OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kuksan nävertäjät
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 32, 33, 34  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 30.12.2005 23:32    Viestin aihe: Kuksan nävertäjät Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus vanhan foorumin aikaan - silloin kun oli vielä erämiehiä, teeritokat olivat joka talvi satapäisiä, Tanja oli vielä Vienonen tehden sitä missä hänen lahjansa pääsivät parhaiten esille ja mustaruuti savusi korpikuusikoissa pikinokan haukkuessa homenokkaa - oli puhetta kuksien tekemisestä. Mistään tuota topicia ei kuitenkaan löytynyt. Viritelläänpä taas aihe henkiin.

Olen muutamia kuksia väkerrellyt. Osan huonommalla ja osan vähän paremmalla tuloksella. Nytpä olisikin mukava kuulla muitten työskentelytapoja ja välineitä sekä pahkan valintaan ja mahdolliseen esikäsittelyyn liittyviä seikkoja.

Itse teen kuksat kourutaltan ja pihtien kanssa syy kerrallaan repien. Pintaan jätän pahkan muotoa ja joskus myös kuoren sävyä. Joskus hion sisäpinnan, joskus en. Nuo kuksaterällä poratut pahkat eivät oikein iske. Käsittelen kuksan aina kahvinporoilla hieromalla, muuta käsittelyä ei tule, ellei viskin litkimistä oteta huomioon.

Tässä tämäniltainen tapaus. Sisäpinta on hiomatta ja muutenkin viimeistely on kesken. Pistäkäähän pahantekijät juttua!


_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com


Viimeinen muokkaaja, Rastinsahi pvm 01.01.2006 18:54, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7462

LähetäLähetetty: 30.12.2005 23:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tota.. pahantekijöistä en tiedä, mutta onko nuo sinun pahkakuksat signeerattuja? Jos on, niin minä voin ostaa tuommoisen lahjaksi itselleni. Pistä yv:n'ä jos on myynnissä? Erälle.net sarjaa..?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 31.12.2005 00:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole ainakaan tuo myynnissä. Tekemiseen on mennyt niin pirusti aikaa kun huonoilla vehkeillä taitamaton tekee... Mutta jos joskus kehityn ja saan kaluston kohdalleen, niin ehkä sitten...

Sanoin tuossa että "tämäniltainen tapaus". Tarkoitin, että tuota työstelin tänään, kuten myös eilen ja kuukausi sitten Very Happy
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7462

LähetäLähetetty: 31.12.2005 00:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No,jo on kumma kun ei raha kelpaa.... Mulla kuitenkin ykkösvaraus kun ja jos myyt...

Käsityötä tekee kuka tahansa ja varsinkin kiinassa biljoona anonyymiä väkertää kuksia, mutta jos rastisahi pistää kuppinsa myyntiin, niin tietää ettei montaa vastaan tule. Eli rastisahi signeerattu kuksa on keräilyharvinaisuus, sillä lisäarvoa tulee "tunnettavuudesta" foorumilla. Vähän niin kuin Pentik sarjaa...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 31.12.2005 00:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmmm... josko ulkoistan tuotannon Kiinaan Exclamation Very Happy
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 1384
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 31.12.2005 00:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kannata verrata siihen P..... rosmoon. On nusassu useammankin idean vastaavilta kotisepiltä Evil or Very Mad
_________________
Eihän sitä kukhan jaksa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 31.12.2005 01:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistinkin juuri, että eräs heppuhan on tuon nimikkeen itselleen "ominut"... Otsikko muutettu...
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6210
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 31.12.2005 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viimeksi olen kuksia tehnyt yli kymmenen vuotta sitten, nyt tuli lähipiiristä pari "tilausta" lahjaksi. Hyvät kokemukset raidan pahkasta saivat kääntymään materiaalivalinnassa siihen ja mulla sattui olemaan muutama vuosi sitten kuivamaan nostettu kohtalaisen kokoinen raidan tyvipahka varastossa.

Työkalut mulla kotosalla rajoittuvat aika alkeellisiin vehkeisiin, joten homma vie kohtuudella aikaa. Kuppiosan olen tehnyt kourutaltalla lastua työntemällä, en siis ole vasaralla naputellut. Pyrin tekemään kuopasta mahdollisimman symmetrisen valmiiksi, että hiontavaihe jäisi helpoksi. Jännä muuten, että pahka oli sisästä vielä kosteaa vaikka olin puolta vuotta aiemmin sahannut pahkaa pienemmäksi ja muutenkin se oli pari vuotta ollut kuivamassa. Ensimmäiseen kuksaan sopi sellainen porakoneen säteittäisistä hiomapapereista koostuva hiontatyökalu sisään, jolla oli helppo hioa sisäpinta kuosiin. Jälkimmäinen kuksa tuli pikkutytölle ja oli niin pieni, ettei se hioin sopinut sisään ja joutu käsin hiomaan sisäpinnan. Tämän jälkeen suolasin ensimmäisen kuksan karkeissa suoloissa pitämällä, jälkimmäistä keittelin suolavedessä.

Ulkomuodon ja korvan vuoleskelin puukolla, ja valitsin korvan suunnan niin, että se on pitkin syitä. Kuppiosan ulkopinnan jätin tulevien omistajien toivettein mukaan vuolupinnalle, eli se on ensin vuoltu muotoonsa ja sitten otettu jokapuolelta tasakokoinen lastu. Korvat tuli yksireikäisenä, hieman tyyliteltynä, epäsymmetrinä ja ne hion paperilla sileäksi. Pidän suhteellisen yksinkertaisista korvista, koska metsässä syödessä kupista irrotetaan jatkuvasti ote makkaran ja leivän leikkaamista varten joten monimutkainen korva johon pitää näppinsä pujotella on epäkäytännöllinen.

Sisäpinnan kastelin ensin vedellä, jotta karheus nousee pystyyn. Hion sitten kuivana sileäksi ja kaadoin siihen kuumat kahvit, jotka olivat siinä 10-15 minuuttia. Seuraavana iltana panin mitallisen uusia kasteltuja höystöjä mikroon, niin että ne kiehahtivat siellä. Nämä kipattiin kuksaan ja hierottiin sisäpintaan ja ulkolaidalle kunnes höystöt olivat kuivahtaneet. Seuraavana iltana hoittiin taas sisäpinta siläksi ja homma toistettiin. Poikavuosien huonojen kokemuksien vuoksi, laitoin ulkopintaan vain senverran ruokaöljyä, että pinta juuri vaihtaa väriä. Taannoin tuli nimittäin töljättyä rasvaa liikaa ja se hikoilee sieltä loputtomasti ulos, jostain syystä eniten syyskesän aamuna metässä yötä ollessa. Kahvihöystökäsittely voisi olla hyvä myös ulkopintaan. Mutta tuo raita on kauniin ruskeanpunertavaa jo sillään, joten värin vuoksi sitä ei tarvitse ainakaan tehdä. Mitä olen tuosta toisesta kuksasta vettä ja kahvia maistellut, niin eipä siitä tiedä maun vuoksi, että pahkakupista juo. Seuraavaksi ois itelle tarkotus tehdä revitty kuksa jahka löytäisi sopivan pahkan.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Radek
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 387

LähetäLähetetty: 31.12.2005 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin on noita tullut joskus väännettyä ja tuleepa niitä pahkoja aina talteen otettua, eihä sitä koskaan tiedä jos niitä lisää tekisi.

Muutamia huomioita pahkanteosta.

Lainaus:
kaadoin siihen kuumat kahvit, jotka olivat siinä 10-15 minuuttia


Noin kun tekee niin saa sellaisen kuksan jossa maistuu kahvi loppuiän. Sama mitä kaataa ensiksi kuksaan niin se sitten maistuu niin kauan kuin kuksaa käytetään. Jos kaataa piimää niin saa piimä kuksan. Itse kaadoin ensimmäiseen kuksaani Finlandia vodkaa täyteen ja vieläkin n. 10 vuoden päästä Finlandian maku on havaittavissa. Jotkut kaatavat konjakkia ja ovat tyytyväisiä. Itse en kahvia juo joten en ala kuksiani kahvinporoilla sotkemaan.

Eikä kuksa sen kummempaa hoitoa tarvi. Pidetään puhtaana ja pestään silloin tällöin. Ihan vesi riittää. Kaunis patina tulee ihan itsestään ajan oloon.

Ja kun otatte pahkan puusta muistakaa ottaa puuta myös pahkan ylä ja alapuolelta mikaan. Niistä voi sitten muokkailla kahvan kuksaan jos tarvetta on. Kahvinkupin malliset kuksat eivät ole oikeita!

Eipä siinä mitään ihmeempää ole. Pahka kun on kuivunut kunnolla(menee vuosia) niin kaivertamaan vaan ja kun ei kiireellä pilaa niin hyvä tulee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6210
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 31.12.2005 13:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos ei sitä mitenkään käsitellä, niin se maistuu puulle loppuiän. Ja sille tavaralle, mitä siitä on satuttu viimeksi juomaan. Tuolla kahvinhöystöhieromisella saadaan kahvinpavuissa olevasta rasvasta kerros kuksan sisäpintaan, joka sitten estää sen puun maun läpi tulemisen. Samoten se estää vaikka sen, että kun lapsi juo kupista vihreää mehua, niin kuksa ei ole sen jälkeen vihreä.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Radek
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 387

LähetäLähetetty: 31.12.2005 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaa, en ole hieronut kahvinhöystöjä eikä siltikään puulta maistu. Ja olen minäkin päärynämehua kuksastani juonut eikä se ole vihreäksi muuttunut. Toisaalta isä on hieronut kuksaansa kahvinhöystöjä ja juonut aika lailla kahvia kuksastaan. On saatu kahvikuksa. Siitä ei oikein voi teetä juoda, sen verran kova on kahvinmaku. Jos kahvista pitää niin se on ok, mutta itse enempi saikkamiehenä en voi kahvia sietää. Edelleen olen sitä mieltä, että sille se kuksa maistuu mitä siihen ensimmäisenä laitetaan. Konjakilla kyllästettystä kuksasta tee muuten maistuu aika hyvältä Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 01.01.2006 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Eipä siinä mitään ihmeempää ole. Pahka kun on kuivunut kunnolla(menee vuosia) niin kaivertamaan vaan ja kun ei kiireellä pilaa niin hyvä tulee.


Tämä ei mielestäni päde jos kuksa tehdään luonnonmuotoiseen pahkaan syitä repimällä. Hieman tuore pahka on helpompi työstettävä ja ainakaan mulla nuo eivät ole halkeilleet vaikka ovatkin tuoreihkoina tehty.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 01.01.2006 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko Rastinsaha suolannut pahkat ennen työstämistä? Jostain kuullu että syyt irtoais helpommin kun pahka on suolaliuoksessa lillunu.
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 01.01.2006 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koilliskoira Wink, jonkun pahkan joskus suolasin, mutta tuntui ettei sillä juuri ollut työstämisen vaikutusta. Nyt ajattelin hommata tuollaisen "raspiroopen" hiomishommiin. Tietääkö kukaan onko noita muilla merkeillä kuin Black&Deckerillä?

Nyt tuossa kuksassa on nahkanyörin jatkona riekon jalka. Mietin tuossa, että pitäisköhän pistää siihen vain yksi varvas kun on aika massiivisen näköinen... Tai sitten pitää hommata kiirunan kinttu.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2640

LähetäLähetetty: 01.01.2006 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämmöinen tullut aikanaan tehtyä.



Tämä minun kuksa on tehty ihan koneellisesti, pylväsporakoneella ja taltalla. Isosta koivupahkasta sopiva palanen ja siitä vaan muotoilin tuollaisen. Toinen kuksa on ollut työn alla jo 3 vuotta, pitäisi joskus viimeistellä. On ainakin kuivanut, kun on ollut sisällä kaapissa. Samasta pahkasta, josta tuo kuvassa oleva kuksa on tehty, tulee vielä ehkä 3 kuksaa. Kahva tuossa minun kuksassa on aika massiivinen, mutta tekovaiheessa tuo alkoi tuntua käteen sopivalta, joten jätin sen tuon malliseksi. Kahva on muotoiltu oikeakätiselle käyttäjälle. Oishan se hienompi jos tekis tuollaisen aidon pahkan muotoja jäljittelevän kuksan.

Mutta tuo minkä olen itse tehnyt, on paljon parempi kuin ne matkailukeskusten matkamuistomyymälöissä myytävät mäntylankusta tehdyt kuksat. Ne eivät kestä käyttöä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 32, 33, 34  Seuraava
Sivu 1 Yht. 34

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com