OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peurankyttäykksen ABC?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 53, 54, 55  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3226

LähetäLähetetty: 28.01.2022 19:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei peurat kovin tarkkoja hajuille ole. Yhdessä paikassa koppi, josta lähimpiin asumuksiin vähän yli kilsa. Kopille joudun menemään niin, että yleensä peurat tulee ruokinnalle jälkieni yli. Niistä ne ei juuri välitä. Aivan suora tuuli kopilta 30m päässä olevalle ruokinnalle on joskus aiheuttanu peuroilla kuonojen nostelua, ei kuitenkaan pakoreaktiota. Avotornissa/avomaalla kytätessä tilanne on tietysti kriittisempi tuulien suhteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19894
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 28.01.2022 19:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
Ei peurat kovin tarkkoja hajuille ole. Yhdessä paikassa koppi, josta lähimpiin asumuksiin vähän yli kilsa. Kopille joudun menemään niin, että yleensä peurat tulee ruokinnalle jälkieni yli. Niistä ne ei juuri välitä. Aivan suora tuuli kopilta 30m päässä olevalle ruokinnalle on joskus aiheuttanu peuroilla kuonojen nostelua, ei kuitenkaan pakoreaktiota. Avotornissa/avomaalla kytätessä tilanne on tietysti kriittisempi tuulien suhteen.


Kuinka usein kopilla on "ihmisliikennettä"?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3226

LähetäLähetetty: 28.01.2022 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari kertaa viikkoon. Mutta paikkoja on monenlaisia ja jokaisella paikalla omat metkunsa tai sitten ei Smile On ne teidän seuran isot pojat varmaan ihan oikeassa sen paikan suhteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19894
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 29.01.2022 06:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lähinnä sillä kyselin, kun ollaan kavereiden kanssa spekuloitu tuon "liikenteen" vaikutusta. Eli osa ämpäritäydentää ruokintaa hyvin tiheällä intervallilla. Vähän silläkin meiningillä, että peurat tottuu hajuihin.

Osa taas saattaa käydä viikon kahden välein ja silloin ne hajut on siellä "oudot".

No, käytännössähän monella on se tilanne, että silloin on kytättävä kun pääsee, tuuli mistä suunnasta vaan. Ja varmaan on sekin, että jos peuroja on älyttömästi, niin joku pöljin tulee ammuttavaksi hajuista huolimatta 😁
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2168

LähetäLähetetty: 29.01.2022 07:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen tehnyt metsätöitä ruokintapaikan vieressä pari viikkoa. Parhaimmillaan 45 min poistumisestani on peurat tulleet ruokintapaikan kameraan. Yleensä kestää pari tuntia, kun neljän aikoihin olen työt lopettanut. Mitään eroa siihen, olenko ollut töissä vai en, ei näytä olevan.

En tiedä, ovatko seuranneet touhuani ja todennut, että nyt se lähti ja voidaan mennä. Lisäksi ei niinkään peurat, mutta hirvi on kiinnostunut työmaasta. Yhtenä päivänä oli ilmestynyt tuoreet jäljet 50 m päähän minusta. Huomasin ne, kun kävin autollani tankkaamassa raivurin. Edellisen tauon aikana jälkiä ei ollut. Myös iltaisin tai öisin oli tullut jälkiä, ehkä sitä tai niitä kiinnostaa mäntyjen oksat ja latvukset.

Risukkoisen raivautyömaan peurat tuntuvat kiertävän toisin kuin hirvi. Läheisellä kuviolla, jossa on kuusia maassa (raivattu 1 ja 2 vuotta sitten), peurojen reitti ruokintapaikalle kiertää tuon alueen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3959

LähetäLähetetty: 29.01.2022 08:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä ainakin täälläpäin on kopistakyttääjilläkin syytä katsoa tuulensuuntaa, kun käy oikeasta suunnasta niin saalis on erittäin todennäköinen. Mutta paljon riippuu ihan kyllä paikasta, enemmän metsässäasustavat ovat kyllä paljon arempia, kaikelle poikkeavalle. Sitten meillä on yksi alue, jossa on liikennettä, paljon liikkujia läjes koko ajan liikenteessä. Tuolla itsekkin jälkikoiran kanssa liikkuessa usein näkee että peurat yrittävät päästää ohi ja 10-15m päässä seisovat vain puskissa. Mielestäni peurat oppivat kyllä mitä ruokakellollo on, se meno kulkuneuvolla ruokintapaikan viereen, niin nopeimmkllaan10min ja alkaa kuvaa tulemaan. Paljon myös makaavat ruokintojen läheisyydessä, rekisteröivät passiin kulkemiset ja odottavat että passihenkilö lähtee 3-6h päästä pois.

Parisen viikkoa sitten olin nelisen tuntia kytänny paikassa, missä normaalisti olisi jo käynyt joku syömässä. Poislähtiessä vein ruokaa, ja pyöräytin kamerasta linssin puhtaaksi. En ehtinyt kävelemään autolle, joka oli noin 15min kävelymatkan päässä, kun tuli kuva. Eikä ollut ensimmäinen kerta, mutta yleensä menee kuitenkin hitusen kauemmin.

Muutama peura on tullut jousella ammuttua ja siinä ei saa haista ainakaan ihmiselle. Yritystä on ollut ja kun matkaa on tuo kymmenisen metriä, alkaa hajut todellakin vaikuttaa. Kaikki kaadot pn tullut tehtyä, kun on ensin oltu nuotion vieressä " viimeksi lammasta nussineen paikalla".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 29.01.2022 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Olen tehnyt metsätöitä ruokintapaikan vieressä pari viikkoa. Parhaimmillaan 45 min poistumisestani on peurat tulleet ruokintapaikan kameraan. Yleensä kestää pari tuntia, kun neljän aikoihin olen työt lopettanut. Mitään eroa siihen, olenko ollut töissä vai en, ei näytä olevan.

En tiedä, ovatko seuranneet touhuani ja todennut, että nyt se lähti ja voidaan mennä. Lisäksi ei niinkään peurat, mutta hirvi on kiinnostunut työmaasta. Yhtenä päivänä oli ilmestynyt tuoreet jäljet 50 m päähän minusta. Huomasin ne, kun kävin autollani tankkaamassa raivurin. Edellisen tauon aikana jälkiä ei ollut. Myös iltaisin tai öisin oli tullut jälkiä, ehkä sitä tai niitä kiinnostaa mäntyjen oksat ja latvukset.

Risukkoisen raivautyömaan peurat tuntuvat kiertävän toisin kuin hirvi. Läheisellä kuviolla, jossa on kuusia maassa (raivattu 1 ja 2 vuotta sitten), peurojen reitti ruokintapaikalle kiertää tuon alueen.


Olen muutamia kertoja menny kytikselle ja huomannu, että siellä on metsätyö tai vastaava käynnissä. Olen käyny juttelee maanomistajan kanssa joka on kertonu että lähtee kohta ku alkaa hämäräki tulla. Oon jääny kytikselle ja kohta on työssä olijat lähteny. Yleensä ei mee montaa kymmentä minuuttia siitä, ku rauha on saapunu, että peurat tulee. Usein tuntuu, et ne tulee nopeammin ku normaalilla kytiskerralla Smile Olen pähkäilly, et tällöin nuo työn äänet peittävät alleen minun saapumisen äänet ja selkeä pois lähtemisen ääni vakuuttaa peuroille että nyt on turvallista.

Hajuja noissa tilanteissa täytyy olla paljon, kun alueella on työskennelly traktori ja ihminen tunteja. Mut olen pähkäilly, et peura jotenki aistii sen, että onko haju "vanha" eli siinä on ollu ihminen aiemmin tai onko haju suoraan kohteesta tuleva. En tiiä onko mahdollista....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2168

LähetäLähetetty: 29.01.2022 09:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On ihan mahdollista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 29.01.2022 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:

Hajuja noissa tilanteissa täytyy olla paljon, kun alueella on työskennelly traktori ja ihminen tunteja. Mut olen pähkäilly, et peura jotenki aistii sen, että onko haju "vanha" eli siinä on ollu ihminen aiemmin tai onko haju suoraan kohteesta tuleva. En tiiä onko mahdollista....
Tottakai hajussa on voimakkuuseroa ja eroa kuinka haju on levinnyt. Osaahan koirat ja muut pedot seurata kohdetta hajujälkeä myöten myös oikeaan suuntaan, miten muuten se olisi mahdollista, kuin erottaen kumpaan suuntaan haju haisee tuoreempana/voimakkaampana? Eli varmasti hajussa erottuu aikaulottuvuus hyvinkin selvästi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sinttivintturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2018
Viestejä: 805
Paikkakunta: Pohjois-Häme

LähetäLähetetty: 29.01.2022 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se peura eroa mitenkään muista eläimistä,erämaan eläimet varoo erittäin herkästi ihmisen hajuja ja jälkiä.
Samoin syrjäisemmän alueen peurat.
Siedätyshoito kannattaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 29.01.2022 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletteko kokeilleet käyttää hämääjää eli kopille menee kaksi ihmistä ja toinen lähtee itsekseen höpötellen pois? Luontokuvaajat käyttävät tätä keinoa lintukuvauksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Eki
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Hel 2020
Viestejä: 68

LähetäLähetetty: 29.01.2022 14:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei pysty järkevästi tätä asiaa viestiketjusta hakemaan, joten...

Eli käyttääkö porukka metsästystelttaa paljon?
Itse olen nyt pari kertaa kesäcamo-kuosista Ameristepin Doghouse telttaa käyttänyt pellonlaidassa. Koittanut pajupuskien tms viereen parkkeerata että edes vähän sulautuisi ympäristöön. En ole vielä tulosta saanut mutta ainakin on paljon mukavampaa kuin aivan taivasalla kykkiä, kun voi vähän liikkuakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 29.01.2022 16:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eki kirjoitti:
Ei pysty järkevästi tätä asiaa viestiketjusta hakemaan, joten...

Eli käyttääkö porukka metsästystelttaa paljon?
Itse olen nyt pari kertaa kesäcamo-kuosista Ameristepin Doghouse telttaa käyttänyt pellonlaidassa. Koittanut pajupuskien tms viereen parkkeerata että edes vähän sulautuisi ympäristöön. En ole vielä tulosta saanut mutta ainakin on paljon mukavampaa kuin aivan taivasalla kykkiä, kun voi vähän liikkuakin.


Olen käyttäny ja heti tuli haulikosta päähän ja yläroppaan.

Oranssia ja niin näkyvälle paikalle kun pystyy.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 29.01.2022 17:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on pari telttaa. Ne on sellasia harjateräsrunkoisia pressutelttoja, jotka on kiinteästi ruokintapaikalla. Yhteensä 5 kaatoo peuraa ja kaurista niistä tälle kaudelle. Hienosti toimii. Mut tuulen suunnan osalta mielestäni tarkempi ku koppi. Mut peittää hiukan liikettä ja ku eläimet tottuvat siihen ni eivät pelkää. Toinen mun teltoista rapisee tuulella aika kovaa mut ovat vissiin tottuneet siihe ku silti tulevat...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vasilievski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2013
Viestejä: 179
Paikkakunta: Koillis-Savo

LähetäLähetetty: 29.01.2022 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Eki kirjoitti:
Ei pysty järkevästi tätä asiaa viestiketjusta hakemaan, joten...

Eli käyttääkö porukka metsästystelttaa paljon?
Itse olen nyt pari kertaa kesäcamo-kuosista Ameristepin Doghouse telttaa käyttänyt pellonlaidassa. Koittanut pajupuskien tms viereen parkkeerata että edes vähän sulautuisi ympäristöön. En ole vielä tulosta saanut mutta ainakin on paljon mukavampaa kuin aivan taivasalla kykkiä, kun voi vähän liikkuakin.


Olen käyttäny ja heti tuli haulikosta päähän ja yläroppaan.

Oranssia ja niin näkyvälle paikalle kun pystyy.


Vallu on niin oikeassa kuin olla voi...Ei ne eläimet , oli mitä tahansa ,väriä katso! Liike ja haju metsästäjän/ihmisen paljastaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 53, 54, 55  Seuraava
Sivu 41 Yht. 55

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com