OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

"Roving" nuolet

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
millhill
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 24.04.2006 18:42    Viestin aihe: "Roving" nuolet Vastaa lainaamalla viestiä

Eli tarvitsisin nuolia "roving"-harjoitteluun pitkäjousellani. Ajattelin, että alumiininuolet ovat paras vaihtoehto kestävyytensä takia mutta kai muutkin vaihtoehdot käyvät. Ja eikös niissä nuolissa tarvitse olla sitten judo- tai bluntti-kärki? Mistähän tällaisia valmiita nuolia saisi hankittua? Mitä näitä suomalaisia netissä olevia kauppoja olen käynyt läpi niin vähän huonosti tuntuu löytyvän. Jollakulla varmaankin on kokemusta näistäkin asioista. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2005
Viestejä: 241

LähetäLähetetty: 24.04.2006 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mitä roving harjoittelu on?maasto ammuntaako,tms?

ite oon ostanu maastossa tapahtuvaa harjoittelua varten judoja pääkaupunkiseudun jousipuodeista. lentää moitteetta. ja säästää nuolia paljon. ylipäätänsä takaa aika pitkälle niiden löytymisen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ghost
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2005
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 25.04.2006 01:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammuskella kaikenlaista sälää ja rompetta maastossa kulkiessa...
mummoja, mimmejä, mämmiä...etc.

Halvat, jouseen sopivat puunuolet ovat blunttikärjellä oivallinen vaihtoehto.
Siinä missä aluputki menee mutkalle tai hiilari säleiksi, puunuoli joustaa ja porskuttaa edelleen...monesti. Smile
_________________
******************
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
millhill
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 26.04.2006 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

toni b kirjoitti:
ite oon ostanu maastossa tapahtuvaa harjoittelua varten judoja pääkaupunkiseudun jousipuodeista. lentää moitteetta. ja säästää nuolia paljon. ylipäätänsä takaa aika pitkälle niiden löytymisen.


Ahaa, eli puunuolet olisivat sittenkin paras vaihtoehto. Mitäköhän pääkaupunkiseudun jousipuotia tarkoitat? Koska minulla ei ole omaa kokemusta nuolien valmistamisesta eikä tällä hetkellä kiinnostusta alkaa opettelemaan niin tarvitsisin nuoleni täysin valmiina. Onnistuukohan tämä näistä jousipuodeista? Tai jostain muusta jousipuodista?
Tahtoo nuolia... Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ghost
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2005
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 26.04.2006 22:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

millhill kirjoitti:

Ahaa, eli puunuolet olisivat sittenkin paras vaihtoehto. Mitäköhän pääkaupunkiseudun jousipuotia tarkoitat? Koska minulla ei ole omaa kokemusta nuolien valmistamisesta eikä tällä hetkellä kiinnostusta alkaa opettelemaan niin tarvitsisin nuoleni täysin valmiina. Onnistuukohan tämä näistä jousipuodeista? Tai jostain muusta jousipuodista?
Tahtoo nuolia... Razz


Sherwood Shopista ainakin löytyy kaikenlaista puu kamaa.
Ja Merrysportista myös sitä sun tätä.
_________________
******************
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
musuli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 401
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 26.04.2006 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen vähän kun oon roving-kanto/männynkäpy -ammuntaa harrastanut on käytössä ollut hiilikuitunuoli judokärjellä. On tämä laji jäänyt vähiin, koska on tuntunut jotensakin nuolille vaaralliselta. Omatekemät puunuoleni taas vääntyvät sen verta helposti, ettei niillä voi kauaa sammalikkoa ampua. Helppo tietysti suoristaa, mutta sitä varten täytyy nuolta lämmittää eli palata tuota pikaa autotallille kuumailmapuhaltimen luo. No saattaishan tuo onnistua ihan sytkärilläkin. Helposti nuo puuvarret tosiaan sivuttaisesta iskusta taipuu - ja kyllä nekin rikki saa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2005
Viestejä: 241

LähetäLähetetty: 27.04.2006 01:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

samat sherwood ja merry,mullakin on ollu käytössä. sherwoodista hankin valmis nuoleni,siellä on useasti useamman eri valmistajan tekeleitä.
mutta luuslisin niitä merystäkin saavan. mulla toi sherwoodin läheisyys ratkasee.
yksi hiilari on nuolihyllyä nuollut,mutta se hajosi pian. puunuolet pelittää. eikä oo ollu toistaseks syytä vaihtaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2005
Viestejä: 241

LähetäLähetetty: 27.04.2006 01:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ostamani valmis nuolet on pitäneet suoruutensa hyvin.kannattaa valita nuolia ostaessaan,joukosta ne suorat.joskus seassa voi olla lenkoja.

valmisnuolet on useesti suojattu polyuretaani lakalla.mutta ainakin falco käyttää tru-oilia.en sitten tiedä onko sen päällä vielä kerros jotain muuta?

noista puunuolten suojauksista löytyy infoa perinnejousi sivuilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 27.04.2006 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sherwood Shopissa oli Mukkanuolen tekemiä puunuolia. En katsonut oliko kärjet kiinni. Blunteista löytyy ns. päällevedettävä malli, joka vedetään normaalin kärjen päälle. Paino vähän kasvaa, mutta haitanneeko mitään. Judojakin muistaakseni löytyy kärkikartioon liimattavia malleja eli jos on kärjetön puunuoli, niin siihen teroittimella kartio ja judo aralditilla kiinni. Minusta judo on blunttia parempi vaihtoehto, suurin ongelma lienee kuitenkin sopivan maaperän omaavan maaston löytyminen. Minulta ainakin on maastossa reenaaminen jäänyt vähemmälle, taljalla keppi usein lentää niin vinhasti, että ei kestä osumia 'vihamieliseen' maastoon. Joku pehmeää hiekkaa sisältävä kangas olisi mainio. Myös suo-ojien turvepenkat ovat hyviä taustoja. Muista pyytää maanomistajalta lupa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rehell
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Syy 2005
Viestejä: 68

LähetäLähetetty: 27.04.2006 17:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Me puhuttiin aina "stump" nuolista, näin keväisin on mahtavaa lähteä kuljeskelemaan metsiin, ammuskella lahoja kantoja, käpyjä, ihan mitä vaan, kunhan ei kiviin roiski Shocked
Itse en yleensä osta nimenomaan stumppi nuolia, vaan kun hommaa täyden tusinan nuolia, ja ne ajan myötä saa osumaa ja kolhuja, niin satsista jää aina nuolia kun ostaa uuden sarjan.
Nämä vanhat nuolet sulitan uudelleen, yleensä vähän isommilla sulilla, ne vähentää vähän nuolen vauhtia, ja näin kestävät pidempään.
Itse käytän yleensä vain alumiininuolta, missä on paksu seinämä, sanotaan tuollainen 2217 tai vastaava seinämän paksuus kestää hyvin ampua stumppia perinteisillä jousilla. Tai jos jää hyviä täyshiilikuitunuolia, mitä on vaikka ampunut taljajousella, niin sulittaa ne suuremmilla luonnonsulilla, ne varmasti kestävät hyvin, ja lentää suoraan isojen sulkien ansiosta, vaikka olisivatkin vähän liian jäykkiä perinteiselle jouselle.
Puunuolet halkeaa aika helposti, ja se on sitten sitä myöten selvä.

Judo kärki on paras, ei uppoa ruohoon.
Bluntti on jees, mutta hukkuu helpommin.
_________________
Shoot fast
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 08.07.2006 18:45    Viestin aihe: roving Vastaa lainaamalla viestiä

Puuvarsissa on paljon eroja. Seetri ei ole kovin kestävä, verrattuna vaikkapa hyvään mäntyyn. Vesanuolista pihlaja ja vastaavan sitkeysluokan puut kestävät uskomattoman rajua kohtelua. Judokärjet ovat hyviä, samoin muovi- ja kumibluntit. Olen käyttänyt myös pistoolin hylsyjä ja tavallisia taulukärkiäkin. En juuri koskaan tee erikseen roving-nuolia, vaan käytän tähän tarkoitukseen kuluneita tai kakkoslaadun nuolia, jotka pelittävät vielä ihan hyvin maastossa, kärjen vaihtamisen jälkeen. Nuolia kyllä katoaa ja hajoaa rovingissa, mutta en pidä sitä minään ongelmana. Maastossa ampuminen on paljon mielenkiintoisempaa kuin maalitaulun lätkiminen radalla tai pihassa.

Omilla mailla ja oman seuran mailla saa ampua rovingia ilman kummempia muodollisuuksia, mutta vierailla mailla pitäisi olla maanomistajan lupa, jotta ei herätä epäilyksiä salametsästyksestä. Minulla ei kyllä ole ollut tapana mitään kysellä, eikä ole koira perään haukkunut. Roving on hyvä tapa yhdistää kuntoilu ja jousiharjoittelu. Ammun nuolen kulkusuunnassa olevaan kohteeseen, haen sen ja valitsen uuden kohteen kauempaa jne. Pari kolme tuntia menee kuin linnun siivellä. Maastoammunnan hyviä puolia on myös se, että osumatarkkuus tuntuu jostain syystä olevan paljon parempi kuin tauluammunnassa. Joskus tulee uskomattomia onnistumisia. Roving on jousiammuntaa alkuperäisimmillään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Longbow
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2005
Viestejä: 318

LähetäLähetetty: 20.01.2007 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alumiininen nuoli on luultavasti myös hyvä jos siihen laittaa judon kärjeksi. Luulen minä,tiedä sitten sitä.
_________________
Sling
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com