OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Joutsenen metsästys olisi ollut turhaa murhaa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Korni Pienpena
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Mar 2004
Viestejä: 140

LähetäLähetetty: 22.02.2006 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ensimmäisessä viestissäni tosin vertasin karsintaa lintuinfluenssaan ja totesin että metsästys on tehokkain tapa. Kysymyshän on siitä kuinka paljon jonkun populaation annetaan kasvaa. Jos se kasvaa liikaa luonto keksii jonkun tavan karsia sitä, kuten e.m. lintuinfluenssa. Uskallan väittää että metsästyksen muodossa karsinta olisi ollut paljon tehokkaampaa ja lopputulos parempi kuin mitä nyt on odotettavissa esim. joutsenien kohdalla.


Hmm, tuossahan kerrotkin jo miten luonto toimii. Miten sitten voit väittää metsästäjät toimivan luonnon tasapainon hoitajina? Ja mikä on se luonnon tasapaino?
Luonnonkarsintaahan tapahtuu jo ilman lenssuakin, jossain aikaisemmin tässä ketjussa puhuttiin 16 000 joutsenen vuosittaisesta poistumasta luonnollista tietä Tanskassa. Näin se luontoäiti hoitaa kantoja ilman sairauksiakin.
Et kai tosissasi usko että lintulunssa ei olisi löydetty Itämeren piiristä mikäli Suomessa olisi saanut metsästää joutsenia?

Itsekin koen, että olisi parempi - ei kuitenkaan tehokkaampaa - metsästämällä rajoittaa joutsenkantoja kun odottaa että luonnon omat mekanismit toimii. Siis metsästäjänä kokisin sitä paremmaksi koska, niin kun kaljakopanpuolikas aikaisemmin osuvasti totesi "Arvaan että olisit halunnut nauttia metsästyksestä ja joutsenlihan syömisestä". Itsekkäistä syistä tässä kuitenkin on kysymys useamman metsästäjän kohdalla, eikä luonnon tasapinon hoidosta. Enemmän vinoumaa eläimistöön me metsästäjät (metsästäjien herrat mukaan lukien Wink ) kuitenkin varmaan ollaan saatu aikaan kun aikaisemmin mainitsemasi piiperöt.


Lainaus:
Vaikka vapautetuista minkeistä ei selviä kuin murto-osa, niin yksihän riittää tuhoamaan koko lintupopulaation joltain saarelta. Eikös tuosta linkistä se selvinnyt, vai pitääkö rautalangasta vääntää?


Linkissä ei puhuttu mitään vapautetuista minkeistä. Alueelle on syntynyt villiminkkikanta jo vuosikymmeniä sitten, eli paljon ennen kun urheitten eläinoikeuspuolustajien iskut alkoivat. Tuon projektin puuhahenkilöitten (Sannan takia kirjoitin -henkilöitten eikä -miesten) mukaan viime vuosien vapautukset ei näy lisääntyneinä minkkikantoina tai lisääntyneinä tuhoina tuolla alueella, eikä muuallakaan.
Villiminkkien tappotehoa en yhtään epäile.

Lainaus:
Voihan se olla että muutaman sadan minkin pyytäminen on pientä räpeltämistä. Mutta ketkäs muut kuin metsästäjät pistävät paremmaksi? Greenpeace vai? Turha mielestäni väheksyä "pientäkään" panosta


Ei kai sitä olla väheksyttykään, tuskin itse saan koko elämäni aikana noin montaa pyydetty. Mutta jos väität tuota tehokkaammaksi kun luonnollinen karsintaa, niin olet mielestäni heikoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
makuyl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 670

LähetäLähetetty: 22.02.2006 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärrätkö tahallasi kaiken sanomani väärin vai onko minulla oikeasti noin huono ulosanti? En mielestäni väittänyt että lintuinfluenssaa ei suomeen olisi tulossa jos joutsenia olisi saanut metsästää.

Mitenkäs itse ymmärrät sanan tehokkaampi jos se mielestäsi eroaa paljonkin sanasta parempi? Itse en kyllä sanoissa näe kuin maku eron. Se että ihmiset tekevät asioita itsekkyydestä ei ole kenellekään yllätys. Sen takia näistäkin keskusteluista tulee tällaisia juupas-eipäs tyylisiä.

Mitään tarkkoja lukuja en tosiaan löytänyt vapautettujen minkkien tekemistä tuhoista. Se että metsästäjien sivuilla niitä tod.näk. liioitellaan ja eläinten suojelijoiden sivuilla tod.näk. vähätellään voi tietysti antaa jonkun keskiarvon. Jos muutama tuhat jostain vapautetaan ja prosentti jää henkiin tarkoittaa kumminkin muutamaa kymmentä. Se että niiden tekemä tuho on vähäinen villiminkkeihin nähden ei tarkoita että voisin sen hyväksyä. Yhtälailla voisi sanoa että huviveneet voivat hyvin päästää harmaat vedet suomenlahteen kun rahtilaivat tyhjentävät sinne pilssinsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 22.02.2006 14:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottahan luonto liiat hengiltä hoitaa, ilman muuta.

Kyse on omasta puolestani siitä, että mikä on aiheuttanut tilanteen jossa jotakin lajia on liikaa. Melko usein sen tilanteen aiheuttajana, jopa luojana, toimii ihminen. Kuten supikoiran ja minkin kanssa. Miksei myös muiden pienpetojen.

Ihmisellä ei vaan ole mahdollisuuksia toimia millään muulla tavalla, kuin vähentämällä elukoita, jotka ovat ihmisen omien toimien vuoksi runsastuneet liikaa. Keinoja ei vaan löydy - ei ole keksitty mitään korvaavaa tapaa hoitaa pois päiviltä vierasperäiset lajit. Siksi metsästys on ainoa tapa, olkoonpa kuinka heikko tai vahva tahansa.

Jos omasta mielestä ainoa tapa toimia on antaa kaiken olla ja mennä luonnonvalintaa käyttäen, pitäisi ensimmäiseksi alkaa karsimaan liikaa tihentynyttä ihmispopulaatiota. Kun siihen ei ole mahdollisuuksia, pitää jokaisen luontoa kunnioittavan ihmisen toimia elämässään siten, että pyrkii kaikilla tavoin vähentämään ihmisen aiheuttamaa epätasapainoa luonnossa. Tähän ei kuulu vain petojen pyynti tai elinympäristöjen hoito (mm. kedot, niityt). Yhtä hyvin asiaan kuuluu kierrätys, jätteistä huolehtiminen, jne. Jos ihmiset toimisivat omassa elämässään enemmän luonnon parasta ajatellen, lisäarvoa alkaisi pikku hiljaa kertyä. Nykyisellä menolla ei tästä liene toiveita - se ei kuitenkaan estä minua itseäni toimimasta mahdollisimman vähän saastuttavasti ja mahdollisimman vähän kuluttaen.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korni Pienpena
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Mar 2004
Viestejä: 140

LähetäLähetetty: 22.02.2006 17:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ymmärrätkö tahallasi kaiken sanomani väärin vai onko minulla oikeasti noin huono ulosanti? En mielestäni väittänyt että lintuinfluenssaa ei suomeen olisi tulossa jos joutsenia olisi saanut metsästää.


Huono luetun tekstin ymmärtäminen ainakin. Enhän minä ole väittänyt että sinä olisit väittänyt j.n.e.
Mutta ilmeisesti ymmärsin sinua tahattomasti väärin. Millä tavalla sitten lopputulos kannanrajoittamismielessä olisi ollut parempi jos ihminen olisi suorittanut karsintaa joutsenen osalta? Luonnollinen talvikuolleisuus ja lenssu olisi joka tapauksessa iskenyt.
Edellen minua kiinnostaisi sinun määrityksesi luonnon tasapainosta.

Lainaus:
Mitenkäs itse ymmärrät sanan tehokkaampi jos se mielestäsi eroaa paljonkin sanasta parempi? Itse en kyllä sanoissa näe kuin maku eron.


Mikäli olet tarkoittanut sanoa että ihmisen (metsästäjän) tapa rajoittaa (joutsen)kantoja on parempi kun, että antaa luonnon hoitaa niitä, niin olen asiasta samaa mieltä kanssasi. Sitähän tuo umpikiero trollauksesta nauttiva Tusinapakkaus omituisine huumorineenkin halusi tuoda esiin tällä koko viestiketjun aloittamisella.
Jos yritän selittää synonymin (sana, jolla sama merkitys) kautta mitä tarkoitin noilla sanoilla tuossa aikaisemmin. Olet kyllä itsekin käyttänyt molemmat sanat samassa lauseessa, joten kai sinäkin näet jonkun eron niitten välillä. Minä käytin niitä mielessä parempi = sopivampi ja tehokkaampi = tepsivämpi. Eli minä olen sitä mieltä että olisi parempaa tai sopivampaa pitää kannat suhteellisen tasaisina, jotta "luonnon" ei tarvitsisi puuttua niin paljon kantojen rajoittamiseen. Mutta olen sitä mieltä että kun luonto puuttu peliin, niin kantojen rajoittamiset yleensä ovat paljon tehokkaammat tai tepsivämmät, eli leikkaus on rajumpi.

Lainaus:
Se että ihmiset tekevät asioita itsekkyydestä ei ole kenellekään yllätys. Sen takia näistäkin keskusteluista tulee tällaisia juupas-eipäs tyylisiä.


Ei, ei se olekaan yllätys että metsästäjä toimii oman edun tavoittelijana. Onhan metsästäjät edusmiehineen jo toimineet näin kauan muun muassa istuttaen kymmeniä vierasperäisiä lajeja tänne omaksi iloksi, miettimättä seurauksista luonnossa sen kummemmin. Siinäpä vasta luonnon tasapainon hoitaja!
Mutta, mikäli olen ymmärtänyt Singerini oikein niin eläinoikeuden puolustajat taas toimivat täysin ideologisista syistä ja ilman oman edun tavoittelua. Vai onko näin?

Lainaus:
Jos muutama tuhat jostain vapautetaan ja prosentti jää henkiin tarkoittaa kumminkin muutamaa kymmentä. Se että niiden tekemä tuho on vähäinen villiminkkeihin nähden ei tarkoita että voisin sen hyväksyä.


No ei sitä tietenkään pidäkään hyväksyä noita laittomia, taloudellisia tappioita ja eläinten turhaan kärsimiseen johtaavia minkkien tahi muiden tarhaelukoiden vapauttamisia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
makuyl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 670

LähetäLähetetty: 22.02.2006 18:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korni Pienpena kirjoitti:
Huono luetun tekstin ymmärtäminen ainakin. Enhän minä ole väittänyt että sinä olisit väittänyt j.n.e.
Mutta ilmeisesti ymmärsin sinua tahattomasti väärin. Millä tavalla sitten lopputulos kannanrajoittamismielessä olisi ollut parempi jos ihminen olisi suorittanut karsintaa joutsenen osalta? Luonnollinen talvikuolleisuus ja lenssu olisi joka tapauksessa iskenyt.
Edellen minua kiinnostaisi sinun määrityksesi luonnon tasapainosta.
Olen sitä mieltä että jos esim. joutsenia olisi vähennetty metsästämällä olisi myös tautien leviäminen pienempää, kuten sanottu niin aika näyttää miten tämänkertainen tauti suomeen vaikuttaa. Luonnon tasapainolla taasen tarkoitan suomeen sopivien lajien sopivaa määrää sekä kokonaismääränä, että eri lajien kesken. Esim. minkin voisi mielestäni hävittää koko lailla kokonaan suomeen sopimattomana. Sillä on liian vähän luonnollisia vihollisia ja sen tappamisvietti on tunnetusti kova.

Lainaus:
Mikäli olet tarkoittanut sanoa että ihmisen (metsästäjän) tapa rajoittaa (joutsen)kantoja on parempi kun, että antaa luonnon hoitaa niitä, niin olen asiasta samaa mieltä kanssasi. Sitähän tuo umpikiero trollauksesta nauttiva Tusinapakkaus omituisine huumorineenkin halusi tuoda esiin tällä koko viestiketjun aloittamisella.
Jos yritän selittää synonymin (sana, jolla sama merkitys) kautta mitä tarkoitin noilla sanoilla tuossa aikaisemmin. Olet kyllä itsekin käyttänyt molemmat sanat samassa lauseessa, joten kai sinäkin näet jonkun eron niitten välillä. Minä käytin niitä mielessä parempi = sopivampi ja tehokkaampi = tepsivämpi. Eli minä olen sitä mieltä että olisi parempaa tai sopivampaa pitää kannat suhteellisen tasaisina, jotta "luonnon" ei tarvitsisi puuttua niin paljon kantojen rajoittamiseen. Mutta olen sitä mieltä että kun luonto puuttu peliin, niin kantojen rajoittamiset yleensä ovat paljon tehokkaammat tai tepsivämmät, eli leikkaus on rajumpi.
No selvisipähän tuokin viimein. En tarkoita enkä ainakaan aikonut tarkoittaakaan tehokkaammalla karsinnalla että määrällisesti vähennetään enemmän, vaan että karsiminen on mahdollisimman hallittua, luonto kun tautien muodossa tuppaa karsimaan yhdeltä alueelta kaiken. Metsästäjät taas voivat karsia tasaisemmin.

Lainaus:
Ei, ei se olekaan yllätys että metsästäjä toimii oman edun tavoittelijana. Onhan metsästäjät edusmiehineen jo toimineet näin kauan muun muassa istuttaen kymmeniä vierasperäisiä lajeja tänne omaksi iloksi, miettimättä seurauksista luonnossa sen kummemmin. Siinäpä vasta luonnon tasapainon hoitaja!
Mutta, mikäli olen ymmärtänyt Singerini oikein niin eläinoikeuden puolustajat taas toimivat täysin ideologisista syistä ja ilman oman edun tavoittelua. Vai onko näin?
No no, ei itsekkyys tarkoita pelkästään sitä että saa saalista/muuta aineellista hyötyä itselleen. Tarkoittaa se sitäkin että halutaan itse päättää asioista kuuntelematta muiden mielipiteitä. En ole vielä törmännyt luonnonsuojelua (tai metsästystä) käsittäviin teksteihin joissa pyritään antamaan mahdollisimman puolueeton kuva asioista. Kuinka paljon esim. eläinten oikeuksien puolustajat olisivat valmiita antamaan kaatolupia? Hmm, näen edessä loputtoman keskustelun Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korni Pienpena
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Mar 2004
Viestejä: 140

LähetäLähetetty: 23.02.2006 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Olen sitä mieltä että jos esim. joutsenia olisi vähennetty metsästämällä olisi myös tautien leviäminen pienempää, kuten sanottu niin aika näyttää miten tämänkertainen tauti suomeen vaikuttaa. Luonnon tasapainolla taasen tarkoitan suomeen sopivien lajien sopivaa määrää sekä kokonaismääränä, että eri lajien kesken. Esim. minkin voisi mielestäni hävittää koko lailla kokonaan suomeen sopimattomana. Sillä on liian vähän luonnollisia vihollisia ja sen tappamisvietti on tunnetusti kova.


Mutta olisiko kanta yhtään pienempi vaikka me oltaisiin metsästetty joutsenia? No se riippuu tietenkin siitä, miten paljon me oltaisiin metsästetty. Yleensähän lintujen metsästys (paitsi fasutarhojen läheisyydessä näinä päivinä) yritetään mitoittaa sellaiseksi että se ei vaikuta kannan kokoon. Ainakin tällä puolustetaan useampien lintulajien metsästystä ja periaate on minusta ihan oikea. Miksei voisi metsästää tietty määrä joutsenia, jos pitkällä aikatähtäimellä tämä ei kuitenkaan vaikuta kantaan? Sinäänsä hauskaa, että jotkut piirit käyttivät samaa argumenttia joutsenen metsästystä vastaan silloin kun Korkeaoja ehdotti tätä. Elikkä miksi metsästää joutsenia kun rajut talvet y.m. luonnonrajoittimet kuitenkin rajoittavat kantoja?
Sinun luonnon tasapainon määrityksesi kuullostaa minun korviini enemmän "metsästäjan toivoman eläinten tasapainolta". Wink

Lainaus:
No no, ei itsekkyys tarkoita pelkästään sitä että saa saalista/muuta aineellista hyötyä itselleen.


Niin, haetaanhan me metsästäjät myös ei aineellista hyötyä elämyksien muodossa.

Lainaus:
En ole vielä törmännyt luonnonsuojelua (tai metsästystä) käsittäviin teksteihin joissa pyritään antamaan mahdollisimman puolueeton kuva asioista.


Etkö edes tällä foorumilla??? Tännehän kirjoittaa suuri joukko nimeenomaan tuohon asiaan vihkiytyneitä, joilla ei muuta mielessä olekaan kun oikoa muitten väärät uskomukset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sexipistooli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Syy 2005
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 23.02.2006 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etsin netistä mahdollisia tietoja kansainvälisistä "kanankakkamarkkinoista" ja
törmäsin tällaiseen sivustoon:

http://www.drmartinwilliams.com/component/option,com_simpleboard/Itemid,155/fun
c,view/id,209/catid,7/

Lyhyen vilkaisun perusteella näyttäisi varsin ilmeiseltä, että H5N1:n
leviämisen taustalla voisi olla etenkin siipikarjan ulosteiden laajamittainen
käyttö kalojen kasvatuksessa (ravinteet voimistavat levien kasvua => karppien
ruokaa).

Myös kuolleita kanoja käytetään petokalojen ruokinnassa. Tätä
toimintaa harjoitetaan etenkin kaukoidässä, mutta on levinnyt mm.
Kazakstaniin. Villien H5N1-lintujen löytöpaikat ovat tyypillisesti
kalalammikoiden lähettyvillä, niin Kiinassa kuin itäisessä Euroopassakin.

Sivustolla annetaan ymmärtää, että YK:n alainen FAO on ollut levittämässä tätä
menetelmää kaukoitään ja FAO:ssakin on myönnetty menetelmään liittyvä
influenssariskejä. Siinäkö syy, miksi luonnon linnut on mediassa
nostettu "suurimmaksi" riskiksi, kun "isot pojat" FAO:ssa ovat mokanneet
homman? Näitä median valtavirran ulkopuolisia näkemyksiä pitäisi tuoda
selvästi julki. Ei kai vaan Saksassakin joutsenet saaneet virusta
kalankasvattamolta/kiinalaisella kanankakalla lannoitetuilta pelloilta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tusinapakkaus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Maa 2005
Viestejä: 275

LähetäLähetetty: 27.02.2006 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienempi mutta kornimpi Pena

Lainaus:
Lainaus:
taitaa tusinapakkaus olla vihreä


Näin on. Kerrankin se ampui vaan toisella piipulla kohti ohilentävää sorsaparvea.


Ei pidä syyttää toisia vihreydestä jos itte jättää toisen piipun käyttämättä kun rusakko juoksee ohi jopa kahden hyvän hollin matkalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korni Pienpena
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Mar 2004
Viestejä: 140

LähetäLähetetty: 27.02.2006 15:49    Viestin aihe: Vihreä kuitenkin Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ei pidä syyttää toisia vihreydestä jos itte jättää toisen piipun käyttämättä kun rusakko juoksee ohi jopa kahden hyvän hollin matkalla.


Totta tuokin. Smile Mutta korjasin tilanteen eilen, jolloin ruudinpöly värjäsi hanget mustiksi isoilla alueilla ja tulikuumasta haulikonpiipusta nouseva savu hetkittäin pimensi kevättalven auringon jättäen ihmisrieput pimeään.
Olen sitä paitsi muuttanut mielipidettä sinun vihreydestä (ampumattomuuden takia siis) sinun eilisten ja toissapäiväisten tulitusten jälkeen. Nykyään pidän sinut vihreänä (= risuparta luonnonsuojelija) koska lajittelet jätteet, eli jätät jäniksen suolet metsään ja viet tyhjät pullot kauppaan, etkä kehtaa laittaa havuja jussien mahaonteloon (ilmiselvä puunhalaaja-ainesta!).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
samit71
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Maa 2005
Viestejä: 73

LähetäLähetetty: 27.02.2006 17:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten joutsen kannat ja niiden vähentäminen liittyy lintuinfluenssaan? Jos jossain on muutama joutsen kuollut lintu influenssaan niin eihän se sitä merkitse että kaikki joutsenet saisivat flunssan en usko että tämä vaikuttaa joutsen kantoihin sen enempää kuin ihmis kantoihinkaan. Sitä paitsi kai potenttiaalisia taudinkantajia ovat lähes kaikki muuttolinnut, joista joutsenet ovat todella pieni murto-osa. Taisi olla sexipistooli joka sanoi hyvin että muutama kymmenen vuotta sitten kukaan meistä ei olisi tiennyt asiasta yhtään mitään. Eikä maailma muutu millään tavalla vaikka maapallolla olisi kuollut 50 miljoonaa ihmistä. Turhaa panikin lietsontaa mielestäni koko lintu influenssa juttu. Kantani joutsenten vähentämiseen on sama kuin minkin ja supikoiran kohdalla eli kyhmyjoutsen tulokaslajina tulee hävittää suomesta pikinmiten. AAMEN
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2005
Viestejä: 790

LähetäLähetetty: 27.02.2006 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

samit71 kirjoitti:
Kantani joutsenten vähentämiseen on sama kuin minkin ja supikoiran kohdalla eli kyhmyjoutsen tulokaslajina tulee hävittää suomesta pikinmiten. AAMEN


Ei kai sitä hävittää tarvitse, mutta kantaa voisi pienentää sopivasti mitoitetulla metsästyksellä. Kyhmyjoutsen olisi tietysti varsin helppo hävittää Suomesta kokonaankin, mutta onhan meillä muitakin tulokaslajeja joita pidetään hyvinä riistaeläimina, kuten valkohäntäpeura (laji on vielä ihmisen istuttama, kun taas kyhmyjoutsen on, ainakin suurimmalta osin levinnyt itsestään).

Joutsen ilmeisesti ei vaihda kumppania elinaikanaan, joten jahdin pitäisi kohdistua nuoriin yksilöihin, käytännössä poikasiin myöhään syksyllä, kun ne ovat tulleet kunnolla lentokykyisiksi. Joutsenen liha on ilmeisesti erinomaisen hyvää, ja poikasista suurin osa kuolee kuitenkin ennen kun ne ehtivät sukukypsään ikään. Niistä 16.000 joutsenesta jotka Tanskassa vuosittain kuolee, varmasti moni on Suomessa syntynyt. Monta hyvää paistia on päästetty karkuun, ja ihan turhaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
supehunter
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Tam 2006
Viestejä: 40

LähetäLähetetty: 27.02.2006 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jos joutsenia olis saanu metsästää,ei nyt olis niin paljo lintuja,jotka tautia kantaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
OskariJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hei 2005
Viestejä: 194
Paikkakunta: Kangasala

LähetäLähetetty: 28.02.2006 02:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luonnolla on aina keinonsa, niin julmalta kuin se kuullosta, ihmisen vitsauksena on AIDS, ebola,sars,kolera,rutto,jne. Ainoa vika näissä taudeissa on huono leviävyys/kuolleisuus nykyoloissa. Edellinen vakava virus on ollut Espanjantauti, joka ensimmäisen maailmansodan jälkeen surmasi noin 50milj ihmistä ikään ja asemaan katsomatta, ihmisiä on liikaa ja jossain vaiheessa meidät pyyhkäisee jokin uusi sauraus yhtä olemattomiin, kuin esim jänisrutto jänikset.

Raa'an luonnon valinnan välikappaleena on ihminen eli me, metsästäjät(kyllä metsästän myös itse) suorittavat tätä nopeutettua luonnonvalintaa, sillä esim kana-,sorsalinnuista saaliiksi päätyy yli 70% niistä linnuista, jotka eivät todennäköisesti selviäisi enää seuraavast/ensimmäisestä muutosta tai talvesta muutenkaan hengissä.

luonnolla on aina keinonsa, ehkä tämä nykyinen tautikohu voitaisiin kääntää metsästäjien eduksi ja viimeinkin saada äänemme kunnolla kuuluviin asioista seuraavan kerran päätettäessä.

vai pesiikö teidän mökkijärven jäällä harmaalokit jo 10. maaliskuuta?
_________________
Jahtaa kaikkea mikä liikkuu ja yrittää harrastaa siinä sivussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
samit71
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Maa 2005
Viestejä: 73

LähetäLähetetty: 28.02.2006 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä jg on ehkä oikeassa ja hänen argumenttinsa kullostavat hyviltä. Mutta onko pelkoa että kyhmy valtaa laulun pesimä alueita, joten olisiko viisaampi tuhota kyhmyt ja metsästää laulujoutsenta, toisaalta joutsen herättää kansallislintuna meissä suomalaisissa paljon ylväitä ja kauniita mielikuvia ja saattaa olla että metsästys kokisi liian negatiivista kritiikkiä!? Supehunterille että kyllä ne joutsenet on pieni vähemmistö muuttolintujen joukossa joten vaikka kaikki joutsenet tapettaisiin niin ei se juurikaan vaikuta mitään influenssan saanti riskiin. PS. en ole aivan varma mutta kyhmy joutsenet tuotiin euroopaan aasiasta joskus 1600-luvulla linnoihin koristeiksi!?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com