OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2022
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20258
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.11.2022 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
Meillä vapautettiin porukassa tähän kauteen hirvijahtia niin paljon, että meinasin pyörtyä Smile.

Saaliillisesti tuo ei ole näkynyt mitenkään, liekö jahtiaktiivisuudessakaan.



Avaas vähän lisää?

-poistettiinko osallistumispakko vai


Eipä meillä käytännössä ole ollut "ihan todellista" osallistumispakkoa vuosikausiin.

Tällä kaudellahan on pellolta ammuttu muutama iso ja vasaa on saanut ampua oikeastaan viikkotolkulla pellolta ja vielä "omaan liharyhmään". No, ei tämä nyt ihan täysin poikkeuksellista meillä ole.

Tämän lisäksi hirvikoiramiehet ovat saaneet pyytää "ominpäin hirveä" omalle koiralle. Tämä on meillä ollut melkotavalla poikkeuksellista.

Samoin viikonlopuista valtaosa on jaettu heti hirvijahdin alusta alkaen toinen päivä hirvikoira (ja ajoketjumetsästyshommaan) ja toinen päivä matalille ajureille, jolloin ammutaan kaikkia sorkkaeläimiä. Joku hirvi on maastonakeille ammuttukin, samoin kuin ajoketjunkin edestä.


Käytännössä aletaan olla yhä kauempana siitä, että kaikki hirviluvat käytettäisiin "seuruejahdissa pysäyttävällä hirvikoiralla".

Matalien koirien kaiken sorkan päivät on kyllä hieno jahtimuoto. Vaikka en matalia koiria omistakaan. Mutta esim jo meidän peurakannalla ei ihan älyttömän hauskaa enää. Koska peurakanta ammuttiin pieneen murto-osaan viime kaudella. Olisko mun hirvikoirilla 2 peuralöytöä koko kaudella. Viime vuonna niitä oli 3-4 joka ikinen päivä.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7462

LähetäLähetetty: 14.11.2022 18:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
dxman kirjoitti:
Koira hommat lähteneet kyllä lapasesta. Kauhea kilpailu siitä,että omalle koiralle itse kaatamaan. Näitä kun on sitten kymmenkunta koiraa per päivä pienellä alueella,niin ei siinä ole kun vetomiesten hommia jäljellä.

Aiemmin kun oli vähemmän koiria,niin oli porukkajahtia,nyt yksilöiden suorituksia ja uunoimat kehuu kun samalle päivälle useampikin kaato.

Se vain ihmetyttää, että miten muuan koiramies voi terrorisoida hirvijahtia, kuten näitä lukiessa tulee asiasta kuva?


Sitä tehdään, minkä johto sallii. Näin se menee. Tehokkuus edellä. Passiin jos tönii,niin kuulemma saattaa päästä elävänä läpi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20258
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.11.2022 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
dxman kirjoitti:
Koira hommat lähteneet kyllä lapasesta. Kauhea kilpailu siitä,että omalle koiralle itse kaatamaan. Näitä kun on sitten kymmenkunta koiraa per päivä pienellä alueella,niin ei siinä ole kun vetomiesten hommia jäljellä.

Aiemmin kun oli vähemmän koiria,niin oli porukkajahtia,nyt yksilöiden suorituksia ja uunoimat kehuu kun samalle päivälle useampikin kaato.

Se vain ihmetyttää, että miten muuan koiramies voi terrorisoida hirvijahtia, kuten näitä lukiessa tulee asiasta kuva?


Sitä tehdään, minkä johto sallii. Näin se menee. Tehokkuus edellä. Passiin jos tönii,niin kuulemma saattaa päästä elävänä läpi.

Kyllä se vielä muuttuu. Menee siihen ettei haukuta. Sillai se meilläki on menny. Ehkä 1/20 löydöstä haukuttaa. Muuten kaasu pohjas aina. Harvassa on seisontahaukkukaadot nykyään. Vaikka mimmosia koiria jahdissa on.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16672

LähetäLähetetty: 14.11.2022 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
dxman kirjoitti:
Koira hommat lähteneet kyllä lapasesta. Kauhea kilpailu siitä,että omalle koiralle itse kaatamaan. Näitä kun on sitten kymmenkunta koiraa per päivä pienellä alueella,niin ei siinä ole kun vetomiesten hommia jäljellä.

Aiemmin kun oli vähemmän koiria,niin oli porukkajahtia,nyt yksilöiden suorituksia ja uunoimat kehuu kun samalle päivälle useampikin kaato.

Se vain ihmetyttää, että miten muuan koiramies voi terrorisoida hirvijahtia, kuten näitä lukiessa tulee asiasta kuva?


Kun on tarpeeksi äänekäs, iso ego ja minä minä minä ja vielä kerran MINÄ asenne, niin onnistuu.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20258
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.11.2022 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
dxman kirjoitti:
Koira hommat lähteneet kyllä lapasesta. Kauhea kilpailu siitä,että omalle koiralle itse kaatamaan. Näitä kun on sitten kymmenkunta koiraa per päivä pienellä alueella,niin ei siinä ole kun vetomiesten hommia jäljellä.

Aiemmin kun oli vähemmän koiria,niin oli porukkajahtia,nyt yksilöiden suorituksia ja uunoimat kehuu kun samalle päivälle useampikin kaato.

Se vain ihmetyttää, että miten muuan koiramies voi terrorisoida hirvijahtia, kuten näitä lukiessa tulee asiasta kuva?


Kun on tarpeeksi äänekäs, iso ego ja minä minä minä ja vielä kerran MINÄ asenne, niin onnistuu.

Onnistuu jos muut ovat lampaita. Kannattaako ison porukan olla lammaslauma minkä yksi susi voi teurastaa lauman tekemättä mitään?
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16672

LähetäLähetetty: 14.11.2022 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
dxman kirjoitti:
Koira hommat lähteneet kyllä lapasesta. Kauhea kilpailu siitä,että omalle koiralle itse kaatamaan. Näitä kun on sitten kymmenkunta koiraa per päivä pienellä alueella,niin ei siinä ole kun vetomiesten hommia jäljellä.

Aiemmin kun oli vähemmän koiria,niin oli porukkajahtia,nyt yksilöiden suorituksia ja uunoimat kehuu kun samalle päivälle useampikin kaato.

Se vain ihmetyttää, että miten muuan koiramies voi terrorisoida hirvijahtia, kuten näitä lukiessa tulee asiasta kuva?


Kun on tarpeeksi äänekäs, iso ego ja minä minä minä ja vielä kerran MINÄ asenne, niin onnistuu.

Onnistuu jos muut ovat lampaita. Kannattaako ison porukan olla lammaslauma minkä yksi susi voi teurastaa lauman tekemättä mitään?


Niinpä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 14.11.2022 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kyllä se vielä muuttuu. Menee siihen ettei haukuta. Sillai se meilläki on menny. Ehkä 1/20 löydöstä haukuttaa. Muuten kaasu pohjas aina. Harvassa on seisontahaukkukaadot nykyään. Vaikka mimmosia koiria jahdissa on.

Kyllä meillä vielä aika useasti jää löytöön tai toppaa heti kohta.

Lähinnä haukullemenijän avuttomuutta, jos ei saa ammuttua. Tälle vuotta saldo oli kuitenkin se, että ainoastaan 1/11 taidettiin ampua puhtaaseen haukkuun - samalla ehkä löytöönkin jos asiaa koetermein ihmetellään. Minusta se kuitenkin kävi niin, että vasaporukka siirtyi ja jäi sitten haukkuun.

Minä voin nostaa käden ylös avuttomuudesta. Koko lokakuun tähtäilin haukussa olevia elukoita, mutta aina oli joku hyvä syy, ettei paukku lähtenyt. Ja syy ei ollut "kenneltoiminta".

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20258
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.11.2022 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Kyllä se vielä muuttuu. Menee siihen ettei haukuta. Sillai se meilläki on menny. Ehkä 1/20 löydöstä haukuttaa. Muuten kaasu pohjas aina. Harvassa on seisontahaukkukaadot nykyään. Vaikka mimmosia koiria jahdissa on.

Kyllä meillä vielä aika useasti jää löytöön tai toppaa heti kohta.

Lähinnä haukullemenijän avuttomuutta, jos ei saa ammuttua. Tälle vuotta saldo oli kuitenkin se, että ainoastaan 1/11 taidettiin ampua puhtaaseen haukkuun - samalla ehkä löytöönkin jos asiaa koetermein ihmetellään. Minusta se kuitenkin kävi niin, että vasaporukka siirtyi ja jäi sitten haukkuun.

Minä voin nostaa käden ylös avuttomuudesta. Koko lokakuun tähtäilin haukussa olevia elukoita, mutta aina oli joku hyvä syy, ettei paukku lähtenyt. Ja syy ei ollut "kenneltoiminta".


Joo se on jostain syystä niin aluekohtaista kuitenkin. Samoilla koirilla itelläki haukuttaa muualla ja ykkösiä ropisee kokeista hyvillä pisteillä ja kotosalla ei haukuta. Ja kaverien kva koirat haukkuu muualla komiasti ja täällä juoksuttaa. Vaikea sanoa syytä mutta harvassa on seisontahaukkukaadot nykyään. Useemmin meleki pääsee karhun ampumaan nykyään ku kotona hirven seisontahaukkuun.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 14.11.2022 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
dxman kirjoitti:
Koira hommat lähteneet kyllä lapasesta. Kauhea kilpailu siitä,että omalle koiralle itse kaatamaan. Näitä kun on sitten kymmenkunta koiraa per päivä pienellä alueella,niin ei siinä ole kun vetomiesten hommia jäljellä.

Aiemmin kun oli vähemmän koiria,niin oli porukkajahtia,nyt yksilöiden suorituksia ja uunoimat kehuu kun samalle päivälle useampikin kaato.

Se vain ihmetyttää, että miten muuan koiramies voi terrorisoida hirvijahtia, kuten näitä lukiessa tulee asiasta kuva?


Kun on tarpeeksi äänekäs, iso ego ja minä minä minä ja vielä kerran MINÄ asenne, niin onnistuu.

Onnistuu jos muut ovat lampaita. Kannattaako ison porukan olla lammaslauma minkä yksi susi voi teurastaa lauman tekemättä mitään?


Niinpä.

Näin koiramiehenä olisi mukava kuulla ihan yksityiskohtaisesti, miten niillä hirvikoirilla tulisi hirviä pyytää?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7462

LähetäLähetetty: 15.11.2022 06:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleisesti jos seuraa suomen lakia ja annettua nohjeistusta itse jahdissa,niin pääsee aika pitkälle. Sitten jos bomuksena ottaa muita huomioon ja osallistuu muidenkin kaatamien hirvien vetoon, niin ollaan jo aika pitkällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19886
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 15.11.2022 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Matalien koirien kaiken sorkan päivät on kyllä hieno jahtimuoto. Vaikka en matalia koiria omistakaan. Mutta esim jo meidän peurakannalla ei ihan älyttömän hauskaa enää. Koska peurakanta ammuttiin pieneen murto-osaan viime kaudella. Olisko mun hirvikoirilla 2 peuralöytöä koko kaudella. Viime vuonna niitä oli 3-4 joka ikinen päivä.


Mielestäni tuossa hirvihommassa tai sorkkahommassa ylipäätään on jollain tavalla motivoivaa, kun ei lukituta ihan täysin johonkin tekemisen malliin syystä tai kolmannesta, esimerkikkinä jahtimuotojen vastakkainasettelu. Varsinkin jos toimintaympäristö vuosien saatossa muuttuu.

Tokihan muutosvastarinta on aina melkoista ja itsekään en ihan täysin aina ole kaikista muutoksista ole ollut ihan samaa mieltä. Omaa hommaa on aika lailla helpottanut, kun olen mennyt peilin eteen: Voiko homma olla silti mukavaa, vaikkei tehdäkään ihan aina niin kuin itse haluaa. Vai jääkö roikkumaan noihin epäkohtiin ja täyttämään tunnesäiliötään niillä. Väittäisin, että aika monessa sorkkaporukassa on aina ”jotain”, jota voi märehtiä. Toki joissain porukoissa voi olla sitten vähän enemmänkin ja vaikka johonkin korjausliikkeisiin päädyttäisiinkin, niin homma ottaa vuosia. Ja kumminkaan kaikkia ei voi miellyttää Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 15.11.2022 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvikoirien käytössä on nykyään havaittavissa sellaista, että puhutaan löytömatkoista ja toimintamatkoista, mutta ei löytöhaukuista tai haukkuajoista. Eli pääasia, että hirvi löytyy kaukaa (vaikka lähempänäkin olisi) ja sitten pääasia on se, että se koira pysyy hirvillä pitkiä matkoja. Toisin sanoen hirven saaminen saaliiksi ei ole hirvikoiraharrastuksessa enää se pääasia, vaan kyse on siitä, että miten koira toimii nykymittapuiden perusteella.

Hirvikoiraharrastus ja hirvikoirien käyttö metsästyksessä ovat kaksi eri asiaa. Toisessa seurataan koiran toimintaa ja arvioidaan asioita sen kautta ja toisessa pyritään saamaan hirviä saaliiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34774

LähetäLähetetty: 15.11.2022 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä metsästyskoira ei ole turhan kaukohakuinen ja ymmärtää jättää elikon jos sitä ei panna nurin parissa tunnissa, ja löytää isännän ettei tarvitse ajella perässä.

Jossain pohjoisesa yletön sitkeys voi olla hyväkin asia mutta näillä pikkulänteillä vain haitta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34774

LähetäLähetetty: 15.11.2022 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haukulle menoa olisi hyvä päästä harjoittelemaan muidenkin kuin koiramiesten, kuitenkin aina välillä tulee tilanne jossa se olisi tarpeen mutta on lujasti kiellettyä ellei koiramies erikseen pyydä, ja jos ei onnistu heti ensimmäisellä kertaa niin uutta lupaa ei tule, ikinä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20258
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.11.2022 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Hirvikoirien käytössä on nykyään havaittavissa sellaista, että puhutaan löytömatkoista ja toimintamatkoista, mutta ei löytöhaukuista tai haukkuajoista. Eli pääasia, että hirvi löytyy kaukaa (vaikka lähempänäkin olisi) ja sitten pääasia on se, että se koira pysyy hirvillä pitkiä matkoja. Toisin sanoen hirven saaminen saaliiksi ei ole hirvikoiraharrastuksessa enää se pääasia, vaan kyse on siitä, että miten koira toimii nykymittapuiden perusteella.

Hirvikoiraharrastus ja hirvikoirien käyttö metsästyksessä ovat kaksi eri asiaa. Toisessa seurataan koiran toimintaa ja arvioidaan asioita sen kautta ja toisessa pyritään saamaan hirviä saaliiksi.

Näinhän se on. Sama juttu muuallakin jahdeissa. Minusta koirien tulisi palvella metsästystä eikä metsästyksen koiria. Reeneissä ja kokeissa voidaan keskittyä koiriin. Jahdissa jahtiin.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 6 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com