OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintuhavainnot 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 57, 58, 59  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 22.11.2023 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jkvi:llä oikea meininki! Lintu käydään puun alta hakemassa ja sillä selevä.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 22.11.2023 19:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rähmis kirjoitti:
Osaajat osaa. Itse olen eläissäni nähnyt lintumetällä kulkiessa yhden ainoan kerran metson puussa. Kumminkin yli 20v olen harrastanut, tosin nuorempana kilpaurheiluharrastusten vuoksi oli jahtihommat aika satunnaisia.


Väitän, että sillä ei kyllä osaamisen kanssa ole paljoakaan tekemistä sillä, että näkyykö mettoja latvassa vai ei.

Toki kun oppii alueet missä niitä näkyy usiammin kuin muualla niin "taito" asiasta kasvaa, mutta kyllä ne omat latvametot on olleet niin pitkin pitäjiä, että mistään osaamisesta on turha puhua yhtään mitään.

"Osaamista" eli sitä tuuria voi tietenkin parantaa yhellä helpolla tavalla. Olemalla paljon metässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 22.11.2023 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
rähmis kirjoitti:
Osaajat osaa. Itse olen eläissäni nähnyt lintumetällä kulkiessa yhden ainoan kerran metson puussa. Kumminkin yli 20v olen harrastanut, tosin nuorempana kilpaurheiluharrastusten vuoksi oli jahtihommat aika satunnaisia.


Väitän, että sillä ei kyllä osaamisen kanssa ole paljoakaan tekemistä sillä, että näkyykö mettoja latvassa vai ei.

Toki kun oppii alueet missä niitä näkyy usiammin kuin muualla niin "taito" asiasta kasvaa, mutta kyllä ne omat latvametot on olleet niin pitkin pitäjiä, että mistään osaamisesta on turha puhua yhtään mitään.

"Osaamista" eli sitä tuuria voi tietenkin parantaa yhellä helpolla tavalla. Olemalla paljon metässä.


Ja taitaa se metto tosipuheissa olla, sitten kun sen latvasta löytää niin paljon helpompi saada kuin teeri. Sehän istuu siellä latvassa loppuunsa meleko höperönä sopivalla kelillä ja kattoo, kun ukko tulee sen ampumaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 22.11.2023 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rähmis kirjoitti:
Osaajat osaa. Itse olen eläissäni nähnyt lintumetällä kulkiessa yhden ainoan kerran metson puussa. Kumminkin yli 20v olen harrastanut, tosin nuorempana kilpaurheiluharrastusten vuoksi oli jahtihommat aika satunnaisia.


Osaajia varmasti, siitä ei epäilystä. Mutta kyllä siihen minun mielestä muutkin asiat vaikuttaa saako niitä latvametsoja vai ei. Jos ne eivät latvaan nouse niin niitä ei vaan yksinkertaisesti saa. Niitä kyllä löytyy, mutta hakovat todella tiheissä taimikoissa puoliksi kaatuneiden puiden päällä tai muualla suojassa. Ja onko metsojen käyttäytymisessä eroja eri puolelle Suomea. Siihen en ehkä usko vaan muut asiat vaikuttaa. Olihan meilläkin muutama vuosi kun metsoja näkyi latvassa useita per reissu ja niitä myös ammuttiin joitain. Sitten tilanne muuttui kerralla ja niitä ei löydä latvasta vaikka kuinka hiihtelis. Pitäisi vaihtaa aluetta jos metsoja haluaa. Tänä vuonna niitä on näkynyt ihan kohtuudella että pieni toivo että saattaisi joku hölmömpi eksyä latvaan. Kahtena edellis talvena ei mitään toivoa. Epäilen kuitenkin että vaatii kunnon katovuoden ennen kuin tilanne paranee tältä osin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 22.11.2023 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:
rähmis kirjoitti:
Osaajat osaa. Itse olen eläissäni nähnyt lintumetällä kulkiessa yhden ainoan kerran metson puussa. Kumminkin yli 20v olen harrastanut, tosin nuorempana kilpaurheiluharrastusten vuoksi oli jahtihommat aika satunnaisia.


Väitän, että sillä ei kyllä osaamisen kanssa ole paljoakaan tekemistä sillä, että näkyykö mettoja latvassa vai ei.

Toki kun oppii alueet missä niitä näkyy usiammin kuin muualla niin "taito" asiasta kasvaa, mutta kyllä ne omat latvametot on olleet niin pitkin pitäjiä, että mistään osaamisesta on turha puhua yhtään mitään.

"Osaamista" eli sitä tuuria voi tietenkin parantaa yhellä helpolla tavalla. Olemalla paljon metässä.


Ja taitaa se metto tosipuheissa olla, sitten kun sen latvasta löytää niin paljon helpompi saada kuin teeri. Sehän istuu siellä latvassa loppuunsa meleko höperönä sopivalla kelillä ja kattoo, kun ukko tulee sen ampumaan.


Metso on monesti yksin, teeret isoissa parvissa niin voi selittää miksi ovat niin hölmöjä monesti. Hiipailin minä vkl sitä yksinäistä teertä 67m ja varmasti näki, mutta ei lähtenyt lentoon. Jos olis ollut parvi niin varmaan olisivat lähteneet aiemmin.

Pitää vkl hiihtää yksi alue missä on paljon rämettä ja 100% varmasti useampi metso, mutta myös lähes 100% varmaa ettei yksikään niistä istu näkösällä. Mukava kuitenkin hiihdellä kun helppoa maastoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masoni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2014
Viestejä: 414
Paikkakunta: siilinjärvi

LähetäLähetetty: 22.11.2023 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On mennyt varmaan 6-7 vuotta kun oon viimeksi latvametson nähnyt..Tuntuu että 20-30 vuotta sitten oli latvametso tilanteita useita joka syksy,vaikka kausi aina 10.9- 30.10 tai lyhempi.Vai onko aika vaan kullannut muistot?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26283

LähetäLähetetty: 22.11.2023 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 22.11.2023 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime lauantaina kolme havaintoa latvametsoista ja olivat eri metsoja. Kokeeksi hiivin ampumahollille yhden metson, mutta kun on metsästysaika metsolla päättynyt, niin kahteluksi jäi.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 23.11.2023 09:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

masoni kirjoitti:
On mennyt varmaan 6-7 vuotta kun oon viimeksi latvametson nähnyt..Tuntuu että 20-30 vuotta sitten oli latvametso tilanteita useita joka syksy,vaikka kausi aina 10.9- 30.10 tai lyhempi.Vai onko aika vaan kullannut muistot?

Sama täällä, ei se mitään ajan kultaa ole, lintuja vain oli reilusti enemmän ja metsät erilaisia.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1839

LähetäLähetetty: 23.11.2023 11:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitää tunnustaa että nyt käy ehkä jopa kateeksi kun katselee ja lukee tätä keskustelua tai ainakin harmittaa kovasti.
Tällä hetkellä ei pääse kuin sauvoilla liikkeelle ja ainakin viellä 6 viikkoa on varottava ja sitten tulee viellä 1-2 kk kuntoutusta että olisi edes mitään järkeä ajatella edes metsään menoa.
Olen tyytyväinen vähäänkin saaliseen mutta tärkeintä minulle on ollut juuri päästä noihin tilanteisiin ja varmasti tuo metson saanti on ollut aina suuri elämys.(jostain syystä tuo metso sävyttää enemmän kuin esim suurriista jahti porukalla) Ja juuri se latva metsolle hiipiminen ja sen tilanteen saattaminen onnistuneesti on aina ollut suuri elämys ja se on ollut mukava laittaa jouluna ruuaksi suvun tai ystävien kesken.
Minulla on ollut tuon suhteen tuuria ja on vain 2-3 vuotta koko urani aikaan että en ole saannut metsoa saaliiksi. Yhtään vuotta en muista että olisi jäännyt näkemättä latva metso. Koppeloita en edes laske tähän, ja niitä olen säästänyt monet kerrat. Tänäkin vuonna ekoilla reissuille aina jätin akan ampumatta vaikka tilanteita olisi ollut. Jos saaliiksi on siunaantunut enemmän kuin 1 samalle vuodelle niin yleensä toisen olen joko lahjoittanut emännän suvun tai oman suvun vanhuksille tai laittanut ruuaksi sen heille.
Kerran joskus emännän suhteen alussa kun hänen mummo (karjalassa syntynyt ja viellä leveällä karjalanmurteella) kysyi että olisko mahdollista joskus saada metso kun kuuli minun metsästävän niin se oli ainut kerta kun oli painetta saaliiseen sinä syksynä. Ja oli kuitenkin sen verran tuuria että saalin sain ja olipa sitten kova tinka mummon kanssa kun se minulle rahaa tuputti saalista, sain onneksi sovittua että vietetään joulu yhdessä ja mummo saa se tehdä ruuaksi. Aina on jäännyt se joulu mieleen.


Viimeinen muokkaaja, M3 pvm 23.11.2023 13:22, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 23.11.2023 13:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Viime lauantaina kolme havaintoa latvametsoista ja olivat eri metsoja. Kokeeksi hiivin ampumahollille yhden metson, mutta kun on metsästysaika metsolla päättynyt, niin kahteluksi jäi.

No, minkälaiset tuntemukset jäi hiippailusta? Smile
_________________
Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TetraoFabalis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Lok 2011
Viestejä: 245

LähetäLähetetty: 23.11.2023 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

M3 kirjoitti:
Kerran joskus emännän suhteen alussa kun hänen mummo (karjalassa syntynyt ja viellä leveällä karjalanmurteella) kysyi että olisko mahdollista joskus saada metso kun kuuli minun metsästävän niin se oli ainut kerta kun oli painetta saaliiseen sinä syksynä. Ja oli kuitenkin sen verran tuuria että saalin sain ja olipa sitten kova tinka mummon kanssa kun se minulle rahaa tuputti saalista, sain onneksi sovittua että vietetään joulu yhdessä ja mummo saa se tehdä ruuaksi. Aina on jäännyt se joulu mieleen.


Saako kysyä, miten mummo meton valmisti ruoaksi?
_________________
Joskus joutsenetkin näyttävät kurjilta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 26.11.2023 20:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytiin metsomailla hiihteleen noin 9km. Meni just niin kuin arvasin. Ainut metso mikä nähtiin oli hakomassa rämemännikön sisällä. Lähti lentoon noin 20m päästä ja koukkasi takas rämeelle ja istui jonnekki sakeikkoon noin 200m päähän. Kävin ajaan uudestaan lentoon. Aivan mahdoton pyydettävä kun ei niitä tuonne näe. Ennen tekivät tuollakin niin että kun linnun ajoi lentoon niin se lensi ensimmäisen aukon laitaan korkeimpaan puuhun odotteleen tulijaa. Nyt nuo pysyttelee pelkästään metsän sisällä. Jonkin verran olivat rämeellä juoksennelleet.

Kuvassa hakomapuu.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3927

LähetäLähetetty: 27.11.2023 09:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämän kauden metsästelyt lopetin eilen. Ei ole lintuja ja metsätiet on auraamatta. Ja auton laittaminen parkkiin auratun tien varrelle edellyttää lapioimista.
Eilen laitoin jo 22lr piipun Quadiin ja pistin 22wmr piipun kaappiin 10 kuukaudeksi. Wmr:n vaimentimelle annoin 40 minuuttia UÄ-kylpyä ja puhdasta tuli.
WMR:n patruunatilanne alkaa olla jo huolestuttava.40 grainisia ei ole paljoa jäljellä. 30grainisia on useampi aski mutta laittomiahan ne on metsästykseen. Hyvin on sulanut se valtaisa määrä paukkua mikä tuli hankittua kymmenkunta vuotta sitten. Kiinalaisten kiikaritähtäimien kohdistelu kävi kalliiksi.
Pitää käydä 22lr piippu kohdistamassa kunhan pakkanen vähän laskee.

Yksi teeri tuli saaliiksi. Paremmin kuin edellisinä vuosina. Lintukato on ärsyttävä juttu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 27.11.2023 09:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oli tarkoitus hiihdellä tänään mutta keli on turhan rapsakka, -26, mutta viikolla näyttäisi löysäävän.
Vielä kun keksisi missä linnut luuraavat.

Yksi teeri tuli jo alkukaudesta, mukavaa välillä saadakkin jotain.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 57, 58, 59  Seuraava
Sivu 36 Yht. 59

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com