OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kasvisruokaa metsästäjälle…
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.05.2023 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
tuhola kirjoitti:

En minä nyt sano että yksi kasvisruoka on pahasta. Vaan että jos sellainen iili saadaan vähän huonoilla perusteilla läpi ja vanhemmatkin joutuvat sitten kärsimään siitä niin onko tuo kasvatuksellisesti se tie mitä itse kävisin. Voi olla. Tai sitten ei. En tiedä vielä.


Pakko myöntää, että omakin ensireaktio oli uhriutuminen.

Kyse ei ole uhriutumisesta.

Nuori: parannetaan maailmaa syömällä kasviksia

Totuus: maailma ei parane sillä koska käytössä on äärimmäisen ekologinen erityistila ja riistanlihaa saatavilla

Vanhemmat Lahtinen: joo syödään vähemmän lihaa

Vanhemmat tuhola (tai siis vain minä, ei vaimoni): Maailma ei parane sillä että syödään enemmän kasviksia, koska meillä on tämä erityistilanne. Meidän kannattaa syödä lihaa. Mutta miten muuten voisimme parantaa maailmaa? Ostammeko yhdessä bitcoinia tai parantaisimme jotain elinympäristöjä luonnossa? Toki jos haluat syödä kasvisruokaa niin voit kyllä itse valmistaa sellaista, en minä päätä siitä mitä iso mies syö.

En sano missään nimessä että minun tapa olisi oikea. Mutta itse toimisin todennäköisesti tuolla tavalla.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20081
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 16:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kolopesijä kirjoitti:
Peto kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Olen ehkä vanhanaikainen, mutta ehkä laittaisin nuoren miehen tekemään itse sen kolmannen ruuan kun niin hyvin näyttää tietävän (ja vaativan) mitä haluaa.


Kuulostaa hyvältä. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, niin tehköön itse. Vois toki jäädä käytännössä vaatimatta itseltäkin.


Noin 30 vuotta sitten tätä aihetta sivuttiin mummolan ruokapöydässä, kun mummo nosti paistikulhon pöytään. Serkkutyttö siinä loihe lausuman, että ovat kaverinsa kanssa päättäneet ruveta kasvissyöjiksi. Ikää taisi olla jotain ala-asteelaisen verran. Pappavainaa jähmettyi hetkeksi, tuijotti ilmoituksen tekijää hetken häijysti ja sitten mitään sanomatta lapioi hälle reilun annoksen paistia. Sitä siinä sitten itkun kerran syötiin.
Oli nähnyt sen ajan, ku ei hirveästi ruokia valkkailtu, niin sinänsä ymmärtää taustan.


Käsi pystyyn, joka oikeasti uskoo että moinen "eheyttämisprosessi" futaa nykynuorisolle Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 02.05.2023 18:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minä olen Nimrodin (kerrankin) linjoilla, jotta joutaisi sitä lihaa vähemmän syömään. Ja tarkoitan nimenomaan tuotettua lihaa, en riistaa. Ei siinä ole järkeä, että kasvatetaan viljaa, joka syötetään sioille, kun voitaisiin syödä osa suoraan kasviksina ja tarvittaisiin vähemmän peltoa. yms. tuotantopanoksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20081
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:


Ja mitä tulee tuohon "tehköön itse", niin asian voi toki ajatella kusipäisesti tai sitten asian voi ajatella myös niin, että ottaa toiset huomioon.


Onhan se tietynlainen arvovalinta, minkämoista ruokaa jälkikasvullesi laitat tai olet laittamatta. Ja laitatko sellaista ruokaa, mitä se haluaa syödä. Joidenkin mielestä on ”hauskaa, kun meidän kersa syö vaan makkaraa”. Jos jälkikasvu haluaa oikeasti syödä terveellisemmin, oli draiveri mikä vaan, niin jotenkin sitä tuommoiseen kummasti vanhempana näköjään lähtee mukaan, vaikka olisi puheissaan ”kuinka kova jätkä”.

Larsen kirjoitti:
Tämän päivän verkkouutisista;

https://www.verkkouutiset.fi/a/uusi-ravitsemussuositus-punaista-lihaa-enintaan-350-grammaa-viikossa/#45cc1de0

"Pohjoismaiset ravitsemussuositukset huomioivat ruoan ympäristövaikutukset aiempaa paremmin."

ja Yleltä;

https://yle.fi/a/74-20029407

"Lisää kasviksia lautaselle". "Uusia pohjoismaisia ravitsemussuosituksia viimeistellään parhaillaan. Luonnos on julkisella kuulemiskierroksella ja suositukset julkaistaan juhannuksen alla."

"Vaikutusta niin kouluruokaan kuin terveysneuvontaan".

Se on ihan sama mitä täällä meuhkataan, mutta maailma muuttuu. Omalta kohdaltani punaisenlihan syömisen määrä on kasvanut peurakantojen kasvun myötä ja kala jäänyt reilusti aiemmasta vähemmälle.


Itellä moinen olisi mennyt ennen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Muistan, kun aikanaan vitsailtiin ettei ihan päästä tohon 500g lihaa suositukseen päivässä ja joku rastatukka hyppi tasajalkaa, että se on viikossa.

Mutta totuushan on, että tuo on sitä ”totuutta” nyt tuolla järjestelmässä. Arvelisin, että monen meidän lihansyönnin kohdalla tuo 350g viikossa heittää dekadilla.

Ja ennenhän tämä oli sitä ”ei ole terveellistä-rintamaa”, kun lihasta ja jalosteista puhuttiin. Nythän tässä on todella rapeasti mukaan leivottuna tuo ympäristövaikutushomma. Ja aivan puhtaasti lihantuotannon kyykyttämiseksi.

Tuota on kohtuu helppoa myydä nuorisolle, ainakin aluksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20081
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalkauduttiin siinä ihan Ikeaan rouvan kanssa wokkipannuostoksille. Voi jeesus, minkä kokoisia teelmyksiä. Jäi ostamatta.

Siitä sitten Citymarkettiin ruokaostoksille. Emäntä hykerteli että: ”Vitsi meidän tajunta laajentuu tämän kasvisruokahomman myötä.” Sanoin, ettei tämmöinen vihertäminen tarkoita automaattisesti huumeiden käyttöä, muualla kuin politiikassa.

Osui siinä sopivan oloinen pannu käteen samalla reissulla


Joku Tefalin ”monitoimipannu”, vähän paistinpannun ja wokkipannun sekasikiö. Pitihän sitä vähän heti testata. Muistelin, että aikanaan Hervannan Isabellassa oli sen verran reilu meininki, että kasvisvaihtoehdossakin oli meetwurstia. Pistin tuossa hengessä pannun testiajoon vähän kanaa joukkoon Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 02.05.2023 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa on sitten Lahtiselle seuraavalle päivälle bataattikeittoresepti;

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/bataattikeitto

Oon, on se ihan hyväää....Hakee vaikka sitten hirvenlihapurkin voideltavaksi ruisleivän päälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1830

LähetäLähetetty: 02.05.2023 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luin tätä sieltä täältä ja pari asiaa tuli mieleeni.
- onko päätös jotenkin kaveri porukan ja sen takia kun asia on "muodikasta" tai esim tyttöystävän painostuksesta?
- jos kuitenkin on ihan järkevällä perusteella päätös niin onko sitten energiajuomat ja muut turhat ensin karsittu. Ja sitten sitä nälkää ei korjata muulla turhalla jos rehut ei pidä nälkää pois.
- käsittääkseni soija ei ole ihan yksinkertainen tapa korvata proteiinia. Jonkin verran vaikutusta joidenkin tutkimusten mukaan esim miesten testotasoihin?? sekä jonkin verran aiheuttaa vatsavaivoja sekä yliherkkyys ongelmia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20081
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite en ole ihan hirveästi viitsinyt päätäni paisuttaa sillä, mikä tätä hommaa draivaa. Aika hyvinhän nuo ton ikäset on asioita jo itekin miettineet ja niille on ihan turha mennä uhoamaan, että "asiat on näin, koska minä sanon niin ja näin on aina tehty" Smile.

Mikä tää soijahomma on, mitä kaikki tyrkyttää vaihtoehtona.

Soijakastike on kyllä tuttu ja soijaa on joskus pukannut jonkun risteilyn jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kekkelberg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2019
Viestejä: 454
Paikkakunta: HKI/E-P

LähetäLähetetty: 02.05.2023 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän sulla Lahtinen mitään hätää ole, kun ei kaikki eläinperäinen ole pannassa...

Grillissä saa monista kasviksista ihan maukkaita, kun sipaisee reilusti voita tai vaikka homejuustoa pintaan. Kasvisten kylkeen voi nuorisolle grillata halloumisiivuja ja vaikka itelle sian lihasta, jos tuntuu siltä, ettei muuten pärjää.

Samoin uunijuureksia on helppo valmistaa ja pellille mukaan vaikka jotain siemenpyöryköitä (esim. Boltsi) tuomaan lisäproteiinia. Samalla voi itselle livauttaa joukkoon vaikka hirvipyöryköitä, jos haluaa. Menee tässäkin molemmat ruokavaliot samalla kokkauksella.

Noissa kasvisproteiineissa on tosiaan monesti epätoivottuja sivuvaikutuksia. Soijaproteiinin väitetään lisäävän estrogeenin määrää miehen elimistössä. Herneet tuppaa lisäämään suo(li)kaasujen tuotantoa ja sieniproteiineista menee (kuulemma) monelta pakki kokonaan sekaisin. Mutta ei hätää, jos pitäytyy terveessä sekasyönnissä, eikä täysin vegaaniksi ryhdy...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 02.05.2023 21:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ite en ole ihan hirveästi viitsinyt päätäni paisuttaa sillä, mikä tätä hommaa draivaa. Aika hyvinhän nuo ton ikäset on asioita jo itekin miettineet ja niille on ihan turha mennä uhoamaan, että "asiat on näin, koska minä sanon niin ja näin on aina tehty" Smile.

Niinpä niin....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20081
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 03.05.2023 05:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä mun on ollut pakko "tulla pois sieltä poterosta". Todella hyviä keskusteluja on käyty pojan kanssa. Melko hyvinhän noilla nuorilla on silmää sille, kestääkö vaikka joku oma toimintamoodi jahdissa "päivänvaloa" nykypäivän mittapuun mukaan.

Tämähän on tietyllä tapaa vahvuuskin. Juur vappuna pojan kanssa saunan lauteilla puhuttiin, että ei oikeen oo ekologisempaa ruuanhankintatapaa, kun laiturin nokasta voi heittää verkot mereen. Toisaalta väännettiin C&R kalastuksesta ja aika vaikeahan sitä oli ainakin meikäläisen kyvyillä uskottavasti perustella.

Mulla on kyllä silti semmoinen olo, etten välttämättä ole maailman ensimmäinen isä, joka on jostain asioista murrosikäisen kanssa eri mieltä 😁
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.05.2023 06:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Cr kalastus on helppo todeta järkeväksi. Ei pidä olla jäärä. Vaan katsoa asiat sellaisena kuin ne on.

Luontoarvot ovat kaikkineen todella tärkeitä ja hienoa että niitä ajatellaan. Sinänsä siis kasvisruuan miettiminen on puhtaasti järkevää. Mutta tietyissä erikoistilanteissa se ei luo lisäarvoa ympäristön huomioimiseen.

Kyllä minua ottaa pannuun metsästäjien luontoviha ja piittaamattomuus. Siinä on valtavasti työsarkaa että sitä parannetaan. Kalastajat ovat jo hyvää vauhtia ymmärtämässä paikkaansa ekosysteemissä. Metsästäjät edelleen sikailevat aika laajalla rintamalla ja sellainen vanhanaikainen ajatusmaailma rulettaa. Nuoremmat metsästäjät ovat tässä tottakai kokoajan enempi valveutuneita. Somesta on hyötyä
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20081
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 03.05.2023 07:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan nuo nuoret ”aika hyvä ikkuna” siihen, mitä vaikka tuolla järjestelmän puolella näkyy. Ja pakkohan se on sanoa, ettei ihan kaikesta siitä näkymästä ole kovin haltioissaan.

Jo vaikkapa semmoinen homma, että kun ihan uteliaisuuttaan katsoo, minkämoisista aiheista nuo nuoret joutuu vaikkapa jotain esseevastauksia kokeissa kirjoittelemaan ja minkämoisia hommia pohtimaan, niin onhan tuo sapluuna ”pelottavan hyvin rakennettu”.

Aika laillahan ne on sellaisia, että ”mitä ongelmia on tässsäjatässä” ja siihen ”miten omalla toiminnallasi pystyt tätä hommaa taklaamaan”.


Mulla on esimerkiksi hyviä kavereita lihantuottajina. Tuolle tontille tässä nykykehityksessä ei oikein näytä olevan mitään hyvää. Ja jos jossain välissä tämä trendi muuttuu, niin silloin tuota toimintaa voi Suomessa olla melkoisen vaikea ajaa uudelleen ylös.


Ja otsikon aiheeseen liittyen olisin voinut pojalle sanoa, että eikös järkevämpää olisi vähentää lihan määrää niin, että syö kaikilla kolmella aterialla vähemmän lihaa ja enemmän muuta. Mutta antaa sen keksiä homma itse Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20081
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 03.05.2023 07:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kekkelberg kirjoitti:


Grillissä saa monista kasviksista ihan maukkaita, kun sipaisee reilusti voita tai vaikka homejuustoa pintaan. Kasvisten kylkeen voi nuorisolle grillata halloumisiivuja ja vaikka itelle sian lihasta, jos tuntuu siltä, ettei muuten pärjää.


Grillaushan on siitä hyvä, että siinä tulee samalla vaivalla sekä läskiä että kasvisvaihtoehto. Se on myös aika hyvä tapa testata sitä luonteenlujuutta, että vedätkö sitä grillijuustoa, paprikaa ja munakoisoa, vai otatko vähän kassleria kylkeen Smile

Itelle tälle rintamalle on yksi homma muhinut mielessä jo pitkään; Voisiko ne ostolihat oikeasti korvata grillaushommissakin riistalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
säkki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2010
Viestejä: 129
Paikkakunta: p-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.05.2023 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikein kun asian tiivistää niin syötte ne herneet itse mitä ennen kuskasitte kyyhkysille, ruokavalio ja metsästyksen eettisyys korjaantuu kertaheitolla! Smile

Hyvä ja järkevä suuntaus on tuon lihankäytön vähentäminen, meillä ollaan lähestytty sitä kyllä mieluummin oma terveys edellä kuin maailman pelastamisajatuksella. Tilalle kalaa ja kasviksia. Tällä hetkellä mennään lihaa 60%, kalaa 30% ja kasviksia 10% suurinpiirtein ja ainakin oma mahalaukku kertoo että ei haittaa vaikka vielä korjaisi lihanosuutta pienemmäksi. Harrastuksista kun tuota lihaa kertyy kummiskin ihan riittävästi niin samalla olen yrittänyt omalle jälkikasvulle ilmaista että on pro-tason juttua kun syödään itsepyydettyjä eikä tarvi kaupasta kantaa ja vielä enemmän pro-tasoa on kun niitä omia "ylimääräisiä" lihoja viedään naapureille joilla ei ole lihaa omasta takaa niin. Siitä näyttää vuosien aikana tietynlainen vaihdannaistalous muodostuvan että välillä tullaan tuoreiden rieskojen kanssa takaisin tms.

Vielä tuohon kasvisruokaan niin meillä se on tarkoittanut erilaisia salaatteja esim kalan kera, avokadoa, pähkinöitä ja kauraa. Olisi kovasti kiinnostavaa löytää uusia variaatioita tähän kastiin jotka olisi sen verran simppeleitä tehdä että niitä osaisi arkipäivänä touhuta omasta päästä, ilman keittokirjaa. Ja että ne myös uppoaisi hyvin parille tuollaiselle reilu 10 vuotiaalle jässikälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 3 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com