OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hybridimalli hirvijahtiin - Nextille levelille?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 2632

LähetäLähetetty: 16.11.2021 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo rusakot ja linnut jääny ihan taka-alalle tässä mallissa jossa kuritetaan koiramiehiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19895
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.11.2021 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Ei tainnut olla kyse miten teidän historia, vaan ootteko suvaitsevaisia ottamaan ja hyväksymään metsästysvaihtoehtoja kokeitavaksi?


Kyllähän se oli arvattavissa, että ketju menee koiramiesten keskinäisen kehumisen kerhoksi, "kuinka hyvin meidän porukassa hirvijahtihommat pelaa ja muulle ei ole tarvetta".


Toki välillä ihmetyttää, kun aika monessa porukassa yleisin hirvijahtiin liittyvä kysymys on, että "monenako päivänä joutuu osallistumaan jahtiin ja montako päivää saa olla pois". Ei kuullosta ihan siltä, että hommassa ei ole mitään uuden kokeilemisen varaa Smile

Näköjään ne harvat tässä keskusteluketjussa, jotka ovat päässeet kokeilemaan tuollaista "hybridihommaa liippaavaa", ovat suhtautuneet hyvinkin positiivisesti moiseen. Eli jotain hämärää hommassa täytyy olla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 16.11.2021 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
veetee kirjoitti:
Ei tainnut olla kyse miten teidän historia, vaan ootteko suvaitsevaisia ottamaan ja hyväksymään metsästysvaihtoehtoja kokeitavaksi?


Kyllähän se oli arvattavissa, että ketju menee koiramiesten keskinäisen kehumisen kerhoksi, "kuinka hyvin meidän porukassa hirvijahtihommat pelaa ja muulle ei ole tarvetta".


Toki välillä ihmetyttää, kun aika monessa porukassa yleisin hirvijahtiin liittyvä kysymys on, että "monenako päivänä joutuu osallistumaan jahtiin ja montako päivää saa olla pois". Ei kuullosta ihan siltä, että hommassa ei ole mitään uuden kokeilemisen varaa Smile

Näköjään ne harvat tässä keskusteluketjussa, jotka ovat päässeet kokeilemaan tuollaista "hybridihommaa liippaavaa", ovat suhtautuneet hyvinkin positiivisesti moiseen. Eli jotain hämärää hommassa täytyy olla...

Hmm. luitkohan lahtinen kunnolla kunkin viestin - ja mihin kukin vastasi?
Vai sössinkö oikein kunnolla.. ainakin yritin vastata eivalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19895
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.11.2021 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, ymmärsin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19895
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.11.2021 20:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juunas kirjoitti:

Minäkin olen läpi keskustelun miettinyt että mikä tässä on nyt se ongelma ja missä, mutta Lahtisen jämäkästi johdetussa hybridijahdissahan se on nyt kuitenkin päässyt koiramies/-miehet loukkaamaan jotakuta ja jos nyt saataisiin homma heille vielä vähän hankalammaksi Very Happy


Koiramiehiltä nyt lähtee aina heti Solifer lapasesta, vaikka ensimmäisessä viestissä heti varoiteltiin Smile
Lahtinen kirjoitti:


Paatuneiden hirvikoiramiesten kannattaa varmaan lopettaa lukeminen heti alkuunsa, ettei ”katkea verisuoni päästä”.


Kyllähän se niin on, että meilläkin hirvijahti nojaa tuohon pysäyttävillä hirvikoirilla metsästykseen. Tosin meillä ei olla mitenkään lukkiuduttu tuohon jahtimuotoon. Sen olemme kavereiden kanssa huomanneet, että uuden jahtimuodon tai vanhan elvyttäminen vie äkkiä sen 3…5 vuotta, ennen kuin homma vakiintuu ja käytännössä joka vuonna pitää hommaa jonkun ”moottoroida”.

tuhola kirjoitti:

1 ketjun passimiehet laitetaan kuumille paikoille. 2 ketjun passimiehet notkuu 3km päässä autollaan, syö eväitä ja viestittelee whatsapilla kauniille vaimolleen. No hirvethän harvoin nykyään juoksee passiketjuun. Ne peilaa passin ja karkaa jostain jonnekki. Kakkosketjun passimies saa ekana ja hyvissä ajoin mahiksen siirtyä eteen. Ja laittaa sit hirven kumolleen.

Muutos on ollut jo 20 vuodessa älytön miten hirvet väistelevät passiketjut. Lähes kaikki hirvet ammutaan jotenkin muuten kuin perus passiketjusta. Mikä oli ennen aivan tavallisin tyyli.

Meillä pääasia seuruejahtiajasta menee hirvikoirilla metsästykseen. Meillä olisi tuolla rintamalla selvästi myös ”uuden kokeilun varaa” ja suunta olisi juuri tuo minkä kuvailit. Eipä onnistu sekään ”kovin helpolla” vaikka onkin koirajahtia.

Ajoketju on käytössä oikeastaan vähintään kerran viikonlopussa, joskus useampikin veto. Tämähän on pitkälti ”muistoja menneiltä ajoilta ” ja käytännössä vaihtoketjua ei ole heittää seuraavaan ajoon. Ja on välillä se ykkösajoketjukin aika harva. Sillä tuli mieleen, että voisiko näihin yhdistää sen ”hybridijahdin”.

Kytishomma meillä on nyt muutamissa vuosissa ”uudelleenvakiintunut” ja saalismielessä ei ole mikään merkityksetön hirvenkään osalta. Tietynlaista ”harjoittelua” tuokin vaatii, että homma toimii jouhevasti.

Meillä ehkä selkeimmin uutena jahtimuotona on tulossa tämä ajavilla koirilla metsästäminen ”hirvestysviikonloppunakin”. Käytännössä meillä on kaikki mäyräkoiria ja aika lailla olemme pohtineet hirvien ampumista pikkusorkkien ohessa ja tilannetta, jos hirvi ei heti kaadukaan. Miten moiselle koiralle käy, jos menee haavakon jalkoihin.

Eli meillä ollaan valovuoden päässä jo tuosta ”kaikki hirvet ammutaan seisontahaukkuun” hommasta. Ei tarkoita sitä, etteikö hommaa voisi kehittää. Myös tuota hirvikoirahommaa. Tuolla Tuholan mallilla sitäkin mitä luultavimmin saataisiin mielekkäämmäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 16.11.2021 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Juu, ymmärsin.

Solifer näyttäis lähtevän lapasesta ihan toiseltakin puolen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5145
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 16.11.2021 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä, se solikka keulii nyt aivan muualla.

Minut on tosiaankin mainittu tässäkin ketjussa paatuneeksi koiramieheksi. Mikä onkin totta.

Silti uskallan tuoda esille meidän seuran touhuja.

Koirilla pääsee pyytämään jokainen ihan siihen malliin, miten itse haluaa koirilla jahdin tapahtuvan

Kytistäjät hierovat kojujaan ja harrastavat sitä

Ensimmäisenä viikonloppuina ja jahdin eka viikoilla on ajojahtia.

Passissa jos ammut jotain muuta, niin ei varmaankaan hirtetä munista. Ja välistä on myös teemana Italian ajokoirat tms. eksoottiset rodut ja niillä jahti kesken hirvipäivien.

En tiedä, mitä tuossa meillä pitäisi lisätä tai oleellisesti muuttaa? Ja kaikesta huolimatta tulee väärin ammuttuja ja väärällä kaliperilla ammuttuja hirviä. Ja vaikka mitä. Ja on erimielisyyksiäkin, vaikka jahdissa ei ole pakko käydä päivääkään. Jos maksat sen lihaosuuden, minkä kokous päättää, olet lihaosuudessa. Suotavaa on, että hakisit itse ne muoviastiassa valmiina olevat lihat nylkysuulilta lihanjaon tapahduttua. Mutta siinäkin kaverit näkyy monesti auttavan.

edit; Ja jäi vielä kirjoittamatta, että kun poika tuli kotiin niin arveltiin huomenna keskellä viikkoa yrittää kahdestaan vasaa. Eli saa pyytää yksinkin tai kaksin ja viikolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19895
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 17.11.2021 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juunas kirjoitti:


Minäkin olen läpi keskustelun miettinyt että mikä tässä on nyt se ongelma ja missä, mutta Lahtisen jämäkästi johdetussa hybridijahdissahan se on nyt kuitenkin päässyt koiramies/-miehet loukkaamaan jotakuta ja jos nyt saataisiin homma heille vielä vähän hankalammaksi Very Happy


Jos nyt ihan (puoli)vakavissaan kirjoitellaan, niin kyllähän monessa hirviporukassa ja omassakin on aika matala ”hoitoonohjaamisenehdotuskulttuuri”, jos esittää jotain uutta. Tuollaisesta hybridimallista jos meillä alkaa puhua, niin aika nopeasti ”joku on solmimassa pitkähihaisen paidan hihoja seläntakana yhteen” Smile

Totuushan on, ettei mitään ”uutta jahtimuotoa” synny ja jää elämään, jos sillä ei ole tilausta eli käytännön pakkoa. Eikä siinä välttämättä ole mitään järkeäkään keinotekoisesti moisia viritellä ehkä jotain kokeilua lukuunottamatta.

Esimerkiksi meillä oli todella vankka kytiskulttuuri joskus 80-luvun hulluina vuosina. Tuo kuormitti erittäin rajusti samoja paikallisia kavereita ”raadonkäsittelymielessä”. Tuo oli varmasti yksi suurin tekijä, miksi homma suli pois. Nyt homma on uudelleen tulilla, kaatomäärät maltillisempia ja kaikki kaadotkin tainneet syksynmittaan jakautua eri kavereille.

Me oltiin ajoketjuseura todella pitkään. Vaan tulihan sitten meillekin se hirvikoirajahtikulttuuri päämetsästysmuodoksi porukan ikääntymisen sun muiden myötä. Tuolle alkoi olla aika vankka tilaus, joka itse asiassa vuosien vieriessä on vaan kasvanut.

Itse olen miettinyt, että kuinka kauan tilanne säilyy nykyisenä, vai tuleeko jotain kautta sitä tilausta jahtitapojen muutokseen. Ainakin meillä muutos on aika nopeaa nyt jahtimailla. Mehän ollaan esimerkiksi peuroissa ”reuna-aluetta”, kumminkin hirvi/peuralupien suhde alkaa meilläkin olla jo semmoinen, että pitäjässä on noin 80 hirvenlupaa ja liki 400 peuranlupaa. Tuo suhde on muuttunut melko lyhyessä ajassa. Omien kokemuksieni mukaan tuo kehitys ei varsinaisesti helpota pysäyttävillä hirvikoirilla tapahtuvaa hirvenpyyntiä.

Jotenkin sitä mielellään välillä katsoo vähän pidemmällekin kuin seuraavaan jahtiviikonloppuun. Ja päissään miettii, mitä muutostarpeita mahdollisesti jahtirintamalle ilmineeraantuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 2632

LähetäLähetetty: 17.11.2021 09:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Entä ongelma rusakot vielä? Eikö ne menis siinä sivussa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 17.11.2021 09:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä jonkin verran kokemusta noista "hybridijahdeista", joissa saa ampua kaikkia sorkkaeläimiä. Yleensä se on ollu sitä, et laitetaan pari kolme pikkukoiraa metsään, koiramiehillä vaan haulikot ja sitten passeissa kiväärit. Passista saa ampua hirveä, peuraa ja kaurista, koiramiehet ampuu vaan kaurista, joka on se ehdottomasti todennäköisin saalis myös. Ko seurassa hirvilupia on vain pari ja on niitä tuollakin tapaa saatu mut yleensä saaliina on pikkusorkka.

Toisessa seurassa, jossa itse metsästän on erikseen hirvijahdit ja muut jahdit. Siellä hirvilupia yleensä vajaa 10 ja ne ammutaan hirvikoira+passiketju metodilla. Noilla alueilla on peuraa tosi runsaasti. Veikkaan, et jos siirryttäis tuollaiseen kaiken viljan jahtiin, niin hirvien kaatamisen tehokkuus kärsisi oleellisesti Rolling Eyes Peuraa on niin paljon, että niitä kaatuisi joka ajosta pari kolme ja päivät menise peurojen vetämisessä ja perkuussa sekä haavakoiden ettimisessä. Toimiva hirvikoira kuitenkin poimii ne hirvet tehokkaasti sieltä peurojen väleistä ja voidaan keskittyä niihin se loka-marraskuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 18.11.2021 08:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Selvisin hengissä ruuhkavuosistakin tuolla mallilla. Ja jos 45 hengen sorkkajahtiporukasta muutama elää ruuhkavuosia, niin pitääkö se jahti tunkata niiden tarpeiden mukaan, kun ne ruuhkavuodet yleensä pakkaa menemään ohi. Ehkä tämäkin on sitä enemmistön tyranniaa Smile.


Vaikkapa vielä 20 vuotta sitten tilanne oli se, että ns. isot ikäluokat (boomerit) olivat vielä "panokunnossa", jolloin tekijämiehiä oli suhteessa enemmän kuin nykyään. Nykyään erityisesti hirviporukoissa nämä isot ikäluokat ovat erityisen vahvasti edustettuina, mutta tämän ikäluokan tehot ja toimintakyky ovat laskeneet olemattomiin siihen entiseen verrattuna. Eli nykyään nämä ruuhkavuosissa rypevät tekevät myös sen hirvijahdin työtä vaativan osuuden, eli kuormitusta piisaa.

Lahtinen kirjoitti:
silmään tuo näyttää enemmän styranki-touhulta, että pyritään tavallaan pullauttamaan porukasta ulos ne, joilla ei ole mahdollisuutta syystä tai kolmannesta jahdata 100% tehoilla.


Niin, se saattaa olla sitäkin. Tehon voi taas määritellä monella tavalla, eli esimerkiksi itse jahtaan hirviä nykyisin kohtuulllisen vähän, mutta sitten niitä saadaan siihen käytettyyn panokseen nähden aika tehokkaasti. Eli minä edustan sitä ajattelutapaa, että itseään ja pyyntimenetelmiä pitää kehittää, jotta käytetty aika jahdissa on tehokasta. Pelkkä osallistuminen ei mielestäni ole mikään mittari, vaan nimenomaan tulokset. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että hirvijahtiin osallistumista ei pitäisi ymmärtää "suojatyönä", jossa palkka juoksee, vaikka ukko osallistuu vain näennäisesti.

Henkilökohtaisesti pidän huonona ilmiönä sitä, että hirvijahdissa on nykyään enemmän ja enemmän väkeä, joka ei ole toimintakykyistä. Eli päälle päin näyttää siltä, että mies on passissa, mutta todellisuudessa tämä on vain kuori ja passi on oikeasti tyhjä. Tällainen "osallistuminen" on itse asiassa valheellista ja aiheuttaa ongelman, sillä kyse on tällöin hirvijahtia haittaavasta tekijästä. Eli kyseessä on resurssi, jonka varaan lasketaan, mutta jota ei oikeasti ole olemassa. Onko kyse siitä, että ei osata/uskalleta ampua, vai siitä, että ei haluta ottaa vastuuta, vai siitä, että ei haluta liata käsiä. Vaikea sanoa, mutta tämä porukka lisääntyy koko ajan. Eli osalle olisi parempi pysyä lihalaatikkomiehenä, kuin olla mukana näennäisesti. Lihalaatikkomiesten varaan ei lasketa mitään, joten ne eivät varsinaisesti siis jahtia haittaa, mutta passipaikan täyttävät katsomamies on oikeasti turhauttava jahdin järjestelyiden kannalta.

Lahtinen kirjoitti:
Onko tässä joku ketunhäntä kainalossa. Eli hyvän koiran omistavana koiramiehenä pistetään omalla pikkuporukalla ”omat luvat orteen” viikossa. Sitten käyn vähän auttamassa naapuriliharyhmää. Ja sitten seuraavaa. Eli saan käytännössä harjoittaa syksyn semmoista jahtia kuin itse haluan. Vai päinvastoin, meillä esimerkiksi oman liharyhmän hirvistä on ammuttu jokainen kytikseltä tällä kaudella, hyvänmakuista ja ressitöntä lihaa... Kävisikö tuossa mallissa koiramiehelle niin, että pari lupaa käytetty kättelyssä ja hirvijahtisyksy oli siinä. Tai sitten niin, että se liharyhmä ottaakin omaan jahtiinsa sen naapurinporukan Penan pelikoiran ja seuran omat koiramiehet odottelee pirtissä, ”mikset jo soita”.


No osa koiramiehistä jeesailee koko syksyn ja harrastaa ylipäätään hirvikoirahommaa enemmän kuin hirvenmetsästystä. Sitten on niitä hirvenmetsästysorientoituneita hirvikoiramiehiä, jotka pyytävät oman osuutensa ja koira siirtyy tämän jälkeen lomille, eikä asiasta stressata sen enempää. Sitten on niitä, jotka ampuvat omansa kyttäämällä. Ja sitten on sellaisia kuin itsekin olen, että osallistun oman osuuteni verran sekä koirilla tapahtuvaan jahtiin, että kyttäämiseen. Jonkin verran jeesaan myös muita. Kaikkea löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 18.11.2021 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:

Totuushan on, ettei mitään ”uutta jahtimuotoa” synny ja jää elämään, jos sillä ei ole tilausta eli käytännön pakkoa. Eikä siinä välttämättä ole mitään järkeäkään keinotekoisesti moisia viritellä ehkä jotain kokeilua lukuunottamatta.


Meidän porukassa yksi syksy muutti jahtia merkittävästi. Eli maa oli pitkään siinä määrin jäässä, että perinteisestä "sompiolaisesta" hirvihommasta ei tullut yhtään mitään. Haukuille ei yksinkertaisesti päässyt. Tällöin jahti muuttui siihen, että hirville löysättiin norski, joka saatteli elukoita ja passit sijoitettiin kulkupaikoille. Tällä metodilla saatiin tulosta ja tämä jäi sitten yhdeksi perusmallin pyyntitavaksi porukkaamme.

Sitten tämä kyttäys- ja houkuttelupyynti alkoi kehittyä silloin, kun itse en päässyt aikanaan osallistumaan viikonloppuisin jahtiin ja itselläni ei ollut koiraa. Eli kyttäilin viikkovapailla ja opettelin houkuttelemaan. Nykyään sääntelen tätä touhua sen mukaan, että pyydän sillä edelleen omaa osuuttani, mutta en ammu lupia pois muilta, jotka haluavat pyytää omansa koirilleen. Eikä minulla ole mitään asiaa näin toimiakaan, sillä jokainen myös saa pyytää hirvensä itse. Nykyään myös osa koiramiehistä käy kyttäämässä omat jakohirvensä, sillä pakastimeen päätyvän lihan laatu houkuttelee.

Käytännön pakko on taas edessä yhdessä seuramme porukoista. Siellä on korostunut tänä vuonna porukan tehottomuus, eli siellä on tätä edellisessä viestissäni mainitsemaani näennäistä osallistujaa, joka todellisuudessa saa aikaan pääsääntöisesti ohimenneitä tilanteita, ohilaukauksia ja haavakoita. Ja näitä tulee suhteessa onnistumisiin aivan liikaa. Kun tällaista tolskaamista harrastetaan alkukausi, niin loppukaudesta tulee epätoivoista ja pyynnistä loppuu valikointi ja eettisyys. Kyseinen porukka on siis muuttamassa menettelytapojaan ensi vuodelle.

Sanoisin, että isossa mittakaavassa jahtitapojen muutos ei ole enää kovin kaukana tulevaisuudessa. Kyse on siitä, että isot ikäluokat ovat kohtapuoliin siinä iässä, että tehot yksinkertaisesti loppuvat. Tällöin vanhasta on pakko luopua ja keksiä keinot siihen, että hirvet saadaan jotenkin muuten, kuin aiemmin käytössä olleilla tavoilla. Ensin tilanne kuitenkin vaatii sen, että näiden suusta kuullaan seuraavat asiat: "ei ole tuurit kohdallaan, ei ole hirviä" ja viimeinen merkki on sitten se, että "ei saatu hirviä, koska (joku ulkopuolinen syy)". Sitten käy niin, että seuraava sukupolvi ottaa vetovastuun ja sieltä löytyy johtajuutta, joka tuo tulosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19895
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 18.11.2021 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:

Eli minä edustan sitä ajattelutapaa, että itseään ja pyyntimenetelmiä pitää kehittää, jotta käytetty aika jahdissa on tehokasta. Pelkkä osallistuminen ei mielestäni ole mikään mittari, vaan nimenomaan tulokset. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että hirvijahtiin osallistumista ei pitäisi ymmärtää "suojatyönä", jossa palkka juoksee, vaikka ukko osallistuu vain näennäisesti.


Ei nyt liity tuohon ylläolevaan, mutta pohjustuksena. Itse olen huomannut vuosien varrella sen, että Suomi on aika iso maa. Ja senkin, että ei se oman seurueen tapa metsästää olekaan ainoa oikea ja paras ja muiden porukoiden poikkeava tapa ”aivan aivovammainen tapa toimia”, vaikka siltä ensalkuun näyttäisikin. Toki varmasti on porukoita, jossa noin on. Itse olen kumminkin aikalailla siinä uskossa, että monessa porukassa homma on syystä tai kolmannesta hioutunut käytössä olevaan malliin, eikä syitä välttämättä aina huudella kylillä.

Itse olen enemmänkin sillä linjalla, että jahtiin pitäisi löytää jonkinlainen tehokkuuden ja mahdollisimman suurta osaa seurueesta koskettava jahdin mielekkyyden balanssi. En esimerkiksi näe suurena itseisarvona sitä, kuinka nopeasti kaikki luvat on käytetty kalenterista katsoen tai jahtipäivienkään määrässä mitaten.

Nimrod kirjoitti:

Henkilökohtaisesti pidän huonona ilmiönä sitä, että hirvijahdissa on nykyään enemmän ja enemmän väkeä, joka ei ole toimintakykyistä. Eli päälle päin näyttää siltä, että mies on passissa, mutta todellisuudessa tämä on vain kuori ja passi on oikeasti tyhjä. Tällainen "osallistuminen" on itse asiassa valheellista ja aiheuttaa ongelman, sillä kyse on tällöin hirvijahtia haittaavasta tekijästä. Eli kyseessä on resurssi, jonka varaan lasketaan, mutta jota ei oikeasti ole olemassa. Onko kyse siitä, että ei osata/uskalleta ampua, vai siitä, että ei haluta ottaa vastuuta, vai siitä, että ei haluta liata käsiä. Vaikea sanoa, mutta tämä porukka lisääntyy koko ajan. Eli osalle olisi parempi pysyä lihalaatikkomiehenä, kuin olla mukana näennäisesti. Lihalaatikkomiesten varaan ei lasketa mitään, joten ne eivät varsinaisesti siis jahtia haittaa, mutta passipaikan täyttävät katsomamies on oikeasti turhauttava jahdin järjestelyiden kannalta.


Omaan silmään tuo näyttää kyllä pahimman luokan ikärasismilta…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20278
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.11.2021 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:


Itse olen enemmänkin sillä linjalla, että jahtiin pitäisi löytää jonkinlainen tehokkuuden ja mahdollisimman suurta osaa seurueesta koskettava jahdin mielekkyyden balanssi. En esimerkiksi näe suurena itseisarvona sitä, kuinka nopeasti kaikki luvat on käytetty kalenterista katsoen tai jahtipäivienkään määrässä mitaten.

Asiallisesti sanottu. Ei voi olla kuin samaa mieltä
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 18.11.2021 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä meillä oli sen verran miehekästä toimintaa, että kun yksi vaikutusvaltainen koiramies halusi nylkyvapautta, niin sitä johtokunta ei hänelle suonut.
Koiramiehen homma on kovaa hommaa. Aina viimeisenä nuotiolla ja ensimmäisenä lähtemässä metsään. Joskus koiramies trackerissa näkyy läpi yön.
On perusteltua, että kova työmies saa äänensä kuuluville.
Miinuksena on muun porukan harvenevat kaadot. Pitkät ruhojen vedot. Pitkät passitukset
Joskus tuntuu, että kaatoa ei tule millään. Motivaatio laskee.

Muutama koulutuspäivä työpaikan koulutus auditoriossa, missä insinöörit väittää kivenkovaa, että ollaan oikeissa töissä. Alkaa haluta metsään takaisin. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
Sivu 9 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com