OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Aloittelija
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 27.11.2006 15:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jossain pääkopan alueella kyllä nyt tökkii kun tulee toistettua itseään. Very Happy
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ghost
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2005
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 28.11.2006 00:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
vai on propagandaa. no "varma" etäisyys minulla esim jäniksen vitaaleille on noin 18-10 m. nyt saattaa tulla kommenttia että ei siellä rovaniemen seudulla mitään fasaaneja ole, mutta olin sukulaisten luona keskisuomessa. tarkalleen otaen salon lähellä.
.


ja tuo 17 x17cm nyt vain sattui olemaan paras kasani kuudelle nuolelle yli kahdesta kympistä. olen ykden tai kaksi nuolta osunut myös 10x10cm alueelle 22 metristä.

Hauskoja kommentteja pohjoisen pojalla Very Happy


Hahahaha! Kerrassaan! Very Happy Very Happy Very Happy
Mutta Suomen karttatietouden suurpiirteisyydellähän tuo Santun 17 x 17 cm. saavutus on ihan pirun hyvin! Very Happy Very Happy Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 28.11.2006 15:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

todella hyvin Laughing
syvät pahoitteluni jos olen nyt maantiedollisella ja rankalla yleistämiselläni nyt pahoittanut jonkun mielen. Very Happy
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ghost
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2005
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 28.11.2006 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Santtu Risku kirjoitti:
todella hyvin Laughing
syvät pahoitteluni jos olen nyt maantiedollisella ja rankalla yleistämiselläni nyt pahoittanut jonkun mielen. Very Happy


No juu ei, mutta sun katu-uskottavuuteesihan se kyllä vaikuttaa... Razz
_________________
******************
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 29.11.2006 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no joopa joo. samapa tuo nyt sille mun katu-uskottavuuelle, sillä itse tiedän saavutukseni ja rajani, ja tunnustan selvät virheeni.
En koe pyöriväni missään slummissa tms. jos kokisin, niin saattaisin varoa sanojani hieman enemmän.
Very Happy
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Stompper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Mar 2004
Viestejä: 143
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 08.12.2006 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

:
_________________
Lisää viinaa,silmät liikkuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha-M
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Lok 2006
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 20.12.2006 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on kuulkaas pojat silleen, minä valitsin taljajousen siksi, että isäntä oli kauan 23 vuotta sitten sen ostanut ja minä metsästän sillä nyt. Laitan vain jotenkuten tähtäimen kohilleen ja menen metsään ja kun kauris sattuu kohille niin rykäisee sen nuolen sinne suuntaan, osuu jos osuu.
Jos alkaa liikaa miettimään niin se on tilanne ohi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 20.12.2006 17:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

täällähän ollaan taas oikein asialinjalla... Confused "osuu jos osuu....." Että tämmösellä asenteella.
_________________
no enhän minä kun ootin että joku muu ampuu ensin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha-M
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Lok 2006
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 08.01.2007 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt kaivataan apua. Jousi on joku 23 vuotta vanha jossa lukee "Ben Bearson". Tehoa tehtaan mukaan 60#. Siinä on nuolihyllynä hakaneulaa muistuttava kapistus joka joustaa sivuttais suunnassa. Tähtäimenä toimii yksinkertainen n. 4cm akseli jossa on kierteet ja tähtäintä pyörittämällä tähtäintä säädetään.

Että sellanen vekotin, olen ampunut sillä jonkin aikaa ja joskus osuu 10cm kokoiseen maaliin 15m. Kaikkea olen kokeillut ja ei tahdo millään osua kaikilla 3 nuolella maaliin, joskus on kuitenkin 2/3 osunut. Joululoman valoisilla ajoilla tuli harjoiteltua 2 tuntia päivässä eikä tilanne muuttunut ollenkaan.

Kysymyksenä onkin, että onko 23 vuotta vanhalla, nykyaikaiset nuolihyllyt ja tähtäimet uupuu, eikä minkäänlaisia stabilisaattoreita. Pystyykö tolla edes osumaan kaikilla nuolilla kohteeseen ilman tuuria? Ja onko nuista moderneista lisävarustuksista hyötyä (Moderni nuolihylly, tähtäin, jännetähtäin jne.). Tai kannattaako hankkia ihan uusi, moderni jousi vai opetella taljalla ampumaan vaistolla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paulisa
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 31 Jou 2006
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 08.01.2007 21:59    Viestin aihe: Vaistolla Vastaa lainaamalla viestiä

No kaikellahan voi metsästää, voit katsoa jousella ja nuolella nettisivuilta kuvia joita saatu myös ns. vanhoilla vempeleillä.
Jokainen wannabee jousimetsästäjä voi kertoa aivan mitä haluaa ja kertoa niitä kuulusia ohjeita miten pitää toimia.
Ammu sillä millä tuntuu hyvältä ja asenna tarvittavia lisäosia jouseesi jos niin haluat. Aikaisemmissakin teksteissä sanotaan harjoittele, harjoittele ja harjoittele!!!Silloin voit saada takaraivoosi sen missä asennossa tulee jousi olla jännitettynä. Toisto on kaiken A ja O!

Tietenin voit tuhlata mahdottoman määrän rahaa jouseesi tai ostaa halvalla jonkun ritsan, onko sitten jälkimmäinen parempi vaihtoehto kuin nykyinen ???

Kysele jousiliikkeistä käytettyjä vaihtoehtoja ja kerro millainen on budjettisi niin saat varmasti itsellesi sopivan paketin.

Jos nyt ymmärsin oikein niin tähtäimenä on lähellä NAP II ?? mallin nuolihylly joka näyttää himan hakaneulamaiselta. Itselläni on kyseinen vastakaarijousessa kiinni joka toimii vaisto periaatteella. Myös kyseisiä voidaan käyttää ohjeiden mukaan taljassa.
Itse en ole ampunut taljalla vaistolla mutta miksi tuo ei onnistuisi jos todella harjoittelee Wink

Eiköhän täältä vielä tule neuvoja sinulle, mutta onne matkaan. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 09.01.2007 12:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikkien jousien, niin uusien kuin vanhojenkin, tulee olla ns. säädöissään ennen kuin niillä osuu. Nokin paikan ja hyllyn tulee olla kohdillaan, nuolien jouseen sopivia ja muutkin säädöt timmissä. Vanhoissa jousissa on usein tarkkuuden kannalta hyviä ominaisuuksia: suuri jänneväli, pitkä akseliväli, 'rauhalliset' camit ja massaa omasta takaa estämään ylimääräisiä 'heilumisia'.

Kuvauksen perusteella jousi on 'varustettu' somilaukaisua varten, ainakin hyllyn kuvaus sopisi. Sormilla ampuminen on vaikempaa kuin laukaisulaitteella, mutta ei mitenkään mahdottoman vaikeaa. Vaatii kuitenkin treeniä jonkun verran. Toistoja tietysti tarvitaan, mutta jonkin verran kyllä kannattaa etsiä tietoa oikeasta ampuma-asennosta ja muusta tekniikasta, sillä vääriä asioita ei juurikaan kannata ruveta alitajuntaan iskemään. Olen kyllä eri mieltä tuosta 'ammu sillä tavalla kuin itseä miellyttää' -periaatteesta, ainakin siltä osin jos se johtaa kovin 'erikoiseen' tekniikkaan. Voipi nimittäin tulla myöhemmin vastaan monenmoista fyysistä ongelmaa.

Vaistoammunta tuskin on vastaus osumisongelmaan, jos et tähtäimillä osu, niin tuskin vaistoammunta ampumista tarkemmaksi tekee. Vaistoammuntaa yleensä päädytään muista syistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha-M
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Lok 2006
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 09.01.2007 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo nokinpaikka kans hiukan mietityttää. Eikö sen nuolen ole tarkoitus olla suorassa kun sen asettaa nuolihyllylle? Ja mulla on suorassa ja siitä mistä tiedän mihin nokkini laitan, teippasin sähkömiehenteipillä muutaman kierroksen nokin alle ja laitan nokin siis teipin yläpuolelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mvvm
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Hel 2006
Viestejä: 33
Paikkakunta: outokumpu

LähetäLähetetty: 09.01.2007 18:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oisko tuosta jotain apua http://koti.mbnet.fi/lungeri/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika75
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Maa 2006
Viestejä: 97
Paikkakunta: Kerojen kuve

LähetäLähetetty: 14.01.2007 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heittäkkääs aloittelijalle vinkkiä.
Mikä jousi ja varusteet ym. muistettavaa.
Tarkoitus olisi ampua lintuja lähinnä seisovalta koiralta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vejunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 171
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 24.01.2007 23:59    Viestin aihe: talja on tarkempi Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt kun huomasin, niin on ihan pakko vielä hämmentää tuota Santun soppaa. Eli väite siitä, että perinne jousi on yhtä tarkka kuin talja on ihan höpö höpöä.

Taljan taulussa 10 halkaisija on 2,5 cm 20 metrin matkalta ja huippu ampujat vetävät aika lähelle kympin rinkiä koko ajan. Itse opin ampumaan kuusi nuolta 18 metristä 10x10 cm rinkiin parinkymmenen harjoituskerran aikana. Sitten jänne meni poikki ja iski ranteeseen ja harrastus ollut jäissä siitä lähtien. Embarassed

On tässä mennyt yli puoli vuotta, että motivaatio on palannut ja nyt pitäisi lähteä säätämään taljaa uudelle jänteelle.

Metsästys tilanteessa taljaa pystyy pitämään vireessä pidempään kevennyksen vuoksi, kuin vastaavan tehoista perinne tai vastakaari jousta ja koen tämän eduksi metsästys tilanteessa. Tämä mahdollistaa suuremman tehon jouseen ja nuolen kaarikin on silloin suorempi. Nopeat tilanteet ovat aina kyseenalaisia, jos tähtäystä ei ehdi suorittamaan kunnolla. Yhden sankarin kotivideo paljastaa, miten osa porukasta "häsää" metsästys tilanteissa ja harjoittelukin sinne päin hutkimista. Muistetaan että vitaali alue on pieni ja siihen tulee osua. Eikös näin? Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com