OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Valkohäntäpeuran kannan suuruus maanomistajan kannalta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Valkohäntäpeuran kannan koko metsänomistajan kannalta?
Kantaa pitäisi kasvattaa. Saisin lisää korvauksia ja voisin myydä kaatolupia kaupunkilaisille!
18%
 18%  [ 4 ]
Kanta on sopiva. Metsästän itse ja saan hyvät paistit pakkaseen.
45%
 45%  [ 10 ]
Kantaa tulisi pienentää, mutta vhp kuuluu suomen luontoon.
27%
 27%  [ 6 ]
Kanta tulisi metsästää loppuun, koska vhp on vieraslaji.
4%
 4%  [ 1 ]
En mitään mieltä. Koska maanomistajalta sitä ei koskaan kysytä.
4%
 4%  [ 1 ]
Ääniä yhteensä : 22

Kirjoittaja Viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 04.02.2022 18:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Pääsääntöisesti peruspassimiehen hirvijahdilla ei ole mitään tekoa metsästyksen kanssa. Siksi on hyvä olla peurajahtia Laughing

Samalla lailla peruspassimies odottaa ajavan koiran touhua?
Tai kytistää ja miettii, että uskaltaako ampua jos kädet sotkeentuu. Minusta siinä ei ole oikein metsästyksen kanssa mitään tekoa jos ensin kantaa satoja kiloja evästä ja ampuu sitten peuraparan siitä illan pimeydessä. Sen saisi ihan samalla tavalla viuhkapanoksellakin siitä.


Harmi ettei sinua peuran kytisjahti kiinnosta, no ehkä joku muu lähtee.

Kuis niin harmi?

Tuollaista se minun mielestä on. Vai olenko jotenkin hakoteillä? Toki niitä voi tuolleen listiä, mutta ei se minusta niin jaloa ole, että sitä ylistäisin. Vähän sama kuin korpimakasiinin viimeisin villisikajakso. Vai oliko siinä jotakin jännitystä sen lisäksi, että tuleeko sika ruokakasalla vai ei. Ja riittääkö kuunvalo vai ei.

Jos ajatellaan, että vaikkapa latvalintujahdissa pitkällisen hiihdon jälkeen yksinään pääset kuvan tilanteeseen niin siinä minusta on metsästystä.

Ei joku sattumasaalis kytiksellä, joka tulee kuin manulle illallinen

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20263
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2022 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asia ei olen nuon yksinkertainen. Samaa sanoo monet ajokoiramiehet ettei ketun jalkanarupyynti ole metsästystä. Kun kokeilee kaikkea niin voi huomata että ne kaikki on metsästystä. Ja jokaisessa vaaditaan taitoja ja parhaat pärjää parhaiten. Helppoutta lisää riistan paljous. Joka metsästystyylissä.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 05.02.2022 11:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Samaa sanoo monet ajokoiramiehet ettei ketun jalkanarupyynti ole metsästystä.

On se nyt siihen nähden, että omppukasalle peuran lopsauttaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 05.02.2022 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinä 300 000 metsästyskortin maksaneessa henkilössä on paljon sellaisia, jotka eivät pääse ikinä metsästysseuraan.
Jos pääsevät, niin on kaikenmaailman erityissääntöjä. Heidän on pakko fiilistellä vieraskortin ja pohjoisten reissujen lisäksi aivan ilman asetta metsässä.
Itsekin kun on matkaa metsästysmaille satakunta kilometriä, niin täällä kotipaikkakunnalla lähden kävelyretkelle, havainnoin luontoa, ehkä pidän jotain loukkua.
Suurimmassa äänessä metsästys mahdollisuuksista ja oikeasta metsästyksestä on ne, jotka ovat esimerkiksi kolmessa metsästysseurassa jäsenenä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 07.02.2022 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Pääsääntöisesti peruspassimiehen hirvijahdilla ei ole mitään tekoa metsästyksen kanssa. Siksi on hyvä olla peurajahtia Laughing

Samalla lailla peruspassimies odottaa ajavan koiran touhua?
Tai kytistää ja miettii, että uskaltaako ampua jos kädet sotkeentuu. Minusta siinä ei ole oikein metsästyksen kanssa mitään tekoa jos ensin kantaa satoja kiloja evästä ja ampuu sitten peuraparan siitä illan pimeydessä. Sen saisi ihan samalla tavalla viuhkapanoksellakin siitä.


En ole samaa mieltä.
Jos olen vaikka kaverin tai oma ajokoiran kanssa metsässä, niin päätän itse minnen menen, milloin/jos siirryn, minne päin vahtaan, luen ajoa ja tilannetta ja toimin sen mukaan.
Mitään noista ei peruspassimies hirvijahdissa tee.

Peurakytikseen taas kuuluu paljon muutakin kuin sormen koukistus, ruokintojen ylläpito, kannan seuranta, elainten tunnistus ja saaliiksi valikoitavien etsiminen sekä aikataulujen selvitys, ja sitten se kaato. Siitäkin sanon että jos haluaa jonkun tietyn +10 piikin, niin saa varautua istumaan ihan huolella.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 07.02.2022 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

komahuttaja kirjoitti:

Suurimmassa äänessä metsästys mahdollisuuksista ja oikeasta metsästyksestä on ne, jotka ovat esimerkiksi kolmessa metsästysseurassa jäsenenä.

Kyllä sellainen vääräoppisuus pitää saada kitkettyä Rolling Eyes

Komahuttaja oli varmaan siinä seurassa, jonka kokouksessa koejäsentä ei valittu jäseneksi, kun koeajan aikana oli selvinnyt hänen olevan yli-innokas metsästäjä, oli kuulemma nähty arkipäivänä metsällä Laughing
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 07.02.2022 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jos olen vaikka kaverin tai oma ajokoiran kanssa metsässä, niin päätän itse minnen menen, milloin/jos siirryn, minne päin vahtaan, luen ajoa ja tilannetta ja toimin sen mukaan.
Mitään noista ei peruspassimies hirvijahdissa tee.

Peuranpyynnissä peruspassimies on oman ajokoiran kanssa pyynnissä. Tai sen kaverin koiran kanssa pyynnissä?

Kyllä, on se sitten erilaista kun peruspassimiehelläkin on koirakin. Ymmärrän täysin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 07.02.2022 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antakaa sitten oikea termi ruokintakytispyynnille, jotta tiedön laittaa seuraavaan aselupaan oikeat perustelut.

Onkiminenkaan ei kai ole kalastusta. Odotellaan, että kala tulee syömään ja sitten nostetaan koukku ylös.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 07.02.2022 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Jos olen vaikka kaverin tai oma ajokoiran kanssa metsässä, niin päätän itse minnen menen, milloin/jos siirryn, minne päin vahtaan, luen ajoa ja tilannetta ja toimin sen mukaan.
Mitään noista ei peruspassimies hirvijahdissa tee.

Peuranpyynnissä peruspassimies on oman ajokoiran kanssa pyynnissä. Tai sen kaverin koiran kanssa pyynnissä?

Kyllä, on se sitten erilaista kun peruspassimiehelläkin on koirakin. Ymmärrän täysin Wink

Kaikki yhteisjahdit on samaa kuraa, kytispyynti on se peuran, ja tulevaisuudessa toivottavasti hirvijahdinkin, suola.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5883

LähetäLähetetty: 07.02.2022 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Antakaa sitten oikea termi ruokintakytispyynnille, jotta tiedön laittaa seuraavaan aselupaan oikeat perustelut.

Onkiminenkaan ei kai ole kalastusta. Odotellaan, että kala tulee syömään ja sitten nostetaan koukku ylös.


Nykyään, kun valoa saa käyttää, niin olisiko tuulastusta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 07.02.2022 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kaikki yhteisjahdit on samaa kuraa, kytispyynti on se peuran, ja tulevaisuudessa toivottavasti hirvijahdinkin, suola.

Aika köyhän oloinen tulevaisuus. Siirtyisin suosiolla lihalaatikkopuolelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 07.02.2022 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Kaikki yhteisjahdit on samaa kuraa, kytispyynti on se peuran, ja tulevaisuudessa toivottavasti hirvijahdinkin, suola.

Aika köyhän oloinen tulevaisuus. Siirtyisin suosiolla lihalaatikkopuolelle.


Jätä koira yhdeksi syksyksi tarhaan ja istu määrätyllä paikalla nevan reunalla joka viikonloppu. Tulee äkkiä mieleen että jossain "kuumemmallakin" paikalla voisi päivystää, jos saisi itse todennäköisyyksiä nostettua.

Ja ihan filosofisesti, miten se minun metsästystilanne muuttuu, odotanko peltoon ruokailemaan saapuvaa peuraa, vai jkvi:n koiran aukkoon "ajamaa" hirveä?
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 07.02.2022 11:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan vapaasti jkvi. Itse aion jatkaa peurojen metsästystä kyttäämällä. Alkukaudesta pellon reunassa, talvella kyttäyskopissa ruokintapaikalla. Saan erinomaista lihaa pakastimeen ja ehkä peurakantaakin omissa taimikoissa edes vähän vähennettyä. En näe tässä mitään ongelmaa riippumatta siitä, miten joku tätä haluaa nimittää. Suomalaisilla taitaa olla joku sisäänrakennettu taipumus löytää ongelmia sieltäkin, missä niitä ei ole. Kyttäyspyyntihän ei poista mahdollisuutta hiipiä peurojen perässä, jos sellaista pitää oikeana metsästyksenä. Ilman kiikaria, avotähtäimillä ja isoisän mustaruutikiväärillä tietysti. No, ehkä täkäläisessä kulttuurissa voidaan hyväksyä sodanaikaimen pystykorva.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.02.2022 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai siinä mitään, jos joku saa parhaat fiilikset metson perässä hiihtelystä ja siite kauden huipentavasta yhdestä pudotuksesta 10 km hiihdon jälkeen. Varmaan tosi hienoa metsästystä. Ei ole mulla siitä mitään kokemusta kun ei mun metsästysmailla oo metsoa ikinä saanu jahdata.. Mutta ei siitä yhdestä metsosta nelihenkinen perhe kovin montaa kertaa syö. Toivottavasti saa sit hyvät kiksit myös kaupan lihatiskillä ostohousut jalassa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 07.02.2022 12:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Ei kai siinä mitään, jos joku saa parhaat fiilikset metson perässä hiihtelystä ja siite kauden huipentavasta yhdestä pudotuksesta 10 km hiihdon jälkeen. Varmaan tosi hienoa metsästystä. Ei ole mulla siitä mitään kokemusta kun ei mun metsästysmailla oo metsoa ikinä saanu jahdata.. Mutta ei siitä yhdestä metsosta nelihenkinen perhe kovin montaa kertaa syö. Toivottavasti saa sit hyvät kiksit myös kaupan lihatiskillä ostohousut jalassa...

Kanalinnustus on myös itselle vähän sellainen mystinen aura. Muutama kaveri käy pohjoisessa aina viikon reissun syksyssään, ja sitten on menny hyvin kun on saatu pyy ja teeri. Ite olen miettinyt että viikon kävelyllä saisivat varmaan kotinurkistakin saman Laughing

Mutta se on kyllä pyyntimuoto joka ei oikein innosta, latvalinnustamaan sen sijaan minut voisi saada houkuteltua.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com