OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Puutukin valinta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Huba
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2006
Viestejä: 222

LähetäLähetetty: 16.01.2007 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muista sahata lähemmäksi oikeata pituutta ,muista työvarat ja sitten vielä lämpöiseen kuivuun ,jos ne on monta vuotta jo ollut kuivassa ja hyvintuulettuvassa paikassa ,"ennen tätä toimenpidettä" .Ja ei muuta kuin tekemään ,erikoiset on aina näyttäviä ja tuossa puussa ei ole mitään vikaa ,päin vastoin, kun työ onnistuu ,se vasta tekijäänsä palkitsee. Razz Razz Razz( puhe siis koivupuusta ei lämpökäsitelty)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hardy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2006
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 17.01.2007 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tälläinen väli kysymys vaikkei täysin aiheeseen kuulukkaan, mutta mitä mieltä oletten turkin pähkinäpuusta tehdystä tukista?? Olen teettämässä tukkia ja pitäis tietää mikä pähkinäpuu olis hyvää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aloe vera
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 17
Paikkakunta: Rääkkylä

LähetäLähetetty: 17.01.2007 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites mahtaisi käyttäytyä loimukoivu? Kuivatettu vintin ylisillä noin 20v. ja sen jälkeen autotallissa noin 16 celssiusta noin 10 v. Tulisihan siitä ainakin kaunis pinta, kyllä kai se 08:ssa kestäisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Huba
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2006
Viestejä: 222

LähetäLähetetty: 18.01.2007 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hardy kirjoitti:
Tälläinen väli kysymys vaikkei täysin aiheeseen kuulukkaan, mutta mitä mieltä oletten turkin pähkinäpuusta tehdystä tukista?? Olen teettämässä tukkia ja pitäis tietää mikä pähkinäpuu olis hyvää.
Pähkinäpuu yleisesti on ihan käypä puulaji ,mutta jos teettää tukin, tekijä varmaankin osaa neuvoa puunvalinnassa, kun tietää käyttötarkoituksen.(Hyvin kuivattu,nätti,kova ja hyvin muotonsapitävä niillä pärjää)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Huba
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2006
Viestejä: 222

LähetäLähetetty: 18.01.2007 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aloe vera kirjoitti:
Mites mahtaisi käyttäytyä loimukoivu? Kuivatettu vintin ylisillä noin 20v. ja sen jälkeen autotallissa noin 16 celssiusta noin 10 v. Tulisihan siitä ainakin kaunis pinta, kyllä kai se 08:ssa kestäisi.
Koivu on luja ,tosin eloisa puu sekin.Mutta loimukoivu on yksi kauneinmista puista ,mitä löytyy Suomesta.Kyllä toimii .Monella ei ole noin kuivattua tavaraa ,edes puusepänverstailla.Tuommoinen lisuke vielä (,kisavehkeisiin kannattaa kysyä ammattiampujilta),nuo toimii metsällä ja kotona, vaikka ei sitä koskaan tiedä ,kun löytyy se oikea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TAK85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 11353

LähetäLähetetty: 18.01.2007 16:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei taida olla monellakaan tuollaista loimukoivuaihiota kuin sinulla. Ei siitä puu parane mutta pikemminkin tarvitsee arvoisensa aseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aloe vera
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 17
Paikkakunta: Rääkkylä

LähetäLähetetty: 18.01.2007 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos tulee noin posetiivisia kommentteja, niin millähän tuo tukki,( kunhan on valmis) kannattaisi käsitellä? Saiskohan sen loimut jäämään näkyviin ja silti säväytettyä ruskehtavaksi. Valkoisena voisi olla vähän turhan valju syksyisessä metsässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuuhullu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2006
Viestejä: 199
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 18.01.2007 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aloe vera käy katsomassa puukkosivut.net foorumilta löytyy paljon ohjeita visakoivun pintakäsittelystä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
IR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 158
Paikkakunta: Suomen suurin kala

LähetäLähetetty: 18.01.2007 23:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuuhullu kirjoitti:
aloe vera käy katsomassa puukkosivut.net foorumilta löytyy paljon ohjeita visakoivun pintakäsittelystä.


Kiinanpuu öljy, parasta mitä itse olen puulle keksinyt. Ainoa miinuspuoli, että ensimmäisen viikon ajan "hikoilee" öljyä. Ei tosin mainittavissa määrin, mutta kuitenkin.

Soittele vaikkapa kymin palokärkeen. Ja tekijöitä on yhtämonta kun tuotteita. Parasta ei ole, on monia mahdollisuuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hukka99
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2004
Viestejä: 227

LähetäLähetetty: 19.01.2007 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa visa koivulle eri käsittelyjen jälkeen pintoja:

Seuraavassa sarjassa käytetty eri öljyjä, petsejä ja mm. tervaa, tästä näkee mainiosti eri lopputulokset:
http://www.brisa.fi/ytbehand.html

Tuo tervakäsittely olisi kiväärin pintaan ainakin omalle silmälle mieluisa.

Esim. katso viimeinen sivu
http://www.brisa.fi/instr.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Huba
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2006
Viestejä: 222

LähetäLähetetty: 19.01.2007 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="IR"]
kuuhullu kirjoitti:
aloe vera käy katsomassa puukkosivut.net foorumilta löytyy paljon ohjeita visakoivun pintakäsittelystä.


Kiinanpuu öljy, parasta mitä itse olen puulle keksinyt. Ainoa miinuspuoli, että ensimmäisen viikon ajan "hikoilee" öljyä. Ei tosin mainittavissa määrin, mutta kuitenkin. Arrow Oletko koittanut tehdä saman, laittamalla puut reiluun lämpöön viikoksi.Imee öljyn ihan erilailla,kannattaa koittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
OliiN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Mar 2006
Viestejä: 212
Paikkakunta: lahti

LähetäLähetetty: 19.01.2007 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

piip

Viimeinen muokkaaja, OliiN pvm 08.02.2007 20:37, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
IR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 158
Paikkakunta: Suomen suurin kala

LähetäLähetetty: 19.01.2007 17:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

IR kirjoitti:
kuuhullu kirjoitti:
aloe vera käy katsomassa puukkosivut.net foorumilta löytyy paljon ohjeita visakoivun pintakäsittelystä.


Kiinanpuu öljy, parasta mitä itse olen puulle keksinyt. Ainoa miinuspuoli, että ensimmäisen viikon ajan "hikoilee" öljyä. Ei tosin mainittavissa määrin, mutta kuitenkin. Arrow Oletko koittanut tehdä saman, laittamalla puut reiluun lämpöön viikoksi.Imee öljyn ihan erilailla,kannattaa koittaa.


Itse en noin ole oikeestaan koittanut.
Mutta samaa tapaa olen sen poistossa käyttänyt.
Kuumailmapuhaltimella olen pintaa lämmitellyt ja pyyhinyt hikoilleen öljyn pois.

Mutta puun tarvitsee kyllä olla todella kuiva kun sitä alkaa esim pannuhuoneessa lämmittelemään. Vetää kieroks, jos vähänkin märkä.

Sama se mitä puuta sahaa, liimasauma vaatii aina höyläyksen.
Itsekkin vähän olen ihmetellyt että miksi koivutukkeja ei ole kahdesta osasta tehty, kun vääntyileminen on paljon pienenpää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6260
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 19.01.2007 21:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta vääntyilystä pari sanaa. Ensinnäkin en ole koskaan aseen tukkeja tehnyt, mutta aina joskus noita muita puutöitä. Näyttää yleinen uskomus olevan, että puun pitää kuivaa vuosikaudet hitaasti, että siitä saa hyvän esineen ja sitten tälläisesta rutikuivasta puusta tehdään se mitä tehdään.

Minun mielipide:

- ihan sama kuivaako puu hitaasti vai suht nopeasti jos se on aika pieni ja ei käy niin, että ulkopinta kuivaa niin nopeasti että se jää ikäänkuin pieneksi sen vielä turvoksissa olevan sisäpinnan päälle ja halkeaa. Eli ongelma on halkeilu, en usko että kuivamistavalla itsessään on juurikaan mitään merkitystä myöhempään vääntelyyn

- puussa on sisäisiä jännityksiä. Nyt kun meillä on iso kappale kuivaa puuta ja siitä tehdään vaikka se tukki, niin mitä tapahtuu. Sen puun sisässä olleen tukin ympäriltä on poistettu suuri määrä puuta. Jos tämä tukki nyt pääsee kastumaan, niin käy kuten vaikka tuoreesta puusta sahatulle laudalle joka saa vapaasti kuivua eli se yleensä vääntyilee. Eli jos minä olisin tekemässä sitä tukkia, niin en suinkaan tekisi sitä pannuhuonekuivasta puusta alusta loppuun vaan kun perusmuoto on kutakuinkin tehty, veisin sen vaikka ulkoliiteriin jossa se saisi kostua suunnilleen siihen kosteuteen mitä se on metsästystilanteessakin ja vääntyä luonnolliseen muotoon. Sitten takaisin sisälle ja antaisin sen kuivahtaa ja vääntyä ja tekisin loppuun. Esim. leikkokuksat kiehautan kun malli alkaa olla selvillä ja näin kuksasta poistuu niitä jännitteitä mitä puussa on kun syyt on kiharaisia ja ympäriltä on saattanut poistua hirveä määrä puita. Näin tehtynä yhteenkään ei ole kupin laitaan tullut sitä pikkuista syyn myötäistä halkeamaa mikä kuksiin helposti ajan myötä tulee.

No minä en ainakaan kiväärin tukkia alkaisi luonnon puusta tekemään, koska vaneri on huomattavasti varmempi materiaali ja kauniskin. Haulikkoon voisinkin käyttää luonnonpuuta, koska siinä ei pikku vääntyily haittaa
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ppjv
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Huh 2004
Viestejä: 83
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 20.01.2007 19:38    Viestin aihe: Puutukin valinta Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Kiitos Sämpylle asiaatuntevista-ja valaisevista hyvistä mielipiteistä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com