OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsastus 20xx
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 159, 160, 161 ... 183, 184, 185  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2097

LähetäLähetetty: 12.04.2023 19:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:

Tässähän se kiteytyy koko ruokintahomman ydin ja ongelma tässä guiden lauseessa. Jyvämiehet ajavat vaan omia saaliitaan välittämättä muista kanssa metsästäjistä


Laitatko linkkiä yhdestäkään julkaisusta jossa ajetaan ruokintaa ja saalismäärien kasvua. Luetko tuolta kiihkolta ollenkaan nuita lausuntoja tai edes minun kirjoituksiani? Kaikissa niissä juuri vaaditaan saaliskiintiöitä vastoin teidän yllä olevaakin kirjoitusta jossa ollaan kovasti huolissaan että saalismääriin pitäisi puuttua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 12.04.2023 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guide kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:

Tässähän se kiteytyy koko ruokintahomman ydin ja ongelma tässä guiden lauseessa. Jyvämiehet ajavat vaan omia saaliitaan välittämättä muista kanssa metsästäjistä


Laitatko linkkiä yhdestäkään julkaisusta jossa ajetaan ruokintaa ja saalismäärien kasvua. Luetko tuolta kiihkolta ollenkaan nuita lausuntoja tai edes minun kirjoituksiani? Kaikissa niissä juuri vaaditaan saaliskiintiöitä vastoin teidän yllä olevaakin kirjoitusta jossa ollaan kovasti huolissaan että saalismääriin pitäisi puuttua.


Mulla ei ole saaliskiintiöitten kanssa mitään ongelmaa, mutta kentältä kuultuna suoraan jyvämiesten suusta koko homma lopetetaan jos tulee kiintiöt. Ei kuulemma kanata silloin alkaa edes koko touhuun. Eikä mulla ole pienintäkään epäilystä, että nämä kentältä kuullut esimerkit eivät olisi valtavirta ajattelua jyvämiesten kesken suuressa mittakaavassa, eli kaikki jeesustelu sen osalta, että jyvämiehet olisivat kiintiöiden kannalla on aivan tyhjän päiväistä lätinää. Menee kuulemma hommat pilalle jos kiintiöt tulee. Ja senkin sanoneen miehen montulta ammuttiin viimekaudella 0.5 tuhatta lintua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2097

LähetäLähetetty: 12.04.2023 19:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
guide kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:

Tässähän se kiteytyy koko ruokintahomman ydin ja ongelma tässä guiden lauseessa. Jyvämiehet ajavat vaan omia saaliitaan välittämättä muista kanssa metsästäjistä


Laitatko linkkiä yhdestäkään julkaisusta jossa ajetaan ruokintaa ja saalismäärien kasvua. Luetko tuolta kiihkolta ollenkaan nuita lausuntoja tai edes minun kirjoituksiani? Kaikissa niissä juuri vaaditaan saaliskiintiöitä vastoin teidän yllä olevaakin kirjoitusta jossa ollaan kovasti huolissaan että saalismääriin pitäisi puuttua.


Mulla ei ole saaliskiintiöitten kanssa mitään ongelmaa, mutta kentältä kuultuna suoraan jyvämiesten suusta koko homma lopetetaan jos tulee kiintiöt. Ei kuulemma kanata silloin alkaa edes koko touhuun. Eikä mulla ole pienintäkään epäilystä, että nämä kentältä kuullut esimerkit eivät olisi valtavirta ajattelua jyvämiesten kesken suuressa mittakaavassa, eli kaikki jeesustelu sen osalta, että jyvämiehet olisivat kiintiöiden kannalla on aivan tyhjän päiväistä lätinää. Menee kuulemma hommat pilalle jos kiintiöt tulee. Ja senkin sanoneen miehen montulta ammuttiin viimekaudella 0.5 tuhatta lintua.
Minä en nyt puhunut näistä Esson baarin jutuista vaan ihan virallisista lausunnoista asiasta. Jos sinun tutuilla on tuo tilanne niin eikö se ole kaikkien kannalta paras vaihtoehto? He lopettavat vihaamasi ruokinnan ja siihen ei tarvita mitään ruokintakieltoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 12.04.2023 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja olen minä ne lukenut, mutta onko sitä vaikea ymmärtää ylläkirjoitetusta, että ruokinnan ongelmat ei häviä kuin ruokinnat kieltämällä. Sorsien käyttäytymisen muuttuminen, lintujen kerääminen tietyille aluielle yms. Miljoonaan kertaan nekin olen tänne kirjoittanut niin kuinka vaikea se on ymmärtää, että jos siihen monttupyyntiin vaikka se kiintiötuleekin, niin se ei poista ruokinnasta muille metästäjille aiheutuneita ongelmia millään tavalla vaan ehkä jopa pahentaa tilannetta jos ruokinnoilla on vähemmän häirintää ja linnut kerääntyvät niille entistäkin enemmän kun saavat olla rauhassa niillä.

Tähän ei ikinä saa vastausta ruokintamiehiltä, että eikö sitä koeta ongelmana heidän puoleltaan. Eli toisin sanoen ei kiinnosta kunhan omat pyynnit onnistuu.

Mua ei kiinnosta eikä häiritse muiden isot saaliit edes vaikka ne olisi montulta ammuttu, mutta tuo kaikkien muiden jahdit omalla toiminnalla pilaaminen häiritsee suurestikkin.

Oliko nyt tarpeeksi selvästi kirjoitettu?

Kerran vielä. Määrät ei häiritse, jahdin pilaaminen häiritsee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 12.04.2023 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guide kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:
guide kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:

Tässähän se kiteytyy koko ruokintahomman ydin ja ongelma tässä guiden lauseessa. Jyvämiehet ajavat vaan omia saaliitaan välittämättä muista kanssa metsästäjistä


Laitatko linkkiä yhdestäkään julkaisusta jossa ajetaan ruokintaa ja saalismäärien kasvua. Luetko tuolta kiihkolta ollenkaan nuita lausuntoja tai edes minun kirjoituksiani? Kaikissa niissä juuri vaaditaan saaliskiintiöitä vastoin teidän yllä olevaakin kirjoitusta jossa ollaan kovasti huolissaan että saalismääriin pitäisi puuttua.


Mulla ei ole saaliskiintiöitten kanssa mitään ongelmaa, mutta kentältä kuultuna suoraan jyvämiesten suusta koko homma lopetetaan jos tulee kiintiöt. Ei kuulemma kanata silloin alkaa edes koko touhuun. Eikä mulla ole pienintäkään epäilystä, että nämä kentältä kuullut esimerkit eivät olisi valtavirta ajattelua jyvämiesten kesken suuressa mittakaavassa, eli kaikki jeesustelu sen osalta, että jyvämiehet olisivat kiintiöiden kannalla on aivan tyhjän päiväistä lätinää. Menee kuulemma hommat pilalle jos kiintiöt tulee. Ja senkin sanoneen miehen montulta ammuttiin viimekaudella 0.5 tuhatta lintua.
Minä en nyt puhunut näistä Esson baarin jutuista vaan ihan virallisista lausunnoista asiasta. Jos sinun tutuilla on tuo tilanne niin eikö se ole kaikkien kannalta paras vaihtoehto? He lopettavat vihaamasi ruokinnan ja siihen ei tarvita mitään ruokintakieltoja.


Ei ole Esson baarijuttuja nämä. Kuviakin on, mutta parasta varmaan kun ei niitä kukaan jaa yhtään mihinkään. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2097

LähetäLähetetty: 12.04.2023 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
Ja olen minä ne lukenut, mutta onko sitä vaikea ymmärtää ylläkirjoitetusta, että ruokinnan ongelmat ei häviä kuin ruokinnat kieltämällä. Sorsien käyttäytymisen muuttuminen, lintujen kerääminen tietyille aluielle yms. Miljoonaan kertaan nekin olen tänne kirjoittanut niin kuinka vaikea se on ymmärtää, että jos siihen monttupyyntiin vaikka se kiintiötuleekin, niin se ei poista ruokinnasta muille metästäjille aiheutuneita ongelmia millään tavalla vaan ehkä jopa pahentaa tilannetta jos ruokinnoilla on vähemmän häirintää ja linnut kerääntyvät niille entistäkin enemmän kun saavat olla rauhassa niillä.

Tähän ei ikinä saa vastausta ruokintamiehiltä, että eikö sitä koeta ongelmana heidän puoleltaan. Eli toisin sanoen ei kiinnosta kunhan omat pyynnit onnistuu.

Mua ei kiinnosta eikä häiritse muiden isot saaliit edes vaikka ne olisi montulta ammuttu, mutta tuo kaikkien muiden jahdit omalla toiminnalla pilaaminen häiritsee suurestikkin.

Oliko nyt tarpeeksi selvästi kirjoitettu?

Kerran vielä. Määrät ei häiritse, jahdin pilaaminen häiritsee.

Pitäisikö sinulla nyt päättää kumpaa mieltä siellä ollaan. Muutama minuutti sitten kerroit että ruokinnat loppuu jos kiintiöt määrätään ja nyt ei loppuisikaan. Oletko jossain aineissa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 12.04.2023 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guide kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:
Ja olen minä ne lukenut, mutta onko sitä vaikea ymmärtää ylläkirjoitetusta, että ruokinnan ongelmat ei häviä kuin ruokinnat kieltämällä. Sorsien käyttäytymisen muuttuminen, lintujen kerääminen tietyille aluielle yms. Miljoonaan kertaan nekin olen tänne kirjoittanut niin kuinka vaikea se on ymmärtää, että jos siihen monttupyyntiin vaikka se kiintiötuleekin, niin se ei poista ruokinnasta muille metästäjille aiheutuneita ongelmia millään tavalla vaan ehkä jopa pahentaa tilannetta jos ruokinnoilla on vähemmän häirintää ja linnut kerääntyvät niille entistäkin enemmän kun saavat olla rauhassa niillä.

Tähän ei ikinä saa vastausta ruokintamiehiltä, että eikö sitä koeta ongelmana heidän puoleltaan. Eli toisin sanoen ei kiinnosta kunhan omat pyynnit onnistuu.

Mua ei kiinnosta eikä häiritse muiden isot saaliit edes vaikka ne olisi montulta ammuttu, mutta tuo kaikkien muiden jahdit omalla toiminnalla pilaaminen häiritsee suurestikkin.

Oliko nyt tarpeeksi selvästi kirjoitettu?

Kerran vielä. Määrät ei häiritse, jahdin pilaaminen häiritsee.

Pitäisikö sinulla nyt päättää kumpaa mieltä siellä ollaan. Muutama minuutti sitten kerroit että ruokinnat loppuu jos kiintiöt määrätään ja nyt ei loppuisikaan. Oletko jossain aineissa?


Voi herranen aika, että voi olla vaikiaa ymmärtää. Itse olen selvinpäin mutta äkkiseltää toivon, että siellä päässä ei olla. Laughing

Meinaatko, että nuo muutama omaan tuttava piiriin kuuluva ruokkija tässä perämeren parhailla rannoilla on alueen ainoita ruokkijoita ja tilanne on sillä hoidettu jos ne heittää hanskat naulaan kintiöiden takia? Jos niitä ruokintoja jää kymmeniä ja satoja siihen ympärille, niin aina siellä riittä niitä sen verran, että homma ei muutu miksikään. Koko Perämeren rannan pituudelta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kannibaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Huh 2014
Viestejä: 1669

LähetäLähetetty: 12.04.2023 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se MMM julkaisu ja esitys tässä tulee jyräämään. Ei sitä ole sutaistu viimeisenä iltana ennen huomista, jolloin se piti olla valmis. Se kannattaa lukea toiseenkin kertaan jos alkaa unohtumaan. Mitään asiaa ei päätetä, ellei sitä arvioi asiantuntijat, jotka katsotaan pätevimmiksi ja oikeutetuimmiksi tehtäväänsä. Kuten tämäkin keskustelu sen todistaa, yksittäinen metsästäjä ei sitä pysty järkevästi ja uskottavasti tekemään. Hän on myös jäävi, eikä yleensä näe kuin itsensä.

Se helposti myös lopulta unohdetaan, että metsästys ei loppupeleissä ole mikään automaattinen oikeus. Vaan tiettyjen ehtojen ja säädösten täyttyessä se on mahdollisuus, joillekin ja joidenkin eläinlajien kohdalta. Sitten se suojelupuoli, eli tiettyjen eli suojelu perusteet valtaosan, lähinnä rauhoitetuista tai taantuvista lajeista kohdalla painaa pirun paljon

Kyseinen esitys ei hylkää tai väheksy sorsastajia, vaan muutoksia on käytännössä pakko tehdä. Tällöin monet joutuvat luopumaan harjoittamistaan menetelmistä.

Tietysti voihan sitä muuhunkin uskoa ja kaipa kaikki mahdollista on, mutta ei kovin todennäköistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2273
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 12.04.2023 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis ruokinnat perustetaan 99% sillä ajatuksella että saadaan enempi lintuja tapettua. Pyyntiä tauotetaan sen verran että linnut eivät liikaa häiriinny ja ruokinta vetää koko ajan ja sieltä saa maksimaalisen määrän saalista. Tätähän se on todellisuudessa.

Guide ei varmasti osaa kertoa millaisia vaikutuksia ruokinnoilla oikeasti on lintuihin. Taudit, petojen verotus, poikasten kehittyminen ym verrattuna luonnon ravinnolla eläviin. Eihän näitä ole edes tutkittu isommin. Jotain merkittävää on kuitenkin tapahtunut kun vesilintujen määrät ovat romahtaneet ja samaan aikaan ruokintojen määrät ovat lisääntyneet.

Jos ruokinnoista olisi linnuille hyötyä niin määrät olisivat vaan kasvaneet. Missä vika?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2097

LähetäLähetetty: 12.04.2023 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kannibaali kirjoitti:
Kyllä se MMM julkaisu ja esitys tässä tulee jyräämään.

Kyseinen esitys ei hylkää tai väheksy sorsastajia, vaan muutoksia on käytännössä pakko tehdä. Tällöin monet joutuvat luopumaan harjoittamistaan menetelmistä.

Tietysti voihan sitä muuhunkin uskoa ja kaipa kaikki mahdollista on, mutta ei kovin todennäköistä.


Pidän minä demokratian halveksuntana jos metsästysmyönteisyydellä ratsastaneet puolueet tulevat hyväksymään lainkohdat, joita metsästysjärjestöt ilmoittaa vastustavansa. Eihän tuo kyllä olisi ensimmäinen kerta että näin tulisin asiassa pettymään ja nämä greenpiisit taas veisi meitä 6-0.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2021
Viestejä: 399
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.04.2023 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiivasta on keskustelu vesilintujen ruokinnalta ampuminen-

Suomessa pyöritettiin Kotiseutukosteikkohanketta vajaa kymmenen vuotta sitten. Tulokseksi tuli vajaa 50 eri tavoin rakennettua kosteikkoa. Ja kovasti oltiin kiitollisia hankkeen tuloksista, rahaa taisi palaa miljoonia, toki paljon EU -rahoitteista LIFE+ hankerahaa.

Mielestäni tavoitteeksi olisi pitänyt asettaa vaikkapa 10000 kpl kosteikkoja ja toteuttaa aika paljon monipuolisemmin ja rahoitusta samassa suhteessa lisää. Saattaisi tämä ruokinnalta ampumiskeskustelu olla vähän viileämpää, jos noita otollisia kohteita olisi paaaaljon enemmän. Jos vaikka metsästysseurassa olisi parin tai muutaman ruokintamontun sijasta vaikkapa satoja vastaavia, saattaisivat jahtimahdollisuudet lisääntyä merkittävästi, saisi kävellen kierrellä montulta toiselle ja ampua tilaisuuden tullessa ilman, että kenenkään tarvitsisi kadehtia saatua saalista.

Tämähän olisi samaa, kuin oli laajoilla eloperäisillä peltoalueilla valtaisa määrä ns. savikaivoja, joista kaivettiin savea sekoitettavaksi turveperäiselle pellolle ravinnetilanteen parantamiseksi. Näitä isoja eloperäisiä peltoalueita on edelleen esim. Kyrönjoen ja Lapuanjoen varsilla, tuhansia hehtaareja yhtenäisiä peltoalueita. Ja vesilintuja, erityisesti heinuria, oli todella paljon, on toki edelleen, mutta vähemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 12.04.2023 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hala kirjoitti:
Kiivasta on keskustelu vesilintujen ruokinnalta ampuminen-

Suomessa pyöritettiin Kotiseutukosteikkohanketta vajaa kymmenen vuotta sitten. Tulokseksi tuli vajaa 50 eri tavoin rakennettua kosteikkoa. Ja kovasti oltiin kiitollisia hankkeen tuloksista, rahaa taisi palaa miljoonia, toki paljon EU -rahoitteista LIFE+ hankerahaa.

Mielestäni tavoitteeksi olisi pitänyt asettaa vaikkapa 10000 kpl kosteikkoja ja toteuttaa aika paljon monipuolisemmin ja rahoitusta samassa suhteessa lisää. Saattaisi tämä ruokinnalta ampumiskeskustelu olla vähän viileämpää, jos noita otollisia kohteita olisi paaaaljon enemmän. Jos vaikka metsästysseurassa olisi parin tai muutaman ruokintamontun sijasta vaikkapa satoja vastaavia, saattaisivat jahtimahdollisuudet lisääntyä merkittävästi, saisi kävellen kierrellä montulta toiselle ja ampua tilaisuuden tullessa ilman, että kenenkään tarvitsisi kadehtia saatua saalista.

Tämähän olisi samaa, kuin oli laajoilla eloperäisillä peltoalueilla valtaisa määrä ns. savikaivoja, joista kaivettiin savea sekoitettavaksi turveperäiselle pellolle ravinnetilanteen parantamiseksi. Näitä isoja eloperäisiä peltoalueita on edelleen esim. Kyrönjoen ja Lapuanjoen varsilla, tuhansia hehtaareja yhtenäisiä peltoalueita. Ja vesilintuja, erityisesti heinuria, oli todella paljon, on toki edelleen, mutta vähemmän.


Tuohan se olisi ehdottomasti unelma tilanne, mutta nykyvalossa täysin utopistinen maailman kuva.

Nykyään ne roopit on täynnä jyviä monessa paikkaa ja rannalla armuusan halvinta lyijyhylsyä läjissä kaiken muun !&%¤# seassa. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34894

LähetäLähetetty: 13.04.2023 06:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Siis ruokinnat perustetaan 99% sillä ajatuksella että saadaan enempi lintuja tapettua. Pyyntiä tauotetaan sen verran että linnut eivät liikaa häiriinny ja ruokinta vetää koko ajan ja sieltä saa maksimaalisen määrän saalista. Tätähän se on todellisuudessa.

Guide ei varmasti osaa kertoa millaisia vaikutuksia ruokinnoilla oikeasti on lintuihin. Taudit, petojen verotus, poikasten kehittyminen ym verrattuna luonnon ravinnolla eläviin. Eihän näitä ole edes tutkittu isommin. Jotain merkittävää on kuitenkin tapahtunut kun vesilintujen määrät ovat romahtaneet ja samaan aikaan ruokintojen määrät ovat lisääntyneet.

Jos ruokinnoista olisi linnuille hyötyä niin määrät olisivat vaan kasvaneet. Missä vika?

Niinpä, ruokinnalta pyytävien on vaikea tunnistaa, tai tunnustaa, että tuo pyyntimenetelmä tule aiheuttamaan monien lajien täysrauhoituksia ja sorsastuksen rajoittamista, sen sijaan moni keskityy haukkumaan monttupyynnin rajoittamista halua jos miksi vaikka kyse on koko vesilinnustuksen pelastamisesta.
Vähenvistä kannoista huolimatta monttulahtuuta koetetaan jatkaa ja jopa lisätään saaliiden koko ajan vähentyessä, sitten rauhoitusten iskiessä tullaan syyttämään tilanteen jo kauan sitten oivaltaneita ties mistä vihreiden ja "kommarien" peesaamisesta vaikka tilanne on itse aiheutettu.

Ja pilaahan se lahtuumonttujen pitäminen jahdin meiltä muiltakin, reilun vuosikymmenenkin kun rypee syksyt pitkät tyhjillä järvillä ja samaan aikaan montuilla mätetään kymmenien lintujen (alkuun meni kuulema aloituksessa helposti toiselle sadallekkin) päiväsaaliita.
Sorsien käyttäytyminen ja ruokailu on muuttunut niin paljon ettämonttupyytäjillä ei ole edes käsitystä siitä, paljonko poikasten uudet väärät ruokailutottumukset ja ravinto vaikuttavat niiden ensimmäisen vuoden aikana tapahtuvaan kuolleisuuteen on vielä selvittämättä, miten hyvin luonnonravintoon oppimaton lintu selviää muuttomatkasta ja talvehtimisesta niukemmalla luonnonravinnolla.
Lahtuumonttujen pitämisen aiheuttamat vahingot voivat olla hyvinkin laajoja.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34894

LähetäLähetetty: 13.04.2023 07:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hala kirjoitti:
Kiivasta on keskustelu vesilintujen ruokinnalta ampuminen-

Suomessa pyöritettiin Kotiseutukosteikkohanketta vajaa kymmenen vuotta sitten. Tulokseksi tuli vajaa 50 eri tavoin rakennettua kosteikkoa. Ja kovasti oltiin kiitollisia hankkeen tuloksista, rahaa taisi palaa miljoonia, toki paljon EU -rahoitteista LIFE+ hankerahaa.

Mielestäni tavoitteeksi olisi pitänyt asettaa vaikkapa 10000 kpl kosteikkoja ja toteuttaa aika paljon monipuolisemmin ja rahoitusta samassa suhteessa lisää. Saattaisi tämä ruokinnalta ampumiskeskustelu olla vähän viileämpää, jos noita otollisia kohteita olisi paaaaljon enemmän. Jos vaikka metsästysseurassa olisi parin tai muutaman ruokintamontun sijasta vaikkapa satoja vastaavia, saattaisivat jahtimahdollisuudet lisääntyä merkittävästi, saisi kävellen kierrellä montulta toiselle ja ampua tilaisuuden tullessa ilman, että kenenkään tarvitsisi kadehtia saatua saalista.


Ei ne kuule isännät anna kaivella rooppeja mailleen, eikä varsinkaan sadoittain, tai edes kymmenittäin, täällä täytelleet kiivaaseen tahtiin entisetkin.

Lahtuumonttujen ideahan on nimenomaan se että "varataan" alueen sorsat omaan tai oman porukan käyttöön, ei heitä kiinnosta lähialueiden luonnonvesien lintutilanne muuta kuin sen verran että ne tuottavat montuille lahdattavaa, luomuvesillä sorsastavia ja tilanteesta puhuvia pidetään valittajina ja tumpeloina, persaukisina joilla ei ole edes omaa maata monttujen kaiveluun.

Prina syksynä käynyt salaa vilkaisemassa paria rooppia ja jo se hylsyjen määrä on järkyttävä, jos edes joka kolmas laaki on osusnut niin roopeilla on ammuttu satoja sorsia joka syksy, totta kai tuollainen lahtaaminen vaikuttaa sorsakantoihin ja kun näitä monttuja on maassa tuhansittain niin ei tarvitse ihemtellä kohta iskeviä rauhoituksia, ja siihen syyllinen löytyy monttumiehillä ihan omasta peilistä, muita siitä on turha syytellä.
Ahneet ja typerät pilanneet kohta koko vesilinnustuksen ja sen tulevaisuuden, ihan vain typeryyttään.

Luulisi että nykyaikana, kun ei ole pulaa ruuasta, riittäisi joku kymenkunta sorsaa kaudessa, mutta ei, eihän siitä ole ahneemmille edes yhden illan saaliiksi, ja tällalista toimintaa on jatkunut jo pari vuosikymmentä, stanan tunarit!
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1879
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 13.04.2023 07:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hala kirjoitti:
Kiivasta on keskustelu vesilintujen ruokinnalta ampuminen-

Suomessa pyöritettiin Kotiseutukosteikkohanketta vajaa kymmenen vuotta sitten. Tulokseksi tuli vajaa 50 eri tavoin rakennettua kosteikkoa. Ja kovasti oltiin kiitollisia hankkeen tuloksista, rahaa taisi palaa miljoonia, toki paljon EU -rahoitteista LIFE+ hankerahaa.

Mielestäni tavoitteeksi olisi pitänyt asettaa vaikkapa 10000 kpl kosteikkoja ja toteuttaa aika paljon monipuolisemmin ja rahoitusta samassa suhteessa lisää. Saattaisi tämä ruokinnalta ampumiskeskustelu olla vähän viileämpää, jos noita otollisia kohteita olisi paaaaljon enemmän. Jos vaikka metsästysseurassa olisi parin tai muutaman ruokintamontun sijasta vaikkapa satoja vastaavia, saattaisivat jahtimahdollisuudet lisääntyä merkittävästi, saisi kävellen kierrellä montulta toiselle ja ampua tilaisuuden tullessa ilman, että kenenkään tarvitsisi kadehtia saatua saalista.

Tämähän olisi samaa, kuin oli laajoilla eloperäisillä peltoalueilla valtaisa määrä ns. savikaivoja, joista kaivettiin savea sekoitettavaksi turveperäiselle pellolle ravinnetilanteen parantamiseksi. Näitä isoja eloperäisiä peltoalueita on edelleen esim. Kyrönjoen ja Lapuanjoen varsilla, tuhansia hehtaareja yhtenäisiä peltoalueita. Ja vesilintuja, erityisesti heinuria, oli todella paljon, on toki edelleen, mutta vähemmän.


Hyvin pitkälti samaa mieltä. Kosteikkojen vähäinen määrä yhdistettynä siihen mitä liittokin kuuluttaa, että jos ruokinnoilta ammuskelu kielletään, niin vähenee into rakentaa kosteikkoja, niin soppa on valmis. Tuosta on aika helppo laskea 1+1 ja todeta, että usein kosteikko rakennetaan oikeastaan vain ruokintapyyntiä varten. Tämä puolestaan johtaa siihen, että kosteikon positiivinen vaikutus nollataan tai painetaan miinukselle ampumalla enemmän kuin alueen kantokyky riittää. Alueella tarkoitan tietysti sitä aluetta, jota ruokkimalla kuvitellaan "hoidettavan", eli sitä parin hehtaarin länttiä. Linnut saapuvat ruokinnalle huomattavan kaukaa ja samalla tyhjenee niitä lähialueita. Ja ruokkija on mielissään, kun taas on kantaa kasvatettu ja lintuja valtavasti syömässä jyvää.

Olisi hienoa, jos jossain vaiheessa ilmestyisi tutkimustietoa mm. sellaisista asioista kuin miten laajalta alueelta ruokinta vetää lintuja, miten paljon pedot keskittävät saalistusta näille kuumille spoteille, onko pesimätulos heikompi ihmisen päättämässä pesimäpaikassa verraten lintujen luontaisiin paikkoihin, jne. Sitä tuskin enää kukaan kieltää, että ruokinta vetää lintuja pois niiden luonnollisista elinympäristöistä. Osa sitten varmasti jää pesimään näille paikoille ja syntyy pesintätihentymiä, joista maapedot varmasti ottavat oman osansa puhumattakaan varislinnuista.

Monella tuntuu menevän sekaisin saaliin kadehtiminen ja perinteisen pyynnin pilaaminen. Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama millaisia määriä muut ampuvat lintuja, mutta jos se ampuminen tehdään ruokinnalta lähellä niitä alueita, joilla olisi potentiaalia ruokkia perinteisempää vesilinnustusta, niin kyllähän se alkaa mennä tunteisiin. Tiedän monien paikkojen joukosta erään >20 hehtaarin lahden, jossa valtava potentiaali pesimä- ja ruokapaikkana, mutta lähistön ruokinnat imee linnut pois siitä lahdelta ja jytinän määrästä päätellen monelta muultakin lahdelta. Jos nyt sitten ajattelisi, että osa tuosta määrästä on pesinyt aiemmin sikin sokin rannoilla ja nyt pesintä siirretään väkivaltaisesti jyvillä sinne ruokintojen läheisyyteen, niin varmasti muna/poikasvaiheen predaatio lisääntyy. Mutta arvailuahan tämä on kunnes joku asiaan syvemmin perehtyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 159, 160, 161 ... 183, 184, 185  Seuraava
Sivu 160 Yht. 185

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com