OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Äänenvaimentimen käytöstä hirvenmetsästyksessä...
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hemi29
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 18
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 13.09.2006 13:19    Viestin aihe: Äänenvaimentimen käytöstä hirvenmetsästyksessä... Vastaa lainaamalla viestiä

Kiväärin äänenvaimentimen käyttö on ilahduttavasti (joskin kovin hitaasti) yleistynyt myös hirvenmetsästyksessä.
Erityisesti aloitteleville metsästäjille haluaisin sanoa, että käyttäkää ihmeessä äänenvaimentajaa niin metsällä kuin harjoitusammunnassakin aina kun se on mahdollista!
Kuuloaisti vioittuu erittäin helposti ja syntyneet vauriot ovat pysyviä. Tästä ikävästä tosiseikasta on todella paljon eläviä todisteita niin ampujien kuin metsästäjienkin joukossa. Kuinka monesti kuuleekaan mainittavan, että on se kumma kun pyytäkään ei enää kuule. Ja kuinka monella ammuntaa pidempään harrastaneella vasemman korvan kuulo on heikompi kuin oikean. Vastaus, lähes jokaisella ainakin minun tuntemistani. Ja kuinka moni näistä henkilöistä tekisi nyt jotain toisin jos saisi sillä menetetyn kuulonsa takaisin. Olen varma, että jos vastaus olisi täysin rehellinen ja tulisi sydämmestä niin jokainen!
Siispä... kun äänenvaimentimien käyttö antaa nykyään mahdollisuuden suojella kallisarvoista kuuloaistia erittäin tehokkaasti, miksi ihmeessä ko. mahdollisuutta ei käytettäisi hyväksi?
On myös totta, että hirvimetsällä ammutaan kovin harvoin ja harvat hirvestäjät pääsevät yli sadan kaadon. Mutta toivottavasti kukaan ei rajoita ampumaharrastustaan pelkkään metsästykseen. Harjoitusammunnassa laukauksia kertyy ja pienistä kuulovaurioista kertyy vuosien mittaan merkittävä kuulovaurio.
Itse olen kaatanut vuosien varrella kaikkiaan 37 hirveä, joista 8 viimeisintä äänenvaimentajan kanssa (cal.9,3x62). En ole hetkeäkään katunut äänenvaimentimen hankkimista ja käytän sitä aina. En ole havainnut yhtään haittapuolta sen käytössä, vain etuja. Siksi ihmettelen kovasti tässäkin foorumissa joskus esitettyjä varsin kielteisiä mielipiteitä äänenvaimentimen käytöstä hirvestyksessä. Olen melko varma, että ko. arvostelijat eivät ole koskaan ampuneet laukaustakaan vaimennetulla kiväärillä sen enempää radalla kuin metsälläkään. Kannattaa ehdottomasti kokeilla!

Olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin äänenvaimentajan käyttäjien kommentteja asiasta... oletteko olleet yhtä tyytyväisiä hankintaanne kuin minä?

Työni puolesta toimin aktiivisesti työsuojeluasioiden parissa ja työelämässä melun kiistattomat haitat onkin jo tunnustettu ja niiltä ymmärretään suojautua. Ja kyllä se metsästyskin sieltä perässä tulee kunhan tyypilliset ennakkoluulot voitetaan ja kun huomataan, ettei äänenvaimentimien käytöstä metsästyksessä ole todellisuudessa minkäänlaista haittaa, vain pelkkiä etuja.
Aikalailla samahan oli tilanne aikanaan kiikaritähtäimien kanssa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 13.09.2006 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta toriset. Hyvä ele olisi helpottaa vaimentimien verotusta tai muuten subventoida niistä aiheutuvia kuluja. Huonokuuloiset/kuurot tulevat yhteiskunnalle erittäin kalliiksi! Kuulonhuoltoliitto tekee jo nyt omaan korvaan valettuja korvatulppia esim. moottoripyöräilijöille erittäin siedettävään hintaan. Onhan se ennalta ehkäisevää ja oikeaan käyttäytymiseen ohjaavaa toimintaa.

Hirvimetsällä tosiaan ammutaan harvoin mutta vaikutus on sitäkin brutaalimpi. Ennen laukausta on passissa saatettu istua jopa pari tuntia ja korva on erittäin herkistynyt metsän hiljaisuudessa.

Itse suojaan kuuloni nykyään joka paikassa, missä meteli tuntuu pahalta. Näitä paikkoja ovat ampumaradat, metsästysmaat (sekä hirvi, kanalintu että sorsa) ja itseasiassa kaikki suomen maantiet ja muut tiet, joilla tulee moottoripyörällä liikuttua.

Tänä syksynä hirvimerkin ammuttunani jäin seuraamaan muiden suorituksia. Kaksi näistä miehistä ampui kokeen kopista ilman minkäänlaista kuulonsuojausta. Oikein pahaa teki katsoa vierestä. Tuntuu käsittämättömältä, että ihmiset ovat itsestään näin välinpitämättömiä ettei edes radalla viitsitä suojata kuuloa.

Äänenvaimennin maksaa kalleimmillaan 300 euroa aseesta ja kaliberista riippumatta. Se on erittäin pieni hinta siitä, että 60 vuotiaani on vielä kuulo tallella. Toinen uhka on tinnitus, jonka seurauksena saattaa jopa nuppikin hieman reistailla uni- ja keskittymisvaikeuksien seurauksena. Ja kaikki tämä voi tulla yhden ainoan laukauksen seurauksena.

Jos tuo 300 euroa tuntuu kalliilta, niin täytyy sanoa, että on valmis luopumaan kuulostaan erittäin halvalla. Jättäkää vaikka se 2000 euron Hensoldt hirvikiväärin päältä pois (!?) ja säästäkää rahat vaimentimeen.

Itselläni ja vaimollani on hirvikivääreissä vaimentimet eikä niistä ole mitään vaivaa hirvijahdissa! Haulikolla ampuessa on aina kuulevat kuulosuojaimet päässä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JukkaI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1548
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 13.09.2006 14:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kanssanne 100% samaa mieltä. On aivan käsittämätöntä, että meillä on joissain maanvuokraus-sopimuksissa maininta, ettei vuokraaja halua äänenvaimenninta käytettävän metsässään!!!!! Esim Enso, Metsähallitus.

Ei siis kielletä lain sallimaa mutta suositellaan, ettei käytettäisi.
_________________
Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7479

LähetäLähetetty: 13.09.2006 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhtä käsittämätöntä on, että kotiseurani hirviporukassa äänenvaimennin on kielletty, mutta tässä naapuriseurassa on sallittu. No, helpotti ratkaisua kumman jahtiin osallistun.

Kotiseuran perustelut kieltämiselle oli kun ei paukku kuulu. Voe ,voe sanon minä. Kuuluu tai on kuulumatta. Joka vuosi arvuutellaan mistä mikäkin paukku kuuluu tai miksi ei kuulunut vaikka oli kaato niin lähellä ja kaikki tämä ilman vaimentimiakin. Laukaisuääni ei sisällä tarpeeksi informaatiota, että siitä mitään kannattaisi päätellä. Poislukien viimmeisen pystyssä olevan jahtaus jolloin motit on niin pieniä, että vaimeinkin laukaus kuuluu. Tosin minulla ja kaverilla on pysyväis sopimus sellaiseen tilanteeseen. Jos satun ampumaan vaimentimella viimmeisen hirven, niin kaveri huudosta kajauttaa merkkilaukauksen. Vaimennin lähtee kyllä irti muutamassa sekunnissa tarvittaessa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erä S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 403
Paikkakunta: Tampere / E-P

LähetäLähetetty: 13.09.2006 18:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän seura voi kieltää laillista pyyntivälinettä. Meillä käytiin samanlaista keskustelua mm.vaimentimista ja itseladatuista hirvipatruunoista. Mulla ei itsellä ole vaimenninta, enkä lataa itse patruunoita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildgame
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 968
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa ja keski-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2006 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitikö oikein rekisteröityä eri nickillä että uskaltaa kirjoittaa?
"Siksi ihmettelen kovasti tässäkin foorumissa joskus esitettyjä varsin kielteisiä mielipiteitä äänenvaimentimen käytöstä hirvestyksessä"

Asiasta kyllä samaa mieltä
_________________
Respect the Game....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hemi29
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 18
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 14.09.2006 07:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mukava huomata, että monet ovat samaa mieltä tästä äänenvaimennin asiasta. Tarkoitus ei siis ole/ ollut tyrkyttää äänenvaimentimen käyttöä kenellekkään, jokainen päättäköön itse omista lähtökohdistaan sen haluaako sellaisen aseeseensa vai ei.

On harmi että vaimentimen käyttö on "enemmistön päätöksellä" kielletty joissakin metsästysseuroissa. Harmi siksi, että näin ennakkoluuloista ei päästä eroon. Omassa seurassanikin vaimentimeni herätti ensin ennakkoluuloja ja pientä vastustustakin (sekä vielä itseänikin vanhempien miesten, että myös nuorempien keskuudessa... 29 nimimerkissä ei nimittäin kuvaa ikääni), mutta jo heti ensimmäisenä syksynä asenteet muuttuivat kokemuksen myötä huomattavasti myönteisemmiksi enkä enää ole ainoa äänenvaimenninta käyttävä.

Ja wildgame:lle tiedoksi, en ole aikaisemmin ollut kirjautuneena tälle foorumille millään nimimerkillä, seuraillut vain keskusteluja mielenkiinnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JukkaI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1548
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 14.09.2006 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erä S kirjoitti:
Eihän seura voi kieltää laillista pyyntivälinettä. Meillä käytiin samanlaista keskustelua mm.vaimentimista ja itseladatuista hirvipatruunoista. Mulla ei itsellä ole vaimenninta, enkä lataa itse patruunoita.

Eipä tietenkään voi. Mutta maanomistaja voi tehdä maanvuokrasopimuksen haluamansa seuran kanssa. Jos maanvuokraaja suosittelee, ettei vaimenninta käytetä niin silloin seuran on hyvä asiasta muistuttaa. Itse olen hirvihommissa kuulusuojaimet päässä.
Pirkkaniksi: Jos suojaimet jäävät kämpille. niin laita vaikkapa pikkuinen paperinenäliinan palanen ainakin vasempaan korvaan (oikeakätinen ampuja) mennessäsi passiin.
_________________
Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 14.09.2006 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse hieman ihmettelen tuota merkkilaukauksen ampumista. Eikö teillä ole puhelimia? VHF tai vastaava? Mihin te tuon merkkilaukauksen ammutte? Ilmaan, maahan, puuhun vai mihin? Saa olla aika paksu puu, että jää siihen...

Jos tämä on syy kieltää vaimentimet ollaan todella hakoteillä! Vaimentimen saa irti noin viidessä sekunnissa, jos merkkilaukaus pitää ampua.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
erämies80
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Syy 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: haapavesi

LähetäLähetetty: 14.09.2006 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo minulla on myos 9,3*62 ja ajattelin tämän syksyn ampua ilman kiikaria kun olen koiramies ja etäisyydet hirveen ampuma tilanteessa yleensä n. 10-40m niin vaimennin ois varmasti hyvä juttu ukolle/koiralle kuuloaistin takia. itsella jo toisessa korvassa kuulovaurio vaikka olen metsästänyt aktiivisesti 1-4 kertaa viikossa 13 vuotta.

kuka tietää paljonko n. maksaa vaimentimen laitto uuteen aseeseen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 14.09.2006 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AU ~300 eur
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 14.09.2006 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen aina ihmetellyt joidenkin maanomistajien äänenvaimenninkiellon logiikkaa. Perusteena olen kuullut, että äänenvaimenninkielto vähentää salametsästystä. Jotenkin vain tuntuu, että se salametsästäjä ei korvaansa lotkauttane mokomille kielloille, koska eihän se nyt ehdoin tahdoin kiinni halua jäädä. Tällaisesta kiellosta ei hyödy siis kukaan ja siitä kärsii vain ja ainoastaan laillisilla asioilla olevat metsästäjä ja hänen koiransa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Tähtääjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Mar 2005
Viestejä: 41
Paikkakunta: EP

LähetäLähetetty: 14.09.2006 12:15    Viestin aihe: Koiran korvat Vastaa lainaamalla viestiä

Suojaako se äänenvaimennin juurikaan koiran kuuloa. Muistan asiantuntijoiden väittäneen, että eteenpäin kuuluu kovimmin luodin lennosta syntyvä ääni. Sitähän vaimennin ei pienennä yhtään.
Koiran kuulon säilyminen minuakin huolettaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
micke b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Elo 2004
Viestejä: 255
Paikkakunta: Häme/Keski- Suomi

LähetäLähetetty: 14.09.2006 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eteenpäin kuuluu lentomelun lisäksi myös suupamaus, sitä äimäri pienentää. Kaikki mikä on pois melusta on kotiappäin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Syy 2004
Viestejä: 172

LähetäLähetetty: 14.09.2006 15:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://guns.connect.fi/rs/dirdiagr.html

Tuolta löytyy kuvaaja josta saa selville miten vaimennin vaikuttaa eri suunnissa. Monillakaan ei ole varmasti selvillä nuo dB laskusäännöt, joten hyvä etes se muistaa että kun äänenpaine laskee 3dB niin silloin äänen voimakkuus on laskenut puoleen alkuperäisestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com