan helppoa. Vähän säälien niitä olen enää "juoksuttanutkaan". Alkaa nimittäin setterin ylväs tyyli ja vauhti kärsiä olosuhteista.
Tänään kuitenkin kävin mutkan lintumailla, kun en muutakaan häijyyttä keksinyt. Alkumatkan vein koiria hihnassa, ja virtaa olisi riittänyt, vaikka keskikokoisen kunnan tarpeisiin.
Koirat saivat hakua kukin vuorollaan noin puolisen tuntia, jonka jälkeen otin vierelle kulkemaan lepovuoroon ja toinen hakemaan. Ja tällä taktiikalla tulosta tuli. Yhteensä parisenkymmentä seisontaa. Haulikonpaukkuja kului jokunen vähemmän. On taas nippu lintuja varaston seinustalla riippumassa. Mustaa ja valkoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kekkelberg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2019
Viestejä: 454
Paikkakunta: HKI/E-P

LähetäLähetetty: 29.10.2021 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
kekkelberg kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
No kun ei ole näkynyt, ihan pelloilla en sentään ilkeä ammuskella tai ajella kun kuitenkin ollaan metsästävinään mutta joka kolkkaa on tullut kierreltyä.
Tyhjääpä on ollut.


Siellä ne linnut nyt kuitenkin on. Eli sulla on se katiska Juurusojassa nielu alaspäin...

En minäkään pelloilta teeriä metsästä. Sen takia ammuinkin seuran kiintiön syyskuussa, kun teeret oli vielä hajallaan ympäri marjapaikkoja ja nevanlaitoja.

On se kumma, teeristä on tullut peltolintuja, minä kun olen aina ruukannut ampua ne metsistä, taitaakin loppupelissä olla aika mitätön kanta jos niitä ei tapaa kuin jonkun pellon reunassa, niin alas en sentään vajoa että pellolla teerestäisin.


Ja tämä oli yllätys, että teeret käy isoina parvina pelloilla ja urpuilemassa peltoaukeiden laitapuissa? Saattaa olla teilläpäinkin 5 neliökilometrin linnut samalla peltoaukealla. Ei se tarkoita, että niitä olisi siellä vähän, päin vastoin.

Jospa sitten otat selvää missä ne asustaa sen ajan, kun eivät ole pellolla ja menet sinne iltapäivällä passiin. Tai sitten painelet sellaiseen paikkaan mistä on 2-3 km lähimmälle pellolla ja etsit sieltä sen nevanlaidan missä käy joku pieni partti.

Sulla tuntuu olevan oikein periaatteena metsästää lintuja sellaisilla paikoilla/tavoilla, joka ei vahingossakaan vastaa lintujen käyttäytymistä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 29.10.2021 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se käyttäytyminen on tuttua, tai oli, 40 vuoden kokemus hommasta.
Entisillä maillakin missä ei peltoja ollut teeret löytyivät läpi syksyn metsistä, nyt ei näy missään oikein alkukudestakaan.
40 linnustuspäivää viime kaudella eikä yhtään tilannetta, 30 päivää meni ettei edes nähnyt teeriä, ei niitä kovin häävisti voi olla, otin oikein urakaksi ampua kaksi kun oli aikaa, ei onnistunut.
On se sääli jos muutaman linnun pellonreunaparvi edustaa koko alueen kantaa.

Niin, ja sitä selvänottoahan tässä on nyt vuosikaupalla tehty, paha vain ettei ole mitä selvittää.

Kumma kun jokainen jankkaa itsestäänselvyyksiä, totta hitossa minä olen yrittänyt löytää ne, siksihän minä tuolla olen vuosikaupalla ravannut.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.10.2021 23:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minäkin olen Heilurin maastoissa kulkenut tänäkin syksynä. Lintuja on pelloilla ja aukkojen ja metsäautoteiden laitapuissa parvissa. Pelloilla isojakin parvia. Päiväsaikaan on ollut huono pomputussyksy teeren osalta. Nivelet on lonkasta ja polvesta pasqana niin en pysty päivässä kuin muutaman kilsan menemään mutta takavuosina kyllä vastaavalla menolla samoilta paikoilta on pomputeltu. Hieman olen ihmeissäni ollut nyt kun kaikkia metsätyyppejä olen kokeillut eikä oikein teeri pompi. Pyitä kyllä pörisee ja reppuun on useita tullutkin. Taas taidan ampua useamman hirven kuin teeren... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 30.10.2021 02:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No hyvä, minä en sitten löydä niitä niin millään, etenkään tienvarsilla ja pellonreinoissa en ole niitä jahtimailla nähnyt, Haapavedellä oli yksi partti tienvarressa mutta molemmilla jahtimailla havainnot muutamista yksittäisistä linnuista.
Kaikkea mahdollista maastoa olen kokeillut ja ihan vuosikaupalla, viime syksynä tein jahtipäivissä henkilökohtaisen ennätyksen mutta lintuja näkyi aniharvoin, yksi pieni soidin oli mutta sen annoin olla, jokunen metto näkyi mutta nyt ei ole näkynyt niitäkään.
Karttasulkeinen taas menossa mutta alkaa olla keinot loppu.

Hirviä tulee yhtä usein kuin teeriäkin, tilanne noin joka viides vuosi, mutta tylsempäähän se hirvenjahtuu kuitenkin on, nyt vähensin hirvijahtia jotta jää vähiä vapaita linnustukseen.

(Joskus ihmettelen mikä sisäinen pakko ajaa jahtiin vuodesta toiseen ja panee odottamaan uutta kautta vaikka mikään ei onnistu, sorsia ei saa nykyään ollenkaan, teeren aniharvoin ja hirvijahdissa pyynnin hoitavat pomot ja koiramiehet ja ainoa toiminta on raatojen kiskominen ja nylky).
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tönöttäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2011
Viestejä: 2787
Paikkakunta: K-S

LähetäLähetetty: 30.10.2021 04:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran tästä teerien käyttäytymisestä niin aina hakkuut muuttaa lintujen tapoja/lentelyä ja kun "partissa" vetäjä vaihtuu niin käyttäytyminen muuttuu. Sen huomaa paremmin tuolla luonnossa kuin täällä väittelemällä. Kuumia piippuja ja kohta se kato taas tulee..
Cool
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=A5RgSgQ6BUU
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 30.10.2021 05:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sekin huomattu, jo vuosikymmeniä sitten.
Vuodesta toiseen sakki tuputtaa samoja itsestäänselvyyksiä, itse olen lähinnä hämmentynyt kuin stanan vähissä ne nykyään ovat kun ei riitä kuin kuulema jonnekki pellolle muutaman linnun parvi ja metsä pysyy tyhjänä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 30.10.2021 05:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
kekkelberg kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
No kun ei ole näkynyt, ihan pelloilla en sentään ilkeä ammuskella tai ajella kun kuitenkin ollaan metsästävinään mutta joka kolkkaa on tullut kierreltyä.
Tyhjääpä on ollut.


Siellä ne linnut nyt kuitenkin on. Eli sulla on se katiska Juurusojassa nielu alaspäin...

En minäkään pelloilta teeriä metsästä. Sen takia ammuinkin seuran kiintiön syyskuussa, kun teeret oli vielä hajallaan ympäri marjapaikkoja ja nevanlaitoja.

On se kumma, teeristä on tullut peltolintuja, minä kun olen aina ruukannut ampua ne metsistä, taitaakin loppupelissä olla aika mitätön kanta jos niitä ei tapaa kuin jonkun pellon reunassa, niin alas en sentään vajoa että pellolla teerestäisin.


On tämä vaikea laji,tässä muutamana päivänä tuolla loskalumessa tarvoin ja sitten lopussa aattelin pellon kautta kävellä tielle,siellähän oli teeret puussa.sumuinen keli niin kesti scenaria laittaa hiihtämään enemmän ku yksi.no minä tyytyväinen että onnistuihan se jotenkin,päivä ryvetty ja sitten linnut reppuun.ja nyt sitten selviää että ei saa teeriä pellonvierestä ampua.
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 30.10.2021 05:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mut tämä on kyllä uusi juttu,menny ihan ohi ettei niitä peltojen vierestä saa ampua. no,yritän huomenna uudestaan,kaippa se väärin menee sittenkin jos jotain löytyy Rolling Eyes
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 30.10.2021 05:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kukin tavallaan, jos kehtaa pellolta roiskia niin mikä ettei.
Karttasulkeiset taas menossa mutta ei oikein en keksi mistä etsii kun kaikkialla on ollut yhtä tyhjää, kait sitä taas jonnekkin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 30.10.2021 05:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no ei kyllä auennu vieläkään,täällä nyt montaa peltoa ees oo mutta miksi pellonlaitaan ei voi ampua,eroaako tuo kovin paljon hakkuuaukeasta?elkää nyt haatana seuraavaksi sanoko ettei niitä sinnekään saa ampua Shocked
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 30.10.2021 05:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tekee niin kuin tahtoo, itte en ole koskaan innostunut ampumaan metsälintuja pellolta, yhtä vähän olen harrastanut monien käyttämää tapaa moksia alkukaudesta poikalintuja metsäautoteiden vieruspusikoista, mutta jokainen tyylillään.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 30.10.2021 05:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ainahan sen kurjuuden voi maksimoida,menee aina semmoiseen paikkaan missä ne linnut ei ole,kovasti se käytös muuttuu syksyn aikana. minä oon senverran tuloshakuinen että meen semmoiselle alueelle missä ne linnut sinä aikana viihtyy.vaikka oisivat jossain meren luodolla niin sinne minä menisin että paistille pääsee. mutta kukin tosiaan tavallaan,mutta älä valita lintujen vähyyttä jos pakolla pitää sinne alueille mennä missä ne linnut ei syystä tai toisesta viihdy
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 91, 92, 93  Seuraava
Sivu 42 Yht. 93

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com