OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kupariluodit ja SE OIKEA laukauksen sijoituspaikka
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 26, 27, 28  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rähmis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2015
Viestejä: 755
Paikkakunta: savossa

LähetäLähetetty: 05.11.2023 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

130gr Barnes TTSX 308:ssa käytössä. En ole tutkannut nopeuksia mutta olettaisin noin 900m/s. Kaatoja on niukasti, myönnetään, eli 5 peuraa. Hyvällä osumalla pukki ja 2 naarasta keuhkoille ammuttuna pakolaukat 0-20m, kaksi pukkia kirmasi 50-70m kun möhlin laukauksen vähän liian taakse.
Aattelin jatkaa käytännön kokemusten hakkimista, jos milloin peurakoppiin taas pääsisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14819

LähetäLähetetty: 05.11.2023 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:
Koko luotivääntö on siinä mielessä vähän hedelmätöntä, että käytännössä kaikkien kommentoijien tapahtumamäärä on niin pieni, että monella muulla seikalla on suurempi merkitys kuin itse luodin yleisellä toiminnalla. Ts. johtopäätöksiä vedetään aivan liian pienestä otoksesta.


Kyllä minusta jo kolminumeroiset kaatoluvut sorkilla jotain toistettavutta minusta antaa hyvinkin ja päätelmiä mikä pelaa ja mikä ei.

Tuolla j:n periaatteella ihan kaikki luodit toimivat ja kaikki toimimattomuus hukataan marginaaliin joka on suuri tulkinnassasi.


Enemmän riistaa ampuvilla tulee aika nopeasti sellainen "käry" siitä, että miten jokin luoti toimii tai ei toimi omassa use-casessa, eli ihmisellä on olemassa oletus siitä, että jotain tapahtuu laukauksen jälkeen ja jos näin ei tapahdukaan, alkavat hälytyskellot soida. Jos näin käy toistuvasti, niin johtopäätöksen voi vetää kohtuullisen nopeastikin.

Tuo Pedon esimerkki tuossa edellä 130 gr TTSX:n toiminnasta .270 Winchesterissä on hyvä esimerkki siitä, että luodit suunnitellaan ja valmistetaan oletuksella kohderiistasta. Eli 130 gr kupari on .277" halkaisijassa suunnattu "elkille", eli wapitille ja hirvelle ja näissä hommissa vaaditaan keskimäärin erilaista toimintaa kuin peuran kohdalla. Täsmälleen sama homma toistuu .277" Sako Powerhead Blade 120 gr kanssa, eli kyseessä on luoti, joka on suunnattu suurriistalle,

Kupari ei ole luodeissa lähtökohtaisesti korvaava materiaali. Se on yksi tapa tehdä varmasti läpäisevä ja koossapysyvä premiumluoti suurriistalle. Kupari vaatii äärimmäisen tarkkaa sovittamista käyttötarkoitukseen, jotta se toimii varmuudella ja halutulla tavalla.

Seuraavaksi itselläni on testissä Hornady CX 110 gr 30 cal, josta kaverilla on jo hyviä kokemuksia peuranvasan osalta keuhkolaukauksessa. Itse lataan sitä nollakuutoseen ja nollakasiin ja lähden kyttäilemään kauriita. Saatan tehdä vielä yhden peurareissunkin tälle kaudelle, jos aikataulut passaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26300

LähetäLähetetty: 05.11.2023 17:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

siksikö kiire hirvien kanssa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3240

LähetäLähetetty: 05.11.2023 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Kyllä minusta jo kolminumeroiset kaatoluvut sorkilla jotain toistettavutta minusta antaa hyvinkin ja päätelmiä mikä pelaa ja mikä ei.

Harvoilla kolminumeroisia kaatolukuja sorkille samalla luodilla, mutta kylhän nyt joku reilu 30 kaatoa jo jotain osviittaa antaa luodin ominaisuuksista. Ja tavallaan jo yksikin täysin epäonnistunut tapaus soittelee kelloja vahvasti. En vaan uskaltanut enää sorkkaa ampua sakon 10.1g superhampparilla, kun eka luoti hävisi muhjuksi hirvenvasan lapaan niin ettei vauriota tullut juuri edes menopuolen keuhkolle. Nää oli niitä räjähtäviä malleja kauan aikaa sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12188

LähetäLähetetty: 06.11.2023 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
siksikö kiire hirvien kanssa
Hirvien kanssa pitäs pitää aina pikkusen kiirettä. Jos ihan jää rauhallisimpien tahtiin, niin eihän ikinä pääse mihinkään muualle viikonloppusin, jatkuu loputtomasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CrB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Lok 2005
Viestejä: 1841

LähetäLähetetty: 06.11.2023 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onneksi kuitenkin omat jahdit kaikessa rauhassa saanut osumapaikkaa arssinoida, niinpä nyt vasta kolmanteen ruppiin tuli kämmenen kokoiset vertymät kalvoille. Osumat laitettu keuhko-maksa- rajaan josta seurasi pakoa
50, 60 ja 10 metriä.
_________________
Liikettä niveliin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16689
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 06.11.2023 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:
Kyllä minusta jo kolminumeroiset kaatoluvut sorkilla jotain toistettavutta minusta antaa hyvinkin ja päätelmiä mikä pelaa ja mikä ei.

Harvoilla kolminumeroisia kaatolukuja sorkille samalla luodilla,.




Minulla on kyllä megalle satavarmasti. Toki ei kupari mutta sanotaan että standarti minulle miten toimiva luoti toimii.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3240

LähetäLähetetty: 06.11.2023 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En sitä epäillytkään, siksi sanoinkin harvoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8415
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 06.11.2023 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aina sama argumentti, otanta niin pieni. Mut ku käännät toisin päin niin montako huonosti/eitoivotusti/epämääräisesti toimivaa luotia sallit vaikka 10 kaadon otannassa? Tai 20 kaadon otannassa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4223

LähetäLähetetty: 06.11.2023 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

Minulla on kyllä megalle satavarmasti. Toki ei kupari mutta sanotaan että standarti minulle miten toimiva luoti toimii.


Noita Megoja on tiedossa kun on hajonnut tai mennyt sukkana läpi.
Aika paljon on tässä maassa sellaista jahtikaveria kun kehuu hampparia, super sellaista ja megaa. Kuitenkin on noita kun muheita ollut näiden kanssa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3032
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 06.11.2023 18:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikilla hirvilaillisilla luodeilla hivi kaatuu kunhan osuma vain on siellä missä sen kuuluisi olla, luodista se harvoin on kiinni.
Hirvestyksen aloitin erilaisilla sakon luodeilla ja siirryin megoihin joilla olen suurimman osan hirvistä ampunut sen jonkun mainostaman kolminumeroisen määrän ja kaikista on lihoille päästy.
Nykyään olen oruxia käyttänyt.
Kun kupariluodit tuli ajattelin jo silloin muuttaa kupariin mutta yhtä isoa urosta
kokeili 9 metristä olkopäähä (längille) meni menojaan kunnes mega teki tehtävänsä.
Osuma oli siinä missä pitikin mutta upotusta oli vajaa 10 cm ei mennyt rankaan asti, tehdaslatataus todennäköisesti lähes ruuditon, senjälkeen en ole kuparia koittanut.
Ensisyksynä ajattelin siirtyä nykyaikaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16689
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 06.11.2023 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oskari kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:

Minulla on kyllä megalle satavarmasti. Toki ei kupari mutta sanotaan että standarti minulle miten toimiva luoti toimii.


Noita Megoja on tiedossa kun on hajonnut tai mennyt sukkana läpi.
Aika paljon on tässä maassa sellaista jahtikaveria kun kehuu hampparia, super sellaista ja megaa. Kuitenkin on noita kun muheita ollut näiden kanssa


Minulla ei kyllä kumpaakaan ole tullut, toki nyt menettää painoaan välillä mutta ei niin etteikö elukka olisi silloin kuollut, eli ei mitään tehonsamenetys-hajoamisia.

Sukkana ei yhtänään oli riista sitten isoa tai pientä.


9.3 olen kuullut sukkana menneistä megoista, en ole ikinä ampunu.


Luotettava kuula, muuta ei voi todeta.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3240

LähetäLähetetty: 06.11.2023 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
tehdaslatataus todennäköisesti lähes ruuditon

Mikä oli paukku ja kaliiperi? Yksi kokemus itellä 308 ja naturalis ihan viimeisillään olevan haavakkosonnin niskaan. Pikku poksaus vaan kuului. Arvoitukseksi jäi, mikä ongelma siinä oli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4223

LähetäLähetetty: 07.11.2023 05:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
Kaikilla hirvilaillisilla luodeilla hivi kaatuu kunhan osuma vain on siellä missä sen kuuluisi olla, luodista se harvoin on kiinni.
Hirvestyksen aloitin erilaisilla sakon luodeilla ja siirryin megoihin joilla olen suurimman osan hirvistä ampunut sen jonkun mainostaman kolminumeroisen määrän ja kaikista on lihoille päästy.
Nykyään olen oruxia käyttänyt.
Kun kupariluodit tuli ajattelin jo silloin muuttaa kupariin mutta yhtä isoa urosta
kokeili 9 metristä olkopäähä (längille) meni menojaan kunnes mega teki tehtävänsä.
Osuma oli siinä missä pitikin mutta upotusta oli vajaa 10 cm ei mennyt rankaan asti, tehdaslatataus todennäköisesti lähes ruuditon, senjälkeen en ole kuparia koittanut.
Ensisyksynä ajattelin siirtyä nykyaikaan


Oryxiä aikoinaan itsekkin ammuin, oli kokeilussa kaikki painoluokat tuohon omaan, itse ladaten. Painavin huonoin suorittaja. Mk aikaan kehuttiin cu kuulaa ja silloin Barnes x kokeilussa, ei oikein auennut.
Nyt useampia vuosia ja useita kaatoja eri valmistajien cu kuulilla molemmissa aseissa ja hyvin on elukat totellut.
Myös Barnes Ttsx ja Lrx tuli vesipönttöihin ammuttua, nämäkin itse ladattu suurempaan kyytiin, eivät pettäneet. Lrx irtosi 1 sakara viimeiseen pönttöön. Myös Blade tuntuu kestävän kasassa kun niitä saanut talteen yhden,samoin Lrx yhden ja elukassa kesti. Nämä molemmat pituussuunnassa läpi ammutuja peuroja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3032
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 07.11.2023 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Naturalis ja 308 oli, kupariluotien tulon alkuaikoina, nykyään en ole kuullut että olisi ollut ongelmia, jos osuma on kohdillaan niin aina paistille pääsee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 26, 27, 28  Seuraava
Sivu 11 Yht. 28

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com