OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vihreä kusetus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 110, 111, 112  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11214
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 30.03.2022 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yllä jäi mainitsematta että toki autoilun vähentäminen on sekin aivan validi tapa vähentää päästöjä omalta osaltaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VomiT
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2018
Viestejä: 333
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 30.03.2022 08:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päästöjä raaka-aineiden tuotannossa lisää se, että niiiden kallistuessa entistä pienempien pitoisuuksien louhiminen/jalostaminen tulee kannattavammaksi. Yleensä tämä kuluttaa enemmän energiaa ja täten lisää myös väkisinkin päästöjä.

Asia ei ole millään tavalla yksinkertaista. Vakioiminen ei välttämättä toimi oikein noisaa laskureissa. Parempia toki kuin mutu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2021
Viestejä: 397
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.03.2022 08:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole voinut välttyä ajatukselta, että Suomessa luonto- ja ilmastopaneeli ovat vihreiden kokoamia ideologisia työkaluja siitäkin huolimatta, että niissä istuu valtava lauma tohtoritason biologeja.

Esimerkiksi turve on oikeasti uusiutuva luonnonvara (kaikki Suomessa olevat tupeet ovat kasvaneet jääkauden jälkeen) vaikka täällä tehtiin poliittinen päätös siitä, että turve ei uusiudu. Tämän kanssa eletään ja kärsitään. Turvetta (biomassaa) syntyy hehtaarille suunnilleen sama määrä, kuin metsään puuta vuodessa ja soiden pinta-ala kasvaa koko ajan.. Suot ovat valtaisa metaanin luontainen lähde. Soiden metaanipäästöt saattavat olla hyvinkin yhtä suuret, kuin ovat ihmistoiminnan kaikki kasvihuonekaasupäästöt (ekv) yhteensä Suomessa.

Polttomoottoriautoista valtaosaa voidaan käyttää uusiutuvilla polttoaineilla ja siksi niiden kieltäminen ja romuttaminen on suurta luonnonvarojen ja työn tuhlausta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11214
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 30.03.2022 08:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noh, niin on öljykin uusiutuva jos oikein ajatellaan. Se uusiutuu vain aivan saa..rin hitaasti, turpeen kohdalla raja tuli asetettua siten ettei se riitä. Ts. sitä kulutetaan nopeammin kuin se uusiutuisi. Ja turvetuotanto on monilta osin melkoinen ympäristötuho, polttokin päästöjen kannalta pahimpia kivi- ja ruskohiilen kanssa.

Itseasiassa synteettistä polttoainetta saadaan valmistettua jopa "ihan ilmasta" ja siinä voisi olla paljonkin järkeä. Energiataseen ja skaalautuvuuden kannalta käytännössä kaikki nuo uusiutuvat polttoaineet ovat järjetön tai mahdoton ratkaisu. Jätteistä(tai "ilmasta) ja "päästöttömällä" ylijäämäenergialla jotenkin järkevä kokonaisratkaisu, mutta käytännössä eivät näin riitä kuin häviävän pieneen osaan nykyisestä liikenteestä saati sitten fossiilisen energian kokonaiskäytöstä, mikä on se suurempi ongelma.

Pidemmän päälle on käytännössä mahdotonta nähdä muita vaihtoehtoja kuin ydinenergia, vesi, tuuli ja aurinko ja sitten näiden tuotannolla valmistetut synteettiset/uusiutuvat polttonesteet joihinkin marginaalisiin tarpeisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 30.03.2022 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suomessa turvetta syntyy enemmän kuin käytetään. Öljy ei missään ehdi uusiutua, eikä nykyisessä ilmastossa taida edes teoriassa syntyä.

Teknologioita noille vaihtoehdoille on teoriassa olemassa, mutta käytännössä ei. Vihreät mielellään ensin lopettavat esim. turpeen käytön ja sitten alkavat miettiä, monenko vuosikymmenen kuluttua jokin visio korvaavasta tulevaisuuden teknologiasta tulee kaupalliseen tuotantoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 4957
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 30.03.2022 10:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkohan tuota turvetta edes tutkittu tarpeeksi, vai onko se jo alkujaan todettu essonbaarienergiaksi tuolla tutkijaporukoissa? Meinaan vaan että jo sen käyttöä voi vielä jalostaa ja pienentää haittoja vaikka nyt sen maakaasun tasolle, niin kannattaishan se.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 30.03.2022 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Onkohan tuota turvetta edes tutkittu tarpeeksi, vai onko se jo alkujaan todettu essonbaarienergiaksi tuolla tutkijaporukoissa? Meinaan vaan että jo sen käyttöä voi vielä jalostaa ja pienentää haittoja vaikka nyt sen maakaasun tasolle, niin kannattaishan se.


Vai olisiko ollut niin, että koska kuiviketurvetta tarvitaan tuolla navetoissa ja lihakarjatuotannossa, niin tässä saatiin tehtyä tuolle maatalousrintamalle mukavasti kiusaa.

Turvehommaahan ei kannata tuohon kuivikekäyttöön oikein pyörittää, kun polttoturvepuoli saatiin kyykkyyn niin menee se samalla.

Kotimainen lihantuottajahan on noiden piirien vihollislistan top-kolmosessa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ramiwolf
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Jou 2017
Viestejä: 2107
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 30.03.2022 11:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Autoilusta hieman.

Jos ja kun polttomoottoriautoilu vähenee radikaalisti, niin siitähän seuraa melkoisen iso lovi polttoaineverojen menetyksiä valtiolle.

Miten tämä puuttuvat rahat autoilusta sitten kompensoidaan, verot siirtynevät pikku hiljaa lisääntyville sähköautoille vaikkapa ensin "väliaikaisina" maksuina.

Kenen kontolle lasketaan sähköautoja varten rakennettavat sähköautojen lataustarpeita vaativat kaapeloinnit ja muutostyöt, joiden mittakaava ei ole vähäinen.

Mistä me saadaan se lisäkapasiteetti lisääntyvälle sähköntarpeelle, jota mm. sähköautojen lisääntyminen edellyttää ?
Mitä se tulee maksamaan ja lasketaanko nämä kulut sähköautojen "käyttökuluihin" liittyviksi kustannuksiksi ?
Siis kun eihän noita investointeja sekä kuluja tulisi muutoin.

Sitten vielä se, että jo nyt nyt tuntuu olevan aikamoinen ongelma sähkön riittävyydelle muuallakin kuin Suomessa, niin kun tähän saumaan ollaan sähköautobuumin huipulla, niin melkoisen ongelmalliseksi näyttää muodostuvan nämä erilaiset "vihreät tarpeet" toteuttamistapoineen.

Todennäköisesti tähänkin asiaan saadaan jonkin sortin "vihreä ratkaisu" tyyliin, lisätään tuulimyllyjen määrää ja kasvisruokaan siirtymistä, suunnitellaan ja perustetaan lisää luonnonsuojelualueita,
lisätään ympäristöministeriön sekä luonnonsuojelujärjestöille meneviä määrärahoja jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Voitt0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2013
Viestejä: 1167
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 30.03.2022 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Avoin Kysymys lienee myös, mistä saadaan tulevaisuudessa vihreää asfalttia vai millähän tiet meinataan päällystää?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11214
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 30.03.2022 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo verotus onkin mielenkiintoinen juttu, selväähän se on ettei valtiolla ja kunnilla hirveästi ole varaa verokertymästä tinkiä kun menojen ja kertymän (en puhuisi verojen kohdalla tuloista) on jo nyt ammottava aukko ja mm. paine ainakin miedomman alkoholin valmisteveroon alkaa käydä melkoiseksi. Samoin tupakan valmistevero poistunee jollain aikataululla kokonaan tupakan myötä. Todennäköisimmin kuitenkin jäljellä olevan polttomoottoriliikenteen verorasite kasvaa vieläkin enemmän, mutta olisi tuo mukava tietää miten veroja jatkossa kannetaan ennenkuin sähköautoon vaihtaa.
Sähkön kokonaiskulutuksen kannalta ei olisi ylitsepääsemätön ongelma vaikka koko liikenne pomppaisi sähkövetoiseksi, jossain mielessä merkittävämpi ongelma olisi pikalatauspiikit ja jonot teiden varsien latausasemille esim. juhannuksina ja muina mökkeilypäivinä. Taitaa yllättävän nopeasti käydä niin että jatkossa niihinkin joutuu vain sopeutumaan tavalla tai toisella.
Bitumista voikin tulla jatkossa ongelma jo hinnan noustessa liikaa ... on sitä ennenkin ajettu hiekkateillä? Laughing Betonistakin teitä on tehty, päästöjen kannalta aika heikko ratkaisu sekin. Nähtäväksi jää mitä keksitään vai pärjätäänkö tässäkin esim. kierrättämällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6474

LähetäLähetetty: 30.03.2022 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ramiwolf kirjoitti:

Todennäköisesti tähänkin asiaan saadaan jonkin sortin "vihreä ratkaisu" tyyliin, lisätään tuulimyllyjen määrää ja kasvisruokaan siirtymistä, suunnitellaan ja perustetaan lisää luonnonsuojelualueita,
lisätään ympäristöministeriön sekä luonnonsuojelujärjestöille meneviä määrärahoja jne.


Varmastikin laitetaan se tuulimylly auton katolle. Kun ollaan parkissa, tuuli pyörittää myllyä ja akku latautuu. Kun ajetaan, ajoviima pyörittää myllyä ja akku latautuu.

Odotetaampa vaan milloin tällainen vihreä ratkaisu oikeasti esitetään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11214
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 30.03.2022 12:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Ramiwolf kirjoitti:

Todennäköisesti tähänkin asiaan saadaan jonkin sortin "vihreä ratkaisu" tyyliin, lisätään tuulimyllyjen määrää ja kasvisruokaan siirtymistä, suunnitellaan ja perustetaan lisää luonnonsuojelualueita,
lisätään ympäristöministeriön sekä luonnonsuojelujärjestöille meneviä määrärahoja jne.

Varmastikin laitetaan se tuulimylly auton katolle. Kun ollaan parkissa, tuuli pyörittää myllyä ja akku latautuu. Kun ajetaan, ajoviima pyörittää myllyä ja akku latautuu.
Odotetaampa vaan milloin tällainen vihreä ratkaisu oikeasti esitetään.

Nythän on jo tehty sähköautoja missä on aurinkopanelia katto ... Cool No, ei noilla juuri mielihyvää suurempaa käytännön merkitystä saavuteta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6474

LähetäLähetetty: 30.03.2022 12:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:

Peltsu kirjoitti:
Kaikkein ympäristöystävällisin teko olisi nyt ostaa käytetty bensa-auto. Sen takia että saadaan se bensa poltettua järkevästi. Sen nyt ymmärtää jokainen joka perehtyy raakaöljyn jalostamiseen nyt. Bensaa ei valmisteta maailmassa sen takia että meillä olis bensaa.

Ei olisi. Tuossa menee yksinkertaisinkin logiikka pahasti metsään, löytyy useita huomattavan painavia syitä miksi öljyjalosteita pitäisi tuottaa ja käyttää tuntuvasti nykyistä vähemmän, niitä on lie käsitelty jo riittämiin muualla. Polttomoottoriautonkin valmistuksesta syntyvät päästöt ovat käytöstä syntyviin nähden niin vähäiset ja kierrätysaste korkea että sekin kannattaa romuttaa uuden tieltä jo huomattavan nuorena.
Siitä ylijäämäbentsiinistä ei myöskään tarvi huolehtia, se kun on edelleen parhaita tapoja kuljettaa ja varastoida energiaa niin sille eivät käyttökohteet lopu.

Peltsu kirjoitti:
Nuo taulukot tai laskurit sähköauton edullisuudesta perustuvat tämän hetken tuotantoon, joka ei siis ota huomioon tarvittavien raaka-aineitten massiiviseen tuotannon lisäämistä. Ja tuskin nuo nykyisetkään laskelmat kestävät oikeaa tarkastelua.

Eli vahva mutu on parempaa kuin kerätty tieto? Miksi se lisätty tuotanto lisäisi päästöjä suhteessä tuotettuun määrään, yleensä tuotannon kasvattamisella on pikemminkin päinvastainen vaikutus?

Peltsu kirjoitti:
Kultaa menee yhden normi herneen kokoinen pala/tietokone. Ollaan jauhettu tietokone muruiksi ja erotettu siitä kulta. Ihan vain sen takia että näytettiin ihmisille, kuinka järjetöntä on ostaa uusi tietokone 3 vuoden välein, sen sijaan että ostettais se 5 vuoden välein.

Polttomoottoriautoon menee paljon vähemmän kultaa.

Hienoa, kullankin kierrättäminen siis onnistuu! Itselläni on tässä kotona mm. 3,8g kultahippu, tuota voisin luonnehtia herneen kokoiseksi. Tällä hetkellä sen arvo raakakultana on noin 210 EUR.
Teillä päin on joko pienet herneet tai poikkeuksellisen kultaiset tietokoneet, tuollaisen määrän kun olettaisi löytyneen tiedon perusteella kertyvän noin 1kg piirilevyromua mikä on aika paljon useampi kuin yksi tietokone. Taitavat jopa komponenttivalmistajatkin myydä osia selvästi alle niiden sisältämän kullan hinnalla. Sen lisäksihän sieltä kannattaa erottaa mm. kupari talteen, perustat äkkiä kierrätysbisneksen ja teet hetkessä omaisuuksia?


Eli ylijäämäbentsa pitäisi siis polttaa jossain toisessa kohteessa kuin auton moottori ? Miten se ilmasto siitä jähtyy ? En ymmärrä miksi puhutaan "tulevaisuudessa" ja "pitäisi". Elämme nyt, emme tulevaisuutta. Ja elämme tiettyjen realiteettien maailmassa ja siihen kuuluu öljyn jalostus. Kuuluu vielä kauan. Miksei sitä pumpattua öljyä voi käyttää järkevästi niin kuin sitä ollaan käytetty. Miksi ihmeessä pitää keksiä vihreitä vaihtoehtoja rasittamaan lisää maapallon kantokykyä.

"Miksi se lisätty tuotanto lisäisi päästöjä suhteessä tuotettuun määrään, yleensä tuotannon kasvattamisella on pikemminkin päinvastainen vaikutus?" Lue nyt vähän mitä kirjoitat. Polttomoottoriauton korvaaminen sähköautolla lisää tiettyjen metallien kaivostoimintaa moninkertaisesti. Saman aikaisesti raakaöljyn tuotanto pidetään samana ja kaikki se tavara poltetaan tavalla tai toisella. Missä se päästösäästö on ?

Kallista kultaa teillä. Jos me täällä kierrätetään tietokone ja siitä saadaan kultaa sellainen herneen kokoinen pallero ja meidän omat kultasepät, joita on kaksi kappaletta, arvioivat tuon kullan arvon ja laadun varmastikin oikein. Aikaa prosessiin meni kaksi täyttä työpäivää ja erinnäisiä luvanvaraisia kemikaaleja, joita meillä on lupa käyttää. Vaikka oltais tehty töitä euron tuntipalkalla ja kun vähennetään kemikaalien ostohinta, nin pallukan myyntivoitto oli n. 20 €. Ja nyt ei ollut mutua.

Olipa aika lapsellista alkaa puhumaan kierrätysbisneksestä ja omaisuuksista. Tuossa omassa pikku projektissa tutkittiin myös mitä kierrätys tarkoittaa kotiolosuhteissa. Ne emolevyt kärrätään afrikkaan ja siellä pikkulapset paljain jaloin tallovat noita jauhettuja piirilevyjä kemikaalialtaissa niin että heidän pomonsa saa sen kullan talteen. No, tietämättömyyttään ihminen voi vitsailla kaikenlaisista asioista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11214
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 30.03.2022 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Peltsu"]
liki kirjoitti:
Kallista kultaa teillä. Jos me täällä kierrätetään tietokone ja siitä saadaan kultaa sellainen herneen kokoinen pallero ja meidän omat kultasepät, joita on kaksi kappaletta, arvioivat tuon kullan arvon ja laadun varmastikin oikein. Aikaa prosessiin meni kaksi täyttä työpäivää ja erinnäisiä luvanvaraisia kemikaaleja, joita meillä on lupa käyttää. Vaikka oltais tehty töitä euron tuntipalkalla ja kun vähennetään kemikaalien ostohinta, nin pallukan myyntivoitto oli n. 20 €. Ja nyt ei ollut mutua.

Ei helv..... Et ole koskaan kultaa käsitellytkään. Kullan grammahinta on tällä hetkellä luokkaa 55 EUR. Ja kuten arvelinkin yhdestä tietokoneen romusta kertyvän kullanmäärä ei ole lähelläkään tuota 3,8g painoa, jonka voisin itse arvioida herneen kokoiseksi ja arvo tätä nykyä tosiaan on noin 210 EUR. 1 unssin kultarahan reilu 1700 EUR.

Kullan tiheys on reilu 19g/cm3 ja tätä nykyä 20 EUR arvoinen määrä on luokkaa 0,4g eikä 4g. Senttimetrin halkaisijalla pallo kultaa painaisi sekin jo luokkaa 10g ja arvoltaan noin 550 EUR. 3,8g painoinen pallo olisi reilu 7mm halkaisijaltaan. 0,4g pallo siinä 3,5mm halkaisija.

Joko herneet ovat teillä päin todella pieniä tai tapauksesta on aikaa niin paljon ettei tietokoneita ollut vielä ehtinyt romuksi asti, viimeisen 10 vuoden aikana kultagramman alin noteeraus on liikkunut 30 EUR tasolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6474

LähetäLähetetty: 30.03.2022 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:

Ei helv..... Et ole koskaan kultaa käsitellytkään.


En olekkaan. Meillä vain on töissä kultaseppiä jotka hoitaa sen puolen. On tuosta toki aikaa kun tuo homma tehtiin. En tainnu yrittääkään esittää että se eilen tehtiin. Mutta ei se maailma siitä ole muuttunut miksikään. Erittäin epäluonnonsuojelullinen tapa ajatella että pitää olla koko ajan viimeisin tekniikka kotona. Taikka töissä. Taikka taskussa.

Ihan niinkö ihmiskunta olisi lakannut ajattelemasta ja tuijottaa vain vihreää lankaa ja nettikaupan mainoksia. Niinkuin tuolla itänaapurissa ihmiset tuijottaa kremlin telkkarilähetystä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 110, 111, 112  Seuraava
Sivu 65 Yht. 112

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com