OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kuulevat kuulosuojaimet
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 12, 13, 14  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 20.12.2022 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on tullu se hetki, ku pitänee itsekin siirtyä kuulonsuojaukseen metsällä. Oli viimeisimmässä kuulotestissä alastuloa tietyillä taajuuksilla Sad Edellisessäki oli vähän mutta ny huonontunu lisää. Todennäköisempi syy on et on vaan tullu kotona liikaa huutoa, mut varman päälle jos vaimentais noi viimeisetki laukausäänet, joita ilman suojausta kuulee...

Kytispyssyssä on vaimennin ollu vuosia ja lintuhommissa on suojaimet ollu tähänki asti päässä. Mut kauris- ja peurajahdissa koiran kanssa on tullu se noin 2-5 laukausta vuodessa suunnilleen ammuttua ilman suojaimia. Tohon pitäs ratkaisu keksiä.

Olin ajatellu kuulevia tulppia, mutta onko ny niin et oikeen millään tulppamallilla ei järkevästi saa radiopuhelinta kuunneltua samalla? Mulla sellanen puhelin, jossa ei mitään bluetoothia oo joten tarttis korvanapilla tai aux-piuhalla saada kuuntelu järjestettyä. Jos ei onnistu niin kupit jää sitte ainoaksi vaihtoehdoksi.

Vaimolle ostin joskus peltorin tac sportit ja niitä hiukka itseki lainannu ja testannu. Mut en oo kyllä oikeen niistä vakuuttunu. Mielestäni niillä kuulee selvästi huonommin ku ilman suojaimia ja lisäks ne suhisee ärsyttävästi vaimeaa taustasuhinaa, jos ympärillä on hiljaista. En tiiä onko ko. kappaleen ominaisuus vai kaikissa sama. Nuo on kyllä yli 10 v vanhat joten voi olla, et nykyään parempia. Ilmeisesti Sordineissa parempi vahvistus? Oiskohan nuo sordinit sitte se järkevin valinta meikäläiselle? Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearking 2.0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 344
Paikkakunta: Mualiman napa

LähetäLähetetty: 20.12.2022 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Nyt on tullu se hetki, ku pitänee itsekin siirtyä kuulonsuojaukseen metsällä. Oli viimeisimmässä kuulotestissä alastuloa tietyillä taajuuksilla Sad Edellisessäki oli vähän mutta ny huonontunu lisää. Todennäköisempi syy on et on vaan tullu kotona liikaa huutoa, mut varman päälle jos vaimentais noi viimeisetki laukausäänet, joita ilman suojausta kuulee...

Kytispyssyssä on vaimennin ollu vuosia ja lintuhommissa on suojaimet ollu tähänki asti päässä. Mut kauris- ja peurajahdissa koiran kanssa on tullu se noin 2-5 laukausta vuodessa suunnilleen ammuttua ilman suojaimia. Tohon pitäs ratkaisu keksiä.

Olin ajatellu kuulevia tulppia, mutta onko ny niin et oikeen millään tulppamallilla ei järkevästi saa radiopuhelinta kuunneltua samalla? Mulla sellanen puhelin, jossa ei mitään bluetoothia oo joten tarttis korvanapilla tai aux-piuhalla saada kuuntelu järjestettyä. Jos ei onnistu niin kupit jää sitte ainoaksi vaihtoehdoksi.

Vaimolle ostin joskus peltorin tac sportit ja niitä hiukka itseki lainannu ja testannu. Mut en oo kyllä oikeen niistä vakuuttunu. Mielestäni niillä kuulee selvästi huonommin ku ilman suojaimia ja lisäks ne suhisee ärsyttävästi vaimeaa taustasuhinaa, jos ympärillä on hiljaista. En tiiä onko ko. kappaleen ominaisuus vai kaikissa sama. Nuo on kyllä yli 10 v vanhat joten voi olla, et nykyään parempia. Ilmeisesti Sordineissa parempi vahvistus? Oiskohan nuo sordinit sitte se järkevin valinta meikäläiselle? Rolling Eyes


Itselläni on sordinit ja ressupuolella oon käyttänyt firman peltoreja.
Ero on kyllä ihan selkeä sordinien eduksi.
Peltoreissa on semmosta vaimeaa taustasuhinaa kokoajan ja vähän mallista riippuen osassa semmoinen kimeä taustataajuus kuuluu myös.

Molempien valmistajien kamppeita löytyy aux liitännällä. Itelläni Kenzo liitettynä sordineihin ja toimii tosi hyvin. Viestit kuuluu paljon selkeämmin kun kuuluu kahdesta korvasta kuin vain yhdestä eikä taustamelukaan silleen pääse häiritsemään keskustelun kuulemista.
Oikeastaan itse ruuvailen hirivipassissa kenzon voluumia pienemmälle jos tilanne on tulossa, että kuulee ajoissa kun metsässä alkaa rapista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 20.12.2022 17:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja kun Sordineihin hommaa vielä geelipehmusteet, niin mukavuus sekä vaimennus paranee entisestään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19893
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 20.12.2022 17:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite olen pyrkinyt siihen, että kaikkiin kivääriaseisiin vaimentimet ja haulikkohommissa suojaimet.

Ja kannattaa opetella ennenkuin korvat soi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 20.12.2022 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noita sordinin led-malleja katoin, ku niis ois geelipehmusteet. Ehkä sellaset sit pitää hommaa ja alkaa opetella. Varmaan aikaa vie että oppii niiden kaa olee ilman et tuntuu siltä, et yksi aisti puuttuu Rolling Eyes Peltoreiden kans on ollu hiukka semmonen olo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 20.12.2022 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Radalla Sordinit, töissä jos joudun vierailemaan meluisissa paikoissa, niin Zeklerit (ohan noissa bt ja puomimikki puhelinta varten, vaan ei ne ole Sordinien veroiset). Metsällä en ole tottunut noihin kuppisuojiin, niin Peltorit Lep vasemmassa korvassa, agentti-putki oikeassa.
Vasemmassa korvassa mulla kuulon alentumaa.
Se on kuin Lahtinen tuumasi, että tarvii käyttää ennen oireiden alkamista. Menettyä kuuloa ei saa takaisin. Paitti kuulokojeella - MITÄH !!??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 20.12.2022 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En oo siis itte huomannu mitään alenemaa kuulos mut testeissä näkyy pieni kuoppa 4 kHz kohalla. Mistä lie tullu. Parempi se on varmaan yrittää pitää vaimentamattomat laukaukset minimissään. Alkaa kyllä mettäporukassa olla jokasella vanhemmalla ukolla kuulolaite. Mut hyvin harvalla suojaimet...

Pitänee tilata noi sordinit. Jossain kyllä arvosteltii. Et sanka on aika lyhyt. Mitenköhän istuu ku meikäläisellä on aivojen kokoon nähden helevetin iso pää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jullimus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2017
Viestejä: 749

LähetäLähetetty: 20.12.2022 20:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Bearking 2.0 kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:
Nyt on tullu se hetki, ku pitänee itsekin siirtyä kuulonsuojaukseen metsällä. Oli viimeisimmässä kuulotestissä alastuloa tietyillä taajuuksilla Sad Edellisessäki oli vähän mutta ny huonontunu lisää. Todennäköisempi syy on et on vaan tullu kotona liikaa huutoa, mut varman päälle jos vaimentais noi viimeisetki laukausäänet, joita ilman suojausta kuulee...

Kytispyssyssä on vaimennin ollu vuosia ja lintuhommissa on suojaimet ollu tähänki asti päässä. Mut kauris- ja peurajahdissa koiran kanssa on tullu se noin 2-5 laukausta vuodessa suunnilleen ammuttua ilman suojaimia. Tohon pitäs ratkaisu keksiä.

Olin ajatellu kuulevia tulppia, mutta onko ny niin et oikeen millään tulppamallilla ei järkevästi saa radiopuhelinta kuunneltua samalla? Mulla sellanen puhelin, jossa ei mitään bluetoothia oo joten tarttis korvanapilla tai aux-piuhalla saada kuuntelu järjestettyä. Jos ei onnistu niin kupit jää sitte ainoaksi vaihtoehdoksi.

Vaimolle ostin joskus peltorin tac sportit ja niitä hiukka itseki lainannu ja testannu. Mut en oo kyllä oikeen niistä vakuuttunu. Mielestäni niillä kuulee selvästi huonommin ku ilman suojaimia ja lisäks ne suhisee ärsyttävästi vaimeaa taustasuhinaa, jos ympärillä on hiljaista. En tiiä onko ko. kappaleen ominaisuus vai kaikissa sama. Nuo on kyllä yli 10 v vanhat joten voi olla, et nykyään parempia. Ilmeisesti Sordineissa parempi vahvistus? Oiskohan nuo sordinit sitte se järkevin valinta meikäläiselle? Rolling Eyes


Itselläni on sordinit ja ressupuolella oon käyttänyt firman peltoreja.
Ero on kyllä ihan selkeä sordinien eduksi.
Peltoreissa on semmosta vaimeaa taustasuhinaa kokoajan ja vähän mallista riippuen osassa semmoinen kimeä taustataajuus kuuluu myös.

Molempien valmistajien kamppeita löytyy aux liitännällä. Itelläni Kenzo liitettynä sordineihin ja toimii tosi hyvin. Viestit kuuluu paljon selkeämmin kun kuuluu kahdesta korvasta kuin vain yhdestä eikä taustamelukaan silleen pääse häiritsemään keskustelun kuulemista.
Oikeastaan itse ruuvailen hirivipassissa kenzon voluumia pienemmälle jos tilanne on tulossa, että kuulee ajoissa kun metsässä alkaa rapista.


Ite oon kokeillu sordineita ja peltorin sporttacit ollu käytössä 12 vuotta. Peltoreissa oli puhtaampi ääni vs puolet kalliimmissa sordineissa, joka oli melkonen pettymys kun moni on sordineita kehunut. Oli tausta vinkumista ja sivuääniä, ei ollut semmosen luonnollisen tuntunen. Sordinit voi olla ehkä hieman mukavemmat päässä pitää (riippuu henkilöstä).

Peltorissa saa kyllä äänet vahvistettua sen verran kovaksi että alkaa kuulemaan semmoset äänet mitä ei kuulokorvalla normaalisti edes kuulis, vahvistustehot jos säätää sinne 60-70% tuntumaan niin vastaa semmosta normaalikuuloa. Täysteholla peltoreilla kuulee kyllä hyvin mitä sorsalammella kaveri puhuu useiden satojen metrien päästä.. Laughing

Kannattaa kokeilla noita eri kuulonsuojaimia ennenkuin ostaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Voitt0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2013
Viestejä: 1167
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 20.12.2022 22:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä ollu Sordinit jo usean vuoden ja patterit oon varalta vaihtanu syksyisin. Yhden kerran on piipannu vaihdon vihjeeksi. Ostin pojalle synttäriksi vastaavat eli geelikupeilla ja kiitokset oli koekäytön jälkeen ISOT. Korvasi jotkut peltorit joita en milläänmuotoa moiti kun ei oo kokemusta moisista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearking 2.0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 344
Paikkakunta: Mualiman napa

LähetäLähetetty: 21.12.2022 08:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voitt0 kirjoitti:
Itsellä ollu Sordinit jo usean vuoden ja patterit oon varalta vaihtanu syksyisin. Yhden kerran on piipannu vaihdon vihjeeksi. Ostin pojalle synttäriksi vastaavat eli geelikupeilla ja kiitokset oli koekäytön jälkeen ISOT. Korvasi jotkut peltorit joita en milläänmuotoa moiti kun ei oo kokemusta moisista.


Patteri kestää sordineissa tosi hyvin. Ja sen varoitus piippauksenkin jälkeen metsästää vielä kevyesti päivän (Varoitus 40h ennen loppumista).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
csjavi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2017
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 22.12.2022 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:

Olin ajatellu kuulevia tulppia, mutta onko ny niin et oikeen millään tulppamallilla ei järkevästi saa radiopuhelinta kuunneltua samalla? Mulla sellanen puhelin, jossa ei mitään bluetoothia oo joten tarttis korvanapilla tai aux-piuhalla saada kuuntelu järjestettyä. Jos ei onnistu niin kupit jää sitte ainoaksi vaihtoehdoksi.

Mulla on Peltorin TEP-100 kuulevat tulpat. Niihin ei suoraan saa kiinni radiota, mutta mä olen käyttänyt tämänkaltaista korvanappia toisen tulpan päällä https://www.rxtx.fi/metsastysradiot/jd-1702-em2-c-lenkki-headset-kenwood-wouxun/p/303162/
Vähän kun asettelee, niin toimii hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 22.12.2022 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

csjavi kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:

Olin ajatellu kuulevia tulppia, mutta onko ny niin et oikeen millään tulppamallilla ei järkevästi saa radiopuhelinta kuunneltua samalla? Mulla sellanen puhelin, jossa ei mitään bluetoothia oo joten tarttis korvanapilla tai aux-piuhalla saada kuuntelu järjestettyä. Jos ei onnistu niin kupit jää sitte ainoaksi vaihtoehdoksi.

Mulla on Peltorin TEP-100 kuulevat tulpat. Niihin ei suoraan saa kiinni radiota, mutta mä olen käyttänyt tämänkaltaista korvanappia toisen tulpan päällä https://www.rxtx.fi/metsastysradiot/jd-1702-em2-c-lenkki-headset-kenwood-wouxun/p/303162/
Vähän kun asettelee, niin toimii hyvin.


Mites noi tulpat muuten käyttäytyy pipon kanssa? Pitääkö olla korvat paljaana vai voiko heittää pipon korville? Mulla käyttö aika pitkälti kylmään aikaan ja korvat jäätyvää tyyppiä. Jotenki ne pitäs pitää lämpimänä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
csjavi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2017
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 23.12.2022 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Mites noi tulpat muuten käyttäytyy pipon kanssa? Pitääkö olla korvat paljaana vai voiko heittää pipon korville? Mulla käyttö aika pitkälti kylmään aikaan ja korvat jäätyvää tyyppiä. Jotenki ne pitäs pitää lämpimänä...


Vähän saattaa rahista pipon raapiessa mikrofoneja, jos tulpat eivät ole syvällä korvissa. En ole kokenut ongelmaksi. Viime viikkoina pipo on ollut enimmäkseen syvällä korvien päällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 05.01.2023 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on tossa hyllyllä sordinit. Oti sen ledmallin, ku siinä on geelipehmusteet. Vaikuttaa hyvältä ja laadukkaalta tuotteelta. Ainoa huono puoli on, että sanka on pisimmilläänki vähän nafti, ku pipoki pitää alle laittaa. Pitää ny alkaa totutella noihin metällä pikkuhiljaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8907

LähetäLähetetty: 07.01.2023 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltorin Com Tac kuulosuojaimet oli ensimmäiset kuulevat suojaimet ja niissä pystyi vahvistusta lisäämään riittävästi ja vähän ylikin. Unohtuivat joskus radalle ja olivat kelvanneet jollekin muullekin. Hankin sitten Peltor Sport Tac WS suojaimet, joissa on Bluetooth ominaisuuskin. Puhelimen voi kytkeä tuohon ja jahdissa voi pitää puhelimen taskussa. Radiopuhelimen liitän johdossa ja noissa on J22 ja 3,5 mm plugiliitäntä.

Vahvistusta ei voi kovin paljon lisätä normaalikuulon yli, en tiedä onko ominaisuus vai vika. Toimivat normaalikäytössä hyvin, mitään ylimääräistä surinaa ei kuulu ja tuulisuojauskin toimii mielestäni hyvin. Kymmenkunta vuotta olleet käytössä ilman ongelmia. Akut hiljenivät parisen vuotta sitten ja aloin käyttää paristoja, eikä ole tullut hankittua uusia ladattavia paristoja. Bluetoothilla kulutus on kyllä kohtuullisen kova, n. 10x normaalikulutukseen verrattuna, mutta jahtikaudella menee kuitenkin vain 4-6 AAA paristoa.

Syksyllä hankin erään operaation takia Cens DX5 aktiivikuulosuojaimet, jotka tehdään henkilökohtaisesti valamalla korvaan tuleva osa. Näissä on 5 erilaista käyttöasetusta, jotka vaimentavat ja korostavat eri taajuuksia. Mukana tulee induktiosilmukka, joka toimii yllättäen hyvin radiopuhelimen kanssa. Puhelimen voi liittää myös tuolla silmukalla, mutta niitä pitäisi sitten olla kaksi jahdissa.

Vahvistusta voi säätää erikseen kumpaankin korvaan ja itse asiassa nuo kuulokkeet ovat täysin erilliset. Radiopuhelimen voi pistää tulemaan vain toiseen korvaan, mikä on etu esim. Peltoreihin verrattuna. Vahvistusta riittää vaikka korvanlehden oikaisemiseen, normaalisti käytän asetusta 2- 3, kun pykäliä on 10. Normaalikuuloinen ei ehkä pysty käyttämään yli 5 asetusta.

Kuulokkeet toimivat nappiparistoilla, joita saa 10 kpl n. 7 eurolla. Yksi pari riittää ilmeisesti jahtikaudeksi, joten kustannus ei ole ylipääsemätön.

Plussat:
- mukavat käyttää myös eri päähineiden kanssa
- vahvistus erittäin hyvä
- äänen laatu ja stereovaikutelma
- vaimennus riittävä jahtikäyttöön, ratakokemuksia ei ole, mutta pitäisi toimia sielläkin
- radiopuhelimen saa liitettyä " langattomasti" ja halutessa vain toiseen korvaan

Miinukset:
- käyttökytkimet vaativat totuttelua ainakin nakkisormille
- ei Bluetoothia
- korvaosa puhdistettava aina jahdin jälkeen
- reipas hinta, vaikka SML jäsenet saavat 20% alennuksen
-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 13 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com