OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 30.05.2023 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
Aikaisemmin ainakin jengillä ollut aavistuksen huonoja kokemuksia noista "brändittömistä" ruseteista. Osa niin balanssittomia vatkaajia että saanut pelätä laakeroinnin puolesta, toisissa taasen vulkanointi antautunut sangen nopeaan. Toimitetun nousut mitä sattuu. Saattaa olla toki kovasti tuuristakin kiinni.

Mutta jos pähkii niin eivät nuo perus "merkkipotkuritkaan" tänä päivänä oikeasti mitään hirveitä maksa.

Oot kyllä oikeassa, Alibabasta katselin niin paljon oli kommentteja siellä tarjolla olevissa potkureiden kommenttiosiossa että väärä nousu.

Jos koneessa ois enemmän tehoa niin hommaisin heti kunnollisen teräspotkurin mut ku on vaan viisheppanen niin uskoisin että jos vaan potkurin edes tunnistaa potkuriksi ulkonäön perusteella niin ei se laakereita riko tai epätasapainot haittaa Laughing
Pakkausta katselin niin Polarstorm näky merkiltään olevan, kotisivukin ihan pätevän näköinen joten saattaa ihan kohtuu potkuri olevan. http://www.polaris2010.com

30% tarjouksessa oli ropelli joten sekin selittää vähän hintaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9369

LähetäLähetetty: 30.05.2023 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En siis vasiten tarkoittanut tuota sinun hankintaa, vaan yleisesti ottaen mahdollisiin riskeihin.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6477

LähetäLähetetty: 30.05.2023 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
Aikaisemmin ainakin jengillä ollut aavistuksen huonoja kokemuksia noista "brändittömistä" ruseteista. Osa niin balanssittomia vatkaajia että saanut pelätä laakeroinnin puolesta, toisissa taasen vulkanointi antautunut sangen nopeaan. Toimitetun nousut mitä sattuu. Saattaa olla toki kovasti tuuristakin kiinni.

Mutta jos pähkii niin eivät nuo perus "merkkipotkuritkaan" tänä päivänä oikeasti mitään hirveitä maksa.


Lisäämpä että lavat saattaa taipuilla ajossa. Jotain muutakin efektiä, tai sitten tuo notkea lapa, kun yhtäkkiä pito loppuu.

Mulla on 15 hondassa kivelle ajettu rusetti ja ei ajossa huomaa, eli jos lavan nokka vain taipuu, eikä puutu palaa niin eipä tuo isosti haittaa. Kulkukin on gps mukaan sinne päin ku oli ennen. Ostin tilalle tarvikkeen ja kohta laitoin alkuperäisen kivelle ajetun takasin moottoriin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11224
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 31.05.2023 09:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Pidon loppuminen" kuulostaa juuri siltä että rusetin vulkanointi pettää ja akseli pyörii tyhjää.
Pienikin kolhu / taipuma lavassa syö jo työntövoimaa tai heikentää hyötysuhdetta merkittävästi. Selvimmin asian huomaa jos liukuun nousu on käytettävissä olevan tehon rajoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.05.2023 09:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vulkainoinnin pettämisen kyllä huomaa ainakin isommissa koneissa aikalailla heti Smile.

Pikkukierroksilla voi päästä eteenpäin, mutta ei paljoa tarvi plaaniin paattia nostaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6477

LähetäLähetetty: 31.05.2023 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Empä ole lyhyen veneilyhistorian aikana nähnyt potkuria jonka vulkanointi on pettänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.05.2023 14:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itelle tuli yllätyksenä ja pyytämättä 40Hp jammussa. Voin kertoa, että olin melko hölmistynyt, ennenkuin homma kirkastui itelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 31.05.2023 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo on noita nähty.

-se on vinkeä kun "ehjä" potkuri kädessä ja ei toimi vedessä. Laughing
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 31.05.2023 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos kukaan kokeillut että mitäs se tekee jos keskilinjalta sivuun pitkässä jokiveneessä moottorin laittaa?
Itse aina olettanut että keskellähän se pitää olla ja jäänyt testaamatta muut kiinnitys variaatiot. Netistä lueskelin että joskus isompia koneita tarkoituksella pistetään vähän sivuun keskilinjalta. Jos liikaa niin rupeaa haittaamaan, mainittiin kylläkin että pienemmillä moottoreilla ei kovin haittaa.

Aattelin että vois kokeilla tuohon punaisen viivan kohdalle moottoria siirtää. Jos moottori on keskellä niin antiventilaatiolevy tulee tohon sinisen viivan kohdalle. Vaikka levy on kölilinjan yläpuolella useamman sentin niin eipä se potkuria haittaa, mutta moottoria ei kestä kyllä yhtään ylemmäksi siirtää. Jos sivuun keskilinjalta moottorin asentaisi niin saisi useamman sentin moottorin asennuskorkeutta nostaa ja siten ei ehkä kaikkia kiviä evä syvyyksistä löytäisi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6477

LähetäLähetetty: 31.05.2023 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no eipä ole 2-moottoriasennuksessakaan potkurit kölilinjalla. En nyt keksi miksei tuo toimisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 31.05.2023 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
no eipä ole 2-moottoriasennuksessakaan potkurit kölilinjalla. En nyt keksi miksei tuo toimisi.

Itseasiassa mittailin että tohon sais kaks viisheppasta kiinni Laughing Ois joutilaana Jammun viisheppanen niin vois joskus kokeilla tuplamoottoreita. Pitäs vaan aika etäälle toisistaan laittaa eli tulis noiden nousulistojen kohdalle. Jos moottorit laittaa lähemmäksiä toisiaan niin se syö ohjaussektoria, moottorit ei vaan käänny tarpeeksi koska toisiinsa vastaavat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 31.05.2023 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös 2-moottorisissa propellit pyöri erisuuntiin....
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 31.05.2023 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Eikös 2-moottorisissa propellit pyöri erisuuntiin....

Joo niinhän niissä ruukaa, kumoavat toistensa veneeseen kohdistuvan vääntömomentin. Jos jokivene on 6.5 metriä pitkä ja perässä kaks viisheppasta niin en uskoisi kovin vänkäämään mihinkään moottorit.
Tai mistäpä minä tiedän ku ei täällä pohjosessa kyllä kellään ole tuplamoottoreita. Aikoinaan kun Lokan/Porttipahdan tekoaltaat tehtiin niin silloin pitkiin jokiveneisiin laittoivat noita tuplamoottoreita. Enpä ole kuullut että kukaan mitään valitellut että olisi kallistellut tai vängännyt venettä mihinkään suuntaan. Aika nopeasti kylläkin meni siihen että yhdellä koneella rupesivat ajelemaan, pääsyy lie se että perämoottorit tulivat luotettavammaksi ja ei tarvinnut "varmuutta".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6477

LähetäLähetetty: 31.05.2023 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Eikös 2-moottorisissa propellit pyöri erisuuntiin....


Mitä sitten ? Jos toinen propelleista heittää pyörimästä niin ei veneen kulku siihen lopu. Osa tehoista vain puuttuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 01.06.2023 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän varmaankin pitää painoon kiinnittää huomiota suojaa rakentaessa. Alkaa vaikuttamaan että astreoidinkestävä tulee kamppeesta Laughing

Ei ehkä tarvitse olla maailmanlopunkestävä vaan vähäisempikin riittää. Alaeväksi valikoitui 6mm rosterilevy. 20 senttiä leveä ja ku potkuri jotain 17-18 senttiä niin pitäs turvata. Tarkoituksella mahdollisimman taakse noi 30mm leveät siivet laitoin jotta kone kippaisi osuessa eikä sivusuuntaan löisi kovin pahasti. Siitä en nyt tiedä piettääkö tämä teoria paikkansa mutta sittepä näkee ku tömähtää Laughing

Noi reiät on tossa levyssä vaan rälläköintiä varten, noin saa helpolla pikku pyöristyksen kulmiin. Itse sivuevät tulee alaevän takapuolelle ja siksi jätin pitemmän kartiopinnan jotta saa hitsattua kunnolla alaevän kohdalle kiinni ja jotta törmäyksissä ei vääntyilisi.

Potkurin alapuolelle tulee 8 senttiä leveä kohta. Viimesuvena ajoin aika myräkässä matalikolle. Kun matalalaitanen vene niin oli pakko moottorilla pitää keula vastatuuleen vaikka potkuri hakkasi kiviä. Aattelin että ois hyvä jatkossa olla joku suoja potkurin alapuolella jotta vastaavassa tilanteessa saa huoleti olla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 2 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com