OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hallitusohjelma 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 153, 154, 155 ... 191, 192, 193  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Personanon-Grata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2005
Viestejä: 1581

LähetäLähetetty: 22.03.2024 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
https://www.sitra.fi/blogit/ilman-dialogia-demokratia-pelkkaa-enemmiston-tyranniaa/

Silti sananvapautta pitää mielestäsi kaventaa mm. kieltämällä dis- ja misinformaatio sekä maalittaminen (asioita joita sinä tai kukaan muukaan ei osaa määritellä niin että etukäteen tietäisi mikä on ja mikä ei ole rangaistavaa)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 22.03.2024 09:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
heiluri kirjoitti:

Se lankun hinta on paljon muutakin kuin veroja, nykyisen hinnan verukkeena oli Ukrainan sota,,


Ai että sota pelkästään?


https://www.stat.fi/til/rki/2021/06/rki_2021_06_2021-07-15_tie_001_fi.html

Suomessa uudisasunnon hinnassa on puolet veroja. Ollut jo vuosia jos ei kymmeniä ja siihen ei Ukrainan sodalla ole mitään vaikutusta.

Uutinen 10v takaa: https://www.iltalehti.fi/asuminen/a/2014071418488146


Noihan se on muuallakin, joka välissä on joku vero, mutta usein parempi palkkataso mahdollistaa laadukkaamman rakentamisen ja isommat lukaalit.
Kuluttajan persaukisuushan se on yleensä kasvun este, ei verotus.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5117
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 22.03.2024 09:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:

Kuluttajan persaukisuushan se on yleensä kasvun este, ei verotus.



Tällä logiikalla kokonaisverotuksen voi nostaa heittämällä 20% ylemmäs. Kyllä heiluri maksaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 22.03.2024 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No ei veroja kannata itkeä, olen maksanut aina veroja enemmän kuin taulukot antaisivat olettaa eikä se haittaa, se hiukan närästää ettei tulonhankkimiskuluvähennyksiä saa koskaan läpi ja sekin nostaa prosenttia, joskus mennyt 30% ja lisäprosentilla loppuvuodesta 52%, se jo hiukan kiukutti.
Se ei tosin ole minkään hallituksen vika vaan epätyypillisten työsuhteiden aiheuttamaa turbulenssia ja toisaalta verottajan nihkeyttä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20141
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 22.03.2024 09:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:


Minun kokemuksen mukaan paikallinen sopiminen on johtanut parempaan palkkakehitykseen kun tessit.
Alkaa olla alalla kun alalla työntekijän voimatoimi siinä, ettei mene enää töihin tai menee kilpailijalle.


Itse olen miettinyt, että mistä syystä paikallinen sopiminen on liitoille näissä neuvotteluissa todella iso kanto kaskessa:

- Paikallinen sopiminen tappaa työntekijät nälkään

Vaiko

- Paikallinen sopiminen saattaisi vähentää liittojen valtaa

Itse aloin miettimään omaa työhistoriaa taaksepäin. Toki maailma on erinäköinen toimihenkilön silmin, vai onko sittenkään. Esimerkiksi itse olen sopinut ”paikallisesti” palkan, työn vaativuuden luokituksen, bonussysteemit tulevat useimmiten annettuna, mutta ne on kirjattuna, toimenkuvan. Esimerkiksi työaikahommat on sovittuna työaikajoustohommina ja noitahan tunkkaillaan paikallisella sopimisella matkan varrella, esimerkiksi etätyökäytännöt tai vaikkapa jossain tilanteissa lomarahojen muuttaminen vapaaksi.

Omasta mielestäni joku ”muutetaan lomarahat vapaaksi ja pidetään ne nyt tai ahtaajien lakko kaataa meidän firman” paikallinen sopiminen olisi ihan perusteltua.

Itse en kyllä ole kokenut paikallista sopimista ”suureksi s…tanaksi”, vaan ihan normimeiningiksi. Enkä todellakaan kokonaiskuvassa työntekijälle haitalliseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5117
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 22.03.2024 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
No ei veroja kannata itkeä, olen maksanut aina veroja enemmän kuin taulukot antaisivat olettaa eikä se haittaa,


En yhtään ihmettele, kun ei sulta oikein muuta voisi odottakaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 22.03.2024 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä niitä itkemään, ihan ajanhukkaa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 22.03.2024 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Peto kirjoitti:


Minun kokemuksen mukaan paikallinen sopiminen on johtanut parempaan palkkakehitykseen kun tessit.
Alkaa olla alalla kun alalla työntekijän voimatoimi siinä, ettei mene enää töihin tai menee kilpailijalle.


Itse olen miettinyt, että mistä syystä paikallinen sopiminen on liitoille näissä neuvotteluissa todella iso kanto kaskessa:

- Paikallinen sopiminen tappaa työntekijät nälkään

Vaiko

- Paikallinen sopiminen saattaisi vähentää liittojen valtaa

Itse aloin miettimään omaa työhistoriaa taaksepäin. Toki maailma on erinäköinen toimihenkilön silmin, vai onko sittenkään. Esimerkiksi itse olen sopinut ”paikallisesti” palkan, työn vaativuuden luokituksen, bonussysteemit tulevat useimmiten annettuna, mutta ne on kirjattuna, toimenkuvan. Esimerkiksi työaikahommat on sovittuna työaikajoustohommina ja noitahan tunkkaillaan paikallisella sopimisella matkan varrella, esimerkiksi etätyökäytännöt tai vaikkapa jossain tilanteissa lomarahojen muuttaminen vapaaksi.

Omasta mielestäni joku ”muutetaan lomarahat vapaaksi ja pidetään ne nyt tai ahtaajien lakko kaataa meidän firman” paikallinen sopiminen olisi ihan perusteltua.

Itse en kyllä ole kokenut paikallista sopimista ”suureksi s…tanaksi”, vaan ihan normimeiningiksi. Enkä todellakaan kokonaiskuvassa työntekijälle haitalliseksi.


Minäkin olen usein tehnyt "paikallisen" sopimuksen, liksat alle TES:n, palkanlisänä v...lua ja huutoa ja maksamattomia palkkoja, lisäksi työ- ja palkkatodistuksia on saanut kinuta joskus liki vuodenkin, ilman liittoa olisivat nekin tainneet jäädä saamatta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20141
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 22.03.2024 10:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan jotkut tehneet ”ei niin hyviä sähkösopimuksiakin”.

Ja tuossa aiemmin puhuttiin asenteesta.

On eri asia ottaa kaveri tekemään vaikkapa puuvarasto johonkin mökille.

Mutta jos sulla on firma, joka tekee niitä puuvarastoja, useampi kaveri hommissa. Niin silloin et takuulla ota ”väärällä asenteella” olevaa kaveria töihin, tai sitten otat semmoisella sopparilla, missä toi on huomioitu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5117
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 22.03.2024 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Mitä niitä itkemään, ihan ajanhukkaa.



Osaat kuitenkin neuvoa yritysjohtajia halllitsemaan budjetteja ja hoitamaan taloutta kokonaisvaltaisesti.

Mutta et osaa edes omaa henkilöverotustasi optimoida siten, ettet anna valtiolle ilmaista rahaa sieltä pers'aukisen lompakosta, josta sitä ei ole varaa antaa.

Hyvin sä vedät kyllä :peukku:
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 22.03.2024 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten verotusta optimoi kun yleensä ei pysty ennustamaan edes seuraavan kuukauden tuloja?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 22.03.2024 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Onhan jotkut tehneet ”ei niin hyviä sähkösopimuksiakin”.

Ja tuossa aiemmin puhuttiin asenteesta.

On eri asia ottaa kaveri tekemään vaikkapa puuvarasto johonkin mökille.

Mutta jos sulla on firma, joka tekee niitä puuvarastoja, useampi kaveri hommissa. Niin silloin et takuulla ota ”väärällä asenteella” olevaa kaveria töihin, tai sitten otat semmoisella sopparilla, missä toi on huomioitu.


Mikä on "väärä asenne"?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 22.03.2024 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Itse olen miettinyt, että mistä syystä paikallinen sopiminen on liitoille näissä neuvotteluissa todella iso kanto kaskessa:

Kyllä sitä voi ajatella että liitoille kyseessä olisi taistelu vallasta, mutta myös siinä on erittäin syvä sudenkuoppa joka varmasti tiedostetaan sekoomuksen taustajoukoissa. Ja on todennäköisesti merkittävä syy miksi tuo halutaan.

Suomessa minimipalkka ja osa työehtojen minimeistä seuraa vain alan yleissitovasta TES:ta, joka taas katsotaan yleissitovaksi jos se kattaa puolet alan työntekijöistä. Käytännössä siis työpaikoissa mitattuna puolet alan työnantajista on noudatettava alalle sovittua TES:ta, ts. kuuluttava vastaavaan työnantajaliittoon.
Toistaiseksi paikallinen sopiminen on on ollut mahdollista vain liittoon kuuluville työnantajille, jos tuo rajoitus poistuu niin työnantajilla ei ole enää varsinaisesti syytä kuulua siihen työnantajaliittoon ja mahdollisesti useiltakin aloilta lisää saattaa se yleissitova TES kadota. Tällaisilla aloilla työantajalle olisi tämän jälkeen periaatteessa laillista "sopia" palkoista ja työehdoista joiden kohdalla toistaiseksi puhuttaisiin oikeudessa hyväksikäytöstä ja riistosta.

Toistaiseksi tilanne on pitkälti sellainen että aloilla joilla yleissitovaa TES:ta ei ole alipalkkaus ja vastaava ei ole varsinaisesti ongelma pääasiassa työn vaativuuden ja työvoiman saatavuuden vuoksi. Mutta nollasopparit, harjoittelijoiden ketjutus, pakotettu yksinyrittäjyys yms. pitkälti paljastavat aloja joilla tästä tulisi ongelma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5117
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 22.03.2024 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Miten verotusta optimoi kun yleensä ei pysty ennustamaan edes seuraavan kuukauden tuloja?


Helposti.

Tiedätkö muuten mitä eroa on esitäytetyllä veroilmoituksella ja veroilmoituksella?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 22.03.2024 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toki, mutta ei se muuta tilannetta miksikään koska tuloja ei voi ennustaa eivätkä vähennykset tahdo mennä läpi.

Se verotuksen optimoiminen ei todellakaan onnistu kun tuloja ei voi ennustaa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 153, 154, 155 ... 191, 192, 193  Seuraava
Sivu 154 Yht. 193

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com