OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Valkohäntäpeuran kannan suuruus maanomistajan kannalta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Valkohäntäpeuran kannan koko metsänomistajan kannalta?
Kantaa pitäisi kasvattaa. Saisin lisää korvauksia ja voisin myydä kaatolupia kaupunkilaisille!
18%
 18%  [ 4 ]
Kanta on sopiva. Metsästän itse ja saan hyvät paistit pakkaseen.
45%
 45%  [ 10 ]
Kantaa tulisi pienentää, mutta vhp kuuluu suomen luontoon.
27%
 27%  [ 6 ]
Kanta tulisi metsästää loppuun, koska vhp on vieraslaji.
4%
 4%  [ 1 ]
En mitään mieltä. Koska maanomistajalta sitä ei koskaan kysytä.
4%
 4%  [ 1 ]
Ääniä yhteensä : 22

Kirjoittaja Viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 07.02.2022 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai niin. Ehkä 1/100 laukauksista lähtee kohti peuraa. 99/100 osuu pahviin. Osa osuu savikiekkoon ja vielä useampi menee ohi. Jos lasketaan ilma- ja pienoiskivääriharjoittelu mukaan, suhdeluku vaan komistuu. Tulee jokunen tuhatta laukausta lisää. Sellaista metsästystä minun kyttäys on. Mutta eikö tavoitteena olekin saada hyviä laukauksia. Kyttäyksessä voi olla suht varma osumasta. Jahdissa tulisi varmasti huonompiakin mukaan, sekö lisäisi homman metsästyksellistä arvoa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 4957
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 07.02.2022 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:
Mutta ei siitä yhdestä metsosta nelihenkinen perhe kovin montaa kertaa syö. Toivottavasti saa sit hyvät kiksit myös kaupan lihatiskillä ostohousut jalassa...

Kanalinnustus on myös itselle vähän sellainen mystinen aura. Muutama kaveri käy pohjoisessa aina viikon reissun syksyssään, ja sitten on menny hyvin kun on saatu pyy ja teeri. Ite olen miettinyt että viikon kävelyllä saisivat varmaan kotinurkistakin saman



Tottahan tuo. Minulla tuo Lapin metsästys onkin enemmän vaeltamista johon on yhdistetty metsästys. Se vaan on hienoa kulkea korpimaissa ilman että tulee kukaan vastaan, tai että tieurat halkoo maastoa 300m välein. Se on vähän niinkuin tutkimusmatkailijana seikkailua kun saa kulkea itselle kokemattomia uusia maastoja ja nähdä muutakin kuin sitä kotikylän risukkoa hirvikärpäsineen. Ja kun en metsästä saaliin takia vaan elämysten ja luonnon takia, minulle tuo on just sitä mieleisintä metsästystä.

Mutta jos saalista oikein haluaisin, istuisin kotikylällä pellonlaitteessa aamut ja illat, niin olisi sorkkaa ja rusakkoa pakkaset täynnä.

Tuossa yks kotikylän riistamies taannoin totesi että on 3 pakastinta täynnä lihaa ja kyseli että kuka ostaisi juuri kaadetun peuran kun ei itelle enää pakkaseen mahdu. Tuossakaan hommassa ole minusta kerrassaan mitään järkeä. Varsinkin kun meillä päin ei noita pikkusorkkia vielä liiaksi ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5145
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 07.02.2022 17:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Ihan vapaasti jkvi. Itse aion jatkaa peurojen metsästystä kyttäämällä. Alkukaudesta pellon reunassa, talvella kyttäyskopissa ruokintapaikalla. Saan erinomaista lihaa pakastimeen ja ehkä peurakantaakin omissa taimikoissa edes vähän vähennettyä. En näe tässä mitään ongelmaa riippumatta siitä, miten joku tätä haluaa nimittää. Suomalaisilla taitaa olla joku sisäänrakennettu taipumus löytää ongelmia sieltäkin, missä niitä ei ole. Kyttäyspyyntihän ei poista mahdollisuutta hiipiä peurojen perässä, jos sellaista pitää oikeana metsästyksenä. Ilman kiikaria, avotähtäimillä ja isoisän mustaruutikiväärillä tietysti. No, ehkä täkäläisessä kulttuurissa voidaan hyväksyä sodanaikaimen pystykorva.

En minä muuten sitä kytistämistä tuomitse. Onhan se ihan pakollinen konsti keinovalikoimista jos meinataan peurakantaa harventaa ja sitä pyytää.

Miten sen selittäisi? Minä en vain näe sitä niin hohdokkaana tapana metsästää, että olisin esimerkiksi väkisin jonnekin kytistorniin änkeämässä.

Toki, jos joku joskus pyytää ja tarjoaa mahdollisuutta niin voin silläkin tapaa nimenomaan peuraa käydä yrittämässä. Mieluummin vaikka ajojahtiin ihan peruspassimieheksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 07.02.2022 18:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ellei parempaa määritelmää ole, metsästystä se silti on. Ei ehkä hohdokasta kaikkien mielestä. Eihän moni ymmärrä pilkkimistäkään. Tuulessa istuu jakkaralla ja tuijottaa reikää, johon menee siima.

Itse koitan vielä löytää aikaa päästä kyttäämään ennen kauden loppua. Takan reunan hylsyriviin mahtuu vielä jatkoa. Ja onhan luontoa hieno seurata, kun on itse hiljaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 07.02.2022 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
komahuttaja kirjoitti:

Suurimmassa äänessä metsästys mahdollisuuksista ja oikeasta metsästyksestä on ne, jotka ovat esimerkiksi kolmessa metsästysseurassa jäsenenä.

Kyllä sellainen vääräoppisuus pitää saada kitkettyä Rolling Eyes

Komahuttaja oli varmaan siinä seurassa, jonka kokouksessa koejäsentä ei valittu jäseneksi, kun koeajan aikana oli selvinnyt hänen olevan yli-innokas metsästäjä, oli kuulemma nähty arkipäivänä metsällä Laughing


Voisikin laatia jonkinnäköisen ohjeistuksen koejäsenelle.

Ilmoita porukalle ettet oikeestaan metsästä kuin pienpetoja mutta älä kuitenkaan mene maanomistajien nurkkiin.

Sorkkaeläin jahtiin osallistut vain koirana mutta älä unohda riistakassi riistanhoitoa.

Koita muuttaa seuran paikkakunnalle kaikin keinoin.

Koita hankkia maa omistusta kaikin keinoin.

Käy talkoissa mutta älä kehuskele olevasi rakennusmestari.

Älä oikeastaan metsästä mitään mutta silti hyvä ampumataito on eduksi samoin hyvä koira.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Sivu 5 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com