Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 337
|
Lähetetty: 27.10.2024 20:59 Viestin aihe: |
|
|
Jos vaatimuksena on hinta alle 5te, niin sillä ei kyllä 49 Rangeria saa varsinkaan kohta kun on sesonki päällä. Ja vaikka saisikin, niin noissa paljon ajetuissa on paljon muutakin korjauksen tarvetta, vaikka se kone kestäisikin kilsoja. Jos pääasiallinen käyttö on pilkillä käynti ja ajoa tulee vain alle 500km talvessa, niin tuolla rahalla laittaisin vähän vanhemman 2-t kelkan. Ei tarvitse ostaa hintahaarukan alkupäästä kuluneinta, vaan voi katsella parhaan ja valinnanvaraa riittää. Noihin aloittajan käyttötarpeisiin käy melkein mikä tahansa kelkka. Eri asia, jos pitää päästä kelillä kuin kelillä jonnekin jumalan selän taakse juomuksille. Tuolla rahalla saisi jo rev- xu runkoista Tundraa, ST mallin Lynxiä jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6378 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 27.10.2024 21:08 Viestin aihe: |
|
|
Jos sen 49 Rangerin hankkii, niin ei missään nimessä nelitahtiputputtimella vaan Etecci-koneella. Viime talvena kun pitkää järveä sahattiin susijahdissa ja kuletettiin porukkaa passiin ja pois, niin kylläpä oli "takkalaa" niillä rangereilla selvitä vesillä olevasta järvestä joilla myllynä oli 600ACE. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 337
|
Lähetetty: 27.10.2024 21:30 Viestin aihe: |
|
|
Tehoton se 600ace on joka paikassa ja varsinkin jossakin vesisohjossa järvenjäällä. Joku 550 rotaxi nyt ei ole paljon kummempi, mutta jos perus pilkkikäyttö on tavoitteena, eikä ole tarkoitus rypeä kelillä kuin kelillä, niin siihen riittää kunhan on moottori. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3112
|
Lähetetty: 27.10.2024 21:34 Viestin aihe: |
|
|
Patruuna kirjoitti: | Veljellä oli aiemmin 900ace 50cm telalla. Juurikin pilkki ja veto hommissa. Vedettiin ahkiota näätä loukuilla ja muualla. Ei sillä tehnyt kyllä yhtään mitään siinä hommassa. Serkku asuu Ivalossa ja keväät viettää erämaassa pilkki hommissa ja sillä oli myös tuollainen mutta uusi. Yhden kauden jaksoi sillä taistella ja sen jälkeen vaihtoon ja summitti tilalle. Juurikin pilkkiajoon, mutta on sillä parhaillaan perässä puinen iso henkilöreki ja sen perässä 2-3 ahkiota romuille.
Veli vaihtoi pitkään viperiin millä hoittaa näätäloukku kierrokset ja pilkkiajot paljon paremmin kuin sillä leveätelaisella.
Mutta eihän se ole kuin laittaa joku ja vaihtaa sitte parempaan kun toteaa puutteita. Vetohommat luonnistuu aika monella kamppeella. Leveätelainen piikkimatolla on varmasti hyvä kovalla pohjalla. Järvillä missä vesikköä, kevätsohjossa, umpisessa kapeatelaisen karkealla telalla on paljon parempi. Samalla vetää myös pilkkivarusteet kovalla hangella. Kun ei laita pitkää pollea missä tulee lämpöongelmia helposti. |
Tässä tullaan juuri näihin olosuhteisiin. Meillä päin esim. merellä monesti ihan peilijää. Ei muuten ole mikään optimi se summitin 3 tuuman lappu. Metsässäkään ei välttämättä ole lunta kuin polvea myöden, paikoitellen puolisääreen. Vähän eri hommaa ajella Ivalossa mitä vaikka Kalajoella.
Jos lähdetään siitä, että nuo nykykelkkojen matot on jollain 40-80mm lapulla, niin ei ne missään ole enää mitään kassahihnoja kuten siinä 5900 Lynxissä aikanaan. Isompi lappu rikkoo pintaa enemmän, toki tuo myös pitoja lisää kun vaan voima riittää. Kapeampi tela ja kapeampi raideväli tuo ketteryyttä ummelle, leveä tela ei ole yhtä ketterä kääntää kantillle, mutta kantaa paremmin sillä oletuksella että matto on yhtä pitkä. Leveä raideväli on vakaampi ajaa kovalla pinnalla, mutta ei taaskaan kanttaa ummella yhtä hyvin. Jos ajatellaan noin yleisesti, niin umpisen kelkat on kapealla raidevälillä, kapealla ja pitkällä matolla ja karkealla lapulla sekä tehokkaalla koneella. Ne on tarkoitettu syvään lumeen ja niitä ajetaan vähän kuten crossi pyörää. Reittikelkat on lyhyellä ja kapealla matolla ja leveällä raidevälillä, jotta ovat ketteriä ja vakaita kovalla pinnalla. Touring kelkat on kuten reittikelkat mutta vähän pidemmällä matolla. Ei aivan yhtä ketteriä ajettavia reitillä, mutta mukavia ja vakaita kaksipaikkaisia, jotka kantaa ummella pätkää paremmin. Toki taitaa nuo nykyajan pätkätkin olla jo parempia ummella mitä ne vanhat sohvamallin pätkät oli. Työkelkat taas on leveällä ja kohtuu pitkällä matolla, ei välttämättä yhtä leveällä raidevälillä mitä reittikelkat. Ajetaan vähän kuin mönkijällä ja idea on ajaa pintoja pitkin tasaisesti eikä agressiivisesti kuten umpisen kelkkoja. Tässä nyt siis vaan karkeaa yleistystä. Mutta vähän ideaa mistä voi miettiä millaista se oma ajo on ja mitä omalta kelkalta haluaa. Esim. se Summitti on aika kiikkerä ja kömpelö ajaa kovalla reitillä, ummella turppaat lentää jos ei ole lunta kuin se mitä esim. täällä länsirannikolla on. Loppuunsa aika huono kampe yleiskelkaksi tänne. Metsässä nuo reittikelkat tahtoo olla liian leveitä etelän risukoissa ja ei ole kovin ketteriä kääntymään ummella, kun ummella ketteryys tehdään kanttaamalla eikä kääntämällä kuten reitillä. Pohjoisessa on taas lunta eri malliin, joten se Summitti alkaa toimia ja sitä voi ajaa kuten se on suunniteltu ajettavaksi. Etelämmän metsissä se leveä työkelkka menee parhaiten pintoja pitkin rikkomatta pintaa, kytkimellä ja vaihteilla tehdään liikkeelle lähtö pehmeäksi ja sukset on jokseenkin telan leveydellä, jolloin sillä mahtuukin johonkin puiden välissä. Vetokyky perustuu maton pinta-alaan, ei agressiiviseen kuvioon, eli tyyliin kitkarengas vs mutarengas umpilumella.
Jos asuisin lapissa, niin oma valinta olisi varmaan summit. Täällä pohjois-pohjanmaa/kainuu suunnilla oma valinta olisi joku rangerin tyylinen. Ei leveä eikä kapea raideväli vaan kompromissi, puolipitkä touring tyylinen tela maltillisella lapulla ja varmaan tuo 49 vähän kapemapana ja sitä kautta ketterämpänä. Metsähommiin sitten 59 tai 69 ranger tai vastaava levempi telainen. Poljetaan jälki metsään ja leveällä telalla ja pienellä välityksellä vedetään raskasta kuormaa rikkomatta kovetettua jälkeä. Saat ne ajourat poljettua ja kerran kiskaiset summitilla kuorman metsästä, niin sama kun ei olisi sitä jälkeä enää ollenkaan. Iso lappu ja agressiivinen kytkin jauhaa sen kovaksi poljetun jäljen jauhoksi ja sama vetää umpisella sitä tukkikuormaa. Jos taas ajelisin enemmälti reittiä, niin pätkä ja jos ajaisin paljon reittiä ja välillä myös umpisella, niin touring tai joku crossover malli. Pilkillä pärjää millä vaan, mutta iso lappu on huono eikä ne korkeat laput oikeen tykkää peilijäästä, sohjossa taas iso lappu toimii ja tuo pitoja. Leveä raideväli tuo vakautta kovalla alustalla ja perus pilkkireki tulee vanhalla jäljellä tai järven jäällä minkä tahansa kelkan perässä.
En siis ole itse mikään kokenut tai fanaattinen kelkkamies. Olen vaan ajellut erilaisilla vehkeillä, kavereilla on monen näköisiä vehkeitä ja osa on hyvinkin fanaattisia vehkeistään. Omia tarpeita olen kartoittanut vuosia ja nytkin on tallissa Venture remonttia odottelemassa. Suhtaudun siis aika kiihkottomasti tähän aiheeseen ja koitan lähestyä asiaa enempi järki kuin tunne edellä. Joskus on nimittäin ollut aivan valtava polte saada Summit tai RMK polaris itselle, mutta toistaiseksi järki on voittanut, kun en harrasta kelkkailua, kelkka vaan on yksi väline jota voin käyttää muihin asioihin ja ne muut hommat on monipuolisia. Joskus voisi käydä ajelemassa reitillä hupia, mutta vain muutaman kerran vuodessa kavereiden kanssa. Pilkillä on kiva käydä kelkalla, mutta muutaman kerran vuodessa, kun ei aika riitä istua koko kevättä jäällä. Metsätöissä kelkka on näppärä kulkuväline työmaalle ja sillä ajaa samalla polttopuut talteen, mutta en tee hankintahakkuuta vaan ajelen polttopuutarpeet. Mukava kurvailla myös loukkuhommissa ja muussa luntotarkkailussa, mutta rajalliset paikat missä ylipäätään saa ajella umpisella. Lunta on monesti metsissä tosiaan ehkä polvea myöden, välillä vyötäröä myöden, mutta ei käytännössä koskaan kaulaa myöden, eli kovin paljon ei kestä kaivattaa ennen kuin tulee jo mättäät vastaan. Uskon että tämä on aika monella tilanne. Suurin osa suomen väestöstä asuu 4 tien länsipuolella ja Oulun eteläpuolella. Lunta siis ei ole mahdottomasti, ihan missä vaan ei saa ummella ajella ja jos tarvitsee miettiä valintaa metsästysfoorumilla, niin tuskin se reittiajo on ykkös harrastus. Joku touring/crossover tyyppinen ratkaisu tai tuollainen kevyempi risukeula työkelkka kuten ranger on varmasti aika monelle suht järkeviä kompromissi kamppeita monipuoliseen käyttöön. Järeämmät työkelkat, pätkät ja syvän lumen kelkat on kaikki enempi omista ääripäistään ja varmaan ne tietävät ketkä sellaisia ominaisuuksia tarvitsee. Moderni geometria tuollaisella puoliseisovalla ajoasennolla helpottaa ajamista merkittävästi, kun on helppo istahtaa välissä ja nousta taas ylös, toisin kuin kammeta jatkuvasti pystyyn sieltä vanhasta sohvamallista. Ja nelitahti on nelitahti, toki nuo nykyaikaiset 2-tahdit on myös jo huomattavasti asiallisempia esim. polttoaineen kulutuksen suhteen, eli esim. joku e-tech ei sinällään ole huono vaihtoehto. Itsellä nuo mieleiset menee vielä yli budjetin tällä käyttömäärällä, mutta tuolla jollain 5k budjetilla alkaa olla jo aika asiallisia kamppeita saatavilla. Toki voi joutua kayselemaan enempi ajettuja ja niissä on isoja eroja miten on huollettu ja kulutusosaa vaihdettu. Sinällään hyvä poiinttk Horstilta että vaikka kone kestää, niin muuta osaa kyllä kuluu. Ja tosiaan pilkkikelkaksi melkeen mkkä tahansa käy, miettisin enempi niitä muita ajoja minkä tyylistä hakisin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 283 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
Lähetetty: 27.10.2024 21:39 Viestin aihe: |
|
|
Sitten noissa järven vesisohjoissa on tietysti tehosta jotain kiinni, mutta kaikkein tärkein ominaisuus on paino 50kg kevyemmällä kelkalla ei edes huomaa vesikkoa ja kaveri tulee perässä ja upottanut sohjoon omansa. Siinä kerkee tulet tehdä ja makkaratkin paistaa kun se lapioi omaansa irti. Kokemusta on oli kaveri aika suittuuntunut, kun en auttanut. Sanoin mitäs kaivatit jäälle asti kaverilla oli paljon tehokkaampi ja törkeesti painavampi nelariyammu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iiro v Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 30 Syy 2014 Viestejä: 25
|
Lähetetty: 27.10.2024 22:20 Viestin aihe: |
|
|
Polttoainekustannus on meikäläisen ajoilla 200 ecua nelari halvempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3131 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 27.10.2024 22:39 Viestin aihe: |
|
|
longi kirjoitti: | Sitten noissa järven vesisohjoissa on tietysti tehosta jotain kiinni, mutta kaikkein tärkein ominaisuus on paino 50kg kevyemmällä kelkalla ei edes huomaa vesikkoa ja kaveri tulee perässä ja upottanut sohjoon omansa. Siinä kerkee tulet tehdä ja makkaratkin paistaa kun se lapioi omaansa irti. Kokemusta on oli kaveri aika suittuuntunut, kun en auttanut. Sanoin mitäs kaivatit jäälle asti kaverilla oli paljon tehokkaampi ja törkeesti painavampi nelariyammu |
Ei nykykelkat jää sohjoon. Jos vaan remmille ei mene vesi niin ne pomppaa vaikka paikaltaan vauhtiin kun ei mikään leveätelainen kassahihna ole. Sille sama onko siellä alla vettä vai sohjoa. Itse en pilkkikelkaksi huolisi muuta kuin sellaisen jolla voi vaikka vesistön ylittää tarvittaessa. Yhdenlainen henkivakuutus sekin. Remmin puoleinen sivuposki ja jalkakotelo pitää olla pilkkikelkassa tiivistetty niin ei sen takia hyydy. Ja ahkio sellainen ettei siinä ole pystyseinämää joka ottaa telalta sohjosuihkun vastaan. Eikös se yksi rajamies hukkunut tämän takia joku vuosi sitten kun romu hyyty lammen jäälle ja meni läpi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3112
|
Lähetetty: 27.10.2024 23:27 Viestin aihe: |
|
|
Tuota kulutusta voi minusta haarukoida suunnilleen niin, että tuollainen 600 ACE menee väitetysti 8l/100km, mutta käsittääkseni porukka ajelee niillä oikeasti sinne johonkin 10l/100km luokkaan. Ja ymmärtääkseni tuo 600 ACE on se markkinoiden pieniruokaisin. Nuo vanhat kakstahti romut ja osa uudemmistakin liikkuu minusta siellä jossain 25-30l/100km. Pihimmät kaksitahtiset taitaa liikkua siellä jossain 15-20l/100km. Kelkkahan on sikäli hankala, että moni muukin asia itse kelkassa vaikuttaa kuin moottori, toki sama muissakin vehkeissä. Mutta kelkassa vielä ajo-olosuhteet ja ajotapa vaikuttaa aika paljon. Mutta jos ajattelee karkealla matikalla, niin janoinen 2 tahti voisi viedä 3 kertaa enemmän mitä nelari. Perus kakstahti ehkä tuplat ja taloudellinen kakstahti 50% enemmän. Toki varmaan janoisemmat nelarit ja taloudellisimmat 2 tahtiset on jokseenkin samaa luokkaa ja heittäisin sinne 15l/100km kantturaan sellaisessa perus reitti/järvi ajossa. Se on sitten jokaisella eri asia, että paljonko sitä ainetta menee. Joku ajaa 100km talvessa, joku 10.000km talvessa. Jos nyt katsoo vaikka Nettimotosta -23 vuosimalleja, niin näyttää olevan 2 eniten ajettua 600 ACE koneella ja mittarissa 12tkm ja 14tkm. Ajatellaan 10.000km/vuosi, bensan hinta vaikka 1,8€/l ja noilla kulutuksilla acella pääsisi 1800€/vuosi, jollain bensarosvolla voi mennä jo 5400€/vuosi, eli säästöä tulisi 3600€/vuosi. Realistisempaa varmaan ottaa nolla pois perästä, jos ajatellaan kelkkailijaa joka täällä kyselee valintojaan. Mutta vaikka ero olisi se 360€/vuosi, niin otat sen 5 vuoden nollakorko rahoituksen liikkeestä ja lyhennät tuolla erolla kelkkaa 1800€ enemmän. Laskekoot jokainen omia ajomääriä ja mahdollisten vaihtoehtojen kulutuksiaan itse, mutta tuossa jotain suuntimia. Minun ajomäärillä ei vielä osteta uudempaa kelkkaa polttoaineen säästöllä, mutta joku muu varmasti säästää merkittäviä rahasummia oikealla valinnalla.
Painolla on toki merkitystä, eikä ainoastaan sohjossa jäällä, vaan myös umpisella. Voi olla etukin vetohommissa, mutta yleensä sen raskaamman saa vaan lujemmin kiinni. Mutta Patruunan kanssa samaa mieltä, että ei nuo nykykelkat istu sinne sohjoon kuten vanhat. Joku vanha lynx on jo muutenkin perä maassa, ahdas telatunneli, rullatelasto täynnä kaikkea roinaa mihin sohjo tarttuu, astinlaudat alhaalla ja kassahihna pyörii telan paikalla. Jossain näyttää lumi vähän märältä, niin ne romut on jo kiinni. Kunnon vehkeellä ei edes huomaa että oli märkä paikka ennen kuin katsoo palatessa jäljistä. Kyllä tuo kelkkojen kehitys on ollut aika raju ja vaikka niitä vanhoja lynxejä edelleen monet hehkuttaa, niin minä en kyllä näe mitä hyvää ja hienoa niissä on. Ei vaan minusta puhuta millään muotoa samoista kamppeista näiden nykyvehkeiden kanssa. On se nähty yhtälailla, että toinen on jollain 90 luvun lopun polariksella yhtenään kiinni sohjossa ja toinen on jollain 2010 renegadella eli ihan reittikelkalla siinä vieressä parkissa eikä yritäkkään upota sohjoon. Toinen vaan puutuu heti kun alkaa tulla märkää vastaan, toinen pomppaa paikaltaan pinnalle, ei kerää mitään törkyä telastoon, mikään ei jarruta menoa ja kulkee vaan nätisti pinnalla. Voima riittää, tela pyörii ja pito riittää työntämään kampeta eteenpäin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 283 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
Lähetetty: 27.10.2024 23:35 Viestin aihe: |
|
|
Patruuna kirjoitti: | longi kirjoitti: | Sitten noissa järven vesisohjoissa on tietysti tehosta jotain kiinni, mutta kaikkein tärkein ominaisuus on paino 50kg kevyemmällä kelkalla ei edes huomaa vesikkoa ja kaveri tulee perässä ja upottanut sohjoon omansa. Siinä kerkee tulet tehdä ja makkaratkin paistaa kun se lapioi omaansa irti. Kokemusta on oli kaveri aika suittuuntunut, kun en auttanut. Sanoin mitäs kaivatit jäälle asti kaverilla oli paljon tehokkaampi ja törkeesti painavampi nelariyammu |
Ei nykykelkat jää sohjoon. Jos vaan remmille ei mene vesi niin ne pomppaa vaikka paikaltaan vauhtiin kun ei mikään leveätelainen kassahihna ole. Sille sama onko siellä alla vettä vai sohjoa. Itse en pilkkikelkaksi huolisi muuta kuin sellaisen jolla voi vaikka vesistön ylittää tarvittaessa. Yhdenlainen henkivakuutus sekin. Remmin puoleinen sivuposki ja jalkakotelo pitää olla pilkkikelkassa tiivistetty niin ei sen takia hyydy. Ja ahkio sellainen ettei siinä ole pystyseinämää joka ottaa telalta sohjosuihkun vastaan. Eikös se yksi rajamies hukkunut tämän takia joku vuosi sitten kun romu hyyty lammen jäälle ja meni läpi. |
Nonih arvasin, että tää menee tähän kaveri ajoi helsingistä tallinnaan eräänä kesänä, ei pysähtynyt pilkille. Mika Salo osti kelkan tallinnassa sama kaveri veti aikoinaan mm-ennätyksen vedenpäällä ajossa. Nykyään kai toinen kaveri johtaa vedenpäällä ajoa pituudessa, nimi on yks Aki sekin on mun kaveri. Itse ajoin joskus jotain 200m ihan sulassa vedessä pimeällä ja vahingossa osuin siihen, kun eksyin reitiltä oli pieni 7v poika edessä. Kyllä hirvitti, mutta selvittiin.
Nyt alkuperäisen kyselijän on unohdettava kaikki muu ja aletteva säästää tarttee vesikelkan ei haittaa sulat. Kunnon ilokaasu vehje niin voi päräyttää vaikka saimaan yli, kunhan joku toimittaa bensaa jota tankkaa pitkänmatkan kesä ajoissa. Sittenhän voi samalla kelkalla hoittaa pilkkireissut ilman NOX:ia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3606 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 27.10.2024 23:50 Viestin aihe: |
|
|
iiro v kirjoitti: | Polttoainekustannus on meikäläisen ajoilla 200 ecua nelari halvempi. |
Hienoa, kun lisäät pilkkimistä 3,5 kertaisesti niin saat tuon 3500e lompakon nyörien venyttämisen kuoletettua jo viidessä vuodessa, ostaessasi sen halvimman 600ace 49 rangerin. Ja jos oikein innostut pilkkimään niin sehän kääntyy jossain kohtaa ihan hankkeeksi kuin pitcoinit konsaan.
Viimeinen muokkaaja, Gerberos pvm 27.10.2024 23:55, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3606 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 27.10.2024 23:54 Viestin aihe: |
|
|
longi, tämähän ei ollut vaikea ennustaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3112
|
Lähetetty: 28.10.2024 00:12 Viestin aihe: |
|
|
No ei kait tuo nyt nykykelkoille ole monellekkaan mikään ongelma ylittää pientä sulaa. Kuskille voi olla, etenkin henkisesti. Toki mikä on kellekin vesistö… Ärjänselän yli kesällä vai parin metrin lätäkkö.
https://youtu.be/u-IYhdl_LrQ?si=KEYCWHHq40kPPljp
Nuo on ihan hauskoja videoita. Ei siihen aina kummoista romua tarvita, että menee ihan tolkusta vesistöstä yli. Osa taas upottaa sellaisia pelejä joilla ei pitäisi olla mitään ongelmaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 283 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
Lähetetty: 28.10.2024 00:13 Viestin aihe: |
|
|
Siis oikeasti sinne pilkille pääsee millä vaan nykyajan kelkalla, ja pääsee vaikka vanhemmilla ockelboilla, jos ne toimii. Olen sitämieltä, että ostakoon aloittaja minkä vaan millä tykkää ajaa se on parempi, jos ei tykkää ajaa se on huonompi. Ja tarkoitan nykyajan kelkoilla 2010 ja siitä eteen.
Vaikka viime talvena kävin yhden kerran pilkillä kelkalla oman äidin kanssa ja äidin Polle indy classikki oli millä mentiin. Hyvin päästiin ja jokunen ahvenkin saatiin.
Ostin äidille sen pollen vuonna 1992. Mahtava kokemus melkeen museo pollella ja äiti ajoi, äiti on 76v |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 283 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
Lähetetty: 28.10.2024 00:47 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | No ei kait tuo nyt nykykelkoille ole monellekkaan mikään ongelma ylittää pientä sulaa. Kuskille voi olla, etenkin henkisesti. Toki mikä on kellekin vesistö… Ärjänselän yli kesällä vai parin metrin lätäkkö.
https://youtu.be/u-IYhdl_LrQ?si=KEYCWHHq40kPPljp
Nuo on ihan hauskoja videoita. Ei siihen aina kummoista romua tarvita, että menee ihan tolkusta vesistöstä yli. Osa taas upottaa sellaisia pelejä joilla ei pitäisi olla mitään ongelmaa. |
Tosta lätäköstä menee suomalainen vaikka potkukelkalla yli |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 283 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|