OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2217

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Heero kirjoitti:


Ellei tämä kelpaa, saa jahtiporukka miettiä, mistä muualta saadaan eläköityvien tilalle uutta verta.


Olen ollut huomaavinani, ettei pitkän linjan jahtiporukoissa oikein pure se uhkailu, että ”lyön hanskat tiskiin, jos mulla ei ole kivaa” Smile


Onko väärä tavoite, että hirviporukassa voi olla mukavaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20209
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

komahuttaja kirjoitti:
Kieltämättä jännittää aina mennä hirvijahtiin, että onko jokin passi tai työkalu nimetty allekirjoittaneen mukaan. Meninkö trakkerista huolimatta väärään passiin. Silloinhan passin nimi on "noviisin räkkeripassi".



Meilläkin on joskus ollut porukassa sellaisia kavereita, jotka joillain harvoilla hirvijahdin osa-alueilla pystyivät pysymään 30 vuoden hirvestäjäurasta huolimatta noviisitasolla (maastontuntemus, suolistushommat yms).

Yleensä noilla sitten oli vahvuuksia monella muulla hirvijahdin osa-alueella, saattoivat olla esimerkiksi huippuluokan ampujia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20209
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
Heero kirjoitti:


Ellei tämä kelpaa, saa jahtiporukka miettiä, mistä muualta saadaan eläköityvien tilalle uutta verta.


Olen ollut huomaavinani, ettei pitkän linjan jahtiporukoissa oikein pure se uhkailu, että ”lyön hanskat tiskiin, jos mulla ei ole kivaa” Smile


Onko väärä tavoite, että hirviporukassa voi olla mukavaa?


Jos lähtökohtana on se, että "minulla on ohut nahka ja koitan muuttaa porukan itselleni sopivaksi", niin voi olla haasteellinen polku kuljettavaksi. Se ei takuulla onnistu "hanskojen tiskiin lyönnillä uhkailemalla". Eikä yleensä onnistu "maiden poisotollakaan uhkailemalla".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20567
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Naputtamistakin on monenlaista. Päällikkö suunnittelee homman ja ottaa paljon vastuuta. Silloin ymmärrettävästi ei jaksa kuunnella naputusta, kun pitäisi tehdä. Toisaalta mikään asema ei mielestäni oikeuta naputtamaan muille. Asiasta pitää puhua ja paljon riippuu siitä, miten asiat esittää.

Elämässä usein huomaa, että kaikkein kärkkäimmät persoonat kestää kaikkein heikoimmin vastapalloja.

Ja mikä on naputusta ja mikä ei. Joillekin tavallinen keskustelu ja asioista puhuminen on jo liikaa. Omasta mielestä avoin keskustelu ei ole naputtamista vaan terve osa porukalla tekemisessä
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2217

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nämä ovat vaikeita asioita keskusteltavaksi, kun nahan paksuutta ei voi yhteismitallisesti määritellä.

Uhkailu ei auta, sellaista vaihtoehtoa en tullut edes ajatelleeksi. Minulla ei ole mitään pakkoa olla seuruejahdeissa mukana, kyttääminen riittää ihan hyvin, jos en porukkaan sopeudu. Halusin vain kysyä, miksi kettuilu yms. pitäisi olla ok, jos se ei ole mukavaa. En koe oloani mukavaksi silloinkaan, kun toinen kettuilee kolmannelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20567
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Itse olen ollut voutina joskus aiemmin ja tänä vuonna olen taas metsästyksenjohtjana.

Sanoisin, että suurin syy sille, että miksi voutina olemisessa on vaikea miellyttää kaikkia, johtuu hirvenmetsästyksen eri motiiveista. Tällä hetkellä hirvikoiraharrastus on mielestäni täysin ylikuumentuneessa tilassa ja toisaalta korostuneessa roolissa on myös papparaisten viikonloppuharrastusköörit, jotka aiheuttavat ongelmia. Eli näillä molemmilla on tavoitteena vängätä hirvijahtia siten, että jahti kestäisi mahdollisimman pitkään ja olisi tuloksellisuuden osalta tehotonta. Tai koiramiehillä on tapana mitata tuloksellisuus koirien kautta, ei saaliin... Pappakööreillä hirvijahti on taas ainoa tapa päästä pois tylsistyttävistä kotioloista ja vaimon tyrannian alta, joten he haluaisivat jahdin kestävän pitkään.

Omalta kohdaltani (oman jakoporukan osalta) hirvijahti saatiin päätökseen eilen. Vanha, kohta 13-vuotias oikea hirvikoira hahi hirvet, valkkasi mukavamman haukuttavan ja hirvi käytiin ampumassa pois. Homma selvä. Nyt saavat sitten jahdin venyttelijät venytellä ja pyytää sitten joulukuussa apua ja hirvikoiramiehet saavat jauhaa jämyjensä toimintamatkoista ad nauseum minun puolestani.

Tässä auttaa yleensä sellainen asia että ennen jahtia keskustellaan jahdin tavoitteet. Tarvittaessa äänestetään siitä linjasta mitä vedetään. Kun päätös on tehty ennen jahtia, vouti sitten toteuttaa tuon napinoista huolimatta. Ei ole väärin haluta hirviä nurin tehokkaasti ja nopeesti eikä ole väärin että halutaan pitkittää jahtia tarkalla valikoinnilla tai muilla toimilla. Montaa linjaa ei vaan pysty pitää. Esiintyvät ristiriidat on hyvä ottaa puheeksi ennen jahtia. Käsitellä ne perusteellisesti ja sitten toteuttaa sen mukaan mitä päätetty on. Jos vouti itse päättää mitä linjaa vedetään niin varmasti se lisää tyytymättömyyttä voudin toimintaan. Ainakin minun hermoon ottaisi sellainen. Jahtipäällikön tehtävä ei ole olla diktaattori vaan porukan tahdon toimeenpanija. Mutta tässäkin tulisi olla tarkkana. Eli jatkuvaa huutoäänestystä asioista ei pitäs sallia. Helposti lipsuu siihenkin että porukka olis jatkuvasti muuttamassa toimintamallia.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20209
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Heero kirjoitti:
Naputtamistakin on monenlaista. Päällikkö suunnittelee homman ja ottaa paljon vastuuta. Silloin ymmärrettävästi ei jaksa kuunnella naputusta, kun pitäisi tehdä. Toisaalta mikään asema ei mielestäni oikeuta naputtamaan muille. Asiasta pitää puhua ja paljon riippuu siitä, miten asiat esittää.

Elämässä usein huomaa, että kaikkein kärkkäimmät persoonat kestää kaikkein heikoimmin vastapalloja.

Ja mikä on naputusta ja mikä ei. Joillekin tavallinen keskustelu ja asioista puhuminen on jo liikaa. Omasta mielestä avoin keskustelu ei ole naputtamista vaan terve osa porukalla tekemisessä


Asiasta kukkaruukkuun. Me pidettiin seuran ylimääräinen kokous ja siinä rytäkässä hyväksyttiin myös uudet hirvijahtisäännöt.

Karkeasti sanottuna:
- Jahtipäällikön valtaa vähennettiin merkittävästi
- Hommaa vietiin vahvasti siihen suuntaan, että jahtipäällikkö toimeenpanee porukan tekemät päätökset (isommat linjaukset) operatiivisella tasolla

Osallehan tämä ei luultavasti sovi, mutta ekaan kauteen mentäessä vaikuttaisi aika asialliselta mallilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20567
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Nämä ovat vaikeita asioita keskusteltavaksi, kun nahan paksuutta ei voi yhteismitallisesti määritellä.

Uhkailu ei auta, sellaista vaihtoehtoa en tullut edes ajatelleeksi. Minulla ei ole mitään pakkoa olla seuruejahdeissa mukana, kyttääminen riittää ihan hyvin, jos en porukkaan sopeudu. Halusin vain kysyä, miksi kettuilu yms. pitäisi olla ok, jos se ei ole mukavaa. En koe oloani mukavaksi silloinkaan, kun toinen kettuilee kolmannelle.

Humoristinen kettuilu on ok koska se on normaalia toimintaa porukassa. Se on tavallinen osa sosiaalista kanssakäymistä kaikkialla elämässä. Humoristinen kettuilu. Ei kiusaaminen. Yleensä kettuilua kestämättömät otetaan huomioon eikä heille edes kettuilla.

Jos itse en kestäisi kettuilua niin en kysyisi että miksi kaikki ei voi lopettaa sitä? Kysyisin miksi en kestä sitä ja mitä voin tehdä asian parantamiseksi?
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2217

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Heero kirjoitti:
Naputtamistakin on monenlaista. Päällikkö suunnittelee homman ja ottaa paljon vastuuta. Silloin ymmärrettävästi ei jaksa kuunnella naputusta, kun pitäisi tehdä. Toisaalta mikään asema ei mielestäni oikeuta naputtamaan muille. Asiasta pitää puhua ja paljon riippuu siitä, miten asiat esittää.

Elämässä usein huomaa, että kaikkein kärkkäimmät persoonat kestää kaikkein heikoimmin vastapalloja.

Ja mikä on naputusta ja mikä ei. Joillekin tavallinen keskustelu ja asioista puhuminen on jo liikaa. Omasta mielestä avoin keskustelu ei ole naputtamista vaan terve osa porukalla tekemisessä


Kyllä. Esimerkki 10 vuoden takaa työelämästä. Saatiin yksi homma tehtyä ja kysyin porukalta sen jälkeen mielipidettä siitä, oliko menetelmä heidän mielestään hyvä vai olisiko kannattanut tehdä toisin. Yksi kaveri pillastui täysin, kun moitin työtä. Toinen ymmärsi, mitä tarkoitin. En arvostellut kavereiden tekemistä, kun siihen ei ollut tarvetta.

Naputtamisella ymmärrän hirvijahdissa ihan jotain muuta. Miks mää aina, en minä tuonne mene jne. Kaksi täysi eri asiaa on lintsata tai yrittää, mutta epäonnistua.


Viimeinen muokkaaja, Heero pvm 13.09.2023 08:47, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus: Jos lähtökohtana on se, että "minulla on ohut nahka ja koitan muuttaa porukan itselleni sopivaksi", niin voi olla haasteellinen polku kuljettavaksi. Se ei takuulla onnistu "hanskojen tiskiin lyönnillä uhkailemalla". Eikä yleensä onnistu "maiden poisotollakaan uhkailemalla".

Toisaalta olen huomannut, ettei minulle juurikaan mikään porukkahomma sovi(toki tiedostan sen säännöt). Mutta lainaukseen viitaten päinvastaisessa tilanteessa; onko se ainut vaihtoehto "lyödä hanskat tiskiin" ilman omia vaatimuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20567
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Heero kirjoitti:
Naputtamistakin on monenlaista. Päällikkö suunnittelee homman ja ottaa paljon vastuuta. Silloin ymmärrettävästi ei jaksa kuunnella naputusta, kun pitäisi tehdä. Toisaalta mikään asema ei mielestäni oikeuta naputtamaan muille. Asiasta pitää puhua ja paljon riippuu siitä, miten asiat esittää.

Elämässä usein huomaa, että kaikkein kärkkäimmät persoonat kestää kaikkein heikoimmin vastapalloja.

Ja mikä on naputusta ja mikä ei. Joillekin tavallinen keskustelu ja asioista puhuminen on jo liikaa. Omasta mielestä avoin keskustelu ei ole naputtamista vaan terve osa porukalla tekemisessä


Asiasta kukkaruukkuun. Me pidettiin seuran ylimääräinen kokous ja siinä rytäkässä hyväksyttiin myös uudet hirvijahtisäännöt.

Karkeasti sanottuna:
- Jahtipäällikön valtaa vähennettiin merkittävästi
- Hommaa vietiin vahvasti siihen suuntaan, että jahtipäällikkö toimeenpanee porukan tekemät päätökset (isommat linjaukset) operatiivisella tasolla

Osallehan tämä ei luultavasti sovi, mutta ekaan kauteen mentäessä vaikuttaisi aika asialliselta mallilta.

Järkevä ja toimiva malli omasta mielestä. Meillä ollut vuosia käytössä.

Tuossakin kuitenkin on huomattu että homma saattaa lipsua siihen että sit äänestellään kokoajan. Esim ennen hirvijahtia päätettiin äänestyksen kautta että meillä on käytössä sonnille piikkirajat. Sitten yksi ukko ei saanut ampua sonnia sen takia niin hän masinoi uuden äänestyksen ja sarvipiikkirajoitus poistettiin. Jos olisin itse ollut voutina, en olisi sallinut uutta äänestystä kesken kauden. Ja tällainen linjaus tehtiinkin sitten myöhemmin. Eli asia mikä päätetään porukalla jahdin kuluessa on se koska jahti lopetetaan ja haetaanko pankkilupia jne. Tai myydäänkö ylimääräisiä hirviä tms. Mutta varsinaisen metsästyksen linjat päätetään ennen jahtia ja sitten niillä mennään se kausi.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20209
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:

Minulla ei ole mitään pakkoa olla seuruejahdeissa mukana, kyttääminen riittää ihan hyvin, jos en porukkaan sopeudu. Halusin vain kysyä, miksi kettuilu yms. pitäisi olla ok, jos se ei ole mukavaa. En koe oloani mukavaksi silloinkaan, kun toinen kettuilee kolmannelle.


Voin esimerkiksi itse olla lähes 100% varma, että jos ammun hirven, niin joku kavereista kysyy VHF:ssä ”ammuitko paksuimpaan kohtaan”.

Tuon ylläolevan mallin mukaan tuollaiset läpät pitäisi jättää heittämättä, ettei joku kolmas osapuoli koe oloaan epämukavaksi. Itse arvelisin, että moni saa tätä ”kieli keskellä suuta” touhua ihan tarpeeksi työelämässä. Itse en todellakaan kaipaa sitä harrastuksiinkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20567
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:

Naputtamisella ymmärrän hirvijahdissa ihan jotain muuta. Miks mää aina, en minä tuonne mene jne.


Jos voudin määrämä passijako ei miellytä voi lähteä kotiin. Se on yksiselitteinen asia. Siitä on turha napista. Joskus sattuu epämiellyttäviä passeja, joskus huonoja passeja ja joskus mukavia ja hyviä passeja. Minä olen lähtenyt jahdista kotiin pari kolmekin kertaa. Syynä se että koiria puskettiin alueeseen liikaa. Mä en laske hirvikoiraani maastoon vaikka määrätään, jos koirien välit on 300-500m. Koira tarttee enempi tilaa ja jos sitä ei saa, keksin muuta.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.


Viimeinen muokkaaja, tuhola pvm 13.09.2023 08:49, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heipaan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2018
Viestejä: 470

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsästyksenjohtajan tärkein homma on ohjata jahti sujumaan turvallisesti. Sitten hoitamaan homma lakien ja lupaehtojen mukaisesti. Sen jälkeen tulee loput asiat.

Nämä olen tuonut joka kerta kauden alussa esiin. Ei ole kellään nokan koputtamista. Passeista, irtipäästettävistä koirista ja jahtipäivän aloituksista sekä päättämisistä voidaan keskustella ja mieluiten avoimesti.

Se mitä kaadetaan tai turvallisuuteen liittyvissä asioissa johtajan sana lopulta määrää, jos yhteisymmärrykseen ei päästä. Meillä ollaan aina päästy, varsinkin kun perustellaan avoimesti ja porukan ollessa koolla. Metsästyksenjohtajan tehtävä on pitää ihan kaikki porukan jäsenet tietoisina jahdin ja kauden läpiviennistä, silloin homma yleensä sujuu hyvin, kun kukaan ei koe jäävänsä paitsioon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
Heero kirjoitti:


Ellei tämä kelpaa, saa jahtiporukka miettiä, mistä muualta saadaan eläköityvien tilalle uutta verta.


Olen ollut huomaavinani, ettei pitkän linjan jahtiporukoissa oikein pure se uhkailu, että ”lyön hanskat tiskiin, jos mulla ei ole kivaa” Smile


Onko väärä tavoite, että hirviporukassa voi olla mukavaa?


Juuri tästä on vaimon ja nuorten kanssa ainainen vääntö. Pitääkö aina olla mukavaa(positiivinen maimankatsomus).
Onko elämä joskus/aina vaikeaa(negatiivinen mailmankatsomus).

Voiko hirviporukka muilta elämänalueilta ottaa oppia. Voiko muu elämä oppia hirviporukalta jotain?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 5 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com