Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 259
|
Lähetetty: 30.05.2023 17:26 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Aikaisemmin ainakin jengillä ollut aavistuksen huonoja kokemuksia noista "brändittömistä" ruseteista. Osa niin balanssittomia vatkaajia että saanut pelätä laakeroinnin puolesta, toisissa taasen vulkanointi antautunut sangen nopeaan. Toimitetun nousut mitä sattuu. Saattaa olla toki kovasti tuuristakin kiinni.
Mutta jos pähkii niin eivät nuo perus "merkkipotkuritkaan" tänä päivänä oikeasti mitään hirveitä maksa. |
Oot kyllä oikeassa, Alibabasta katselin niin paljon oli kommentteja siellä tarjolla olevissa potkureiden kommenttiosiossa että väärä nousu.
Jos koneessa ois enemmän tehoa niin hommaisin heti kunnollisen teräspotkurin mut ku on vaan viisheppanen niin uskoisin että jos vaan potkurin edes tunnistaa potkuriksi ulkonäön perusteella niin ei se laakereita riko tai epätasapainot haittaa
Pakkausta katselin niin Polarstorm näky merkiltään olevan, kotisivukin ihan pätevän näköinen joten saattaa ihan kohtuu potkuri olevan. http://www.polaris2010.com
30% tarjouksessa oli ropelli joten sekin selittää vähän hintaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9369
|
Lähetetty: 30.05.2023 19:04 Viestin aihe: |
|
|
En siis vasiten tarkoittanut tuota sinun hankintaa, vaan yleisesti ottaen mahdollisiin riskeihin. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6477
|
Lähetetty: 30.05.2023 21:12 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Aikaisemmin ainakin jengillä ollut aavistuksen huonoja kokemuksia noista "brändittömistä" ruseteista. Osa niin balanssittomia vatkaajia että saanut pelätä laakeroinnin puolesta, toisissa taasen vulkanointi antautunut sangen nopeaan. Toimitetun nousut mitä sattuu. Saattaa olla toki kovasti tuuristakin kiinni.
Mutta jos pähkii niin eivät nuo perus "merkkipotkuritkaan" tänä päivänä oikeasti mitään hirveitä maksa. |
Lisäämpä että lavat saattaa taipuilla ajossa. Jotain muutakin efektiä, tai sitten tuo notkea lapa, kun yhtäkkiä pito loppuu.
Mulla on 15 hondassa kivelle ajettu rusetti ja ei ajossa huomaa, eli jos lavan nokka vain taipuu, eikä puutu palaa niin eipä tuo isosti haittaa. Kulkukin on gps mukaan sinne päin ku oli ennen. Ostin tilalle tarvikkeen ja kohta laitoin alkuperäisen kivelle ajetun takasin moottoriin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11224 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 31.05.2023 09:12 Viestin aihe: |
|
|
"Pidon loppuminen" kuulostaa juuri siltä että rusetin vulkanointi pettää ja akseli pyörii tyhjää.
Pienikin kolhu / taipuma lavassa syö jo työntövoimaa tai heikentää hyötysuhdetta merkittävästi. Selvimmin asian huomaa jos liukuun nousu on käytettävissä olevan tehon rajoilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 19892 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 31.05.2023 09:27 Viestin aihe: |
|
|
Vulkainoinnin pettämisen kyllä huomaa ainakin isommissa koneissa aikalailla heti .
Pikkukierroksilla voi päästä eteenpäin, mutta ei paljoa tarvi plaaniin paattia nostaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6477
|
Lähetetty: 31.05.2023 14:20 Viestin aihe: |
|
|
Empä ole lyhyen veneilyhistorian aikana nähnyt potkuria jonka vulkanointi on pettänyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 19892 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 31.05.2023 14:57 Viestin aihe: |
|
|
Itelle tuli yllätyksenä ja pyytämättä 40Hp jammussa. Voin kertoa, että olin melko hölmistynyt, ennenkuin homma kirkastui itelle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16577 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 31.05.2023 17:51 Viestin aihe: |
|
|
Joo on noita nähty.
-se on vinkeä kun "ehjä" potkuri kädessä ja ei toimi vedessä. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 259
|
Lähetetty: 31.05.2023 20:11 Viestin aihe: |
|
|
Onkos kukaan kokeillut että mitäs se tekee jos keskilinjalta sivuun pitkässä jokiveneessä moottorin laittaa?
Itse aina olettanut että keskellähän se pitää olla ja jäänyt testaamatta muut kiinnitys variaatiot. Netistä lueskelin että joskus isompia koneita tarkoituksella pistetään vähän sivuun keskilinjalta. Jos liikaa niin rupeaa haittaamaan, mainittiin kylläkin että pienemmillä moottoreilla ei kovin haittaa.
Aattelin että vois kokeilla tuohon punaisen viivan kohdalle moottoria siirtää. Jos moottori on keskellä niin antiventilaatiolevy tulee tohon sinisen viivan kohdalle. Vaikka levy on kölilinjan yläpuolella useamman sentin niin eipä se potkuria haittaa, mutta moottoria ei kestä kyllä yhtään ylemmäksi siirtää. Jos sivuun keskilinjalta moottorin asentaisi niin saisi useamman sentin moottorin asennuskorkeutta nostaa ja siten ei ehkä kaikkia kiviä evä syvyyksistä löytäisi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6477
|
Lähetetty: 31.05.2023 20:26 Viestin aihe: |
|
|
no eipä ole 2-moottoriasennuksessakaan potkurit kölilinjalla. En nyt keksi miksei tuo toimisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 259
|
Lähetetty: 31.05.2023 20:40 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | no eipä ole 2-moottoriasennuksessakaan potkurit kölilinjalla. En nyt keksi miksei tuo toimisi. |
Itseasiassa mittailin että tohon sais kaks viisheppasta kiinni Ois joutilaana Jammun viisheppanen niin vois joskus kokeilla tuplamoottoreita. Pitäs vaan aika etäälle toisistaan laittaa eli tulis noiden nousulistojen kohdalle. Jos moottorit laittaa lähemmäksiä toisiaan niin se syö ohjaussektoria, moottorit ei vaan käänny tarpeeksi koska toisiinsa vastaavat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16577 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 31.05.2023 21:06 Viestin aihe: |
|
|
Eikös 2-moottorisissa propellit pyöri erisuuntiin.... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 259
|
Lähetetty: 31.05.2023 21:25 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Eikös 2-moottorisissa propellit pyöri erisuuntiin.... |
Joo niinhän niissä ruukaa, kumoavat toistensa veneeseen kohdistuvan vääntömomentin. Jos jokivene on 6.5 metriä pitkä ja perässä kaks viisheppasta niin en uskoisi kovin vänkäämään mihinkään moottorit.
Tai mistäpä minä tiedän ku ei täällä pohjosessa kyllä kellään ole tuplamoottoreita. Aikoinaan kun Lokan/Porttipahdan tekoaltaat tehtiin niin silloin pitkiin jokiveneisiin laittoivat noita tuplamoottoreita. Enpä ole kuullut että kukaan mitään valitellut että olisi kallistellut tai vängännyt venettä mihinkään suuntaan. Aika nopeasti kylläkin meni siihen että yhdellä koneella rupesivat ajelemaan, pääsyy lie se että perämoottorit tulivat luotettavammaksi ja ei tarvinnut "varmuutta". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6477
|
Lähetetty: 31.05.2023 21:46 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Eikös 2-moottorisissa propellit pyöri erisuuntiin.... |
Mitä sitten ? Jos toinen propelleista heittää pyörimästä niin ei veneen kulku siihen lopu. Osa tehoista vain puuttuu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 259
|
Lähetetty: 01.06.2023 14:15 Viestin aihe: |
|
|
Vähän varmaankin pitää painoon kiinnittää huomiota suojaa rakentaessa. Alkaa vaikuttamaan että astreoidinkestävä tulee kamppeesta
Ei ehkä tarvitse olla maailmanlopunkestävä vaan vähäisempikin riittää. Alaeväksi valikoitui 6mm rosterilevy. 20 senttiä leveä ja ku potkuri jotain 17-18 senttiä niin pitäs turvata. Tarkoituksella mahdollisimman taakse noi 30mm leveät siivet laitoin jotta kone kippaisi osuessa eikä sivusuuntaan löisi kovin pahasti. Siitä en nyt tiedä piettääkö tämä teoria paikkansa mutta sittepä näkee ku tömähtää
Noi reiät on tossa levyssä vaan rälläköintiä varten, noin saa helpolla pikku pyöristyksen kulmiin. Itse sivuevät tulee alaevän takapuolelle ja siksi jätin pitemmän kartiopinnan jotta saa hitsattua kunnolla alaevän kohdalle kiinni ja jotta törmäyksissä ei vääntyilisi.
Potkurin alapuolelle tulee 8 senttiä leveä kohta. Viimesuvena ajoin aika myräkässä matalikolle. Kun matalalaitanen vene niin oli pakko moottorilla pitää keula vastatuuleen vaikka potkuri hakkasi kiviä. Aattelin että ois hyvä jatkossa olla joku suoja potkurin alapuolella jotta vastaavassa tilanteessa saa huoleti olla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|