OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Harmittaako ostaa laatua.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 18, 19, 20  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Over&Under
***


Liittynyt: 23 Syy 2004
Viestejä: 394

LähetäLähetetty: 09.02.2024 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse väitän, että laadukas lyijyluoti on parempi kuin laadukas kupariluoti.

Jos ei muuta eroa, niin aina joku kupariuskovainen pahoittaa mielensä, kun kertoo, että käytän premium-lyijyluotia sorkkaeläinjahdeissa. Siitä kannattaa maksaa vähän ylimääräistä. Eli otsikon aiheeseen, kyllähän se aina jotakuta harmittaa maksaa laadusta Smile

Muilta osin tämä ketju on käynyt sen verran 'diipeillä leveleillä' että on kyllä ollut ihan vanhan-ajan erälle.net tasoa. Kiitos kaikille.
_________________
jepjep...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20128
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 09.02.2024 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi sellainen asia, mistä olen vielä tällä hetkellä sillä ”laatu vastaa hintaa tai vähän päälle” kannalla on nämä kryptoniittihaulit.

Eli TSS-haulit.

Sortoteho on kyllä raaka sopivassa paikassa ja joku ”alta kympin” patruunanhinta ei kuluissa välttämättä näyttele keskeistä roolia.

Tai no, kilon tötsä haulia maksaa reilun satasen ja siitä tekee vajaa 30 kutia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10093
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 09.02.2024 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:

Sen verran olen kuparia ladannut ja testannut, että melkeen uskallan väittää, että kohtuu kiukkuiseksi ladattu ttsx kyllä avautuu ja pudottaa peuran tai hirven kyselemättä, jos henkipaikalle ampuu. Kupari vaan vaatii minusta vauhtia taakse. Ennemmin kevyt luoti mille saa kunnolla kyytiä. Lyjyjen kanssa moni on tottunut varmaan ostamaan niitä raskaamman pään luoteja eikä kaliiberi välttämättä muutenkaan ole kovin nopea. Jos muutenkin hitaasta kaliiberista ammutaan raskasta kuparia maltillisen löysällä latauksella, niin ei varmaan aukea eikä toimi kuten pitäisi. Mutta annas olla jos tällää vaikka 6,5x55 sen 7,8g ttsx liikkeelle reilua 900m/s, niin varmaan aukeaa peuran kylkeen. Jos taas läpäisyä haetaan, niin ehkä parempi ottaa ei ihan noin räväkästi avautuva tsx. Lrx taas on tarkoitettu pidemmille matkoille, joten sen pitäisi avautua maltillisemmassa vauhdissa.


Oon kyllä varmasti ladannut eripainoisia kupareita eri väljyyksiin enemmän kun 99% porukasta.
Eipä oli vielä lyijykuulan verosta löytynyt. Tällä hetkellä käyttötestissä .270 winissä 130 gr TTSX, mitattu nopeus 1015 m/s.
Ei pitäs olla nopeudesta kiinni. Kahdeksan elukkaa tälle kaudelle nurin, joista vain kaksi jäänyt paikolleen, kun osui selkärankaan.
Muutkin osumat sen verran hyvin kahden keuhkon lävistäviä yläkeuhkoosumia,
että uskon ettei esimerkiksi Partitionilla olisi siivennyt kuin ehkä yksi elukka pois niiltä jalansijoilta missä isku tuli.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsahenkilo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Tam 2024
Viestejä: 96

LähetäLähetetty: 09.02.2024 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaan sallitaan puoli humoristinen kommentti tässä viidennentoista sivun haminoilla mutta Lahtinen ei ainakaan tekstien perusteella ole ostanut laatua ja on kommentoinut eniten.

Mutta voiko oikeasti olla että laadun ostaminen saattaa harmittaakin.

Menee paljon rahaa ja sitten tulee osto krapula. Loppuu ihana valikoiminen selaaminen, toisten mielipiteiden ja komemusten kärttäminen. Vertailu ja tutkimus on tullut päätöksen ja ikuinen kampe käsillä.

Jos päätyy halvempaan puoli huonoon pääsee tutkimaan taas parempaa ja homma ei päätykään ensimmäiseen hankintaan vaan alkaa ikään kuin alusta ja kohta pääsee taas ostamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20128
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omasta mielestäni olen onnistunut ostamaan omaan käyttömalliin nimenomaan oikeaa laatutasoa ja rahaa on jäänyt reilusti ”hassutteluun ja hyvään elämään” Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5943

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Valto. kirjoitti:

Sen verran olen kuparia ladannut ja testannut, että melkeen uskallan väittää, että kohtuu kiukkuiseksi ladattu ttsx kyllä avautuu ja pudottaa peuran tai hirven kyselemättä, jos henkipaikalle ampuu. Kupari vaan vaatii minusta vauhtia taakse. Ennemmin kevyt luoti mille saa kunnolla kyytiä. Lyjyjen kanssa moni on tottunut varmaan ostamaan niitä raskaamman pään luoteja eikä kaliiberi välttämättä muutenkaan ole kovin nopea. Jos muutenkin hitaasta kaliiberista ammutaan raskasta kuparia maltillisen löysällä latauksella, niin ei varmaan aukea eikä toimi kuten pitäisi. Mutta annas olla jos tällää vaikka 6,5x55 sen 7,8g ttsx liikkeelle reilua 900m/s, niin varmaan aukeaa peuran kylkeen. Jos taas läpäisyä haetaan, niin ehkä parempi ottaa ei ihan noin räväkästi avautuva tsx. Lrx taas on tarkoitettu pidemmille matkoille, joten sen pitäisi avautua maltillisemmassa vauhdissa.


Oon kyllä varmasti ladannut eripainoisia kupareita eri väljyyksiin enemmän kun 99% porukasta.
Eipä oli vielä lyijykuulan verosta löytynyt. Tällä hetkellä käyttötestissä .270 winissä 130 gr TTSX, mitattu nopeus 1015 m/s.
Ei pitäs olla nopeudesta kiinni. Kahdeksan elukkaa tälle kaudelle nurin, joista vain kaksi jäänyt paikolleen, kun osui selkärankaan.
Muutkin osumat sen verran hyvin kahden keuhkon lävistäviä yläkeuhkoosumia,
että uskon ettei esimerkiksi Partitionilla olisi siivennyt kuin ehkä yksi elukka pois niiltä jalansijoilta missä isku tuli.


Mulla on sellainen epäilys, että kuparissa tappoteho kasvaa vain tiettyyn nopeuteen asti ja sitten huononee merkittävästi. Tämä johtuu siitä, että "yli tonnin" nopeuksilla sakarat irtoavat välittömästi pinnassa ja vitaalin alueen läp menee vai tumppi. Näin ollen paras teho olisi silloin, kun sakarat eivät juuri ja juuri irtoa tai irtoavat vasta keskellä elukkaa. Mut voin olla väärässäkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10093
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsahenkilo kirjoitti:
Varmaan sallitaan puoli humoristinen kommentti tässä viidennentoista sivun haminoilla mutta Lahtinen ei ainakaan tekstien perusteella ole ostanut laatua ja on kommentoinut eniten.

Mutta voiko oikeasti olla että laadun ostaminen saattaa harmittaakin.

Menee paljon rahaa ja sitten tulee osto krapula. Loppuu ihana valikoiminen selaaminen, toisten mielipiteiden ja komemusten kärttäminen. Vertailu ja tutkimus on tullut päätöksen ja ikuinen kampe käsillä.

Jos päätyy halvempaan puoli huonoon pääsee tutkimaan taas parempaa ja homma ei päätykään ensimmäiseen hankintaan vaan alkaa ikään kuin alusta ja kohta pääsee taas ostamaan.


Minulle on käynyt näin. Ensin Blaserin hankinta pisti miettimään, kannattiko laittaa monta tonnia kivääripakettiin.
Myöhemmin on vähän harmittanut miten täydellinen se on omaan makuun.
Ei pysty vaihtamalla parantamaan.

Vaan on se kyllä hieno ottaa mukaan. Kymmenen vuoden aikana tullut monta legendaarista onnistumista.
Kerrankin Tsekissä kuulin sivusta kun naapuripassin ukko tulkutti ajomiehille jotain "Avtomat Kalashnikovasta"...
Minua osoitteli. Olin kyllä juuri torpannut sikajunasta puolenkymmentä yksilöä pötköllee, kaikki näkösälle.
Piti käydä näyttämässä KKC-tukkista pätkää ja sanoa "Njet, it's Blaser".
Tuo näpeissä on jo passiin mennessä voittajafiilis.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10093
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:


Mulla on sellainen epäilys, että kuparissa tappoteho kasvaa vain tiettyyn nopeuteen asti ja sitten huononee merkittävästi. Tämä johtuu siitä, että "yli tonnin" nopeuksilla sakarat irtoavat välittömästi pinnassa ja vitaalin alueen läp menee vai tumppi. Näin ollen paras teho olisi silloin, kun sakarat eivät juuri ja juuri irtoa tai irtoavat vasta keskellä elukkaa. Mut voin olla väärässäkin.


Olen noita raatoja koettanut tutkia ja mielestäni tuo menee kyllä yhtenä kappaleena läpi. Vesitestissä sen sijaan menettää sakaransa.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Over&Under
***


Liittynyt: 23 Syy 2004
Viestejä: 394

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Yksi sellainen asia, mistä olen vielä tällä hetkellä sillä ”laatu vastaa hintaa tai vähän päälle” kannalla on nämä kryptoniittihaulit.

Eli TSS-haulit.

Sortoteho on kyllä raaka sopivassa paikassa ja joku ”alta kympin” patruunanhinta ei kuluissa välttämättä näyttele keskeistä roolia.

Tai no, kilon tötsä haulia maksaa reilun satasen ja siitä tekee vajaa 30 kutia.


Kyllä kai aika harvan metsästyksessä patruunakulut näyttelevät "aikuisten oikeasti" kovin suurta roolia vrt. muihin kuluihin, joita tulee väkisin, vaikka koittaisi olla laatua ostamattakin... tai ehkä juuri siksi.

Ehkä haulikkohommissa kuitenkin hieman enemmän kuin vaikka sorkkaeläinluotipuolella. Tosin alkaa tämä oma homma olla sitä, että sorkkaeläimiä ammun melkeinpä enemmän kuin haulikkoriistaa. Eli olisi kai aika sama ampua jokainen kyyhky ja pyykin 'kryptoniittihaulilla'

Vielä en siihen ole itse kuitenkaan nähnyt omalta osaltani tarvetta.

Se tuskin on mielipidekysymys, että TSS tms. haulit ovat moneen tarkoitukseen parempia (ainakin sortavampia) kuin muut materiaalit.

Mutta ovat ne vanhaa vesilintukeskustelua lainaten "mielisairaan kalliita" ja "tulee siinä taville hintaa" tms.

Wink
_________________
jepjep...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10093
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On ne äkkinäisen käsissä myös huomattavasti vaarallisempia kanssajahtaajille, mitä lyijyhaulit.
Ei välttämättä sitä jänistä tai sorsaa ampuessa tule mieleen, että siellä takana 100 metrin päässä oleva kaveri voi keikahtaa samalla.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5943

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:


Mulla on sellainen epäilys, että kuparissa tappoteho kasvaa vain tiettyyn nopeuteen asti ja sitten huononee merkittävästi. Tämä johtuu siitä, että "yli tonnin" nopeuksilla sakarat irtoavat välittömästi pinnassa ja vitaalin alueen läp menee vai tumppi. Näin ollen paras teho olisi silloin, kun sakarat eivät juuri ja juuri irtoa tai irtoavat vasta keskellä elukkaa. Mut voin olla väärässäkin.


Olen noita raatoja koettanut tutkia ja mielestäni tuo menee kyllä yhtenä kappaleena läpi. Vesitestissä sen sijaan menettää sakaransa.


Mä olen huomannut, että aika usein liian kovavauhtisilla kupareilla sisäänmenoreikä on paljon isompi kuin ulostuloreikä. Eikö tämä tukisi teoriaani?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20128
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
On ne äkkinäisen käsissä myös huomattavasti vaarallisempia kanssajahtaajille, mitä lyijyhaulit.
Ei välttämättä sitä jänistä tai sorsaa ampuessa tule mieleen, että siellä takana 100 metrin päässä oleva kaveri voi keikahtaa samalla.


Oma veikkaus on, että jonkinmoinen vahinkosuma, niin tietyn ominaispainon ylittävät haulimateriaalit kielletään tässä maassa.

Perimmäisenä kiellon syynä kumminkin ehkä se, ettei "moiset ampumamatkat kuulu haulikkometsästyskulttuuriin ja liittojen napamiesten trillinkit eivät kestä ampua kryptoniittihauleja".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10093
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:


Mulla on sellainen epäilys, että kuparissa tappoteho kasvaa vain tiettyyn nopeuteen asti ja sitten huononee merkittävästi. Tämä johtuu siitä, että "yli tonnin" nopeuksilla sakarat irtoavat välittömästi pinnassa ja vitaalin alueen läp menee vai tumppi. Näin ollen paras teho olisi silloin, kun sakarat eivät juuri ja juuri irtoa tai irtoavat vasta keskellä elukkaa. Mut voin olla väärässäkin.


Olen noita raatoja koettanut tutkia ja mielestäni tuo menee kyllä yhtenä kappaleena läpi. Vesitestissä sen sijaan menettää sakaransa.


Mä olen huomannut, että aika usein liian kovavauhtisilla kupareilla sisäänmenoreikä on paljon isompi kuin ulostuloreikä. Eikö tämä tukisi teoriaani?


On se joillain lyijyilläkin. Vaan jostain ne sakarat tai niiden tekemät reiät pitäisi löytyä.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26278

LähetäLähetetty: 09.02.2024 15:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Una on todella vaarallinen vaakaan ammuttaessa vaikka kuin pienellä haulilla...puhumattakaan 3mm.
2.5mm menee n.400 lähöillä vielä 60m 9mm vanerista läpi.
3mm 500 lähöillä hurjan paljo kajempaa tosi vaarallinen. Etenki lehen aikaan näkyvyyttä ei eikä bälttämättä mitään haulin pysäyttävää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16672
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 09.02.2024 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:

Tuo näpeissä on jo passiin mennessä voittajafiilis.



Tämä se tunne mikä pitää olla.

Samoin kuin kiikariin katsoessa se hymynkare joka tulee väkisin.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 18, 19, 20  Seuraava
Sivu 15 Yht. 20

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com